Znojmo

Znojmo se rozkládá na levém břehu řeky Dyje v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu. Okolí Znojma je známé pro  značné množství vinic, ovocných sadů a také je město považováno za bránu do národního parku Podyjí.  Mezi nejdůležitější památky Znojma patří: rotunda Sv. Kateřiny, chrám Sv. Mikuláše, historické podzemíLoucký klášter a Znojemský hrad.

Tipy na výlety / Trasy   Zámek Vranov nad Dyjí Mapy Znojmo
Turistické cíle / Cestopisy Vranov přehrada Chaty a chalupy Znojmo
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Podyjí

Ráno u pěchotního srubu Zatáčka
Ráno u pěchotního srubu Zatáčka  •  Fotografie (54)  • Foto: jircak
Nákupní a zábavní centrum Excalibur City

Středa 25. 5. 2022
Celou noc asi pršelo. Kdykoli jsem se na chvilku probrala, lilo. Při dešti se však spí dobře, pokud zrovna nestojíme pod stromem, který kapky z drobného deště hromadí a pak velké padají v nepravidelném rytmu. Je to jako bubnování a je to nepříjemné. To při spaní ruší. Dnes jsme s deštěm počítali, takže bylo vše fajn. Nerušilo nás nic.
Ještě v sedm drobně prší, zkoušíme ještě spát. Mně se to moc nedaří, ale Ota spí ještě v 9. Vstáváme skoro v půl desáté. Je zataženo, ale už neprší. Fouká studený vítr, je docela chladno. Je však vidět, jak se voda vsakuje. V 7 to čvachtalo, teď už to vypadá skoro suše. Snídáme, okukujeme bunkr, i když parkujeme těsně u cedule Vstup zakázán, soukromý pozemek. Jenže právě za tou cedulí je nejlepší pohled na bunkr.
Po dvou výletech v Národním parku Podyjí máme dnes poměrně nenáročný den. Máme dost času, nespěcháme. Aspoň to ještě trochu vyschne.
Odjíždíme po 11, ale na vlhké uježděné ornici to klouže. 2x jsme dostali smyk, naštěstí malý. Konečně jsme na štěrkové cestě. Odbočujeme vlevo podle potoka směr Chvalovice. Těsně před rozcestím je před námi na cestě obrovská louže, hlavně dlouhá. Ota spoléhá na to, že tam nebude žádná překážka a zrychluje, aby uprostřed neuvízl. Voda stříká na obě strany snad výš než je naše dodávka, ale naštěstí to vyšlo a projeli jsme. Aspoň máme perfektně umytá kola i podvozek.
Odbočujeme vpravo, přejíždíme potok a konečně vyjíždíme na silnici, po které pokračujeme do Chvalovic. Tady odbočujeme směr státní hranice. My pojedeme jen do Hatí. Opravují tady silnici, provoz je řízen semaforem. Trvá to docela dlouho.
Otova záliba v rozhlednách nás vede do zdejšího nákupního a zábavního centra Excalibur City, kde je vyhlídková věž Hatě u Znojma. Je to 20 metrů vysoká kovová replika starověké hradní věže, která byla postavena r. 2001, aby zakryla komíny vzduchotechniky zdejšího centra. Na vyhlídkovou plošinu ve výši 15 metrů vede 88 schodů. Rozhledna je na rovině, výhled proto není daleký. Je vidět obec Hatě a Šatov, za hranicemi pak dolnorakouskou obec Klein Haugsdorf s rozhlednou na Schatzbergu.
Parkujeme v areálu. Naštěstí ještě není sezona, je otevřeno jen nákupní centrum, kde je ještě otevřená restaurace a kavárna. Jinak je vše zavřeno, je tu tedy klid. Ani lidí tu moc není. Kam se však podíváme, všude jsou ceny jen v Eurech. Jeden by skoro přemýšlel, jestli jsme nepřejeli už hranice.
Snažíme se dostat trochu blíž k rozhledně. Samozřejmě i ta je zavřená. Podle jedněch informací, je pro špatný stav schodiště uzavřená, jinde píšou, že je přístupná na požádání personálu přilehlé restaurace. Jenže ta dnes vypadá zavřeně. Otovi však stačí, že ji vidí. I když je tady klid, chce být už co nejdřív pryč. Ani nezjišťuje, zda někde nemají její pohlednici. Nikde ji nevidíme, našli jsme jen WC. To se nám nyní hodí víc. Rychle odcházíme.
Shodli jsme se na tom, že je to tady něco hrozného. Snad je to něco podobného Disney parku. Vstup je zdarma, u každé atrakce je turniket nebo kasa. V plné sezoně to tady musí být strašné. To bych z auta asi ani nevystoupila. Milovníci těchto atrakcí mi snad prominou,
Jsme rádi, že už odjíždíme. Vracíme se zpátky. Jen čekání u semaforu je skutečně dlouhé. 3x jsme se posunuli, než jsme projeli. Zdá se, že hraniční přechod s Rakouskem je hodně frekventovaný.
Potřebujeme projet Chvalkovicemi a pokračovat kousek směr Znojmo, ale na 2. konci obce opravují další úsek silnice a je další semafor. Naštěstí tady už dlouho nečekáme.
Jenže to není všechno. Nedojedeme ani na další křižovatku a zastavuje nás další semafor. Naštěstí nespěcháme, ale všeho moc škodí.
Na křižovatce odbočujeme vlevo, kde je parkoviště ve Vrbovci u kládového lisu. Strašně to tady fouká. Převlékáme se do teplejšího oblečení a bereme s sebou svačinu. Poledne je dávno pryč, zase bychom obědvali až večer.
Odtud vyrážíme na 6 km dlouhý okruh po naučné stezce Hroznové kozy, která prochází vinicemi. Je značena jako žlutá turistická trasa. Na 6 informačních panelech se dozvíme, jaké práce se v průběhu roku musí na vinících dělat. Hroznová koza – to je ve skutečnosti dřevěná kostra, která je ozdobena květy, ovocem a vinnými listy i hrozny. Tou se v období mezi vinobraním a sv. Martinem obdarovávali přátelé. V tomto případě má Hroznová koza i jiný význam. Provádí nás naučnou stezkou, ale také prý dohlíží na práce na vinicích, ale i ve vinařských sklepích.
Naučná stezka začíná ve vinařské obci Vrbovec, jenže to jsme netušili. My začínáme uprostřed, ale myslím, že to nevadí. Tady na parkovišti je 5. zastavení NS Podzim, věnované zde vystavenému kládovému vinnému lisu a podzimním pracím na vinicích. To je ve znamení vinobraní. V té době je na vinice cizím lidem vstup zakázán. Zhruba o týden později se zákaz ruší a tehdejší chudina a děti mohou přijít paběrkovat.
Zde vystavený kládový lis Vimer vyrobila dřevařská společnost Vimer r. 1883. Používal se až do r. 1985. Tady ho nechala vystavit Alžběta Šánová po rekonstrukci r. 2012. Je vzpomínku na její tři již zemřelé bratry, kteří však stále bdí na zdejší vinařskou uličkou.
Prohlížíme si vinný lis, ale také zdejší vinařské sklípky. Některé jsou moc hezké.
Přecházíme silnici do Znojma a za ní odbočujeme vlevo. Brzy jsme zjistili, že naučnou stezku jdeme v protisměru. Ale ani to myslím nevadí. Přišli jsme ke 4. zastavení Léto.  Jsme rádi, že se do hory (jak se říká zdejším vinicím) ještě smí. Tady nejsou vrata, která uzavírají vstup. Když se na konci léta objevily první zralé hrozny, vztyčovaly se ve vinohradech tyče – to bylo znamení, že je tam již vstup zakázán.
Brzy přicházíme k 3. zastavení Jaro, kde je  rozhledna – vyhlídková věž U Vaňků. Je to nízká patrová věž, kterou zde postavil majitel Vinařství Vaněk. Spodní patro je uzavřené a uzamčené. Jsou tam asi věci, které slouží pro práci na vinici. Do patra vede žebřík s 10 stupni. Rozhledna je ozdobená rostoucím vinnou révou. Nahoře je posezení, ideální místo na svačinu. Kupodivu to přestalo foukat. Během jídla se kocháme – jsou vidět vinice a zase vinice. V dálce samozřejmě vidíme Vrbovec.
Dojídáme za drobného deště, ale to se nedá nic dělat. Pokračujeme, jen cesta bude asi víc mokrá, zatím to docela šlo. Naštěstí nepršelo dlouho.
Procházíme vinicemi, pak ořechovou alejí (zastavení 2 – legenda o Hroznové koze) a obcí Vrbovec. Jdeme se podívat ke kostelu Stětí sv. Jana Křtitele. Kdy tady byl tento původně románský kostel postaven, to se neví. R. 1727 vyhořel. O 20 let později byl barokně přestavěn. Poslední opravy jsou z 19. století. Nejstarší ze tří zvonů ve věži je z r. 1627.
Právě v centru obce je 1. zastavení – O vinařství ve Vrbovci, která je největší vinařskou obcí Znojemské vinařské podoblasti. Ze tří stran je obec lemována sklepními uličkami. V té nejdelší je prý 260 sklepů. Většina z nich je stále funkční.
Obec opouštíme po silnici okolo fotbalového stadionu. Jdeme po okraji lesa, snad tím největším blátem. Naštěstí pak vede cesta trávou, takže jsme boty zase hned umyli. Přicházíme k přístřešku Vrbovec. Je to moc hezké odpočinkové místo s 6. zastavením Zima, kdy vinohrad odpočívá a nabírá sílu na další rok. Začínají však už přípravné práce na další sezónu.
Kromě odpočinku pod stříškou, je možno si tady přečíst i o poválečné historii vinařství. Od r. 2014 je tu památník Pocta sv. Urbanovi, patronu všech vinařů, který je vzpomínkou na předky zdejších vinařů, kteří opustili své domovy, aby tady po válce začali vést zcela nový život. Dříve tady stávala kaplička, dnes jsou tady už jen vinohrady U Kapličky.
Památník je nádherně zpracovaný, všechny symboliky jsou moc hezky popsané. Je na něm i modlitbička ke sv. Urbanovi.
Přicházíme opět na silnici a okolo celé řady vinných sklepů přicházíme k autu. Některé jsou skutečně nádherné, většina pěkně udržované. Není sezóna, je tu klid, ale zase jsou všechny sklepy zavřené. Víno tady bohužel neochutnáme. Zavřená je bohužel i zdejší vinotéka, která má otevřeno v této době jen od pátku do neděle.
I když jsme trochu zmokli a neměli možnost ochutnat zdejší vína, pěkně jsme si to užili. Dokonce se oteplilo, takže vlastně všechno bylo fajn.
Naše poslední zastávka je u hrádku Lampelberk. Na rozcestí Lampelberk – rozhledna jsme se všimli, že se nechá autem ještě pokračovat dál. Původně jsem se tam chtěla zajít podívat pěšky, ale pohodlnost zvítězila. Cesta vypadá pěkně. Jedeme dál. O 1 km dál je odbočka do přírodního parku Ječmeniště. Na vápnitém podloží rostou teplomilné stepní trávníky s roztroušenými křovinami a suchomilné rostliny.
Na mapě je vyznačena obrovská plocha skal. Zajímá mne, jak to tam vypadá. Auto necháváme v místech, kde se cesta zužuje a kousek jdeme pěšky. Dostáváme se k oplocenému prostoru, nechá se dovnitř vejít a klesat. Tam už nechceme. Vidíme zajímavé terasy a svažité louky, i když jsme v místech skal. Vypadá to, že je zde porostlé skalnaté podloží. To je právě asi ten přírodní park.
Vracíme se k autu a konečně jedeme k Lampelberku. Na Jehněčím kopci ho nechal r. 1860 postavit jaroslavický zámecký pán. Byl to vyhlídkový altán a vinařská búda, odkud se hlídaly zdejší terasovité vinice. Ve spodní části kulaté věže byla místnost pro hotaře (hlídače vinohradu) a maštal pro koně. Zde se sjížděli vinaři i obchodníci.
Dnes je tam sezonní vinárna. V létě tam jsou ochutnávky vín. Dnes jsme rádi, že zde ochutnávky vína nejsou. Je tu klid. Můžeme tady proto v klidu přespat. Na kamenné dlažbě je přístřešek, ideální místo pro náš stolek. Parkujeme tak, abychom to měli dovnitř kousek. Jen to tady trochu fouká.
Jdeme se podívat k věži a na vyhlídkovou terasu, odkud jsou krásné výhledy do okolní vinařské krajiny. Ještě jsme se ani nepokochali, když vidíme ten černý mrak. Honem spěcháme k autu. Zbytek jsme doběhli. Měli jsme to akorát. Liják netrval dlouho, ale byl pořádný. Když se to přehnalo, otevíráme pivo a jdu vařit večeři. Hezké výhledy máme i od auta. Jen je škoda, že není tepleji. Sice se to modrá, tu a tam svítí sluníčko, ale mezitím jsou opět černé mraky. Na posezení venku je chladno. Chvilku jsem to zkusila, zabalená do deky, ale brzy mizím do auta. Ota se ani nesnažil. Přečetl si tady velké informační tabule a také si jde sednout dovnitř.
Večer se vyjasňuje a ochlazuje. Na noc hlásí chladno, dokonce může být jen 7 stupňů. Uvidíme. Raději opět vytahuji teplou deku. S počasím je to jako sázka do loterie. Ale zítra je nám jedno, jak bude. Zítřejší program zvládneme za každkého počasí.
Večer dorazil ještě jeden cyklista a jeden turista, oba spí pod širákem. Jeden na vyhlídce hradu, druhý na opačném konci parkoviště. Nerušíme se.
Poslední aktualizace: 27.9.2022

Vrbovec

Příspěvky z okolí Jedeme na jih a jihovýchod Moravy – 12. den: Excalibur City - vyhlídková věž Hatě u Znojma; 6 km dlouhý okruh po naučné stezce Hroznové kozy: vinný lis - vyhlídková věž U Vaňků – Vrbovec; hrádek Lampelberk; přírodní památka Ječmeniště

Ampelos…nejstarší šlechtitelské pracoviště u nás
Ne nadarmo se vinařská šlechtitelská stanice v malebném městě Vrbovec jmenuje Ampelos podle Dionýsova oblíbeného baviče ze starořecké legendy. Ampelos byl proměněn ve vinný keř, aby byl…
Vinařství Ampelos navazuje na šlechtitelskou tradici nejstarší šlechtitelské stanice u nás a jedné z nejstarších fungujících ve světě (ano, řeč je o té znojemské). Naleznete zde i republikový genofond révy vinné. …
Ve Vrbovci, kousek za Znojmem, vznikla zajímavá studentská architektonická realizace. Příkladně je zde přestavěn původní vinný sklípek v duchu moderny, která ovšem zcela respektuje tradici drobné moravské vinařské architektury. Za projektem stojí Jan Hora a Barbora Zmeková, v době návrhu i realizace ještě studenti, Honza architektury a Barbora UMPRUM v Praze. Pohled na bílou stavbu s modrými dveřmi, těsně přiléhajícími …
Park se nachází v obci Chvalovice 8 km od Znojma.Dostanete se sem nejlíp autem-po silnici č.38 ze Znojma.V centru obce pak odbočit před hotelem Alt vlevo.Je tam šipka s označením a po 100 metrech jste přímo na parkovišti u Prehistoric parku.Kdyby nebylo volné místo k zaparkovaní tady,vedle hotelu Alt je velké parkoviště pro auta a zájezdní autobusy.Ze Znojma se sem dostanete také linkovým autobusem.Zastávka je cca150metrů…
Pomník se nachází v Načeraticích u Znojma na návsi u kostela Panny Marie Sedmibolestné. Na pomníku je na čelní straně německý nápis: VEREGSSENE TOTE SIND WIRKLICH TOT ZUM GEDENKEN AN ALLE GEFALLENEN UND VERMISSTEN SOLDATEN DER BEIDEN WELTKRIEGE 1914 - 1918 1939 – 1945 SOWIE FÜR UNSERE MITBURGER IN ZIVIL DIE 1945 IHR LEBEN VERLOKEN HABEN IN EHRFURCHT UND TRAUER DIE DEUTSCHE OR…
21.9.2023 Tak letos to opět vyšlo na Lukov, tedy naši oblíbenou destinaci poblíž Národního parku Podyjí (a vinařského Znojemska). Účast by měla být celkem rozumná (myšleno počtem účastníků), ubytování tradičně v p…
Stejně jako drahé kovy, bylo i víno vždy známkou velkého majetku. Původně církevní a královské vinice, se později dostaly do rukou měšťanů a po zániku poddanství i sedlákům a domkařům. Tradici vína s hodnotou zlata, ve sklepě ohromujícím svojí rozlohou a délkou, udržuje dodnes vinařství Waldberg. Někdejší desátkový sklep, patřící Louckému klášteru ve Znojmě, vás svým vstupním portálem z roku 1770 upoutá na první pohled. …
Výchozím bodem naší vyjížďky se stalo Znojmo a to konkrétně jeho část Nový Šaldorf - Sedlovice, kam jsme ze Štítar dojeli autem. Zaparkovali jsme kousek od řeky Dyje, sundali z auta pět kol a vydali se na cestu. …
Znojemská vinařská oblast nabízí mnoho zajímavých míst. K těm zcela jistě patří i Nový Šaldorf. Celý název obce je Nový Šaldorf – Sedlešovice, ale která ze dvou části je zajímavější, se…
Jeden pěkný letní den  přicházíme po prozkoumání krás Pálavy v  pozdním odpolední do Mikulova a odtud jedeme vláčkem do Znojma. Co nám zde na Znojemsku učarovalo?      Pohádkově krásné historické centrum města Z…
Plovárna se nachází v jižní části města, poblíž klášterního areálu Louka. K dispozici je rozlehlý bazén v nerezu, rozčleněný lávkou do jednotlivých částí. Dále jsou zde tři hřiště, velké…
Jedná se o nejimpozantnější stavbu ve Znojmě. Tento monumentální barokní komplex zahrnuje též trojlodní baziliku Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava s přístupnou románsko-gotickou k…
Merlinův dětský svět je zábavní park především pro děti, ale své si zde najdou i dospělí. Areál parku leží na hranicích s Rakouskem na hraničním přechodu Hatě a je součástí nákupního centra Excalibur City. V parku je mnoho atrakcí pro malé i větší děti, uvnitř i venku (viz níže uvedené webové Stránky parku). Oživením areálu je vodní prvek, a to od různých vodotrysků, přes potok s mlýnky a stavidlem, až po větší nádrže s…
Jde o novodobý romantický hrádek s kruhovou věží a vyhlídkovou terasou, pod níž bývala místnost pro hotaře a maštal pro koně. Podle historických pramenů zde měl být postaven kolem roku 1860. Nachází se na nejvyšším místě vin…
Jelení farma - Ječmeniště se nachází v České republice. Přesněji řečeno v Jihomoravském kraji, a to 10 km jihovýchodně od města Znojma na českorakouském pomezí. Příjezdová komunikace z města Znojma je následující…
Znojmo leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Brna a nedaleko hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu a na levém břehu řeky Dyje. Znojmo se rozprostírá ve vina…
Pěchotní srub MJ - S 3 "Zahrada" je velké obranné čs. opevnění z roku 1938. Během války byl objekt zbaven střílen, po válce však by…
Jde o unikátní vinařský sklep, jehož stěny jsou vymalované různými výjevy. Jedná se o ojedinělou raritu, která je vyjímečná i z evropského hlediska. Barevné plastické obrazy zde namaloval šatovský rodák Maxmillian Appeltauer (1904-1972), který této své zálibě zasvětil ve volných chvílích 33 l…
Je čas burčáku a vinobraní, je čas navštěvovat vinné sklepy. A s  přicházejícím podzimem a melancholicky se válejícími mlhami přichází i radost  světská - víno ve všech podobách. Pokud vyrazíte na jižní Moravu, ur…
Bylo vystavěno v letech 1899-1900 podle projektu vídeňského architekta Alexandra Grafa. Pseudorenesanční budova divadla se stala chloubou nového Znojma.…
Tento mohutný barokní morový sloup se nachází v dolní části Masarykova náměstí. Byl zbudován v letech 1679-82. Nejvýše je plastika Madony a pod ní na římse pak sv. Śebestián, sv. Roch, sv. Florián, sv. Mikuláš a sv. Rozálie. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.81 Podyjí a Vranovská přehrada/B6, GOL 1:25 000 Národní Park Podyjí-Thayatal
Znojemské podzemí je labyrint chodeb, který vznikl na přelomu 13. a 14. století, původní význam byly sklepy pod měšťanskými domy, ale ve válečných obdobích se v těchto chodbách lidé ukrývali před nájezdy nepřátelských vojsk. Znojemské podzemí je vybudováno v několika úrovních pater - pod centrem jsou 4 patra, pod…
Podzemní chodby v historickém jádru vytvářejí rozsáhlý víceúrovňový labyrint propojených sklepů měšťanských domů. Původní účel byl hlavně hospodářský (skladovací prostory), částečně i …
Informační centrum se nachází v historické části města na pěší zóně v Obrokové ulici v bezprostřední blízkosti zdejší dominanty - radniční věže. kontakt: Turistické informační centrum,…
V bývalém objektu městské elektrárny u řeky Dyje je dnes zbudováno muzeum motorismu. Na ploše více jak 800 m2 je zde k vidění na 40 automobilů, 20 motocyklů, 30 stabilních strojů a 40…
Gotický kostel na románských základech byl budovaný od poloviny 14.století do 2. poloviny 15. století. Dne 9. prosince 1437 zemřel ve Znojmě císař Zikmund Lucembuský a jeho tělo pak zde b…
   Nejznámější Vyhlídkou na historické jádro města Znojma se stal nepochybně Ochoz štíhlé věže radnice se svou tak typickou a nezvykle zalamovanou vysokou střechou. Neméně zajímavý pohled vám ale nabídnou také hra…
Řeka Dyje (německy Thaya) je nejdelší moravská řeka o celkové délce toku 306 km počítáno od pramene Moravské Dyje (viz.lokalita č. 4857)a ploše povodí 13 419 km2. Její severní větev zvaná Moravská Dyje (délka 60…
Šobes (Římská cesta): skalnatý hřeben s ostohem v hluboce zaklesnutém meandru řeky Dyje, po nemž procházela stará obchodní stezka. Z cesty po hřebenu jsou pěkné výhledy na obě strany do ú…