Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)

Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Jarní toulky přes podhorskou obec Jasennou

Fotografie (68)  • Foto: JENNY-JANA
Foto: JENNY-JANA

Naše dnešní jarní procházka začíná u autobusové zastávky na dolním konci ve valašské obci Jasenné. Nejdříve jdeme k motorestu u silnice dát si něco na pití, první červencová neděle je velmi teplá. Po pěti minutách vyrážíme přes obec kolem hlavní silnice k Mikuláštíkovu fojtství, kde máme na 15 hodin domluvenou prohlídku. Paní průvodkyně je velmi příjemná, ukazuje nám muzejní expozice v přízemí a vypráví něco o historii jejich rodinné stavby, kde dříve rodina žila. Dnes je v budově fojtství muzejní expozice. Prohlídka pokračovala do patra a na pavlač. Potom jsme scházeli kolem fojtství přes louku dolů k soše fojta, odtud se vracíme k dolnímu konci obce. Cestou obdivujeme spoustu dřevěnic, nádhernou krajinu s dramatickými mraky, občas nás překvapí nějaký pes na procházce, ovečky na louce mezi staveními, z jednoho chlívku mezi dřevěnicemi vykukuje koza. Je opravdu nádherně, ale tlačí nás čas doby mých odpoledních zdravotních vycházek, a tak scházíme k restauraci u dolní zastávky, kde si opět dáme něco k pití a čekáme na autobus do Zlína.
Při procházce obcí vás upoutá malebná valašská krajina,  obec se nachází v údolí potoka Jasenka na JV okaji Valašska, kolem ní je spousta nádherných vršků, údolí, kopců i krásných lesů. Nad Jasennou, ležící ve Vizovických vrších se rozprostírá hora Vartovňa s novou rozhlednou tzv. valašskou Eifelovkou a kopec Syrákov.  Ač se do obce vypravíte v kterémkoli ročním období, okouzlí vás zdejší valašská krajina, která dodává obci kouzlo. Mezi moderní zástavbou se dochovalo spousta roubenek - dřevěnic. Roku 1468 byla tato podhorská obec majetkem cisterciáckého kláštera ve Vizovicích. V katastru obce byly objeveny předměty již z doby bronzové, halštatské i žárové hroby lidu popelnicových polí. V roce 1610 v obci proběhlo velké povstání poddaných proti vrchnosti. Místní lidé se zapojili i do valašského povstání v roce 1644. Po vyhlášení tolerančního patentu roku 1781 se většina zdejších lidí hlásila k evangelickému vyznání. Obec zkrášlují dva kostely, v horní části stojí barokní kostel svaté Máří Magdaleny, v dolní části vidíte kostel evangelický empírový kousek od zastávky autobusu z roku 1833. U horního kostela stojí socha Fojta z roku 1941. V obci je i ZŠ, MŠ, pošta, obecní úřad, hasičárna, dva hřbitovy, Sokolovna, hřiště, koupaliště, nová prodejna potravin, lyžařský vlek. V obci působí Valašský soubor Portáš. K rekreaci je zde 13 rekreačních chalup. Okolo Jasenné láká návštěvníky krásná zachovalá příroda s množstvím značených turistických tras. Výchozí bod je na kopci Syrákov. Kolem severního okraje obce lze projít po žluté turistické značce vedoucí na vrchol Vartovna, kde stojí vyhlídková věž - tzv. Valašská Eifelovka. Nad obcí vede Naučná portášská stezka. Krajina je zde velmi členitá, kopcovitá s krásnými lesy, údolími, zemědělskou půdou, kde jsou hlavně pastviny a louky, starousedlíci zde chovají ovce.  převážně chovají ovce.
Nejvíce však návštěvníky obce upoutá roubená usedlost čp. 60 v horní části obce naproti kostela - Mikuláštíkovo fojtství dříve rychta. Bývala to největší usedlost obce s rozsáhlým hospodářstvím, fojt dohlížel na chod vsi. Mikuláštíkové hospodaří v Jasenné od roku 1663 dodnes. Usedlost je patrová budova s pavlačí, pěti místnostmi a dochovaným typickým zařízením. Dnes je zde muzejní expozice, kde si prohlédnete pamětní síň obce, kroje, staré nádobí, původní nábytek, kachlová kamna, atd. K chráněným památkám obce patří i roubená usedlost čp. 51 se se seníkem, komorou a stodolou. Další ukázka lidové architektury je zdejší komora čp. 81 a dům čp. 153 s hospodářskými objekty. Fojtství je dědictví předků, o které rodina Mikuláštíků, pečuje dodnes,   v posledních letech došlo k úpravám střechy, podlah, atd. Lidová stavba - usedlost fojtství v Jasenné byla vyhlášena Národní kulturní památkou, patří k nejvýznamnějším památkám JV Moravy. Vkročíte - li dovnitř, dýchne na vás vůně starých časů.
Obec má i svůj bohatý kulturní společenský život, koná se zde spousta akcí. V lednu jsou to tradiční plesy hasičů, karnevalový sjezd z kopců na čemkoli, jaro přivítá každoročně slet čarodějnic, následuje kácení máje a další akce pokračují až do předvánočního času, kdy se v obci rozsvědcuje vánoční strom - takže obec žije po celý rok spoustou událostí i radostí a veselí.

Poslední aktualizace: 3.6.2019
Autor: JENNY-JANA

Jasenná

Příspěvky z okolí Jarní toulky přes podhorskou obec Jasennou

Jasenná - evangelický kostel
   V půvabné valašské krajině, plné zalesněných i holých vršků a kopců, se v hlubokém údolí na rozhraní Vizovických a Hostýnských vrchů rozkládá Obec Jasenná. Tak jako v nejbližším okolí, byli i Valaši z Jasenné s…
Krajina Okolo Jasenné je pozoruhodná svými vršky, kopci, údolími, dřevěnými chaloupkami i moderními staveními, které upoutají naši pozornost. Obec Jasenná leží na rozhraní Vizovic a Host…
Jasenná je velká podhorská obec s 920 obyvateli a najdeme ji severovýchodním směrem od města Vizovice v severní části přírodního parku Vizovické vrchy. Od okrajových částí obce se zvedají…
Malebná vesnice Jasenná leží v okrese Zlín, ve Zlínském kraji - v údolí potoka Jasenky asi 5,5 km SV od Vizovic, v malebném údolí  - na rozhraní  Vizovických a Hostýnských vrchů, na JV o…
   Barokní stavba z roku 1672 je nepřehlédnutelnou dominantou horní části obce Jasenná. Kostel dostal jméno po svaté Máří Magdaléně, nachází se ve svahu nad hlavní silnicí a na první pohled nás upoutá svou velmi v…
   Skanzen v Rožnově pod Radhoštěm se může pochlubit nesčetnými ukázkami valašské lidové architektury. Mnohé ty dřevěné chaloupky,domky, stodoly a fojtství byly rozebrány a převezeny do Muzea v přírodě z…
Dny se konečně prodlužují, ačkoliv se sluneční paprsky projevují koncem května stále ještě poněkud zdrženlivě, jaro už nabírá na síle. Všechno kvete, tráva se zelená, a to je nejkrásnější čas…
  První letošní červnová neděle proběhla ve znamení tropů. Sluneční žár dosáhl značné intenzity už v půli dne a venku se psiska rvali o chládek, ale my po obědě museli volky nevolky z domu. Na třetí popolední hodinu jsme totiž měli objednánu prohlídku fojtství v Jasenné - půvabné podhorské obci ležící 5 km od Vizovic, kterou dnes obývá téměř tisícovka obyvatel.   Cesta rozpálen…
Hezká, 15-ti kilometrová vycházka Vizovickými vrchy s nádhernými výhledy z Vartovny. Po výstupu na Vartovnu téměř celý zbytek trasy klesáme k Vizovicím. V Jasenné možnost prohlédnout si expozici v Mikuláštíkově fo…
  Při průjezdu valašskou obcí Jasenné zahlédneme z okna dopravního prostředku - (v její horní části a poblíž katolického kostela), výraznou sochu Valacha s obuškem. Nejedná se ale o podobiznu typického valašského …
Na rozhraní Hostýnských vrchů a Vizovické vrchoviny, SV směrem od Vizovic se nachází nevelká valašská obec rozkládající se podél toku Lutoninky -  Lutonina se 390 obyvateli. Dojedete sem autem, autobusem…
  „Prosím, dvě osoby zpáteční: Zlín – Horní Lideč,“ požádal jsem sličnou dámu za přepážkou pokladny našeho novotou zářícího krajského nádraží a poté s manželkou nastoupil do útulného kupé luxusního vlaku. Netrva…
V Jížním Valašsku na polovině cesty mezi Zlínem a Vsetínem leží v malebné obci Jasenná ranč pod Vartovňů.  Ve velkých výbězích je tam ustájeno 20 koní. Na tomto ranči se orientují na westernové …
  Ranním busem jsem se nechal dopravit do sedla Syrákov, tady se otočil čelem k trase vedoucí na Vartovnu a šplhal do stráně nad silnicí. Samozřejmě že ne jen tak terénem, ale po lesní cestě se žlutým tur.znače…
  Od Jasenné, na jejímž katastru leží, jsou po klikatící se asfaltové silničce a trase NS Portášská vzdáleny asi 1.5 km. Shluky stavení jsou rozhozeny ve stráních nad horním koncem údolí bezejmenného potoka a pod lesem obklopeny rozsáhlými loukami. Okolí kopce Vrchdúbí nemohlo být kvůli nadmořské výšce a drsným podmínkám intenzivně využíváno zemědělsky, ale bylo ideální pro pas…
  Pasekáři vtiskli svými samotami, políčky a pastvinami roztroušenými po hřebenech a stráních kopců valašské krajině dnes už neodmyslitelný ráz. Ano, díky nim je dnes Valašsko velmi půvanou končinou, ale život …
  Za start i cíl volíme spodní zastávku busu u motorestu v Jasenné. V dnešním supermrazivém dni nás nejprve čeká půlkolečko po kopcích okolo této poměrně veliké valašské dědiny a poté "průzkum" zajímavostí obce. S…
Obec Ublo s 260 obyvateli leží 6 km SV od Vizovic v přírodním parku Vizovické vrchy, 19. km východně od Zlína. Osídlena byla již v době bronzové. Byla zde nalezena dřevěná sekyra s tulejí, vyoraná na pol…
  Už ani nevím, kolikrát mi při plánování túr do okolí Vizovic padl na mapě pohled na osamělou dědinku Chrastěšov, ale se zabrbláním - „Šak je to blízko, nic tam není a tož ně to neuteče!“ - jsem pak vždy zamířil někam jinam. Na návštěvu osady došlo až při mé poslední túře, kdy jsem minulou sobotu šlapal ze Syrákova do Vizovic. Přiznám se, že původním plánem bylo do „hlavního m…
Sobotní ráno jsme se rozhodli pro procházku s prvním letošním valašským snížkem.Kam? Ve Zlíně to počasí vypadalo nevlídně,proto se domlouváme,že vyjedeme někam dál za město - tam,kde to ještě moc n…
 Začátek roku udělal svou sněhovou nadílkou velikou radost milovníkům zimních sportů a běžkařům, ne tak už nám - turistům chodcům. Když ale v polovině února už víc jak týden na obloze neustále zářilo sluníčko a…
   Předchozí několikadenní sněžení a následné vyjasnění - provázené přívalem arktického vzduchu - proměnily po dlouhé době naše krajské město a okolní kopečky na pohádkově krásnou zimní krajinu, kterou jinak známe…
Významné turistické místo Syrákov leží u hlavní silnice Vsetín - Zlín, na rozcestí v sedle stojí  motorest s výbornou kuchyní a možností ubytování. Od něj vedou dobře značené turistické trasy až do…
  Je pátek 27.března 2020. Předevčírem jsem jel do naší fabriky na odpolední směnu a tam zjistil, že je rachota až do konce týdne zrušena! Jeden konstruktér, který je už týden na neschopence, měl totiž pozitivní nález na covid-19 a čtrnáct spolupracovníků, kteří s ním přišlo do styku, muselo na testy a zůstat do příští středy v karanténě. Nám ostatním byla dána možnost vybrat s…
Pokud se řekne Vizovice, které jsou bránou Valašska, spoustě z vás se vybaví každoročně zde probíhající Trnkobraní - hudební festival s přehlídkou kapel a soutěží - s nejoblíbenější soutěží…
  Procházku dědinou Prlovem končíme u farmy s volně se potulující drůbeží. Teď nás čeká kratší stoupání po žluté značce nahoru na odlesněný hřeben a rozcestí Pod Širokou. Zdá se ale, že tam nepůjdeme s manželkou s…
Rozhledna Vartovna
Nad valašskou obcí Seninka na kopci Vartovna byla v listopadu 2009 otevřena kovová rozhledna. Vyhlídková věž o výšce 37 metrů je tvořena kovovým válcem, který vystupuje z betonové základny částečně zakryté gubionovou zdí. Při pěkném počasí je zde vidět na Lysou horu, Malou Fatru, Hostýn. Za velmi dobré viditelnosti může všímavý turista spatřit i vrcholky Nízkých Tater. Slyšel…
Autobusem ze Vsetína nebo Zlína vyjedeme na Sirákov. Kolem horské chaty Sirákov po žluté značce 3km po hřebeni na Vartovnu. Z Vartovny po modré značce 11km na Vsetín. Hlavně se jdeme projít…
Vizovice leží na Jižní Moravě, východním směrem od města Zlín. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích říčky Lutoninky. Město je známé svou tradiční výrobou…