Hrad Oparno a Opárenským údolím

Hrad Oparno a Opárenské údolí

Hrad Oparno leží v malebném místě Českého středohoří,je to menší hrad, kam se chodí spíše na procházky.Stojí na konci táhlého hřbetu nad Opárenským údolím, severně od stejnojmenné obce.Je vzdálená asi 5 km od Lovosic. Spadá pod obec Velemín. Milovníci hradů si přijdou na své, neboť nedaleko jsou hrady Ostrý, Kostomlaty, Košťálov, Skalka i Oltářík. Hrad Oparno nechal pravděpodobně vystavět Smil z Vchynic r.1344.Vznikl nedaleko cesty z Prahy do Saska, přesto se ale žádné bouřlivé historie nedochovaly.V držení pánů z Vchynic zůstal hrad až do 16.století,kdy byl statek prodán a rozdělen mezi pány z Vřesovic a Martinic.Osudnou se stala hradu změna hodnot šlechty v době nastupující renesance. R.1536 se již uvádí jako pustý.

Z hradu se dochovala významná část plášťové hradby, která ještě v některých místech dosahuje své původní výšky. Návštěvník hradu si může ještě prohlédnout relikty paláce a trojici příčných příkopů. Areál hradní zříceniny je volně přístupný. Nedaleko hradu je také hospůdka,kde se dá občerstvit a popít dobrý zlatistý mok.

Z hradu sestoupíme do stejnojmenné malebné obce a vydáme se známým Opárenským údolím,které se vine podél Milešovského potoka v délce 6 km od osady Oparno k Malým Žernosekům.Je označena též jako naučná stezka . Lze tu pozorovat zajímavý růst naklánějících se stromů,což je vidět i na doložených fotkách, kde na jedné z nich sedím jako žába, ale ne na prameni, nýbrž na kameni.

My jsme šli Opárenským údolím několikrát, a stále máte co pozorovat.Na jaře je to tu zaplněno rozkvetlými sasankami,na podzim se zas zobrazuje barvitost listí.

Malebné údolí neoplývá jen krásou přírody ale také tajemnými místy.Jedním z nich je Morový kámen pocházející z r.1680 s reliefem dvojitého kříže. Byl přemístěn z morového hřbitova a je památkou morové epidemie.(Opárenské údolí – Malé Žernoseky ) , leží jen tak při cestě Opárenským údolím.

Ještě pár slov k obci Malé Žernoseky.Obec se nachází na jednom z klíčových vstupních míst do Chráněné krajinné oblasti Českého středohoří. Severní okraj obce zasahuje na levém břehu řeky Labe do přírodního a současně i do geopolitického útvaru nazvaného „Porta Bohemica“ / Brána Čech/.Západní okraj území obce pak zasahuje k úpatí vrchu Lovoše. Severozápadní okraj obce tvoří přírodní lokalita Opárenského údolí vytvořená tokem Milešovského potoka.Rozlohou zaujímá katastr obce plochu 325 ha s nadmořskou výškou 140 – 310 m n.m.

Obec je díky svojí poloze ,svým umístěním a okolím přímo předurčena k rekreaci, ale i k jednodenním výletům.Je tu zkrátka kouzelně!

Zdroj:www.castles.cz/hrad

Poslední aktualizace: 14.6.2010
Hrad Oparno a Opárenským údolím na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Hrad Oparno a Opárenským údolím

Víkend v Českém středohoří 1. díl
Tak rok se sešel s rokem a já jedu s dcerami do oblíbeného Sředohoří .…
Pondělí 24. 6. 2019 Na spaní jsme včera nemohli zvolit lepší místo. Pod…
Když jsme plánovala, co vše navštívit v Českém středohoří, zaujalo mne…
České Středohoří je kraj známý svými vrcholy sopečného původu, kterým…
Jedeme vlakem do zastávky Opárno v Českém Středohoří. Já jedu z Kladna,…
Zřícenina gotického hradu Oparno stojí na Ostrohu nad stejnojmenn…
Historie hradu, založeného před rokem 1344 pány z Vchynic a opušt…
Obec Oparno je místní částí obce Velemín v okrese Litoměřice v Ústeckém…
Tento článek, s černobílými fotografiemi v…
Nedaleko obce Oparno, která je místní částí obce Velemím v okrese…
Den druhý, pondělí  - po probuzení a částečné očistě jdeme v 9 hod. na…
Autem dojedeme do Opárna, zkusíme zaparkovat u pensionu Oráč. Pokud se to…
K myšlence a tedy i uskutečnění procházky Opárenským údolím v zimním…
Autem dojedeme do Opárna, zkusíme zaparkovat u pensionu Oráč. Pokud se to…
Císařské schody, jsou někdy také uváděné jako Psí schody. Jde o část žlutě značené turistické cesty, která vede z Opárenského údolí…
Pod rekreačním střediskem Jordán /bývalý Císařský mlýn/ stojí u cesty křížový kámen. Kamenná deska s křížem a nápisem DENEN A 1680 IN DER PEST GESTORBENEN UND HIER GEGRABENEN…
Konečně nastal den, který byl ideální na pozorování východu slunce. Žádná…
Tak nám opět nastal nový rok, tentokrát s letopočtem…
Toto třídenní putování bylo v další krásné části Čech - v Českém …
Tak jsem se dostal k tomu, abych si udělal opět procházku Opárenským…