Holky na cestách - Posázaví 1

Lipnice-Český Šternberk- Čerčany

Devět holek jsme se vydaly na cestu na Sázavu. První naše zastávka za Brnem byla v Lipnici nad Sázavou. Celou cestu nás provázel mírný déšť a také Lipnice nás přivítala kapkami. Zaparkovaly jsme na náměstíčku a první naše kroky mířily do kavárny na kafíčko na zahřátí i probrání. Pak už nám bylo líp, a tak jsme vyrazily ke hradu, zrovna nebyla prohlídka, tak jsme čas trávily návštěvou útulného domečku, kde žil Jaroslav Hašek. Trochu se vyčasilo, a proto jsme spěchaly na hrad. Hrad založili Lichtenburkové z rodu Ronovců kolem roku 1310. Pak byl dán jako záruka za Jindřicha z Lipé králu Janu Lucemburskému. Později se stal majetkem Jindřicha z Lipé a jeho synů. V 19. stol vyhořel a stal se opuštěným. Hrad vděčí za svoji záchranu Klubu českých turistů, který ho získal v roku 1924 a začal opravovat. Prohlídka byla zajímavá, nejlepší však byl výhled z věže do krajiny. Z našeho plánu navštívit kamenitou část řeky Sázavy tzv. Stvořidla jsme ustoupily pro nepřízeň počasí. Velmi nás to mrzelo, těšily jsme se jak se tu vyřádíme a užijeme si to. Ale chtělo to brouzdat se vodou, a pak vyhřívat na kamenech. No a tak jsme se vydaly dál, nadjezdem přes přehradu Želivku vstříc hradu Český Šternberk, podle našeho náhradního plánu. Tady jsme narazily na parkovací problémy. Po jejich zdolání jsme se od řeky Sázavy pustily do výstupu ke hradu, zde nás předběhla ruská výprava, a tak jsme se v přeplněné hradní restauraci zatím najedly a pak jsme se dočkaly překrásné prohlídky hradu, kde se bylo opravdu nač dívat. Jedinečná sbírka mědirytin, zbraní, ,porcelánu, obrazů a loveckých trofejí. Také jsme pozorovaly na nádvoří dravce a užily si vyhlídky na okolí. A pak zase šup z kopce k autu . Cestou prohlížíme zahrádky a terásky u chat a přemýšlíme jaké bude naše ubytování v Čerčanech. A již ujíždíme dále a cestou jsme se pozorovaly českou krajinu, déšť nás opustil a přijíždíme do Čerčan, kde máme zajištěno ubytování v penzionu Alexandra. Naše slečny doufaly, že alespoň na okamžik uvidí Vlastu Horvátha, šla zrovna Super star. A nic!

Není divu, že superstar odtud pochází neboť i jiné známé osobnosti zde žily jako písníčkář a kabaretiér Jiří Červený/Praha-Červená sedma/ a jeho dcera Soňa- operní pěvkyně, sólista opery v Praze Eduard Haken, básníci Ladislav Stehlík S.K.Neumann a další umělci.

Ubytování bylo příjemné a hezké prostředí, kuchyňka, restaurace vedle. Dva pokoje jsme rozdělily na starší a mladší holky, a tak jsme byly spokojeny. Holky zjistily, že mohou využít bazén před domem, tak to hned udělaly.

Večerní procházka nám odhalila zákoutí Čerčan, vlakovou zastávku, pláž s golfovým trávníčkem a ponuré hospody. Část Čerčan byla dost průmyslová, ale teď tato část vypadala dost opuštěně a zdevastovaně. Také je tu velké nádraží a přestupní uzel. Přilákal nás Posázavský pacifik . První úseky této tratě vedly z Prahy do Čerčan a pak se postupně trasa prodlužovala až do Světlé nad Sázavou. Trať /dnes trasy 210,212/se stavěla prvně kvůli modřanskému cukrovaru. Pro okolí měla hospodářský význam, zajišťovala se Doprava surovin či výrobků pro papírny ve Vraném, kovohutí v Mníšku a také přilehlých skláren či lomů. Dopomohla rozvoji turistiky a trampingu na počátku 20. století. Posázaví a Brdy se tak staly oblíbenými výletními místy, hlavně pro Pražany.

Poslední aktualizace: 25.6.2015
Holky na cestách - Posázaví 1 na mapě
Autor: annafr

Příspěvky z okolí Holky na cestách - Posázaví 1

Vyhlídka od hradu Český Šternberk
Při návštěvě hradu Český Šternberk si nenechte ujít nejen prohlídku…
    Kolem Sázavy z Českého Šternberka do Sázavy. Cestu jsem zahájil u…
Během návštěvy krásného Posázaví bychom určitě neměli vynechat gotický…
I při dalším výletu byl mým výchozím místem Český…
Dalším do řady navštívených míst přidávám i zámek, hrad…
30.7.2014 Ačkoliv večírek byl celkem velkolepý, ráno pod širákem…
Půjčovna lodí Samba nabízí vodákům ty nejlepší služby na Sázavě a Otavě.…
Naprostá většina (auto)turistů přijíždějících od řeky Sázavy do kopce na parkoviště pod hradem Český Šternberk má oči jen pro tento …
Pomník je tak trochu utajený. Stojí v zahradě za mostem, na pravém břehu řeky Sázavy. Svatý Jan tu stojí v životní velikosti v mírném předklonu. Co…
Hrad Český Šternberk stojí nad řekou Sázavou ve Vlašimské pahorkatině. Byl…