Dánsko

Dánsko je země ležící v severní Evropě. Dánsko je království, ke kterému náleží také Grónsko a Faerské ostrovy. Hlavním městem Dánska je Kodaň. Mezi další turisticky zajímavá města patří např.: Ribe, Esbjerk, Roskilde, Odense, Helsingor. Dánsko má přibližně 5,8 mil. obyvatel.

Mys Grenen  / Cestopisy Pivovar Carlsberg / Hrad Kronborg Ubytování Dánsko
Turistické cíle / Mapa Dánska Mons Klint / Malá mořská víla - socha Legoland Billund, Dánsko

Dánsko, Švédsko 2005

V sobotu 23. 7. 2005 přibližně ve 4:00 ráno odjíždíme od domova na dovolenou do Dánska a částečně i do Švédska. Stavujeme se tentokrát u Zvolánků, kteří jedou s námi. Celkem nás tedy je 8. Kolem 14:00 zastavujeme v Německu u benzinky. Jdeme kousek po nově budované naučné stezce. Moc toho tam ještě není. Viděli jsme však v kleci jednoho výra. Ve 14:25 jsme dorazili do Dánska. Nejedeme hned k tetě Haně. Míříme do městečka Ribe. Navštěvujeme kostel a prohlížíme si město. Kuba s námi nešel. Pak ještě navštěvujeme městys Esbjeng. Poté už jedeme k tetě Haně. Následující den jdeme na další prohlídku Århusu. Naposledy jsme zde byli přibližně před dvěma lety. Za 20 dánských korun (DKK) je možno si půjčit kola. Dají se vrátit do jakýchkoli k tomu určených stojanů a peníze se získají zpátky. Nejprve jsme si půjčili jedno. Potom přibyli další 4, po chvíli jedno. Zanedlouho jsme získali zbylé dvě. Zbytek dne jsme strávili jízdou na těchto strojích. Ondra s tátou Pavlem, trochu i Víťa se vykoupali v moři. V pondělí 25. 7. jsme navštívili městečko Silkeborg. Prohlédli jsme si kostel a samozřejmě i samotné město. Vzali jsme si i nějaké mapy. Autem jsme pokračovali do města Hjejlen. Podnikli jsme výstup na horu Himmelbjerget (147 – v Dánsku velká hora!). Odpoledne jsme navštívili městečko Elmuseet, kde jsme šli do muzea elektřiny. Měli jsme na prohlídku jen hodinu. Mnoho věcí se dalo vyzkoušet „naživo“. Vrátili jsme se k tetě a večer zašli za Zdeňkem – jejím synem. V úterý jsme asi v deset dopoledne odjeli od tety Hany, kam jsme se měli opět vrátit po asi dvoutýdenním putování. Navštívili jsme Marinemuseum, kde byly pěkné expozice. Při prohlídce ponorky se spustil poplach. Všichni jsme leknutím nadskočili. Nocujeme na parkovišti, kde Ondra ztratil létající talíř. Zkrátka ho hodil do křoví (a kopřiv) a už není. Budeme muset koupit nový. Je to totiž bezvadná zábava. Teda když se s ním umí házet. Ve středu jsme dorazili do přístavního města Hirtshales, odkud jsme před dvěma lety odplouvali do pěkného Norska. Všichni mimo dospělých (kromě táty Pavla) a mě šli do akvária. Vstupné bylo dost velké. Dále jsme chtěli jít do přírodního parku, kde jsou například orli. Vstupné ale bylo ještě vyšší, a tak jsme nikam nešli. Místo toho jsme podnikli výlet kamsi na vřesoviště. Pokračovali jsme do města Frederikshavn. Ihned jsme zamířili do místa, nazývaného havn (přístav). Ve 22:30 jsme vypluli do Švédska. Byli jsme tam za asi 3 hodiny a něco málo minut navíc. Město, kam jsme dopluli, se jmenuje Göteborg. Po patřičném vyspání jsme zamířili na prohlídku města, kterému se prý říká „Benátky severu“. Celkem nás ale zklamalo. Tedy jedna věc nás zaručeně potěšila. V jednom kostelu, či spíše v Gustafově katedrále, měli brožurku o historii stavby i v českém vydání – ač bez háčků, čárek. Pak jsme dojeli na ostrov Tjörn, kde jsme se rovněž utábořili. Dopoledne jsme vyrazili na krátkou procházku. Já dokonce vylezl na skálu, ale nemohl jsem se dostat dolů. Myslím, že jsem pak nějak seskočil. Pro otužilce byla možnost koupání v Baltském moři. Moc z nás tam nešlo. Táta Pavel našel mořskou hvězdici. Během dne se nic zajímavého neudálo. Snad jen to, že já jsem strávil noc pod širákem, a to i přesto, že trochu pršelo. Asi i proto jsem toho moc nenaspal. Vstávali jsme už v 6:00. Krátce po sedmé jsme vyjeli. Cílem byl Helsingborg, odkud jsme v 8:30 odpluli do Helsingøru. Po asi dvaceti minutách jsme dopluli zpět do Dánska. Ihned po opuštění lodi jsme vyrazili do Kodaně (dánsky København). Strávili jsme tu přibližně 5 hodin. Myslím, že i tady jsme si půjčili kola. Na noc jsme výjimečně jeli do kempu. Nikdo tam nebyl, a tak jsme zatím neplatili. Nakonec nám to však bez placení nevyšlo. Nevím, jak je to možné, ale za mě se neplatilo, i když mi tehdy bylo 16 let. Další zastávkou bylo městečko Højerup. Šli jsme kolem kostela na útesu, který již částečně padá, ale stále se do něj dá vstoupit. Kousek dál byl ještě jeden kostel. Navštívili jsme další ostrov‑tentokrát Møn. Po svačině jsme po žebříku sestoupili na pobřeží, po kterém jsme šli celkem krátký úsek asi 3 hodiny. Protože pláž byla kamenitá, tak místo mušlí jsme sbírali kameny. Nad námi se stále tyčily skalní útesy. Žebřík, po kterém jsme chtěli jít zpět, byl stržený. Proto jsme byli nuceni jít asi kilometr k dalšímu. Nahoře jsme kráčeli chvíli po útesech. Nocleh byl na asi nejhezčím místě v bukovém lese. Večer jsme oslavili Ondrovi třinácté narozeniny. Dokonce měl i nějaké zákusky. V noci pršelo, teď se to však už začíná trochu pozvolna vylepšovat. Počasí nám zatím dost přálo, musíme doufat, že nás dobré neopustí po zbytek dovolené. Opustili jsme ostrov Møn a projeli přes asi 2 další. Ve vesnici Vindeby (spíše osadě – bylo tam jen pár domků) je větrný mlýn. Měli jsme štěstí. Po chvilce k nám přišla nějaká paní, která nás pustila do mlýna. Měl 5 pater a přízemí. Viděli jsme celé zařízení. Byly tam i dobové fotografie, ze kterých bylo patrno, že mlýn neměl vůbec lopatky. Několik lidí ho zrekonstruovalo a nějaké úpravy stále ještě probíhaly. Celý mlýn byl zaklíněn dvěma prkny, aby se po dobu rekonstrukce nemohl pohybovat. Dnes jsme opět strávili noc v kempu. Ve středu jsme jeli posledním letošním trajektem. Po necelých 45 minutách jsme dorazili na ostrov Langeland. Po obědě jsme se stavili v malé galerii. Pak jdeme k zámečku a parku. Večer jsme dlouho hledali místo pro přespání. Stavovali jsme se i ve dvou kempech. Vhodné místo jsme našli až kolem půl osmé. Stavili jsme se na nějakém zámečku, který jsme však nenavštívili. Místo něj jsme si prohlédli Kirkeruin (zbytky vesnice). Chtěli jsme pak jít na zámek Edeskov, ale bylo dost vysoké vstupné. Například prohlídka, parku, bludiště a ještě něčeho jiného bez zámku stála pro dospělého 90 DKK. A tak jsme si dali jen čokoládu a kávu. Další zastávkou našeho pěkného putování je městečko Landby, kde je vikingské muzeum, které jsme navštívili. Vstupné bylo za „pakatel“ – děti do 16 let (tedy i já) zdarma! Bylo to celkem hezké. Dalším městem je Langosi. K tetě Haně jsme dorazili již ve čtvrtek. Dánsko jsme projeli o den rychleji. Do Legolandu možná pojedeme už v pátek. Bylo by to lepší, protože by tam bylo méně lidí než o víkendu.

Nejsou zde žádné fotografie, jestli k tomuto příspěvku nějaké vlastníte, nahrajte je.
Poslední aktualizace: 16.2.2010
Autor: srajer

Ribe

Příspěvky z okolí Dánsko, Švédsko 2005

Ribe s ponocným
Ribe je dánské město nacházející se na Jutském poloostrově přibližně 50 km od hranic s Německem. Jde o nejstarší dánské město a tedy i častý turistický cíl. Historické centrum je plné uliček s pohádkově vypadající…
Ribe je nejstarší dánské město. Nachází se zde románská katedrála a zřícenina královského hradu. V areálu hradu je pomník dánské královny Dagmar - dcery českého krále Přemysla Otakara I. Romantické jsou především …
Moderní město na břehu Atlantského oceánu. Největší dánský přístav. Mezi památky patří zejména Vodárenská věž s výhledem, sochy na pobřeží či velká akvária s pravidelným krmením tuleňů.
Letiště Esbjerg (EBJ) spadá pod město Esbjerg, které leží ve státě Dánsko.
Letiště Skrydstrup (SKS) spadá pod město Vojens, které leží ve státě Dánsko.
Když bylo jasné, že letos opět pojedeme „jen“ do Dánska, hledala jsem, čím si pobyt ozvláštnit. Ostrůvek Mandø jsem  měla vyhlédnutý od okamžiku, kdy jsem zjistila, že přístup na něj je jen po přílivem pravidelně …
K dokončení našeho putování po německém pobřeží už nám chybělo jen to západní pobřeží a vybrali jsme si fríský ostrov Sylt. Naši příbuzní v Německu o něm tvrdili, že je to ostrov pro tzv.…
Zábavný park Legoland v dánském Billundu rozhodně stojí za návštěvu. Kromě stovek staveb z lega zde najdete i mnoho zábavných i adrenalinových atrakcí. V areálu parku můžete sledovat i divadelní show …
Letiště Billund (BLL) spadá pod město Billund, které leží ve státě Dánsko.