Žďár nad Sázavou

Žďár nad Sázavou leží v centru Českomoravské vrchoviny a v jihozápadní části chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Nejznámější památkou je Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, který byl zapsán do seznamu UNESCO.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Vítochov / Vysočina aréna Ubytování Žďár nad Sázavou
Turistické cíle / Info z regionu Šiklův Mlýn / Velké Dářko Pramen řeky Sázavy
Českomoravská vrchovina
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Českomoravská vrchovina

Cesta přes "skalní srdce" Žďárských vrchů

Fotografie (76)  • Foto: Franta

Jeden ze svých "manželských úletů" jsem si naplánoval i na naši mini dovolenou v Poličce. Negdo má rád vdolky a já zas všelijaké cérčiska, ale nejvíc néé ty dvúnohé a mladé, ale ty o moc starší a co už sa vůbec nehýbů... Nejsem žádný pedofil - prostě mám rád všecky ty naše "cérky skalnaté" - a že jich u nás v České republice ale je !!

Křižánky a okolí

( Polička leží na samém okraji Českomoravské vysočiny a není odsud daleko do jejího srdce - do Žďárských vrchů - kde se nachází spousta zajímavých skalních útvarů. Jména jako "Devět skal", Malínské skály" či "Dráteníčky mi už při pouhém vyslovení dlouho předlouho působila příjemné šimrání na zádech. Už jsem na těchto místech byl mnohokrát - bohužel jen prstem po mapě - a dnes se mi tedy konečně splní jeden můj mladický sen. Pro zdar akce jsem na včerejším výletu, kdy jsme byli v Boskovicích a Letovicích, manželku tak unavil, že je celá šťastná, že chci jet na Skály sám a bude si raději na "noťasu" upravovat těch asi 400 fotek, které včera "nastřílela" svým Nikonem. Počasí je ke mně také milosrdné : když kráčím přes město před 6.hodinou na autobusové nádraží, mokrá dlažba náměstí se ještě celá leskne po noční bouřkové nadílce, ale vzduch je velmi příjemně pročištěn a na azuro oblohy se už nedočkavě šplhá vycházející slunce ...)

Než mi to jede, tak v hlavě probírám několik variant dnešního výletu a nakonec se jedné paní ptám, jakou zastávku v Křižánkách mám nahlásit řidiči, neboť tato obec se dělí na mnoho částí a já i moje stará mapa jsme z toho zmateni.

Jen kousek za Poličkou už začíná nádherná vrchovina - je to Vysočina jak má být ! Chvílemi nás v údolích s vesničkami zahalí hustý závoj Paní Mlhy, z návrší a hřebenů čím dál hezčí výhledy na okolní a nesmírně půvabnou krajinu, krajinu s artefakty domova ...

Foto: Franta

Vystupuju na zastávce Křižánky střed, nedočkavě nasaju už ten pravý horácký vzduch a s údivem hledím skrze suprovou alej s vysokými stromy vlevo na obzor : tohle že má být hlavní hřeben Žďárských vrchů ?!? Vždyť jsou ty kopce na dálku jakési nízké a táhlé, nemají žádné dramaticky se zvedající vrcholky a vypadají jaksi nedospěle ... ( Samozřejmě pravý opak je pravdou, prastaré pohoří bylo za ty věky už dávno erozí zarovnáno do oblých tvarů a i dnes dosahují jeho nejvyšší vrcholky výšek přes 800 m !) Asi je mé pozorování optickým klamem, který je způsoben tím, že se nacházím na jakési vysoké náhorní rovině - ve skutečnosti je to velmi široké a mělké údolí horního toku řeky Svratky. Vedle silnice je krytá zastávka busu - její interiér působí jako pokojíček. Moc dobře se tu v absolutním klidu na lavičce hačá a papá svačinka. Mají tu na stěně dokonce menší zrcadlo, myslím, že málokterý muž nepodlehne své ješitnosti a nepokochá se Pohledem na své mužné rysy : "Zrcadlo, zrcadlo, řekni mi, kdo je na světě nejchytřejší ?"

"No ty né, debile, vždyť jsi vystoupil o zastávku dřív !!"

A tak šmatlám jen pomalu se budící nádhernou dědinkou do jejího středu jménem Moravské Křižánky a sosám plnými doušky svěží ranní vzdoušek a nikotin z čím dál dražší startky. V centru obce je před prodejnou Jednoty několik krásně vyvedených panelů s mapami a obrázky a také turistický rozcestník. Moje oblíbená modrá mne vede z dědiny k rybníku, před nímž se pasou dva krásní koně - "zdar kluci !" - vlevo na hřebínku zase za ohradníkem kravičky - "zdar holky !" Vůdkyně stáda mi dokonce odvětí na pozdrav, doufám jen, že přeloženo do našeho českého jazyka to nezní : " Čau, vole "...

Foto: Franta

Asfaltová silnička, lemovaná občasnými kmeny bříz, jen mírně stoupá ke vzdálenému okraji lesa a nabízí výhledy na okolní líbeznou krajinu. Vstupuji do lesa, který mne na první Pohled trochu zklame - je to jen takový "obyčejný" smrkový hvozd a ne divočina, kterou místy dosud nalezneme v našich horách valašských ... Modrá značka opouští silničku a trochu víc stoupá lesem ke krmelci, jehož schůdky jsou vítaným provizorním sedátkem pro krátký odpočinek a konzumaci 2.dílu snídaně. Pak přicházím do jakéhosi mělkého sedla a na vrcholku návrší vlevo vidím první skalní krasavici !

Letím k ní jak splašený a ohryzek mi poskakuje nahoru a dolů od vzrušení. No lidi - to je ale "kus" ! Výška Skály snad 30 metrů, její velmi zvláštní členité rulové stěny vypadají jako lepidlem pospojovaná obří stavebnice, délka Skály také není zanedbatelná a krásné je na tomto přírodním skvostu to, že se nachází téměř na rovině a dá se pohodlně kol dokola obejít. Druhá delší strana mohutného útesu je bělostná a odtud asi název "Bílá skála". Opodál ve spadajícím lesním svahu několik "poddaných Jejího Veličenstva". Skalky a balvany jsou pokryty mechy a lišejníky - ty nejromantičtější jako by se přede mnou snažily ukrýt a zavrtat hluboko do lesního mechu - tak ty se jmenují "Schovanky".

Vracím se k lesní komunikaci a ke značce, kterou vzápětí opouštím. Hned za ní totiž na mne z lesa nad cestou vykukuje skalní věž, první z více jak 1 km dlouhého předvoje více jak 1 km vzdálených "Devíti skal". Jednotlivé skalní věže a bloky s balvany na jejich úpatích od sebe dodržují náležité rozestupy a chrání si svá teritoria. Jsou světem samy pro sebe a ze svahů zalesněného hřebene nedbale kontrolují lesní cestu pod sebou. Každý skalní útvar má své jméno, má jinou podobu i proporce a je tu opravdu pohádkově. Já i můj foťák si tu krásu náramně užíváme a pod jednou skalní věží přistihnu skupinu hřibů ještě v nedbalkách ! Co včil, přeca jich tu nenechám - košík ani tašku sebou pochopitelně nemám, nezbývá tedy, než z hlavy sundat pirátský šátek a udělat si ranec jak ten Honzík, než slezl z pece a vydal se do světa...

Foto: Franta

Za posledním skalním blokem potkávám opět modrou značku, která najednou prudce stoupá po stezce, vyzdobené balvany a kořeny stromů až pod první mohutné vrcholové útesy "Devíti skal". Také les se tu mění, v okolí skalních útvarů a balvanitých sutí zůstal zachován zbytek původního pralesovitého lesa. Je tu nádherně, je tu krásně a protože je ještě brzká ranní hodina, tak jsem uprostřed té nádhery dokonce sám !! Díky, bože ! Skalní útesy tu údajně tvoří 9 větších a 3 menší skalní útvary. Já ale na jejich počítání nemám čas ani chuť, přeje mi osvětlení a tak si procházím nejhezčí zákoutí skalního městečka - jediného ve Žďárských vrších a zrovna na tom jejich nejvyšším místě. Na jednu nižší skalní hradbu se i vyšplhám, ale výhled na okolní krajinu se nekoná - koruny stromů jsou vyšší, než vrchol Skály. Ani z té nejvyšší, skoro 20 m vysoké Skály, jejíž vrchol je zpřístupněn po značené odbočce, není v dnešní době bůhvíjak skvělá vyhlídka : výhled omezen kvůli vzrostlým stromům jen na malou výseč KRAJINY na straně jedné a na straně druhé na skalní nádvoříčko pode mnou a na sousední skalní hradby.I tak je ale společenství devíti a dalších skal místem velmi pozoruhodným a moc krásným ...

Vracím se dolů z kopce k bývalé německé lovecké chatě. Vedle stojí dřevěná bouda, která vypadá jak stará zastávka busu se suchým WC a protože už se zpod kopce ozývá jakýsi hlučící turistický dav, prchám k nedalekému rozcestníku. Zde si vybírám žlutou a klesám po zpevněné cestě přes jedno rozcestí na to druhé, kde opět výměna značky - tentokrát je to "bojová rudá". Rudo před očima mám nejen když stoupám na vrchol hřebene, kde stojí Lisovská skála, ale také když vidím, jak jsou o její stěnu opřena kola skupiny "cykloturistů", kteří se opodál baví sběrem borůvek a hulákají u toho tak, že jsou slyšet snad až ve Žďáru !! ( Moc rád bych jim "neco" pověděl, ale je jich moc a asi by ňa zbili !!!) A tož držím zobák, oblezu si dokola tuto míň půvabnou skálu a jdu radši rychle dál.

Následuje sestup a další výstup lesem po chodníku v dosahu zpevněné lesní cesty. Pak už po ní až na zajímavou bývalou paseku s vysázenými stromky a balvanem. Červená odbočuje okolo skalky znovu do lesa a tentokrát je to mezi balvany a kameny, míjím vrcholek hřebínku a po sestupu hvozdem přicházím k tur.odpočívadlu. Nedaleko odtud z houští vykukují první skalní výchozy Malínských skal. Jdu je omrknout a pak stoupám po značce na vrcholek pod jakýsi velbloudí hrb, tvořený nejvyšším skalním útesem zdejší skalní dědinky. ( Protože jsem si doma při studiu literatury jaksi popletl Malínskou skálu s Dráteníčkami, nehledám tady a tím pádem ani nenacházím chodníček na vrchol Skály, který údajně nabízí skvělou kruhovou vyhlídku - dobře ně tak !!)

Následující 1 km je jakousi "horskou prémií" : červená značka po celou dobu sestupuje úvozem, vyplněným balvany, kamením a sutí. Přitom v okolí chodníku je "normální" lesní terén. Možná je to tak schválně, aby si turisté užili imitaci vysokohorské tůry ! Na křižovatce lesní asfaltky je další odpočívadlo a za ním se v mírném spádu lesem vine potůček s malebnými zákoutími a jeho voda je hnědá. Po podrobnějším průzkumu oprava : voda je průzračně čistá, hnědou barvu má podloží jeho dna. Rozbalím šátek a pokropím moje houby kapkami živé vody a po chvilce oddechu zase dál ...

Foto: Franta

Prošel jsem přes "Devět skal", teď pro změnu míjím 7 vyrovnaných betonových zkruží a pak vystupuju na okraj velké louky. Značka ale pokračuje lesem stále k nejvyššímu bodu hřebene. Přicházím k jedné z nejkrásnějších skal Vysočiny - "Dráteníčkám". Už zdálky v lese slyším takový hlahol lidských hlasů, že dostávám podezření, že je pod ní pořádána nějaká pouť. Pohled na ohromný, 200 m dlouhý a 40 m vysoký "dračí hřeben", obsypaný lidskými postavičkami visícími na špagátech a na ty dlouhé fronty pod ním mi nabídnou dostatečné vysvětlení : zatímco většina národa o dovolené za krásného počasí úpí pod žhavými slunečními paprsky u břehů vodních hladin, horolezci ji využívají na pořádání orgií na svých oblíbených skalách ... Pomalu procházím ve stínu lesa po celé jeho délce hlavní skalní útes, z něhož vystupují na vrcholcích jakési věže. Přitom bedlivě sleduji, abych nevrazil do nějakého nadrženého horolezce či mu nešlápl na lano. Ještě poslední pohled a foto krásné Skály. Tady už se se skálami Žďárských vrchů definitivně loučím - ( pokud máte zájem si o nich přečíst něco blíže, najdete to v mých samostatných článečcích - turist. místech).

Z lesního svahu scházím na velikou louku s překvapivě hezkým výhledem. Pode mnou, na svažující se louce, se nacházejí sporadicky rozhozené domy a rekreační stavení obce Blatiny, přímo naproti malebný kopec. Kupole na jeho vrcholu ale nepatří hvězdárně - je to totiž kontrolní věž s radarem a řídí letecký provoz v koridorech nad naší republikou. Hora se jmenuje Buchtův kopec a je známa i sanatoriem, kde se léčí plicní choroby a tuberkulóza a které se nachází na jeho jižním svahu. Já klesám stále po červené na silničku a vcházím mezi větší koncentraci domů dovnitř obce. Míjím jakousi hospůdku, pražírnu kávy jménem Hofr, dřevěného čerta a pak přicházím pod areál bývalého JZD, v jehož epicentru je vystavěna hospoda (!!) a u silničky se nachází cedule jako z filmu Černí baroni : "Ráj socialistických vepřů". Za objekten se nepasou krávy, ale lamy !! Musím si šáhnout na hlavu, nechráněnou pirátským šátkem, jestli jsem konečně nedostal úpal - lamy se ale po vyfocení objeví i na displeji mého Canonu, takže jsme oba, zdá se, v pořádku...

Potkávám maminku s kočárkem a bezelstně se jí ptám, kudy je to nejblíž k Milovskému rybníku. Mladá rodička se chytá za hlavu a říká mi, že tam jsem měl odbočit už na konci dědiny nahoře pod lesem a že se mám vrátit. Schválně neposlechnu - to tak, do takového kopčiska, na co mám sebou 20 roků starou mapu ! A tak zestup k poslední samotě pod kopcem. Ze dvorka se na mne vyřítí jakýsi silně psychicky narušený pes - protože domluva s ním není možná, jsem nakonec moc rád, že si ho majitelé zavolali nazpět - co kdybychom se spolu rafli ?!?

Bílá skála
Bílá skála  •  Foto: Franta

V údolíčku pod lesem přes čerstvou paseku, lesní cesta mizí a tak nazdařbůh lesem okolo vodního pramínku, až se konečně vyplantám na břeh rybníka. Tento se ale jmenuje "Nový", ten můj je ještě o kus dál. Ve strašném sparnu se domotám na jakousi zpevněnou cestu. Vede okolo mnoha chat a rekreačních objektů na rozcestí a zastávku busu u silnice. Pohled na jízdní řád mi prozradí, že mi to před 10 minutami ujelo - další spoj podle několika desítek vysvětlivek dneska ještě možná pojede anebo také ne ... a tak nezbývá než povzbudit centrální mozkovou soustavu cigaretou a v tom horku pokračovat po silnici k vlastnímu Mílovskému rybníku. Velká vodní plocha s pískovou pláží a prastarými rekreačními objekty ROH připomíná záběry z filmu "Dovolená s andělem", retro dojem "kazí" snad jen soudobá modernější restaurační zařízení ze zahrádkami a barevnými slunečníky s reklamami. Stejně ale jakoby se tady zastavil čas ...

Zastavit se ale nesmím já, neboť mi za nedlouho jede poslední zjištěný spoj z Milov do Poličky a jediná možnost, jak se tam dostat, je po zelené značce. Jen co na ni vejdu, tak se mi ztratí a tak podle mapy po pěšině přes luka s vysokou travou a pak překvapivě přes haťové chodníky - je tu nová přírodní rezervace ! Přicházím k meandrujícím břehům Svratky, jejíž horní tok je vlastně jen širším potokem s tůněmi. ale je tu hezky...

Foto: Franta

Do svahu nad říčkou a za hrází se dostávám na úzkou silničku, která napřed míjí další chatovou a chalupovou oblast a pak má podle mapy vystoupat na okraj obce Březiny a nedaleké busové zastávce. Pěknou alejí v nepěkném tropickém horku k silnici a kousek nazpět k té zastávce - mapa naštěstí nelhala ! Po zkontrolování ciferníku na mobilu radostně zjistím, že mi to jede za 3 minuty !!! ( Ani nechci myslet na to, že bych to nestihl a jak bych se za manželkou do Poličky dostával stopem ...)

Bus je tu coby dup a krásnou krajinou a přes krátké zajížďky do zajímavých vesniček se pomalu probíjíme přes konec Žďárských vrchů do města Poličky. Celý rozbolavělý vystupuji u Tylova domu a pajdám se okolo rybníka přes městský park k hotelu Opus za manželkou, abych se jí mohl pochválit svým houbařským úlovkem a potom po sprše u večeře také zážitky z mého "manželského úletu" ...

Poslední aktualizace: 6.12.2012
Autor: Franta

Křižánky

Příspěvky z okolí Cesta přes "skalní srdce" Žďárských vrchů

Turistické rozcestí Devět skal
Rozcestí se nachází v lese přímo pod vrcholem Devíti skal. Směrníky ukazují směr modré značky východním směrem do Křižánek, na Čtyři palice, Velké Perničky, Karlštejn a Čachnov, západním směrem do Herálce, Lhoty u Vortové a Hlinska. Žlutá značka vede jižním směrem do Fryšavy, Medlova a Kadova, východním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-…
Devět skal.
Při našem cyklistickém výletu jsme navštívili také Devět skal. Až pod vrchol jsme po žluté turistické dojeli na kolech. Devět skal je sovu nadmořskou výškou…
Výchozím místem je obec Křižánky, odkud půjdeme po modré turistické značce. Turistický směrovník se nachází u autobusové zastávky. Turistická vývěsní mapa je umístěna před obecním úřadem. Je možné také zaparkovat …
Oficiálně je označováno jako Devět skal, tedy stejně jako rozcestí přímo pod vrcholem Devíti skal. Leží v sedle pod Devíti skalami a ukazuje směr červené značky JV směrem na Malinskou skálu, Drátenickou skálu, Sněžné, Buchtův kopec, Daňkovice, Jimramov, západním směrem na Žákovu horu, Tisůvku a Škrdlovice. Dále tudy probíhá žlutá značka severním směrem na Devět skal, do Svratky, Svratouchu a Čachnova, JV směrem do Fryša…
Hezky upravená studánka s posezením a přístřeškem pro občerstvení leží v lese pod Devíti skalami na modře a žlutě značené cestě. Voda ve skruži pod přístřeškem moc vábně nevypadá, pár metrů odtud ale vytéká ze země potůček s vodou čistou a chuťově výbornou. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-skalnatych-vrcholech-nad-svratkou.
Rozcestí se nachází v lese pod Devíti skalami. Směrníky ukazují směr modré značky JV směrem na Devět skal, do Křižánek, na Čtyři palice, Velké Perničky, Karlštejn a Čachnov, SZ směrem do Herálce, Lhoty u Vortové a Hlinska. Žlutá značka vede JV směrem rovněž na Devět skal a dále do Fryšavy, Medlova a Kadova, severním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy…
Rozcestí se nachází v sedle pod Lisovskou skálou. Směrníky ukazují směr červené značky JV směrem na Malinskou skálu, Drátenickou skálu, Sněžné, Buchtův kopec, Daňkovice, Jimramov, SZ směrem na Žákovu horu, Tisůvku a Škrdlovice. Dále tudy probíhá žlutá značka SZ směrem na Devět skal, do Svratky, Svratouchu a Čachnova, jižním směrem do Fryšavy, Medlova a Kadova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/tr…
   Pokud se vydáme z obce Křižánky po modré turistické značce na nejvyšší bod Žďárských vrchů - Devět skal - dostaneme se přibližně po 2 km chůze napřed po asfaltové silničce a kratším stoupáním po lesní cestě na …
Jedna z mnoha ortorulových skal na „hřebenovce“ Žďárských vrchů, tyčící se zničehonic v lese mezi stromy. Její vrchol není přístupný, výhled tedy nečekejte. Kolem skály prochází trasa popsan…
Směrníky tohoto lesního rozcestí ukazují průběh zelené značky západním směrem do Herálce, na Žákovu horu a do Fryšavy, východním směrem na Křižánky. Žlutá značka vede jižním směrem na Devět skal a dále do Fryšavy, Medlova a Kadova, severním směrem do Svratky, Svratouchu a Čachnova. Místem prochází trasa popsaná na https://www.turistika.cz/trasy/okruh-po-skalnatych-vrcholech-nad-svratkou.
Za cíl dvoudenního cyklovýletu jsme si tentokrát vybrali Žďárské vrchy a Hornosvrateckou vrchovinu. Auto jsme nechali v Novém Městě na Moravě a na kolech jsme…
Památník zakladatelům Národní přírodní rezervace Žákova hora je postaven na rozcestí u křížení červené a zelené turistické značky.Na pamětní desce je text:Národní přírodní rezervaci Žákova hora založili v roce 192…
Obec Křižánky se nachází na hlavní komunikaci mezi Novým Městem na Moravě a Svratkou. Leží v údolí řeky Svratky (zde spíše říčky), 3 km severovýchodně od Devíti skal (836 m). Svratka zde tvoř…
Je to třetí nejvyšší osmitisícovka (v decimetrech) Žďárských vrchů. Vrchol je velice nevýrazný, oblý a bez výhledu do okolí. Hřeben Žďárských vrchů odděluje v tomto místě vrcholy pouze mělkými sedly. Tento kopec mátl dlouho poutníky svým názvem, protože na vrcholu žádný javor, natož teprve křivý, nebyl. To přimělo chalupáře z Fryšavy pod vedením Radka Vichra k činu. Říkají si…
   Mezi nejoblíbenější a nejvyhledávanější Skály Žďárských vrchů zcela určitě patří Malínské Skály, nacházející se při červené turistické značce asi 1 km od Dráteníček. Rulové skalní útvary tu tvoří velmi družné s…
Autem jsme dojeli do obce Křižánky a odtud pěšky po značených trasách Křižánky - Devět skal - Lisovská skála - Malínská skála - Milovský rybník - Čtyři palice a zpět do Křižánek. Trasu jsme zvládli cca za 6 hodin …
Jde o skupinu čtyř větších rulových skalisek a několika menších věžek. Nejzajímavější útvar je skalisko Výspa. Jde o hřebenovitý útvar táhnoucí se do příkrého svahu, který je ukončen svislými západními stěnami, do…
Turisticky asi nejatraktivnější a různými skalami či menšími skalkami doslova posetou oblast Žďárských vrchů jsme si prošli při celodenním výletě, na který jsme vyrazili z obce Milovy. Prvním skalním útvarem, ke k…
Chtělo by se mi napsat odpočinková trasa, protože tu nejsou žádné těžké úseky prudkých stoupání nebo klesání a cesty jsou vyloženě pohodlné. Ale přece jen délka trasy je 26 km, to zase až ta…
Skutečný pramen Svratky, pod Fryšavským kopcem, směrem od něj k Žákově hoře. Tento pramen je asi 1200 metrů jižně od Stříbrné studánky, která je často mylně označovaná za pramen Svratky. Stačí se dobře podívat do mapy – voda ze Stříbtné studánky teče do Břímovky, která je přítokem Svratky z pravé strany. U Stříbrné studánky už je napsáno, že je jedním z pramenů svratky, ale…
 Milovský rybník byl založen v roce 1610 Vilémem Dubským z Třebomyslic na okraji malé osady Milovy. Dnes má rozlohu 6,5 ha a jeho největší hloubka dosahuje 4 m. Rybník má travnatý břeh a pícčité dno. Koupání je mo…
Ze Svratky vyrazíme po silnici směrem na Herálec, dále pokračujeme na Kocandu a kousek za osadou sejdeme ze silnice do lesa, jdeme po zelené…
Celodenní výlet lesy Žďárských vrchů s množstvím vrcholových skal. Na mnohých (Perničky, Čtyři Palice, Devět skal, Pasecká skála) vrcholová vyhlídka s rozhledem do tohoto krásného koutu Českomoravské vrchoviny.V l…
Nachází se v malé obci s roztroušenými domky pod skalním masivem Dráteniček. Vznikla v roce 1990, kdy zde začaly znovu obnovovat drobné živnosti. Jednou z nich byla i originální pražírna kávy p…
Zámek Karlštejn stojí na kopci poblíž města Svratky na Chrudimsku v Pardubickém kraji. Zámek je patrová budova krytá mansardovou střechou. Zámek je označován za ?střechu Evropy?, stojí totiž na hlavním evropském…
Co s dětmi o prázdninách. Chtějí zábavu a koupání. A je třeba je trochu unavit. Předem připravené plány jsou postupně realizovány. Pohádkovou vesničku možná někteří budou znát. Určitě ale…
Sázava vytéká jako malá říčka z rybníka Velké Dářko, který se nachází severně od města Žďár nad Sázavou. Sázava patří mezi nejkrásnější a nejnavštěvovanější řeky u nás. Hlavně pro romantická zákoutí, rozsáhlé le…
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení tvorby geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla, příslušníka již třetí generace italské umělecké rodiny, usazené od 17. stolet…