Reklama
Partner lokality
Brada-Rybníček
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brada-Rybníček
Články redakce vybrat: vše / nic

Zřícenina hradu Brada a vyhlídka Václava Čtvrtka.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Brada, pohled na Trosky
Brada, pohled na Trosky  •  Fotografie (48)  • Foto: Bohumir

Jaro v Českém ráji je lákavou nabídkou na prožití několika dní v této kouzelné části naší země. I když podle předpovědi počasí pro druhou polovinu dubna to nemuselo vyjít, přesto jsme se pro několik dní pobytu v okolí Jičína nakonec rozhodli. Cesta i přes větší provoz v okolí Prahy docela rychle uběhla a když se na silnici od Poděbrad před námi začali zvedat vrcholy kopců v okolí pohádkového Jičína, byl náš cíl již na dosah. Dočasným domovem se pro nás stala malá víska Brada – Rybníček. Zbývalo vybrat výlet číslo jedna. Tím se stala zřícenina hradu Brada a její okolí.

Z hotelu na okraji obce jdeme po modré, která nás vede mezi domky na hřeben, kterému vévodí Brada ( 439 m.n.m.). Krásná pískovcová, výklenková kaple se nedá jen tak minout a starým mistrům člověk musí složit poklonu. Osada Brada vznikla společně s hradem a kostelem zřejmě na začátku 13. století. První zmínka o ní je z roku 1258. O kostele sv. Bartoloměje se píše až v roce 1371. Hrad i kostel byly postaveny v raně gotickém slohu. S hradem to dopadlo špatně, v 15. století byl už veden jako pustý. V roce 1866 bylo na vrchu dělostřelecké postavení Rakušanů a úplnou zkázu dovršila těžba pískovce. Kostelík přežil do současnosti, stojí uprostřed hřbitova a jeho původní vzhled smazaly pozdější úpravy. Za pozornost jistě stojí dřevěná zvonice a kamenný kříž pod vrcholem. Nechybí tu ani hospůdka. Po zdolání vrcholu je jisté, že z hradu tu skoro nic nezbylo. Na památku bitvy 29. 6. 1866 stojí na vrcholu dřevěný kříž a sochy sv. Petra a Pavla. Co se po celá staletí moc nezměnilo je nádherný rozhled. Z vrcholu jsou vidět hora Tábor, hrady Bradlec, Kumburk a Trosky. Na jihu je rozložený Jičín a trochu dál vrch Veliš. V dálce je vidět Ještěd a také pásmo Krkonoš. Prostě taková pohádka, která se v Českém ráji v mnoha obměnách opakuje.

Sestupujeme pod vrchol a jdeme na návštěvu k Mance a Runcajsovi. Bohužel nejsou doma a Cipísek odpočívá ve své postýlce. Nebudeme rušit a jdeme dál. Na rozcestí modré žluté a zelené volíme zelenou a stoupáme na vrchol Přivýšiny ( 464 m.n.m.). Objevují se první skály a stezkou mezi nimi šplháme na vyhlídku Václava Čtvrtka. Rozhled sice není takový jako z Brady, ale i mezi stromy se objevují hezké obrazy do okolí. Vracíme se na zelenou a pokračujeme po hřebeni k západu. Cestou míjíme několik skalních útvarů, pod kterými se člověk cítí hodně malý. V okolí stezky kvetou sasanky a šťavele. Les ozvučují neviditelní pěvci. Na rozcestí s modrou se obracíme k východu, ale po pár metrech se rozhodujeme pro sestup neznačenou lesní cestou. V lese převládá smrk, ve vyšších místech borovice a z listnáčů to je především bříza, dub, buk a směs dalších. Dostáváme se z lesa a před námi máme první domky Rybníčku.

Stravovali jsme se v hotelu Filip v Rybníčku, kde jsme byli i ubytováni. Příjemné prostředí a vstřícný personál jsou vždy zárukou spokojenosti. A pokud se přidají masáže po výletu, pak je vše na jedničku.

Český ráj je krajina, kde se snad musí líbit každému. Tento kratší výlet za hezkého počasí neměl chybu. Navíc výhledy do všech světových stran jsou prostě jedinečné.

Celá cesta byla dlouhá kolem 6 kilometrů s celkovým převýšením přibližně 200 metrů. Zřícenina i Runcajsova jeskyně jsou volně přístupné. Výstup na vyhlídku je trochu obtížnější z pohledu seniora. Mapa KČT má číslo 19 Český ráj.

Poslední aktualizace: 26.4.2015
Autor: Bohumir

Brada-Rybníček

Příspěvky v okolí Zřícenina hradu Brada a vyhlídka Václava Čtvrtka.

Vrch Brada se nachází západně nad vsí Brada, místní části obce Brada-Rybníček. Na vrcholu jsou tři sokly s křížem a sochami svatého Petra a Pavla, upravené odpočinkové místo s lavičkami a panely s popsanými panoramatickými fotografiemi výhledu. Poblíž jsou také pozůstatky hradu ze 13. století.
Kostel se nachází na úpatí skalnatého vrchu Brada nedaleko míst, kde ve 13 století stával hrad. První zmínky o kostelu jsou z roku 1371, postaven byl však již kolem roku 1300. Roku 1662 byl opraven a byla přista…
Jedeme, nebo i jdeme cca 5 km severně od Jičína. Naším cílem je skalnatý blok na němž stával raně gotický hrad. Směřujeme za rozhledy a za historií. Historie je zastoupena zbytky hradu Brada, který byl založen cca v polovině 13. století, v letech 1241 – 63 se jako majitel zmiňuje Načerad…
Kdo by neznal Rumcajse, Manku a Cipíska! A s nimi i les Řáholec, kam Rumcajs musel z Jičína od verpánku utéct do jeskyně. Ta jeskyně opravdu existuje a dodnes je upravená tak, jako kdyby tu někdo žil. Ustlaná postel, na stolku džbán s vodou, kytička pro manku a dokonce zabalená svačina pro Cipíska. Nevěříte? Zajděte se podívat. Zaparkujte auto v Prachově, projděte si Prachovské skály a pak se pusťte přes Přivýšinu (http:…
Přivýšina je skalnatý vrch na východě prachovského hřebenu, asi 4 km severozápadně od Jičína.Dostaneme se sem nejlépe právě z Jičína po modré turistické značce, cesta je až k Rozcestí Pod Přivýšinou sjízdná i pro kola. I přes blízkost turisticky velmi exponovaných Prachovských skal zde většinou moc lidí nepotkáte.
Muzeum přírody Český ráj je součástí Turistického centra na Prachově v místě kde se dříve říkalo U kiosků. Muzeum bylo založeno 24.7.2002. Nabízí stálou expozici Příroda Prachovských skal, Českého ráje a Jičínska.…
Název vyhlídky, kterou najdeme na okraji prachovských skal, je odvozen od návštěvy pražského pěveckého sboru Křížkovský, jehož členové skály dne 16.3.1930 navštívili. Z vyhlídky se nabízí výhledy severně…
Hakenova vyhlídka se nalézá v centru Prachovských skal při velkém (zeleném) okruhu. Z vyhlídky je vzhledem k okolním vzrostlým stromům pouze omezený výhled, ale i tak se nabízí pohled na Krkavčí skály a k Táboru.&…
Císařská chodba je nejmohutnější částí Prachovských skal. Jedná se Hlubokou rokli, která je lemována kolmými skalními stěnami. Jméno rokle se udržuje od návštěvy císaře Františka I, který skály navštívil v roce 1813. Chodba je přístupná po červeně značené turistické značce ve směru Turistická chata - obec Prachov.
Nejznámější skalní město Českého ráje.
Z Vyhlídky Míru se nabízí krásné výhledy na vrcholky skal, které lemují Císařskou chodbu. V dálce se otevírá pohled na Trosky, Mužský, Vyskeř, ale i Ještěd, Bezděz, Ralsko a Lužické hory. K vyhlídce s dostaneme od…
Všetečkova vyhlídka se nalézá na plošině Plecháč v centru Prachovských skal.  Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje. Vyhlídka je přístupná ze zeleně značeného velkého okruhu.
Šlikova vyhlídka se nachází na plošině Plecháč v centrální části Prachovských skal. Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje a vyhlídce Míru. Vyhlídka je součástí velkého …
Směřujeme do Prachovských skal, které zde sice již jsou zmíněny, ale tímto příspěvkem bych se chtěl věnovat jednotlivým vyhlídkám. Jdeme za krásnými výhledy, která nám vyhlídky nabízí. Než však dojdeme k prvním vyhlídkám tak při cestě od Turistické chaty od rozcestí Točenice vstoupíme do Císařské chodby jejíž název je odvozen od návštěvy císaře Františka I v r.…
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou je však vhodný pro „konfekční" turisty, šíře průchodu je v některých místech něco málo nad 60 cm....
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal, Prachovskou jehlu, Madonu, skály Plecháče. V dálce jsou vidět Trosky, Vyskeř, Mužský, ale i Ještěd a při velmi dobré viditelnosti (jako na foto) Ralsko, Bezděz, České Středohoří a Lužické hory. K Vyhlídce Českého ráje nás dovede odbočka…
Pechova vyhlídka - většinou neprávem opomíjená vyhlídka, která se nachází bokem od hlavních tras. Najdeme ji při zelené značce mezi Turistickou chatu a rozcestím Nad Fortnou. Nabízí pohled na centrální masiv skal…
To co v Krkonoších znamená Labská bouda, to v centru prachovských skal znamená Turistická chata. První restaurační zažízení zde dal vybudovat v roce 1886 majitel panství hrabě Ervín Šlik, tehdejší lesní restaurac…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou ze tří dochovaných bran, které byly součástí původních městských zděných hradeb (pozn. redakce: součástí opevnění města). Do dnes známé podoby byla Valdická brána dostavěna kolem roku 1568 (pozn. redakce: na příkaz šlechtického rodu Trčků z Lípy, ale jak dokládají kusy zdiva…
Přirozeným centrem Jičína je historické Valdštejnovo náměstí. Dominantní částí náměstí je strana jižní s budovou zámku, kterou v rohu doplňuje Valdická bránou s kostelem sv.…
Jičín leží v Severních Čechách, východním směrem od Mladé Boleslavi. Město Jičín proslavil spisovatel Václav Čtvrtek ve svých pohádkách umístěných do města Jičína a jeho okolí. Václav Čtvrtek tu jako chlapec trávil prázdniny u dědečka v letech 1914 až 1918. Město Jičín je pomyslnou bránou do oblasti Českého ráje, především do Prachovských skal. U západního a východního okraje…
Cílem dnešního výletu není nic menšího než jedno z nejkrásnějších skalních měst, které se nachází v České Republice. Jedná se o Prachovské skály ležící na severozápad od Jičína. Za nejvýhodnější výchozí místo pov…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu (340 m) v těšném sousedství města Sobotky v Královéhradeckém kraji. Zámek Humprecht patří k nejvýznamnějším a nejmalebnějším…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…