Znojmo

více o Znojmo

Partner lokality

Jižní Morava – kraj slunce a vína vyhlášený svou pohostinností, folklórem a množstvím památek. Ideální pro rodinnou dovolenou, poznávací výlet i adrenalinové dobrodružství. www.jizni-morava.cz

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Znojmo
Články redakce vybrat: vše / nic

Znojmo, perla jižní Moravy.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Znojmo, chrám sv. Mikuláše
Znojmo, chrám sv. Mikuláše  •  Fotografie (92)  • Foto: Bohumir

Město Znojmo patří mezi ta města, kam se často a rádi vracíme. Většinou nás vítá modrá obloha, ale tentokrát tomu bylo jinak. Sice ještě za Jemnicí byla obloha modrá jako pole lnu, ale za Moravskými Budějovicemi se objevily první šedé mráčky a při vjezdu do Znojma si na střechu auta zabubnovaly první kapky deště. Ty vystřídalo drobné mžení a když jsme vjížděli na parkoviště u náměstí Svobody, déšť to zkusil znovu. Další nezdar nás potkal u parkovacího automatu. Lístek to dát nechtělo a peníze se neustále vracely. Tak ještě udělat fotku zlobivého automatu pro případ, že bychom narazili na městskou policii. Nad naším snažením se naopak ustrnulo nebe a přestalo pršet.

Naše vycházka starým městem začíná v jeho severní části. Odtud procházíme Velkou Michalskou ulicí a poté Jezuitskou uličkou ke kostelu sv. Michala na Jezuitském náměstí. Kdysi tu byl i klášter jezuitů. Samotný kostel je hezké baroko, ale musíme se spokojit jen s pohledem zvenčí. Odtud jdeme přes Divišovo náměstí na Velké náměstí. To je obsazeno zavřenými prodejními stánky. Kovářskou ulicí pokračujeme k dominikánskému klášteru s kostelem Nalezení sv. Kříže. Kostel je otevřený a je to špičkové baroko. V padesátých letech minulého století jsme v klášteře bydleli a v kostele jsem dělal ministranta. Dětské oči to vidí jinak, ale stejně jako před léty i nyní mě upoutaly varhany a plastika anděla na kruchtě. Klášter poté zabrala Pohraniční stráž a nám klukům se zakázalo chodit do klášterní zahrady. Stále neprší a tak jdeme na Komenského náměstí, které zdobí socha bohyně Niké od sochaře Kopala.

V této části města nelze přehlédnout městské opevnění. Hradby se tu dochovaly v dosti značné velikosti. Podívat se na staré město z těchto míst je více než zajímavé. Docházíme do míst, kde stávala Pražská brána. Na zdi v parku jsou busty prezidentů první republiky a pamětní deska připomínající oběti komunismu. Je to tak nějak před veřejností utajené. Do města se vracíme Horní Českou ulicí až ke Kramářské uličce. Ulička ze starých časů ústí na Slepičím trhu. Tady je vstup do znojemského podzemí. Jen pár kroků je to k radnici a první třešnička na dortu se dostavuje po vystoupání na radniční věž. Pod námi je moře střech, ulic a uliček starého města. To se prostě musí vidět. Nad tím vším se zvedají znojemské kostely. Na západě a jihu je údolí řeky Dyje. Na SZ je Hradisko. Ani se nám nechce dolů, ale studený vítr je jiného názoru. Škoda, že přímo pod věží je obchodní dům Dyje, který by se snad měl zbourat.

Od radnice jdeme Obrokovou ulicí na Masarykovo náměstí. Na něm se nachází hezký morový sloup. Na jižní straně náměstí je klášterní kostel sv. Jana Křtitele a v Kollárově ulici Vlkova věž, která byla součástí městského opevnění. Z náměstí vycházíme Velkou Mikulášskou ulicí a touláme se trochu zanedbanými starými uličkami. Pasířská, Klácelová, U Branky a Tkalcovská ty se nesmějí vynechat. Nikoho tady člověk nepotká, občas je vidět chrám sv. Mikuláše, u kterého naše toulka končí. Tady jsou slova snad i zbytečná. Chrám sv. Mikuláše, kaple sv. Václava a pohled z vyhlídky do údolí Dyje, to je ta druhá třešnička na dortu. Procházíme do Úvozu a cestou pod pivovarem, ze které se otevírají výhledy na staré město a údolí Dyje. Třetí a poslední třešnička, to je knížecí rotunda Panny Marie a sv. Kateřiny. Uvnitř rotundy jsem byl jen jednou, tady se tají dech a srdce se trochu rozechvěje.

Zámek se opravuje, dál než k vratům to nejde. Zato vyhlídku nic neomezuje. Potemnělá hladina řeky, nad kterou se klene železniční most a v pozadí je Loucký klášter, to prostě nemá chybu. Mikulášský kostel, bez něhož by Znojmo nebylo Znojmem, kaple sv. Václava a střechy starého města, nad kterými se vypíná radniční věž. To je víc než pohádka. Vracíme se k městu kolem pivovaru, ulicí Přemyslovců, ve které je bývalý minoritský klášter, procházíme na Václavské náměstí. Socha sv. Václava nad kašnou je posledním zastavením ve městě. Začíná opět pršet a tak rychle najít něco v suchu.

Vracíme se na Slepičí trh a v prvním patře jednoho domu objevujeme poloprázdnou restauraci. Její jméno mně vypadlo, ale vaří se tu dobře, točí tady i dobré pivo a obsluha byla více než rychlá. Po dobu našeho pobytu na Znojemsku jsme bydleli v Novém Šaldorfu, v penzionu u Tří jasanů. Můžeme jen doporučit.

Město Znojmo nemá, až na obchodní dům Dyje, chybu. I když nám počasí moc času nedalo, přesto procházka městem byla kouzelná.

Vstupné jsme platili jen na radniční věž. Mimo kostelů Nalezení sv. Kříže a sv. Jana Křtitele byly ostatní uzavřeny. Historie Znojma je dobře popsaná na webových stránkách města. Parkovišť je v okolí starého města několik. Všechna jsou placená. Vjezd do starého města je zbytečný. A to další již nechám na fotografiích.

Poslední aktualizace: 21.8.2017
Autor: Bohumir

Znojmo

Příspěvky v okolí Znojmo, perla jižní Moravy.

Znojmo leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Brna a nedaleko hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu a na levém břehu řeky Dyje. Znojmo se rozprostírá ve vina…
Nad údolím potoka Lesky ve výši 30 m nad jeho dnem, se vypíná náš největší cihlový želeniční most. Čtyřobloukový viadukt převádí jednu kolej železniční trati ve směru na Brno. Most postavili v roce 1898 italští dě…
Bylo vystavěno v letech 1899-1900 podle projektu vídeňského architekta Alexandra Grafa. Pseudorenesanční budova divadla se stala chloubou nového Znojma.…
Jeli jsme do Znojma, kde jsme jen přenocovali a pokračovali další den na adventní trhy do Vídně. Jeli jsme luxusním autobusem s CK.Adventní trhy ve  Vídni popisuju v jiném článku. http://www.turistika.cz/vylety/viden-nejen-vanocni-trhy Jedeme do Vídně a Znojmo je pro nás přestupní stanice a máme zde zajištěný nocleh. Do Znojma jsme dorazili kolem 18 hodiny a po ubytování v…
Bylo vybudováno v letech 1876-80 po vzoru kruhových náměstí budovaných v Paříži či Vídni. Vybíhá z něho paprskovitě sedm širokých ulic ve stylu francouzských avenue. Hlavní seměr je od…
Jedná se o nejimpozantnější stavbu ve Znojmě. Tento monumentální barokní komplex zahrnuje též trojlodní baziliku Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava s přístupnou románsko-gotickou k…
V 60. letech 19. století se začalo uvažovat o přímém spojení dvou tehdejších metropolí a to Berlína s Vídní. Trasa měla vést i přes Znojmo. Stavba byla zahájena v roce 1868. Řeka Dyje…
Nachází se v historické části Znojma na pěší zóně. Původně byla součástí Vídeňské, neboli Dolní brány, která byla později zbourána. Vlkova se jí začalo říkat podle městského markrabího Vlka. Tato gotická věž je vysoká 32 m a na její dřevěný ochoz vede 123 schodů. Má široké pohodlné schodiště, které bude vyhovovat těm, kteří chtějí vidět Znojmo z ptačí perspektivy, ale netouží zdolávat mnohem větší počet schodů výše stojící Radniční věže. V …
Jeden pěkný letní den  přicházíme po prozkoumání krás Pálavy v  pozdním odpolední do Mikulova a odtud jedeme vláčkem do Znojma. Co nám zde na Znojemsku učarovalo?      Pohádkově krásné h…
Tento mohutný barokní morový sloup se nachází v dolní části Masarykova náměstí. Byl zbudován v letech 1679-82. Nejvýše je plastika Madony a pod ní na římse pak sv. Śebestián, sv. Roch, sv. Florián, sv. Mikuláš a sv.Rozálie. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.81 Podyjí a Vranovská přehrada, GOL 1:25 000 Národní Park Podyjí-Thayatal
Jedno z historicky nejnýznamějších měst, sídlo moravských Přemyslovců na řece Dyji.
Znojemské podzemí je labyrint chodeb, který vznikl na přelomu 13. a 14. století, původní význam byly sklepy pod měšťanskými domy, ale ve válečných obdobích se v těchto chodbách lidé ukrývali před nájezdy nepřátelských vojsk. Znojemské podzemí je vybudováno v několika úrovních pater - pod centrem jsou 4 patra, pod…
Jeho trasa vede historickou částí města, kde během 90 minut projede trasu po nejzajímavějších částech a památkách města. Má celkem 8 zastávek, začátek a konec trasy je na Dolním náměstí. Vys…
Znojemské hradby se dochovaly téměř po celém obvodu historického jádra. Kromě dochovalého zdiva v původní podobě je tvoří více jak deset věží a bašt. Více napoví obrazová část. Turistické…
Stojí na pěší zóně v ulici Obrokové. Dosahuje celkové výšky 68,6 m a je symbolem a jednou z nejvýraznějších dominant města. Byla postavena v letech 1445-48 kamenickým mistrem Mikulášem ze Sedlešovic a patří k nejvýznamnějším pozdně gotickým stavbám u nás. Věž je zastřešena složitou konstrukcí se dvěma úrovněmi ochozů, zdobenou osmi menšími věžičkami. Původní břidlicová krytina byl…
Podzemní chodby v historickém jádru vytvářejí rozsáhlý víceúrovňový labyrint propojených sklepů měšťanských domů. Původní účel byl hlavně hospodářský (skladovací prostory), částečně i …
Informační centrum se nachází v historické části města na pěší zóně v Obrokové ulici v bezprostřední blízkosti zdejší dominanty - radniční věže. kontakt: Turistické informační centrum,…
Nachází se na příkrém svahu pod kostelem sv. Mikuláše, který byl parkově upraven po roce 1824. Zároveň zde byla zbudována i vinice, která navázala na středověkou tradici. Sousoší Kalv…
Jak již název napovídá, nacházela se v těsné blízkosti řeky Dyje a na příkré stráni pod hradem a kostelem sv. Mikuláše. Významným objektem byl most přes přes Dyji, kterým pokračovala cesta…
Ve středověku byla na jižním svahu pod kostelem sv. Mikuláše vybudována rozsáhlá okrasná zahrada, jejíž součástí byla i vinice. V současné době dochází k její postupné celkové revitalizaci podle do…
Gotický kostel na románských základech byl budovaný od poloviny 14.století do 2. poloviny 15. století. Dne 9. prosince 1437 zemřel ve Znojmě císař Zikmund Lucembuský a jeho tělo pak zde b…
V bývalém objektu městské elektrárny u řeky Dyje je dnes zbudováno muzeum motorismu. Na ploše více jak 800 m2 je zde k vidění na 40 automobilů, 20 motocyklů, 30 stabilních strojů a 40…
Jedná se o jednu z nejkrásnějších znojemských vyhlídek. Nachází se na konci ulice Přemyslovců. Otevírá se nám odtud pohled do hlubokého zalesněného údolí Gránického potoka s romantickýcm…
Unikátní památka nacházející se na nádvoří přemyslovského knížecího hradu ve Znojmě. Představuje jeden ze symbolů české státnosti. Byla postavena kolem poloviny 11. století. Jedná se o románskou hradní rotundu, která sloužila jako knížecí a zároveň i velkofarní kostel. Při přestavbě v roce 1134 byla vyzdobena ojedinělým cyklem románských nástěnných fresek panovníků z rodu Přemyslovců. Jedná se o nejstarší ma…
   Nejznámější Vyhlídkou na historické jádro města Znojma se stal nepochybně Ochoz štíhlé věže radnice se svou tak typickou a nezvykle zalamovanou vysokou střechou. Neméně zajímavý pohled vám ale nabídno…
Nachází se na vysoké skalní ostrožně nad soutokem řeky Dyje a Gránického potoka. První osídlení zde bylo již od konce mladší doby kamenné. Kníže Břetislav I. zde buduje ve 40. letech 11. století…
Historické Znojmo a Hradiště sv. Hippolyta od sebe odděluje neobyčejně hluboce zařízlé údolí Gránického potoka. Ve středověku bylo ze strategických důvodů udržováno zcela odlesněné kvůli …
Nachází se při hranici s Rakouskem a jeho hlavní osou je hluboce zaříznuté a silně meandrující údolí řeky Dyje mezi Vranovem nad Dyjí a Znojmem. Rozloha celého národního parku je 62 km2. Do centrální (nejcennější)…
Barokní zámek se vypíná na skalním ostrohu nad řekou Dyjí ve Vranově nad Dyjí. Zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek je přístupný od června do září každý den kromě pondělí a v říjnu pouze o víkendech. Dominan…