zámek Letovice

Cestou z Pardubic do Brna jsme z vlaku zahlédli na vrcholu kopce nějaký zámek. Během několika denní dovolené na Jižní Moravě se mi podařilo zjistit, že na ostrohu nad řekou Svitavou stojí Zámek Letovice.

Dlouho nepřemýšlíme nad tím, jak před odjezdem na sever Čech strávit několik posledních hodin. Letovice se nacházejí 47 km severně od Brna. Na brněnském vlakovém odkládáme krosny do úschovny a pádíme na vlak. Z Brna jede do Letovic přímý spoj, což se nám celkem hodí, protože času je přeci jen málo.

Od nádraží k zámku je to zhruba 1,6 km, po modré turistické značce docházíme pod kopec, odkud je zámek na dohled.

Foto: Lena1979

Původně dřevěná tvrz ze 14. století byla později přestavěna na kamenný hrad, chráněný třemi bránami s padacími mosty. Hrad byl později přestaven na zámek. Současnou podobu získal Zámek Letovice v 30. letech 19. století, kdy byl v majetku rodu Kálnoky. Po roce 1945 se stal zámek majetkem MěNV Letovice. Po roce 1989 byl navrácen v restitučním řízení hraběti Alexandru Kálnokymu. Ten jej v roce 2004 prodal panu Bohumilu Vavříčkovi. Majitel intenzivně pracuje na rekonstrukci a jeho záměrem je zachránit tuto památku pro budoucí generace.

Proto se krom prohlídky již zrekonstruovaných prostor konají na zámku pravidelné burzy starožitností, zámecké trhy a výstavy.

Na nádvoří posloucháme výklad o historii panství, pak už se odebíráme k prohlídce zámku. Samostatně bez průvodce. Obdivuji kapli, mučírnu s hladomornou a hodně metrů hlubokou studnu. Zajímavým zjištěním pro mě je fakt, že na přelomu 14. a 15. století zde byl do češtiny přeložen cestopis Marka Pola-Milión.

Zámecký park je kulturní památkou a zvláště chráněné území. Je to rozsáhlý přírodně krajinářský park s romanticko – gotickou úpravou.

Foto: Lena1979

Čas se pomalu krátí a my už musíme spěchat na vlak, abychom v Brně stihli spoj do Pardubic. V Pardubkách máme asi hodinu čas na přestup, ale během rekapitulace naší dovči nějak ztrácíme pojem a vlak do Liberce zázračně nestihámeSmile

Otevřeno od května do října denně 9.00 - 18.00 Do celého areálu je možné vzít s sebou psa. Vstupné: dospělí 100,-Kč snížené 80,-Kč děti 50,-Kč

Poslední aktualizace: 29.12.2014
zámek Letovice na mapě
Autor: Lena1979

Příspěvky z okolí zámek Letovice

Letovice
Letovice leží na Jižní Moravě, západním směrem od města Olomouc. Město se…
V Letovicích na Blanensku stojí za prohlídku přírodní památka -…
    V tropickém vedru a pod žhnoucími paprsky největší světové Superstar …
Rozsáhlý zámek stojí na návrší nad městem Letovice na Blanensku v…
Cílem našeho výletu, který by se dal klidně také pojmenovat „Z Boží vůle…
Kavárna Valea Caffé se nachází hned u zámku v Letovicích. Nabízí příjemné…
Nachází se na severovýchodním cípu zámeckého areálu. Tato samostatně stojící dominantní válcová Bašta patřila již ke středověkému…
Od října roku 2016 je součástí jihomoravských Letovic také busta našeho pr…
MKS – Turistické informační centrum LetoviceTyršova 2679 61 Letov…
Cílem našeho putování je několik míst na trase mezi Velkými Opatovicemi a Letovicemi - v prostředí krásných lesů, protkaných různými…
Pohodlná pěší trasa z Letovic do Zboňku. Trasa vede nejprvě ulicemi…
Náměstí je položené ve směru východ – západ a je to v podstatě ro…
Klášterní areál se nachází na návrší při ulici k zámku. Klášter n…
Letovice byly původně osadou na Trstenické stezce, která spojovala Čechy s…
Jedeme do Letovic. Dopravní prostředek může být libovolný. Letovice leží…
Kostel je nejstarší sakrální památkou města. Pro jeho stavbu bylo…
V ulici jižně od náměstí se turista setká se sochou sv. Floriána. Může být, že je z období baroka, ale troufám si tvrdit, že byla původně na jiném…
Tato unikátní barokní historická lékárna zde byla vybudovaná v roce 17…
Jedeme na hodně jiný zámek,který nám přinese jedinečný zážitek!! …
Nachází se jižně od města Letovic.Křetínka je pravostranný přítok řeky…
  Výhled na lidská sídla bývá - (už kvůli rozšíření zorného pole a…
Součástí kláštera Milosrdných bratří, v kterém je též sídlo nemoc…
V jihomoravských Letovicích je toho k vidění dost a dost … a počty nejrůzn…
Nachází se uprostřed města, oddělen od náměstí silničním obchvatem. Tvoří jednu z dominant města. Přístup k němu je od hlavní křižovatky krytým…
Nachází se na horní hraně příkrého svahu nad hlavní silnicí I/43 v těsné blízkosti severozápadního cípu místního hřbitova. Jedná se o z dálky vi…
Nachází se jižně od vlakového nádraží. Prochází tudy červeně znač…
Keltská osada Isarno se nachází východně od města nedaleko vodní nádrže Letovice v místě bývalého lomu. Název ISARNO nesl ve…
Nachází se na východním okraji města. Okolo prochází červeně a …
Jedná se o sedmitisícové město s mnoha historickými památkami.Dominantou…