Třeboň

Třeboň leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá ve středu chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, která se vyznačuje velkým množstvím rozlehlých rybníků. Třeboň je i oblíbeným lázeňským střediskem. Návštěvníci využívají léčebné účinky zdejší rašeliny.

Gotický Klášter Augustiniánů postavený ve 14. století s gotickým kostelem svatého Jiljí jsou nejvýznamnější církevní památky. V parku mezi rybníkem Svět a Opatovickým rybníkem je novogotická hrobka Schwanzenberků s kaplí. Zámek v centru města prodělal několik přestaveb a proslul svým archivem.

Turistika Třeboňsko Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Do přírody Na kole

Rybník Rožmberk
Rybník Rožmberk  •  Fotografie (23)  • Foto: klana

Během krátké dovolené v Třeboni jsem využil krásné počasí a udělal si výlet na kole z Třeboně k Rožmberku.

Třeboň, ta byla do letošního léta pro mne veliká neznámá .

Začátkem července jsem si splnil svůj sen a vyrazil na krátkou dovolenou do Třeboně. Jel jsem vlakem a při cestování vlaky Českých drah jsem byl spokojený.

První den jsem se s Třeboní trošku seznámil, zašel na místa pro mne neznámé. Dostal jsem správné tipy od lidí, kteří Třeboň už znají. Rád se projedu na kole a na internetu jsem se dočetl, že v Třeboni je několik půjčoven kol. Tak jsem svého železného Šemýka nechal doma a vzal si jen helmu. V tabáku na náměstí v Třeboni půjčují kola a tam jsem si jedno na středu zamluvil.

Domečky v Břilicích

Konečně jsem se dočkal, je tu středa a já jsem vyrazil do tabáku pro kolo. Zatím jsem cyklista bez kola, což se mi změní asi po 20 minutách chůze. Půjčuji si trekové kolo a vyrážím za svým dnešním cílem, rybník Rožmberk. Projedu Třeboň a jedu do vsi Břilice.

V Třeboni jsou cyklostezky, které kopíruji silnice a v tomto malebném městečku jezdí na kole místní i turisti. Třeboň leží na rovince a kopce zde najdete jen minimálně. Domorodci na kole se od turistů poznají na první pohled, domorodci jezdí v „ civilu“ a bez rozdílu věku. Než dojedu do Břilice, tak se ještě zastavuji v Technických službách Třeboně, kamarád z práce sestavuje rodokmen svého rodu a na místním hřbitově má být pochován jeho příbuzný. Jenže Třeboň má hřbitovy dva a tak se na Technických službách snažím zjistit, kde je jeho předek pochován. Když jsem zjistil, co jsem potřeboval nasedám na kolo a už si to uháním směr Rožmberk.

Jedu po místních silničkách lemovaných polem se zrajícím obilím a loukami se sušícím se senem. Tak krásnou vůni jsem už dlouho nečuchal. Projedu vsí Břílice a Přeseka , po přejetí hlavní silnice mám už Rožmberk na dohled.

Domečky v Břilicích

Rožmberk – je největší rybník v Čechách. Jeho původní plocha po výstavbě byla 1000 ha a dnes je jeho vodní plocha 489 ha .

Hráz má dlouhou 2430 metrů.

Rybník Rožmberk

Jedu po hrázi rybníka, minu vlevo bufet na který mi kolega z práce pěl ódy. Já si říkám, to není určitě poslední možnost občerstvení a šlapu si to dál ve stínu dubů. Dubová alej je ze 76. statných stromů, jejichž stáří se pohybuje od 100 do 400 let. Na konci aleje mě cesta zavede do lesa a rybník mi na chvíli mizí z dohledu. To už jedu lesem po modré TZ a přijíždím do vsi Stará Hlína. Na kraji vsi vidím zahradní restauraci U Batika. Usedám do hospůdky a já i moje vypůjčené kolo jsme na chvíli v klidu. Dávám si kofolu a luxusní Šumavské topinky a po krátkém odpočinku vyrážím dále. Přejedu silnici a po značené cyklostezce pokračuji ve svém cyklovýletě. Znovu míjím rybníky, ale začíná mi být podezřelé, že nikde nevidím Rožmberk. V duchu si říkám, tady nemám kde zabloudit a tak si to šlapu svým tempem cestou, necestou. Jedu místní silničkou, napravo rybník a nalevo rybník, inu Třeboňsko.

Něco mi našeptává, že jedu asi špatně a tak na nejbližším rozcestníku odbočuji Doprava, tím směrem asi leží Třeboň. Zase si to šlapu pod vzrostlými duby a jsem rád za jejich stín, je krásný slunečný den a slunce pálí. Jak se dozvím za chvíli na dalším rozcestníku, vodní tok co je po mé levici je Nová řeka. Uháním si to z mírného kopečka po červené TZ a přijedu k rozcestí Dlouhý most. Zde vytahuji mapu, abych zjistil kde jsem. Konečně na mapě vidím, kde jsem měl odbočit a jel jsem rovně. Komáři začínají kousat, já balím mapu a jedu dál. Svištím si to po zelené TZ a už vím bezpečně, že jedu správnou cestou do Třeboně. Za chvilku dojedu na Rozvodí, kde se vrchní tok Lužnice rozděluje na Novou a Starou řeku. U tohoto Rozvodí se zastavím a podívám se Lužnici, vzpomenu si jak jsem ji v mládí sjížděl na lodi. Dost už snění, nasedám na kolo a pokračuji borovicovým lesem, kde se občerstvuji zralými borůvkami. Zelenou TZ vystřídá žlutá a já klesám po panelové cestě, které mne dovedla až do Třeboně.

Trošku se na kole projedu kolem rybníka Svět a pak vrátím kolo zpět do půjčovny. Když pánovi v půjčovně popisuji jak jsem si zajel, tak mi říká “ to jste ujel hezkých 50 km“. Když si potom vyhledám moji ujetou trasu na Mapách na internetu, vyjde mi 43 km, pán měl dobrý odhad.

V Třeboni jsem byl ubytován na internátu Rybářské školy. Na výletě jsem se najedl v hospůdce U Batika a byl jsem velmi spokojen.

Třeboň je krásná a stojí za to se sem podívat. Kdo rád jezdí na kole, je Třeboň pro něj ideálním místem na dovolenou.

Za vypůjčení kola jsem zaplatil 250,- Kč za den.

Poslední aktualizace: 2.8.2015
Autor: klana

Třeboň

Příspěvky z okolí Z Třeboně k Rožmberku a k Lužnici

Třeboň lázně - železniční stanice
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby:vnitrostátní pokladní přepážkačtečka in-karetvýdej in-karetplatba v eurechčekárna pro cestujícíúschovna zavazadelúschovna KolWCpůjčovna kolm…
Třeboňský pivovar, ktorý svoje pivo predáva pod obchodnou značkou Bohemia Regent patrí medzi najstaršie pivovary v strednaj Európe. Nachádza sa v historickej časti mesta. Varenie piva v…
Pivovar Regent se nachází v jižní části historické části Města Třeboně. V prostoru nynějšího pivovaru nechal postavit v letech 1606-1608 Petr Vok z Rožmberka zbrojnici. V letech 1699-1723 byla zbrojnice přestavěna …
Vodní kanál Zlatá stoka v Třeboňské pánvi má za úkol napájet zdejší soustavu rybníků dostatečným množstvím vody a zase odvádět přebytečnou vodu během výlovů a také ji pomáhá okysličovat. Zlatá stoka pomocí dalších …
Tak jsme zase po nějaké době vyjeli za poznáním krás vzdálenějších lokalit naší rodné vlasti. Spolu s chotí a přáteli jsem vyrazil na dvoudenní výlet směrem jihozápadním. Program velmi zajím…
Závěrečná část jihočeského cestopisu sice „pouze“ popisuje naši cestu domů, ale i tak bude popisem míst natolik zajímavých, že by zaplnila menší encyklopedii nebo několik dílů Toulavé kamery. V podstatě se jednalo…
Naučná stezka Cesta kolem Světa je sice tradiční svou trasou, nikoli však svým pojetím. Celkem 17 tabulí, které na trase kolem rybníka Svět na Třeboňsku uvidíte, vás, a hlavně děti, jistě zaujme. Stezka prochází t…
Radnice městTřeboň Nejvýznamnějším objektem na Masarykově náměstí je Stará radnice. Roku 1562 koupila obec dva shořelé sousední domy a dala je následujícího roku přestavět Vlachem Jakubem Cornbell…
  Třeboňsko ...prapůvodně oblast močálů, kterou člověk mnohá staletí upravoval... Krajina s mnoha rybníky  a  lesy  je absolutní rovinou. Kdo nemá rád kopce, je pro něj Třeboňsko  jako stvořené na kolo. …
Novohradská brána je součástí vnějšího pásu Městského opevnění v jižní části města a prochází jí komunikace spojující hlavní Masarykovo náměstí, přes Svineckou bránu a Trocnovské náměstí, můstkem přes Zlatou stoku s rybníkem Svět a komunikací ve směru na Nové Hrady. Novohradská brána i další vnější opevnění je převážně dílem architekta a rybníkáře, vrchního porybného pánů z…
Svinecká brána v Třeboni se nachází v užší, jižní části Žižkova náměstí. Tvořila součást vnitřního Městského opevnění. Byla vybudována tak jako většina dalšího Městského opevnění podle projektu architekta a rybníkáře, vrchního porybného pánů z Rožmberka, Josefa Štěpánka Netolického (? - 1538) v letech 1525-27 a upravována v letech 1562-69. Svinecká brána, původně nazývaná T…
Pomník Jakuba Krčína z Jelčan a Sedlčan (1535- 1604) se nachází na hrázi rybníka Svět, naproti Novohradské brány u přístaviště výletních lodí. Na podstavci se sochou Jakuba Krčína z Jelčan je zobrazení největších rybníků. Významný český šlechtic a rybníkář byl purkrabím v Českém Krumlově. V r. 1569 byl Jakub Krčín z Jelčan postaven posledními Rožmberky Vilémem a Vokem do če…
Dalším klenotem Třeboně a jejího okolí je bezesporu Schwarzenberská hrobka. Nachází se kousek od Třeboně a necelý kilometr od třeboňského zámku. Je zasazena do anglického parku, který…
Město Třeboň patří mezi nejmalebnější města v jižní části České republiky. Každému se vybaví zejména v souvislosti s rybníky, kterých je v okolí skutečně požehnaně.  My se ovšem zaměříme především na zdejší zámek,…
Mariánský sloup v Třeboni.    Vedle Kašny stojí na Masarykově náměstí,  barokní Mariánský sloup, který je dílem českobudějovického kameníka Leopolda Hubera. Roku 1780 byla zhotovena socha Panny Marie na štíh…
Skutečným a přirozeným centrem osmitisícového jihočeského města Třeboň je bezesporu Masarykovo náměstí. Protáhlý „plácek“ je dodnes obklopen krásnými měšťanskými domy s renesančními i barokními štíty a zachovalým …
I když je budova Zámecké lékárny, která byla postavena v letech 1605 až 1608, spojována převážně s obdobím renesance, jedná se současně o jednu z nejžhavějších novinek jihočeské Třeboně. Tato atrakce totiž byla na…
Nedaleko Třeboně, stojí mezi rybníky na krásném klidném místě kostelík sv. Víta. Byl postaven na místě, kde prý voda zázračně uzdravovala a kde dlouhá léta stávala i poustevna. Dnes je tohle místo populární díky…
Městské opevnění Třeboně se začalo budovat ve 13. stol., postupně bylo zdokonalováno a v letech 1525-27 bylo na jižní straně zesíleno předsunutým opevněním s polokruhovými dělovými baštami, příkopem a valy. Opevněn…
Schwarzenberská hrobka se nachází zhruba 1 km od Třeboně v krásném prostředí anglického parku v těsné blízkosti rybníku Svět. Dostaneme se k ní tak, že z centra Třeboně se vydáme po červené turistické značce, která nás zavede k rybníku Svět. Následně půjdeme po jeho břehu až dojdeme k hrázi. Za ní odbočíme vpravo směrem do parku. Nyní již snadno dorazíme k samotné hrobce.…
Rozcesník, nebo spíše směrovník umístěný na podstavci pouličního osvětlení v ulici Petra Voka u Masarykova náměstí v Třeboni označuje směry turistického značení a vzdálenosti cílů, k nimž směřují turistické trasy procházející ulicí Petra Voka. Pokud se tedy budete pohybovat po zdejším Masarykově náměstí, zahněte do uličky, která vede ke Svinenské bráně a hned za rohem se…
Vyrážíme do Třeboně, abychom mohli obdivovat zdejší pamětihodnosti. Už když se blížíme k městu jsme ohromeni obrovskou plochou rybníku Rožmberk. (Jedeme od Tábora). Památek k vidění tu máme hned několik, ale zajímáme se především o zámek. Jsme na místě dostatečně brzy na to, abychom si stihli vše v klidu nafotit. Zámecký komplex prý patří k největším v České republice, proto pobíháme po areálu jak diví, aby nic neuteklo. Z…
     Stezka kolem Světa tvoří 12 kilometrů dlouhý uzavřený okruh kolem rybníku Svět. Trasa vede po polních a lesních cestách, část po lučních pěšinách a také…
Stavbu Schwarenberkovej hrobky som videla na obrázku a keď nám ju doporučil pri návšteve hradu Hluboká jeden z jej návštevníkov, zaumienila som si, že sa k nej musím dostať.Miestom…
Třeboň – panoramatický výtah s jedinečným výhledem
Kdo se rád dívá na okolní krajinu z výšky, může v Třeboni po schodech vystoupat na radniční věži na náměstí. Zde se mu naskytne výhled především na město Třeboň. Existuje však ještě jedna zvláštní možnost, která je myslím málo známá a tedy i málo využívaná. V budově lázní Aurora je totiž veřejnosti volně a bezplat…
Hrobka rodu Schwarzenberků se nachází poblíž Třeboně v Domaníně, v anglickém parku jihovýchodně od rybníka Svět. Původní Schwarzenberská hrobka ve hřbitovním kostelíku sv. Jiljí v Třeboni, již nevyhovovala hygienickým předpisům a tak Jan Adolf II. Schwarzenberg na podnět své manželky Eleonory Schwarzenberkové, založil novou rodinnou hrobku. Projektem hrobky byl pověřen Jose…
Třeboň leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá ve středu chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, která se vyznačuje velkým množstvím rozlehlých rybníků. Třeboň je nej…
Třeboň (zámek)
Soutěž 3 body
Malebný zámek je obdivovanou dominantou města Třeboně, které je centrem Chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Třeboňský zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek tvoří…
Rybník Svět vybudoval J. Krčín z Jelčan v letech 1571-1573. Rybník byl původně spojen s rybníkem Opatovským a zatopil rybník Církvičný. Při jeho stavbě bylo také zatopeno Svinenské předměstí se špitálem a kaplí. P…