Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)

Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Z lesního hřbitova přes Barabáš do Zlína

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

neobvyklá vilka
neobvyklá vilka  •  Fotografie (36)  • Foto: Franta

Foto: Franta

Tuto vycházku jsem uskutečnil ještě v době mé pracovní neschopnosti - schopen chůze jsem ale samozřejmě byl. V rámci vycházek, určených na regeneraci sil jsem sjel dolů do města na Náměstí práce, kde už na mne čekala manželka. Toto zlínské náměstí a též všechny ulice kolem byly od tropického slunečního žáru rozpáleny až do běla, místy se snad kouřilo i z afaltových chodníků. Než se tak stalo i s našimi mozky, vcucl nás do svých útrob luxusní klimatizovaný vůz zlínské MHD a vyvezl nás nahoru na kopec k Majáku. Vystupovali jsme na zastávce u lesního hřbitova a budovy krematoria, kde jsme se potkali se zelenou turistickou značkou. Po několika set metrech značení odbočilo z frekventované silnice vlevo a po zpevněné cestě vedoucí na rozhraní lesa, sídliště Švermovy čtvrti a pastvin a luk klesalo k temeni kopce Barabáše.

Z těchto míst se nám otevřel velice pěkný výhled k obci Kudlov. Obydlí jejich obyvatel se táhnou z hlubokého žlebovitého údolí až na vrchol hřebene, kde vyrůstají nové čtvrti plné vilek. Při naší cestě jsme jednu takovou hodně atypickou potkali, z naší strany přípomínala spíš násep s drnovitou střechou. Takováto stavení známe spíš z obrázků z ostrova Islandu. Vedle vrcholného díla soudobé architektury se stydlivě krčila stará lidová dřevěnice. Vedle Kudlova jsou samozřejmě vidět i kopečky kolem a část města Zlína. Mírně klesáme po okraji louky, kde zemědělci opravují za traktorem vazač balíků na seno. Nejenom lidem, ale i té technice se asi v tom šíleném horku makati nechce ...

výhled ke Kudlovu

Než vkročíme pod ochranný deštník lesních stromů na vrcholu Barabáše, ukazuji Janě vpravo vybíhající hřebínek. Před pár dny jsem na něm hledal - (a našel) - skromné pozůstatky tajemného zlínského hradu. V těchto místech jsme se také rozloučili se zelenou značkou, která klesá dolů z kopce, dále vede po úbočí Barabáše k lyžařskému svahu a po jeho okraji "padá" do centra Zlína. My ale pokračujeme přímo k severu po pohodlné lesní cestě a mírným stoupáním dosahujeme vrcholu "hory". Barabáš je kopec, který sousedí s masívem Tlusté hory a spolu s ní dotváří jižní kulisu zlínského panorámatu. Dosahuje sice výše pouhých 410 m, ale při pohledu z centra města je to skutečně pořádné kopčisko. Vrchol je zarostlý mladým lesem a tudíž bez výhledu - před nedávnem přišla ve zlínském zpravodaji na přetřes otázka, či zde vystavět Rozhlednu či nikoliv...

Lesní cesta od vrcholu prudce klesá do staršího lesa a protíná další vrstevnicovou cestu. Z okraje paseky pod námi je možno se pokochati poněkud sporadickým výhledem dolů na městské centrum. Manželka zde zůstává fotit a já si okolo drobného skalního výchozku "odskočím" kousek dolů z kopce lesní cestou vlevo. Po pár minutách se octnu na další vrstevnicové cestě, která míří vlevo do areálu "dobře utajené" fabričky na plasty. Celý miniareálek obkružují zarostlé stěny bývalého lomu, takže tato továrnička byla vlastně zbudována na jeho dně. Vracím se funíce nahoru do kopce za Janou a než ten krpál zdolám, tak ze mne leje jak z okapu. Ještě že jsem si pod kopcem sundal tílko, jinak bych do města šel jak vítěz soutěže MISS Mokré Tričko !!

protipól
protipól  •  Foto: Franta

Po vydechnutí pokračujeme dál po lesní cestě vpravo a pak klesáme pěšinou k okraji paseky se SUPER VÝHLEDEM nejen dolů na město, ale také na Mladcovské vrchy a kopce Hostýnské. Na samém horizontu vidíme i vrch s poutním kostelem a stožárem větrné elektrárny - právě podle tohoto roztomilého "kopíšku" dostaly Hostýnské vrchy své jméno. A aby bylo toto místo naprosto dokonalé, tož zde nechybí ani lavička !! Taky se z ní zdviháme až po poněkud delší době - ( pod korunami stromů jsou naše hlavy chráněny před úpalem a navíc tu vane příjemný větřík) - a dolů do rozžhavených ulic města se nám vůbec nechce !

Foto: Franta

Chodníček klesá k manželčině radosti přes paseku s vysokou travou a klíšťaty znovu dole do lesa a zanedlouho jdeme po lesní cestě k hornímu okraji města. Je tu nějaké nové staveniště a cesta končí u plotu. Kolem něj naštěstí vede jakýs takýs chodník. Po další komunikaci míjíme po pravici "milionářskou" čtvrt, jejíž honosná obydlí s luxusními bazény jsou očím kolemjdoucích skryta za náspy plotů živých a hlavně těch neživých. Další ulicí se zajímavými domy a zahrádkami - (jedna naprosto fantastická připomíná tu japonskou a namísto sádrových trpaslíků a jiných kýčů ji zdobí rozkošné panenky z kameniny a je to moc půvabné místo) - klesáme k městským lázním a okolo Stavoprojektu do městského centra. Hospůdka Max nad kostelem v Sadové ulici, kde jsme měli s Janou před lety naše svatební posezení - tak, ta se změnila v jakési bistro, nabízející rybí speciality. Tož tady se určitě musíme brzy stavit, ale dnes už jenom na zmrzlinu a dom ...

Jídlo na krátkou vycházku nebylo třeba - v tom horku by nám stejně nechutnalo, prioritní byla žízeň. Nějaké pití jsme měli sebou a od okraje města je pro žíznivé "osvěžoven" dost.

Moc hezké byly zmiňované výhledy. Nacházejí se ale všechny mimo zeleně značenou turistickou trasu.

Na MHD máme kartičky a peníze jsme utratili pouze za pití a zmrzlinu.

Poslední aktualizace: 29.8.2013
Autor: Franta

Zlín

Příspěvky z okolí Z lesního hřbitova přes Barabáš do Zlína

Výprava za zapomenutým zlínským hradem
  Nepříjemný úraz v práci - ( vyvrtnuté zápěstí pravé ruky ) - mne teď, těsně před dovolenou, naprosto rozhodil a stranou musely jít také všechny naše cestovní plány. Moje paže úpí uvězněna v osteróze, kterýžto po…
  Teplé počasí mne začátkem března vytáhlo na procházku do zlínské přírody. Po dlouhé „zimní“ nečinnosti jsem měl naplánovánu jen krátkou túru od Lesního hřbitova nazpět do města (a to ještě z kopce), jenže když jsem v centru přestupoval na jiný trolejbusový spoj, zjistil jsem, že mi to nahoru ke krematoriu jede až za víc jak půl hodiny. Všechno zlé je ale pro něco dobré: už js…
I když dosud Zlín nemá svoji vlastní Rozhlednu, místní milovníci dalekých rozhledů kvůli tomu nemusí nikterak smutnit. Stačí nasednout do prostředku MHD a zajet do nějaké místní části. Některé z nich se nacházejí n…
Fenomén zvaný Baťa významným způsobem ovlivnil nejen životy mnoha lidí na východě Moravy, ale také v celé řadě zemí po celém světě. Připravili jsme pro vaši inspiraci několik tipů, jak ve Zl…
Barabáš je zalesněný vrch, vypínající se nad centrem našeho krajského města a dosahující výše rovných 410 metrů. Už dlouho se mluví o tom, že by nebylo špatné, kdyby jeho vrchol ozdobila Rozhledna, ale řeči se ved…
   Poslední středa měsíce října, náměstí Práce, 14:45 hod ... Hlavní třídy města sténají pod náporem vozidel, chodníky jsou plné odněkud někam spěchajících lidí, na nástupních ostrůvcích MHD před Tržnicí a budov…
  Úvodní titulek není projevem zbožného přání, ale holá skutečnost. Pokud si občan města Zlína chce opravdu hezky zalyžovat, nemusí se trmácet cestou do vzdálených horských středisek. Stačí mu jen s lyžařským vyba…
 Nachází se v těsné blízkosti Lesního hřbitova. Čtyřhvězdičkový objekt zde vyrostl v roce 2010 podle projektu Radka Bádala. Do té doby tu stávala lesní kavárna, která byla jedním z prvních architektonických poči…
    Parkové náměstí T.G.Masaryka,ohraničené budovami internátů a škol a stoupající od centra Zlína do svahu kopce Barabáš, uzavírá na horním konci  budova Domu Umění. Budova tvaru krychle má prosklené výplně a při…
Hledáte - li to pravé místo pro víkendový pobyt ve dvou, veselé posezení s přáteli, svatební hostinu, rodinnou oslavu, romantické posezení u večeře s atmosférou živé hudby, nebo místo pro firemní večírek, pak je t…
Dnes už dávno nefunkční a dost zarostlý lom se nachází pod vrcholem Dílů (417 m) a v blízkosti jeho horního okraje prochází trasa NS "Areál Lazy." Pokud bychom se z vrcholu vydali po jednom z chodníčků dolů do džu…
  Na samém okraji města Zlína v ulici Hradská končím první část cesty, která mne zavedla k terénním pozůstatkům téměř neznámého zlínského hradu ... a následuje "díl druhý" : chci si projít větší část nové Naučn…
  V poslední době mi připadá, že Vánoce nemají s příchodem Jezulátka skoro nic společného a že se spíše staly Svátky Obžerství. Že se tak děje ve většině domácností, za to může i to nechutné venkovní počasí přip…
Není kaple jako kaple. K tomu, aby byla taková sakrální stavbička zajímavá a hezká, nemusí být nutně vystavena ve starém klasickém slohu či šmrncnuta modernou. Pěkná může být dokonce i kaple funkcionalistická. N…
Co má dělat člověk, který rád cestuje a najednou se díky úrazu ocitne ve stavu dlouhodobě nemocného? Především by neměl věšet (natož ztrácet) hlavu. Náš stát v současnosti sice pacientovi za první tři dny nemoci vy…
   Můj dobrovolný - i když zkrácený pracovní "subotnik" - udělal škrt našemu plánu na větší výlet. a tak nezbývá, než se spokojit procházkou po některých ze čtvrtí našeho krajského města.    S Janou si dáváme ve …
     Při pohledu od centra Zlína směrem k jižnímu horizontu zcela jistě nepřehlédneme rozložitý a zalesněný masív Tlusté hory. Název "hora" je trochu nepřesný. Se svými 458 m je Tlustá hora jen výběžkem hřebene Vi…
   Včera jsem neprozřetelně svým Kanadám slíbil, že je dneska vyvenčím a tak nás oba po pracovní době čeká výšlap na temeno Tlusté hory, která je dominantou jižního obzoru města Zlína. Od nás ze sídliště Jižní s…
Zlín je prapodivné město. Kdyby bylo vystavěno v rovině, expandovala by jeho baťovská i pozdější výstavba do všech světových stran a ono by nikdy nebylo tím, čím je dnes Totiž tou tak trochu futuristicky ztvárně…
   Zlínská Kooperativa, o níž jsem již psal, je mladší sestrou mnohem staršího a robustnějšího sourozence - budovy Centroprojektu, stojícího v jejím těsném sousedství. Při pohledu na prosklenné a laminátové fasády…
  Na úvod musím smutně konstatovat, že název "přehrada" je pro umělou vodní nádrž poněkud zavádějící, neboť plocha vodní hladiny nedosahuje větších rozměrů než má průměrný český rybníček. I tak je…
   Asi pro vás nebude žádným překvapením, že nejhezčí výhled na město Zlín a okolí je z vyhlídkové terasy zdejšího "mrakoškrabu." (Ve městě zatím žádná Rozhledna není, její vybudování je zatím ve stádiu úvah a…
 Když jsem jednou jen tak brouzdal po internetu, padl mi do oka článek, vybízející k hlasování o nejbizarnější sochu toho kterého kraje. Za náš kraj do finále postoupila socha, jíž se od místního lidu dostalo p…
ZOO LEŠNÁ + ZÁMEK LEŠNÁ Autem ze Zlína jsou to asi 4km směr Holešov, Kostelec a Štípu. Z vlakového i autobusového nádraží jezdí přímo k Zoo autobusy.     Procházka, zvířátka, ale kdo má…
Kdo by si chtěl Zlín prohlédnout z výšky, může to učinit ze " Zlínského mrakodrapu " - z jeho vyhlídkové terasi - budova se nachází  V  sousedství náměstí Práce v bývalém továrním areálu Baťových závodů v budově č…
Zlín leží na Jižní Moravě, jihovýchodním směrem od města Přerov. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích řeky Dřevnice. Město je známé obuvnickou Baťovou továrnou, každoročním fes…
  Před pár dny jsem při serfování po bouřlivých vodách netu narazil na starší článek o obci Trnavě (té na Zlínsku), kde se píše, že prý její délka dosahuje téměř sedm kilometrů a tím pádem se řadí mezi nejdelší ob…
 Zajisté jste si při studiu map.cz všimli, že pokud se zaměříte na nějaké větší osídlené sídlo a vyklikáte si jej do detailní velikosti, připomene vám podobu nějakého prapodivného zvířete, jaké na skalních stěnách…
  Velmi známý Francouz kdysi napsal knihu s názvem "Ocelové město". Spisovatel Jules Verne byl fantasta a snílek. Do svých - v té době velmi populárních - cestovatelsko - futurologických dobrodružných románů vklád…