Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kuřim

Tipy na výlet Rodina s dětmi Do přírody

Zlobice od Kuřimi
Zlobice od Kuřimi  •  Fotografie (13)  • Foto: milaz

Na dnešní výlet za zajímavými přírodními útvary v okolí Čebína a Malhostovic jsem se vydal pěšky a stačil mi k tomu volný půlden. Trasu lze projet i na kole, nejlépe horském. Základní okruh měří zhruba 10 km.

Od nádraží v Kuřimi půjdeme asi 300 m po modré značce směrem na Moravské Knínice, poté odbočíme vpravo, ujdeme dalších asi 200 m a po asfaltové cestě opět vpravo se dostaneme k podjezdu pod tratí. Ten projdeme, zabočíme vlevo a pokračujeme po nezpevněné polní cestě těsně podél kolejí. Napravo uvidíme rybník Srpek a dále se zvedá zalesněný Kuřimský vrch (397 m). Asi po dvou km se mění povrch na asfaltový a vzdalujeme se od trati. Před sebou vlevo vidíme kopec Čebínka (433 m) s vápencovým lomem a kovovou konstrukcí vysílače s rozhlednou. Než dojdeme k silnici Čebín-Malhostovice, po pravé ruce se objevují typické vápencové útvary. Pokud se chceme rozhlédnout po kraji, vydáme se po silnici vlevo do Čebína a odtud vede na vrchol k rozhledně žlutá značka. Jinak pokračujeme vpravo do Malhostovic a prohlédneme si zblízka nejprve Kamennou svatbu (též Drásovský kopeček nebo Malá skalka) a potom mohutnější Malhostovickoupecku. Přírodní památka Malhostovická pecka byla vyhlášena v roce 1980 na ploše 1,85 ha a je tvořena vyvýšeným skalním útvarem z devonských vápenců (300-332 m n.m.) se skalní stepí a teplomilnými stepními společenstvy s roztroušenými dřevinami při úpatí. Na lokalitě se vyskytuje řada teplomilných mechů a lišejníků.

Na začátku Malhostovic se dáme doprava po cyklostezce (Zlobice 2,5 km), přejdeme pole a strmě stoupáme po lesní cestě. Po východu na louku přelezeme po dřevěných schůdcích drátěný plot a pokračujeme vzhůru podél zbytků zákopů bývalého vojenského prostoru až k bývalé pozorovací věži. Odtud je pěkný výhled ke Kuřimi. Nejvyšší bod Zlobice měří 394 m. Nedaleko se nachází objekty společnosti Oveco, která zde chová zejména ovce a kozy. Stylová Koliba nabízí příjemné posezení i občerstvení. Konají se zde četné zajímavé akce. Po občerstvení a odpočinku pokračujeme po panelové cestě k lesu, na červené značce odbočíme strmě dolů doprava a vracíme se ke Kuřimi. Značka nás zavede zpět k nádraží ČD.

Nejpříjemnější je občerstvení na Kolibě, kde lze ochutnat místní speciality. Otevřeno mají od jara do podzimu v sobotu, v neděli a ve volných dnech od 11 do 20 hod., podle zájmu i déle. O prázdninách i v pátek od 14 do 20 hod. Lze se ubytovat v šestilůžkových chatkách.

Na Zlobici nacházíme především klid a pohodu. Sympaticky působí snaha současných majitelů o úpravu a využití bývalého vojenského prostoru.

Trasu najdeme na mapě KČT č. 85 Okolí Brna Svratecko. Více informací na www.obec-cebin.cz a www.schok.cz. Rozhledna je přístupná duben-říjen v sobotu a neděli od 11 do 17 hod., vstupné 10 Kč pro dospělé a 5 pro děti do 15 let.

Poslední aktualizace: 27.8.2008
Autor příspěvku: milaz
Z Kuřimi do mikroregionu Čebínka</strong> mapa
mapa Z Kuřimi do mikroregionu Čebínka

Příspěvky v okolí Z Kuřimi do mikroregionu Čebínka

Nachází se před vlakovým nádražím a vedle autobusového nádraží, na okraji nádražního parku. Začíná zde červeně a žluté značená cesta a prochází modrá značka. Červená značka vede přes Zlobici na Lipůvku a Hořické lesy do blanska. Modrá značka vede jedním směrem přes Podlesí na hřeben Babího lomu a přes Šebrov a Svatou Kateřinu do Blanska. Druhým směrem pak přes Moravské Knínice až na rozcestí Senařov.…
Nachází se uprostřed města a je umístěno v těsné blízkosti vlakového nádraží ČD. Odjíždí odtud všechny autobusové spoje jak dálkové, tak i do obcí kuřimského regionu viz mapa IDS JMK. …
Kuřim je největší moderní průmyslové město s 9300 obyvateli v regionu Brno ? venkov. Město se rozkládá na okraji Českomoravské vrchoviny, v oblasti nazývané Boskovická brázda a severozápadním směrem od města Brn…
Kostel je v jádru pozdně románský, založený v roce 1226 Přemyslem Otakarem I. Současná jeho podoba pochází pak z let 1766-72, kdy byl barokně přestavěn. Původní středověká Věž byla zbořena a dnešní pochází z roku 1843. V interiéru obrazy od J. Winterhaldera, J. Sterna, J. Zeleného a J. Šichana. Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko/D2, GOL 1:25 000 Okolí Brna-T…
Člověk zpravidla nevěnuje pozornost svému nejbližšímu okolí a jezdí za krásami jinam. Někdo kousek, jiný dál. Já bohužel patřím spíš mezi ty dalekošlapy milující vzdálenější cíle. Jenže v tomto období, a naví…
Vyhlídka se nachází se na jižním okraji města Kuřimi v severním svahu dominantní Kuřimské hory (435 m). Nad ní je odlesněný palouk s lavičkami a uprostřed je umístěn pomník Tomáše…
Pramen pitné vody na severním svahu Kuřimské hory je zde znám od nepaměti. V minulosti sem chodívali místní pro kvalitní a chutnou vodu hlavně z blízkého okolí, nejčastěji z domků stojících na dnešní ulici Podhoří. Později z důvodu získání jiných zdrojů vody se na studánku zapomnělo. Teprve v roce 2006 díky několika nadšencům byla vyčištěna a obložena kameny přinesenými sem z výše položené rok…
Nachází se na jižním okraji města na úpatí výrazného kopce Kuřimská hora. Kolem prochází žlutě značená cesta, která vede od vlakového nádraží a dále směřuje na zalesněný hřeben Baby. Byla…
Nachází se uprostřed Sportovního areálu v severní části města. Plavecký bazén 50 m, dětský bazén, tobogán, rozlehlé travnaté plochy pro slunění, šatny, půjčovna sportovních potřeb, hřiště…
Jedná se o teplomilnou doubravu s bohatě vyvinutým bylinným podrostem, která pokrývá převážnou část zdejší lokality. Díky tomu se zde dochovala řada zvláště chráněných druhů rostlin.…
Historie rozhledny se váže k roku 1972, kdy se na odlesněném hřebeni kopce Zlobice začíná budovat vojenský areál. Na nejvyšším bodě byla postavena betonová věž, která sloužila armádním důstoj…
Chceme-li se na moravskou metropoli Brno podívat z výšky, vřele doporučujeme návštěvu rozhledny na vrcholu Babího lomu. Rozhledna se nachází zhruba 5 kilometrů východně od města Kuřim. Nejblíže je to na ní z obce Lelekovice, ze které vede na vrchol červená turistická značka. Cesta je dlouhá zhruba 2 kilometry.    Samotná rozhledna byla vystavena roku…
České Švýcarsko patří mezi nejzajímavější oblasti u nás. I na Moravě se ovšem nachází oblast, která v mnohém České Švýcarsko kopíruje, i když co se týká velikosti, jedná se pouze o jeho zlomek. Hovoříme o obl…
Jedná se o zalesněný skalnatý masív, který se nachází severně od obce Lelkovice a výrazně vystupuje nad své okolí. Jeho vrcholová více jak 2,7 dlouhá a 30-80 m široká skalní část je tvořena…
Východním směrem od Kuřimi se zvedá kopec Babí lom ( 562 m.n.m.) a kolem jeho vrcholové části je chráněné území přírodní rezervace Babí lom. Rezervaci tvoří skalnatý hřeben dosahující délky 2,4 kilometrů a jeho …
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Nejvýznamnější rekreační oblast města Brna. Nachází se na severozápadě města a dnes zabírá území městských částí Bystrc a Kníničky. Byla vybudována v letech 1936-40 na řece Svratce, kdy…
  Lodní doprava na Brněnské přehradě je provozována od 5. května 1946. Tehdy zde poprvé vypluly lodě Brno, Morava a malý člun Svratka. Po roční odmlce dne 8. května 2010 byl opět zahájen…
Betonová rozhledna s Kamennou podezdívkou, celková výška 29,3 m, výška horní plošiny 24 m, výška ochozu 21 m, 133 schodů. Z původní 30 m vysoké dřevěné rozhledny, která byla postavena v roce 1934 a za protektorá…
V brněnských Soběšicích během minulého roku vyrostla díky občanské iniciativě Soběšická garda nová rozhledna s výhledem na Brno, Moravský kras a kopce…
Klášter Porta coeli (Brána nebes) v Předklášteří u Tišnova založila v roce 1233 královna Konstancie, vdova po českém králi Přemyslu Otakarovi I. Klášterní kostel, vysvěcený v roce 1239, je trojlodní bazilikou …
Brno je krajské město Brněnského kraje a najdeme jej na Jižní Moravě. Brno bylo postaveno na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno se rozkládá v jihomoravské rovině, která u východního okra…
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na jejím vrchu nebyl vybu…
Moravský kras patří mezi nejvýznamnější krasové oblasti ve střední Evropě! Na ploše cca 100 km2, tvořené devonskými vápenci s povrchovými i podzemními krasovými jevy, bylo o…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…