Strakonice

Strakonice leží na soutoku řek Otavy a Volyňky v jižní části Středočeské pahorkatiny. Strakonice mají přibližně 23 tis. obyvatel. Nejznámější dominantou je Strakonický hrad. Město je známé především jako výrobce motocyklů. Strakonice proslavila divadelní hra Strakonický dudák, kterou napsal J.K. Tyl. Každoročně se ve městě pořádá dudácký festival. >> více o městu Strakonice

Tipy na výlety / Trasy Hoštice / Helfenburg Ubytování Strakonice

Mapka vycházky
Mapka vycházky  •  Fotografie (22)  • Foto: vildt

Sraz na návsi v Kozlově

Obec Kozlov u Střelských Hoštic se stala 13.5.2017 cílem další a to XII etapy našeho putování Po stopách Ladislava Stehlíka Zemí zamyšlenou. Vlakové spojení vzdálené,autobusové spoje v sobotu v dopoledních hodinách žádné a proto bylo rozhodnuto použít zase vlastní dopravní prostředky. Tomu, kdo jede za něčím hezkým těch pár kilometrů nevadí.A tak jsme se objevili v půl deváté v Kozlově a zaparkovali před kapličkou.Pomalu se sjížděli další a po půlhodině jsme vyrazili na předem určenou trasu.Z Kozlova na Úžlabinu, která je přírodní památkou a evropsky chráněnou lokalitou.Travnaté svahy jsou vysekávány ručně kosou,aby nedošlo ke zničení vzácné květeny a rostlinek. Za to patří členům pro ochranu přírody velký dík. Kolem řeky Otava jsme došli až k památnáku krále Rudolfa Habsburského, který zde zemřel při obléhání Horažďovic v roce 1307. Odtud po červené turistické značce nás cesta dovedla na místo U sv. Anny, kde teče ze studánky pitná voda, která byla dříve zdrojem vody pro místní lázně. Dnes je budova zchátralá, ale obydlená, tak snad ji majitel trochu opraví. Vedle je kaple postavená v roce 1760 kněžnou Karolinou z Löwensteinu. Volně zde rostou nádherné tulipány viz fotogalerie / pozor netrhat /. Od bývalých lázní a kaple do mírného kopce jsme se dostali do obce Svaté Pole a pak lesem směrem na Veřechov. Jak nás místní obytelé informovali o neprůchodnosti kolem Veřechovského potoka bylo rozhodnuto změnit trasu a projít lesem. Do Kozlova jsme se dostali po hřebenu V Trávníčkách. V Kozlově nebyla ještě hospoda otevřená, protože se zde vše připravovalo na vystoupení skupiny Sešlost a tak jsme se rozhodli zajít na oběd do Střelských Hoštic, které jsou vzdálené přes most půl kilometru. Celkem dobře jsme se najedli v Motorestu. Pak nás naše autíčka dopravila zpět k domovům. Všem doporučujeme tuto nádhernou trasu. TK BLAMIŠ

Jdeme za krásnou přírodou kolem Střelských Hoštic, za evropsky chráněnou lokalitou Úžlabina a k bývalým lázním U sv. Anny.

Vzhledem k nepříliš dlouhé vycházce jsme se najedli pocestě z vlastních zásob a pak v Motorestu Střelské Hoštice.

Krásná příroda a nádherně upravená Úžlabina, lázně u sv. Anny.

Další možnost dobrého občerstvení je před mostem v kempu, ale poze v letních měsících.

Poslední aktualizace: 26.9.2018
Autor: vildt

Střelské Hoštice

Příspěvky z okolí XII etapa s Ladislavem Stehlíkem Zemí zamyšlenou

Ves Kozlov u Střelských Hoštic.
Cestou od Horažďovic, po pravém břehu řeky Otavy se prochází necelý kilometr před Střelskými Hošticemi obcí Kozlov. Co se historie místa týče, tak toho moc není. První písemná zmínka je z roku 1347. Tehdy byl maji…
Řeka Otava pod Horažďovicemi je již dosti klidným tokem. Její údolí je tady poměrně široké a v okolí se nacházejí zajímavé jak stavební tak i přírodní památky. Výchozím místem této cesty se stalo výše zmíněné měst…
Zámek Střelské Hoštice
Zámek je původně renesanční stavbou z 2. pol. 16. století s barokními úpravami.  Nástavba druhého patra byla realizována v letech 1927 – 1928. V té době zde Podpůrný spolek haléřový dělníků…
První písemná zmínka o místě je z roku 1318. Tehdy se ves jmenovala Hoštice a od roku 1384 zde stál gotický kostel. Ten bohužel v roce 1819 do základů vyhořel a na jeho místě byla  v roce 1822 postavena nová svaty…
Zámek ve Střelských Hošticích.
Původní název místa byl Hoštice a první písemná zmínka, která se dochovala, je z roku 1318. V této době vlastnil ves, ve které pravděpodobně byla i tvrz, Oldřich z Potštejna. V roce 1783 se užíval název Střelohošt…
Střelské Hoštice leží na levém břehu řeky Otavy asi 5 km jihovýchodně od Horažďovic v okrese Strakonice v nadmořské výšce 415 m. Obec, jež v minulosti nesla jméno Střelohoštice, má historii zasa…
Na hřebeni nad obcí Kladruby, v místní části zvané Ovčín, byla v raně barokním slohu postavena poutní kaple. Její rozsáhlá obnova byla provedena v roce 1926. Jedná se o poměrně velkou obdélníkovou stavbu zakončenou pravoúhlým presbytářem. Uvnitř jsou ve zdech proti sobě dvě hluboké niky. Stavba je plochostropá a vnitřní zařízení je z doby kolem roku 1700. V západním průčelí je…
Při cestě po žluté značce se dojde ze Střelských Hoštic do Horažďovic předměstí  přibližně po dvou kilometrech na okraj lesa pod menší návrší, které se jmenuje Dominka. Od rozcestí se směrovkami odbočuje vpravo zn…
Strategický ostroh nad Otavou se v polovině 13. století stal dějištěm unikátní události. Bavorové ze Strakonic zde založili město. Město s hradbami, třemi branami, tvrzí a rozměrnou…
Vstupte do kouzelného světa Pošumaví, kde se zima neukrývá za závory, ale vítá návštěvníky s otevřenou náručí. Teď v zimě nabízí tato malebná destinace stovky důvodů, proč opustit teplo domova a zakusit zimní rado…
Horažďovická  padesátka  49.ročník   Od místa startu na malém nádvoří zámku jsme zabočili  doleva, prošli spodní branou, pod zámkem opět doleva na most přes rameno Otavy u mlýna směrem na Zářečí. Pak nás cesta v…
O Kladrubech najdeme první zmínku v roce 1405 a kolem tohoto data zde byla postavena vodní tvrz. V historických pramenech o tomto místě moc nenajdeme. Faktem je, že se v roce 1598 se píše o tvrzi jako pusté a opuš…
Kladruby jsou středně velká ves v oblasti Pošumaví, přibližně 5 km západně od známějších Katovic. Obec je rozložena na jižním svahu nevelkého hřebene, který se rozprostírá ve směru JV – JZ, jižně od řeky Otavy. Hř…
                   Vítání jara a loučení se zimou   Kdo by odmítl pozvánku na vítání jara a loučení se zimou. A právě taková pozvánka nám přišla od našich strakonických přátel. A tak tedy 20. 3. 2013 nastal úprk…
Svaté Pole je malá víska, asi 2 km severovýchodně od Horažďovic. Leží nedaleko hranice Jihočeského a Plzeňského kraje a je to patřičně znát. Žije zde něco mezi 60 až 70 stálými obyvateli, stojí tady okolo 25 domů …
Obec Sedlo se nachází v Horažďovické pahorkatině, přibližně 4 km severovýchodně od Střelských Hoštic. Do působnosti této obce Sedlo také patří. Ves je rozložena na mírném jižním svahu Křižného vrchu ( 490 m.n.m.). Z jižní části vsi je velmi hezký rozhled k jihu. Nejvýznamnější památkou je klasicistní kaple z roku 1866. Je to obdélníková stavba s půlkruhovým závěrem. Je…
Boubínský prales a rozhledna Jedu z Lenory vlakem do Kubovy Hutě - s 995 m.n.m. nejvýšší zastávka v Česku. Potom vystupuji na Boubínskou rozhlednu a poté sestupuji po naučné stezce až k jezírku, potom jdu na vla…
Horažďovice leží v Jižních Čechách, západním směrem od Strakonic. Město je postaveno na levém břehu řeky Otavy. Horažďovicemi prochází silnice spojující města Strakonice a Klatovy. Město Horažďovice je známé pře…
Předpověď počasí slibovala příjemný sluneční den, přesto se hned od rána díváme do bělostné, husté mlhy. Devátá může rozhodnout a tak čekáme. Změna se potvrzuje a sluníčko pozvolna trhá mlhu na cáry a my spěcháme …
Mezi památkami města Horažďovic vyniká renesanční, barokně upravený zámek, který stojí na ostrohu nad řekou Otavou. Horažďovice se nacházejí na Klatovsku v Plzeňském kraji. Zámek tvoří komplex…
Horažďovice byly původně trhovou osadou, která vznikla pod hradem Prácheň. Byla založena Bavorem I. ze Strakonic někdy kolem roku 1260. Ten také nechal ve 2. polovině 13. století postavi…
Sloup je umístěn na východní straně náměstí Míru, nedaleko Radnice. Je to hezká barokní práce od J. Hofmana z roku 1723. Stojí uprostřed dlážděného kruhu. Ten obklopují čtyři kamenné…
Původně raně gotická bazilika sv. Petra a Pavla patří mezi nejvýznamnější památky Horažďovic. Toto téměř šestitisícové západočeské město, jehož historické jádro bylo prohlášeno za MPZ, je třetím největším městem klatovského okresu. Na město povýšil Horažďovice Roku 1292 král Václav II. a mezi jeho majitele patřili i významné rody, jako např. páni z Hradce, Švihovští, Šternberkové nebo Kinští. Raně gotický kostel svatých…
V jihozápadní části horažďovického náměstí Míru stojí nejcennější sakrální památka města, gotický kostel sv. Petra a Pavla. S jeho stavbou se začalo v době, kdy se začínalo stavět samotné…
Areál hřbitova se nachází severně od města na návrší nazývaném Loreta. První pohřby začaly ve druhé polovině 17. století. Náhrobní kameny jsou rozmístěny v jeho východní části. Od východu…
Prácheň (hrad)
Zřícenina hradu Prácheň stojí na ostrohu nad řekou Otavou na Klatovsku v Plzeňském kraji. Z Předhradí se zachovala část obvodové hradby s mohutnou okrouhlou věží a z vlastního hradu zůstaly zbyt…
Tato výrazná hora na levém břehu řeky Otavy se nachází na jižním okraji Horažďovické pahorkatiny, necelé dva kilometry severozápadně od městyse Katovice. Její protáhlý, přibližně 500 metrů dlouhý hřeben, je v nejv…
Naše společná cesta začíná v Horažďovicích na Mírovém náměstí. Odtud směřujeme na Strakonice. Mineme poštu a u lékárny odbočíme vlevo a na další křižovatce odbočíme vpravo. U hotelu odbočíme opět vpravo a dál jede…
Hrad Rabí
Hrad Rabí Znovu sedíme v naší škodověnce „Feďovi“ a pokolikáté už míříme na milovanou Šumavu, majíce pocit, že…