Příbram

Příbram leží na řece Litavce pod Brdskou vrchovinou. Příbram má přibližně 35 tis. obyvatel. Příbram je proslulá jako historické hornické město, což připomíná Hornické muzeum.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rožmitál pod Třemšínem / Město Sedlčany Ubytování Příbram
Turistické cíle / Mapa Příbrami Plešivec / Padrťské rybníky Ski areál Monínec

Výstup na Pražák

Šéf výstupu
Šéf výstupu  •  Foto: vildt

Kdo by si myslel, že bude stoupat na Pražák u Vodňan, ten by se mýlil. Skutečně jde o výstup na druhý nejvyšší vrch brdských lesů Prahu, jak skalní znalci brdských lesů oznamují. Ano správně, protože nejvyšší vrch je TOK s nadmořskou výškou 865 metrů. Výzva k výstupu od Klubu přátel Mrázka byla námi bleskem přijata a tak 14. ledna 2012 jsme se plížili přes Březnici a Rožmitál pod Třemšínem k Nepomuku. Jízda to byla neslavná, protože téměř celých 50 km z Blatné se jelo po skle. Silnice se krásně blýskala a také pěkně klouzala. Nakonec se podařilo v Nepomuku zaparkovat a pravda nebylo to mezi množstvím automobilů vůbec lehké. Před námi stál hostinec a tam počáteční občerstvení. Žádné dlouhé zdržování, protože obloha se rozjasnila a sluníčko svými paprsky přispělo k dobré výchozí náladě. Můžeme jít po vrstevnicích nebo přes ně. Rozhodnuto, že půjdeme rovnou nahoru. Nebylo to kruté, ale ve sněhu jsme si mákli. Na vrcholu vrchu Praha ( to je ten Pražák) bylo zasněženo a na stromech krásná jinovatka. Prostě kouzelné. Pořadatelé připravili vše naprosto perfektně. Buřtíky, chlebík, kečup, hořčice, čaj i rum, to vše pro občerstvení příchozích do cíle. Několik ohňů rozdělilo účastníky výstupu po cílové cestě až k odměnám, které jsme si zavěsili hrdě na krk a také razítku, bylo tištěno přímo na pochodníka. Pro děti to byl velký zážitek a pro dospěláky samozřejmě také. Čaj ohřívali organizátoři ve velkých kotlích jako v pekle. Prostě hodně legrace a recese. Originální pokrývky hlavy, po kterých organizátoři volali, mělo mnoho účastníků. Ano, v takovém množství lidí je dobré se neztratit. Ti kteří se nedrželi pořád při sobě se potom třeba chvilku hledali. Rozlišovací pokrývky hlavy to byl od organizátorů moc dobrý nápad. Po návratu do hostince si mohli mnozí zatancovat na večerní merendě. Moc potěšující bylo to, že výstupu se zúčastnili všechny generace a to je moc dobře. Dobře právě proto, že se jednalo o dobročinnou akci.Celý výtěžek ze startovného v cíli byl věnován pro dětský domov. Příští rok se určitě vybavíme originálními pokrývkami hlavy. Pořadatelům moc děkujeme za nádhernou akci, která objevuje krásy Brdských lesů a nová hezká setkání. TK Blamiš.

Za zasněženou krásou brdských lesů a dobrou náladou.

Ubytování jsme nepotřebovali, ale najedli jsme se výborně v cíli výstupu, za což děkujeme pořadatelům.

Líbily se nám zasněžené a prosluněné brdské lesy. Výborná nálada po cestě k cíli, u ohňů v cíli i při sestupu zpět do Nepomuku.

Velmi důležitá informace je. Originální a barevné pokrývky hlavy vřele doporučujeme z důvodu dobré orientace v cíli.

Poslední aktualizace: 5.2.2012
Autor: vildt

Nepomuk

Příspěvky z okolí Výstup na Pražák 2012

Z Nepomuku do Nepomuku přes Prahu a Kočku
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na výlet krásnou brdskou přírodou. Vyrážíme z obce Nepomuk, která se nachází nedaleko Rožmitálu pod Třemšínem a jdeme po modré značce do kopce a jdeme po až na rozcestí U Svatého Jana, kde změníme barvu značky na žlutou a jdeme po ní ke srážkovému  radaru a   vysílači, na vrchu Praha. Odtud pokračujeme po žluté značce př…
                                   Výstup na Pražák 2013  Jubilejní 10. ročník výstupu na Pražák nás opět zlákal, abychom se podívali do krásných brdských lesů. Na minulý ročník 2012 jsme téměř nedojeli, protože …
Krásnou slunečnou sobotu14. listopadu 2020 se rozhodujeme strávit s kamarádem v Brdech. Vyrážíme na výlet s kočárkem po pohodlných silničkách v nedávno otevřeném vojenském prostoru. Auto…
Brdy jsou krásné v jakémkoliv ročním období. Nejsou příliš náročné, užijete si tu spoustu krásných a dlouhých rovných cest, mírné kopečky, výhledy do kraje a méně turistů než na jiných, populárnějších místech Česk…
Je to třetí nejvyšší hora Brdské vrchoviny (po Toku a Praze). Nachází se v tzv. Středních Brdech, z geomorfologického hlediska v podcelku Brdy, okrsku Třemošenská vrchovina a podokrsku Tocká vrchovina, 1,2 km vz…
Stručný popis místa: Pokud se z Nepomuku vydáte na Prahu po modré turistické značce (vycházející od Sobenského rybníka) přijdete nejprve na rozcestí U sv. Jána a nedlouho poté do mělkého sedla oddělující Prahu od …
Poměrně výrazný vrch Plešec se zvedá nad Rožmitálskou kotlinou cca 1 km SV od obce Zalány (Rožmitál p.T.) a 3,2 km západně od obce Láz v Třemošenské vrchovině v Brdech. Je to nejvyšší hora (786m), která je veřej…
Vystoupíme v rámci charitativní akce na druhou nejvyšší horu Brd, podíváme se do míst, kam by jinak bez zvláštního povolení neměla veřejnost vstupovat.   V sobotu 8.ledna 2011 pořádá Klub přátel Mrázka  již v po…
Chci vás pozvat do Středních Brd na méně frekventovaná místa, která však nabízejí nádherné výhledy a požitek z půvabné horské KRAJINY. Navštívíme vrch Peterák (813m) a funkční meteorologický radar na druhé nejvyšš…
Praha (863 m), Brdy
Hora Praha je se svými necelými 863m druhým nejvyšším vrchem v Brdech. Leží necelé 2 km severozápadně od obce Nepomuk u Rožmitálu p.T., ke které se sklání poměrně příkrými srázy. I severní a severovýchodní svahy prudce klesají do Třítrubeckého údolí. Na východ ovšem pokračuje hřeben jen mírným klesáním k Malému Toku (844 m) a Plešci (786 m). Také na severozápad klesá hřeben…
Stručný popis místa: V místech, kde z Borské cesty odbočuje pěšina procházející těsně pod vrcholem Hradiště stojí zděná lesní bouda zvaná U Břízy. Někdy se jí také říká Emanuelova bouda podle lesmistra Emanuela Kr…
Hradiště je jedním z nejvyšších vrchů (840m) Brdské vrchoviny. Nachází se ve VVP Brdy/Jince v tzv. Středních Brdech na jejich hlavním hřebeni mezi vrchy Brdce (839m) na severovýchodě a Malý Tok (844m) na jihu. Mez…
                                    Podbrdský pochod   V sobotu 21.6.2014 jsme se vydali do Rožmitálu pod Třemšínem na Podbrdský pochod. Tento pochod není v kalendáři turistických akcí, protože jsme si ho …
Brdce patří mezi 10 nejvyšších vrchů Brd. Leží asi 4 km západně od obce Láz v Třemošenské vrchovině, na území VVP Brdy/Jince. Hora poměrně mírným svahem uzavírá východně položené údolí, ve kterém pramení řeka Lita…
Našim výchozím bodem budou Hořovice a celou jednodenní cyklojízdu zakončíme v Lazu. Podrobnější rozpis celé trasy je následující: Hořovice - Hvozdec - Mrtník - Záskalský rybník - Malá Víska - Jindřichova skála - Svatá Do…
Rozsáhlý zámek se nachází ve městě Rožmitál pod Třemšínem na Příbramsku ve Středočeském kraji. Zámek je trojkřídlá budova. Z původního hradu se dochovala hranolová věž se vstupní bránou, která má na třech straná…
Lyžařský výlet, který ale můžeme absolvovat i pěšky nebo na kole. Z Bohutína u Příbrami se vydáme k Pilské nádrži a přes Skelnou Huť k nádrži Lázské. Přes obec Láz se pak zase vrátíme do Bohutína. Vyrazíme z Bo…
Vodní dílo Láz se nachází necelý 1 km vzdušnou čarou západně od obce Láz v lesnatém údolí v Třemošenské vrchovině v Brdech. Je to první nádrž, vybudovaná na řece Litavce, která v tomto údolí pramení. Nádrž byla b…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na akce.…
Naše společná cesta začíná na dálnici D5 Exitu 73 (od Prahy, od Rozvadova 76). Odtud zamíříme na Nepomuk, po projetí obce Losiná odbočíme na Šťáhlavy a následující křžovatku projedeme rovně a další křžovatku odboč…
       Oslavy královny Johanky   Rožmitál pod Třemšínem je město, které je těsně spojeno se jménem Johanky z Rožmitálu a Blatné, ženou krále Jiřího z Poděbrad. Kdo se chce podívat na velmi pěknou oslavu každoroč…
Podbrdské muzeum naleznete v historickém jádru města v nově zrekonstruovaném areálu. Hlavní expozice je umístěna v dvoupatrové budově. Expozice je rozdělena do několika částí. Část je…
Rožmitál po Třemšínem leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Příbram. Město se rozkládá u východního okraje Brd a jak název napovídá pod vrcholkem kopce Třemšín ( 827 m.n.m.). Městečko leží v údol…
Vyhánění Lázského nemehla   Tak tento zajímavý název nás upoutal při cestě zpět u vstupu do hospůdky V Nepálu v Nepomuku u Rožmitálu pod Třemšínem, když jsme se vraceli z vrchu Praha v Brdech a bylo po váhání.  Tuhle zajímavost si pře…
Určitě, až je uvidíte, prohlásíte či budete souhlasit s těmi, co je už navštívili, že jde o jedny z nejkrásnějších rybníků Brd. Najdete je severozápadně od Rožmitálu pod Třemšínem. Pocházejí z 18. stolet…
Pilská nádrž se nachází 2,6 km vzdušnou čarou sevrozápadně od obce Bohutín v lesnatém údolí v Brdech. Je vybudována na Pilském potoce, který v tomto údolí pramení ve výšce 772 m ve východním svahu Bohutínského vr…
Vážení kamarádi, příznivci turistiky na Turistice, protože jaro se někde zatoulalo do jiných krajů napíšu Vám ještě jeden retro výlet. Jak už jsem v minulém retro výletě popisoval s partou kamarádu jsme vyráželi n…
Tento vrchol, spolu s několika dalšími, tvoří základní členitost Brdské vrchoviny. Cestou na vrchol budete procházet nádhernými, velmi starými smíšenými lesy, v nichž se, při vaší tichosti, můžete setkat i s černý…
Hornické muzeum Příbram vzniklo v roce 1886. Rozlohou areálu a počtem expozic je největším hornickým muzeem v České republice. V roce 2005 nabízelo ke shlédnutí 36 stálých expozic situovaných v historických budo…