Moje oblíbené
Travel blog Budějovicko Tipy a novinky Chaty a chalupy České BudějoviceChaty a chalupy  Mapa České Budějovice
Historie na každém kroku, regionální gastronomie a vynikající Budvar. To jsou „Budějce“. Město s více než 750letou tradicí se spoustou zajímavých památek a úchvatnou okolní přírodou. K nejvíce navštěvovaným místům patří zámek Hluboká nad VltavouTerčino údolímenhirový kruh v HolašovicíchZOO Hlubokázřícenina CuknštejnKraví hora a další.
TIP:
 Trasy České Budějovice (36)

Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Vysoký Hrádek – informační centrum JE Temelín.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní

Vysoký Hrádek, celkový pohled
Vysoký Hrádek, celkový pohled  •  Fotografie (9)  • Foto: Bohumir

Vysoký Hrádek, vstup do zámku

Návštěva Vysokého Hrádku v našich záměrech v překrásném podzimním dnu sice nebyla, ale jak se někdy v životě stává i náhoda přihraje hezký zážitek. A tak odbočujeme ze silnice z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou k nedalekému zámku a jsme skutečně mile překvapeni. Opravený zámeček je jako z pohádky a sluneční paprsky jeho krásu ještě více zdůrazňují. A tak krátká zastávka se prodlužuje na hodiny. Začali jsme s prohlídkou centra a byli jsme skutečně překvapeni. Já vím, že odpůrce jádra namítne, že je vše uspořádané účelově, ale i druhá strana používá stejné prostředky. Ale tady přece vidíme jen odkazy na přírodní zákony, které známe ze školních lavic a máme i dojem, že snahou je ukázat, jak se věci skutečně mají. Ale nebudeme do krásného podzimního dne zatahovat žabo-myší války.

Vysoký Hrádek, rybník v parku

Je jisté, že se musíme vrátit o staletí zpět, kdy ještě o vymoženostech naší doby neměli ani potuchy. Tam někde začíná pozoruhodná historie Vysokého Hrádku a je v počátcích spjata s rodem pánů ze Březí. A pak to vše postupuje časem až k panu Václavu Malovci. Ten přestavuje tvrz na zámeček. Je to okolo roku 1805, jak je možné vyčíst z erbu nad vchodem. A zase se mění majitelé a v roce 1948 je zámek komunisty zabaven. Přicházejí ty nejčernější roky v jeho dlouhé historii, které lze i těžko pochopit. A je jasné, že když je zámek v restituci vrácen původním majitelům, že z jeho stavu zrovna nadšeni nejsou. V roce 1994 kupuje objekt a.s. ČEZ a od roku 1997 zde otevírá Infocentrum. Vzal jsem to všechno ve zkratce, ale doporučuji otevřít webové stránky infocentra JE Temelín a tam je historie zámečku, kromě jiného, velmi dobře a podrobně popsána. Nejen zámek, ale i přilehlý park, prošel proměnou klepšímu. Procházka parkem pod párou z chladících věží se dá zažít asi jen tady. Pod nohama šustí již spadané listí, stromy se převlékají do barevného šatu a kačeny na rybníčku se snaží vyloudit nějaké to sousto. Slunce protlačuje mezi stromy stále ještě hřející paprsky a člověk musí připustit myšlenku, že se dá spojit krása s užitkem. Díváme se na hladinu rybníka, kachny od nás vše vyloudily a zřejmě dobře vědí, že už nic nemáme, a tak hledají kolem břehů něco k dosycení a nechávají nás v našem zamyšlení.

Výborně se dá najíst V Týně nad Vltavou, což byl i náš případ. Je zde několik hospod, tak je z čeho vybírat. Ubytování jsme moc nezkoumali, ale jsme v turistické oblasti a tak to určitě nebude problém.

Nám se zde líbilo a vlastně i ty chladírenské věže jsme vzali na milost. Jinak, co se pořádku v okolí zámečku a v parku týče, všechna čest, kdyby to tak bylo u nás všude.

Vstup do centra je zdarma. Dokonce nám při odchodu dali propagační materiály a tužky. Otevřeno je od 9.00 - 16.00 hod. včetně sobot a nedělí. V červenci a srpnu je otevřeno až do 17.30 hod. Bez obav sem mohou zavítat i lidé na vozíku. Vysoký Hrádek najdete na mapě KČT č.71.

Poslední aktualizace: 27.10.2009
Autor: Bohumir

Temelín

Příspěvky z okolí Vysoký Hrádek – informační centrum JE Temelín.

Březí u Týna nad Vltavou
Popis zámku: Březí ze Zámečkem zvaným Hrádek se nachází 5 km jihozápadně od Týna nad Vltavou, v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Zámek je dvoukřídlá patrová budova. Uprostřed průčelí obráceného k ji…
Najdete přímo v areálu elektrárny.  tel. 381102639 www: www.cez.cz/cs/o-cez/infocentra/infocentrum-jaderne-elektrarny-temelin-47596Pro zájemce o volnou prohlídku a individuální návštěvníky je informační centrum ot…
Úvod tohoto článku bude tak trošku hrou se slovy. Podle většiny informačních pramenů je totiž Vysoký Hrádek ve skutečnosti renesančním zámkem a Březí u Týna nad Vltavou již neexistující obcí…
Zámeček leží v bezprostřední blízkosti Jaderné elektrárny Temelín na síti budovaných cyklostezek České Budějovice - Týn nad Vltavou. Zámeček od října 1997 slouží veřejnosti jako Informační centrum temelínské elektrárny a nabízí technické multimediální expozice jaderné energetiky a fyziky (3D film, mlžná komora, modely …
Zažijte hodinu fyziky, která vás nabije poznatky o energetice! Čeká vás virtuální výlet do místa, kde elektřina vzniká. Dozvíte se nejen to, jak funguje elektrárna, ale ještě mnohem více… Zajímá vás třeba, jak vyp…
Březí se zámečkem zvaným Hrádek se nachází 5 km jihozápadně od Týna nad Vltavou, v těsné blízkosti Jaderné elektrárny Temelín. Zámek je dvoukřídlá patrová budova. Uprostřed průčelí obráceného k jihu je dvoupatrová…
Litoradlice je vesnice v Jižních Čechách nedaleko Týna nad Vltavou. První zmínka o vsi pochází z roku 1350. Při ústí potoka Hradní strouha do Vltavy jsou pozůstatky hradiště z doby slovanské (700 – 1000). V Litoradlicích  se napojíte na týnskou cyklostezku č. 1079 (vzdálenost 7,5 km do Týna nad Vltavou).
Co takhle udělat si výlet až k samotnému jadernému reaktoru? Nebo byste se raději chtěli rozhlédnout z vršku 80 metrů vysoké větrné elektrárny? To, a ještě mnohem více vás čeká během…
Jak se tak pohybuji ráda po Jižních Čechách, tak jsem zjistila, že z každého i malého kopce nad Českými Budějovicemi je vidět Jaderná elektrárna v Temelíně. Od domorodců jsem slyšela krásné teorie a stížnosti, jak…
Do samotné elektrárny nás samozřejmě nikdo nepustí, ale o to více se vydovádíme v informačním centru elektrárny, které funguje od roku 1991. Sídlí v Zámečku s názvem Vysoký Hrádek, hned za plotem elektrárny. V Inf…
Nejsem si zcela jist,jestli jsem vybral tu správnou kategorii pro svůj příspěvek.Není to klasická rada turistům,ale vlastně ani tip na výlet,takže se preventivně omlouvám,pokud jsem příspěvek nezařadil správně.Hlu…
Asi 4 km jihovýchodně od Týna nad Vltavou byl tok řeky Vltavy přehrazen hrází Hněvkovické přehrady, která zde byla jako víceúčelové vodní dílo postavena v souvislosti s výstavbou Jaderné…
Týn nad Vltavou leží v Jižních Čechách, severním směrem od Českých Budějovic. Město se rozkládá u východního okraje Píseckých hor a jak název města napovídá na obou březích řeky Vltavy.…
Zřícenina hradu stojí na návrší nad řekou Vltavou ve městě Týn nad Vltavou na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Z hradu zůstaly pouze nepatrné zbytky příkopů, valů, sklepů a klenutý kamenný most. Celé hradišt…
Zámek se nachází ve městě Týn nad Vltavou na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Zámek je celkem jednoduchá barokní dvoupatrová budova se vstupním portálem zdobeným pilastry a…
Jedeme do Týna nad Vltavou, spíše se dá říci, že tudy jen projíždíme. Vracíme z víkendu v jižních Čechách, a proto jedeme autem. Ale samozřejmě je možno sem dojet vlakem nebo autobusem.   Hlavně jsme se chtěli jí…
Týn nad Vltavou   Vydal jsem se znovu do mých oblíbených Jižních Čech, tenktokrát do města, které se rozkládá na obou březích řeky Vltavy nedaleko jejího soutoku s řekou Lužnicí. První zmínky o jeho existenci js…
Úterý 23. 5. 2023 - odpoledne Po obědě u vlakové zastávky Dívčice jedeme poměrně daleko – do Radonic, kde je od r. 2021 nová rozhledna. Je to i trochu z ruky, ale na rozhlednu samozřejmě musíme. My si snad vybíráme jen oblast, kde prší. Když přejíždíme Vltavu, chytil nás takový liják, že to stěrače neberou. Raději zastavujeme. Dlouho to netrvalo, na silnici je však popadané listí a drobné větvičky. Po silnici teče poměr…
Neznašov je malá ves ležící v okrese České Budějovice asi 3 km západně od Týna nad Vltavou nad soutokem řek Lužnice a Vltavy v nadmořské výšce 426 m. První zmínky o vsi pocházejí z roku 1491. Po…
Vodní dílo Kořensko bylo vybudováno na řece Vltavě nedaleko obce Neznašov asi 5 km západně od Týna nad Vltavou. Elektrárna byla postavena současně s vodním dílem Hněvkovice. Do provozu byla uvedena v roce 1992…
Ves známá z dřívějších dob jako plavecká a vorařská obec se rozkládá na břehu Vltavy asi 8 km severně od Hluboké nad Vltavou v okrese České Budějovice. Počátkem 14. století ji založil…
Barokní zámek Koloděje nad Lužnicí byl původně renesanční tvrzí, kterou si roku 1565 postavil Adam Čabelický ze Soutic. Součástí tvrze byl ve sníženém přízemí mlýn, v jehož těsném …
Nově otevřený zámek Mitrowicz v Kolodějích nad Lužnicí
Soutěž 3 body
Barokní Zámek Mitrowicz v letošním roce vstupuje do své druhé turistické sezóny. Jedná se o nový bod na turistické mapě uprostřed Jižních Čech - nikdy před tím nebyly jeho interiéry…
Barokní zámek je dominantou obce Koloděje nad Lužnicí na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Zámek je patrová budova s věží v jižním průčelí, která je zřejmě pozůstatkem původní tvrze. Na mnoha místech se na záme…
Karlův hrádek
Výrazné zříceniny hradu Hrádek, zvaného také Karlshaus, stojí na zalesněném ostrohu nad levým břehem Vltavy. Zřícenina hradu Hrádek se nachází na Českobudějovicku v Jihočeském kraji. Hrad nepravidelného, přibliž…
Levostranný přítok Lužnice, který do ní ústí asi 3 km jižně od Bechyně nedaleko obce Nuzice. Pramení asi 1 km jižně od Bzí ve výšce 519 m nad mořem. Po celé délce toku směřuje na severozápad. Na dolním toku vytv…
Zamek Hluboka nad Vltavou je jednim z nejznamejsich a nejzdobnejsich ceskych zamku. Je povazovan za nejkrasnejsi obytne panske sidlo v Cechach. Tyci se 10 km severne od Ceskych Budejovic na skalnatem…
Zámek Hluboká se rozléhá v malebném prostředí jižních Čech, …
ZOO Ohrada Hluboká nad Vltavou leží v těsné blízkosti města a zámku Hluboká nad Vltavou, vedle loveckého zámku. Díky poloze v rovinaté krajině na břehu rybníka poskytuje možnost pohodlné procházky. Jedná se o menší, ale krásnou ZOO specializovanou především na faunu ČR. Zajímavé ex…