Cestování do Polska 2023 Cestovní pojištění Ubytování Polsko  Mapa Polska

Polsko je zemí s bohatou historií a na rozlohu šestou největší zemí Evropy. Hlavním městem je Varšava. Cílem turistů jsou nejčastěji historická města, hrady, zámky a muzea, např.: LodžKlodzkoKrakowWroclaw. Velkým turistickým lákadlem jsou polské hory. Mezi další turisticky zajímavá města patří: Hrad WawelZámek WindsorOsvětimKudowa Zdroj a Glucholazy

Oblíbené: SOLEO FAMILY RESORT        Tip: INVESTUJTE DO APARTMÁNU U MOŘE
Příspěvky z Polska od zkušených turistů a cestovatelů  (1 921)
Tipy na výlet (142)   Turistické cíle (1 633)   Trasy (38)   Cestopisy (61)   Fotogalerie (23)

Výprava do země kladské (Dolní Lipka - Bystrzyca Klodzka - Šumperk)

Tipy na výlet Pro zdatnější Za kulturou Do přírody Na kole

pohled ze státní hranice
pohled ze státní hranice  •  Fotografie (23)  • Foto: markyz63

Roztoki - sv. Marek na kazatelně

Byl to zvláštní, ale vydařený, výlet. Začínal poslední červnový víkend a my se s Bobem domluvili již na druhou letošní cyklovýpravu. Po krátké elektronické debatě jsme se shodli na cestě do Polska (to jsem chtěl já) a jen na jeden den (protože Bob nevěřil pozitivní předpovědi počasí). A jak se nakonec ukázalo, oba jsme si prosadili dobrou věc. Naše cesta tedy začíná na šumperském vlakovém nádraží, kde nás čeká nalodění a cesta do některé z Lipek u Králík, aby cesta ke státní hranici byla co nejkratší. Bob přijel později a unavenější než obvykle a ihned se přiznal, že díky narozeninové party toho moc naspáno nemá. Ani mi to nevadí; má více najeto a lepší kolo, takto alespoň smažu handicap. V té chvíli jsme počítali s tím, že si prohlédneme jedno krásné polské město a pár přírodních zajímavostí a scenerií. Že si místo toho hlavně prohlédneme několik pozoruhodných památek – zejména těch sakrálních – jsme v té době neměli ani tušení a ve finále nám to vůbec nevadilo. A já oželel i ty smírčí kříže, se kterými jsem ve skrytu duše počítal a na které jsem se i těšil.

Dlugopole Gorne - kostel sv. Petra a Pavla

Na hranici jsme už před devátou hodinou, ale půvabná majitelka prodejny zamyká trhače a pár minut před „otevíračkou“ nás pouští do svého království. Bob se pivem léčí a já si ho dávám jako pamlsek při prohlídce neuvěřitelného množství různých chutných destilátů. Pak nás čeká průjezd Boboszowem i městečkem Miedzylesie, protože tady už to z dřívějška důvěrně známe. Poté také zastávka u první památky, do té doby se před námi rafinovaně skrývající v obci Roztoki. Němci asi věděli, proč kdysi tuto vesnici pojmenovali Schönfeld, tedy Krásné Pole. Socha sv. Jana Nepomuckého ani budova fary ještě nijak zvláště nezaujmou, ale kostel sv. Martina stojí za to. Je monumentální a hlavně se v něm uklízí, tudíž je otevřený. Kostel je pozdně barokní, zaujme zejména jeho mobiliář. Michael Klahr byl prostě velký barokní umělec a tak zajímavě ztvárněnou čtveřici evangelistů jako na zdejší kazatelně jsem snad ještě nikdy a nikde neviděl. Než si řádně nafotím sv. Marka i jeho souvěrce, je nám naznačeno, že úklid je u konce a barokní představení nám dohráli. Tak si ještě přidáme nedaleký komplex budov, který býval původně panským dvorem nebo zámečkem. Poté, co přesvědčíme místní, že si jejich domov nejedeme koupit, jsme odměněni velmi zajímavým erbovním portálem z roku 1569. Přes datum vzniku má tento portál vedle renesančních již i jisté barokní rysy.

Pokračujeme v cestě, ale daleko nedojedeme. Zastaví nás Dlugopole Górne, nejprve historická budova vzdělávacího centra a poté velmi pěkný kostel sv. Petra a Pavla, pocházející z konce 16. století. Prvky renesance už doplňují i další styly, ale máme zde vše od dřevěného kazetového stropu pod kruchtou po hodně zdařilou křtitelnici. A hlavně máme štěstí, protože patroni kostela slaví svůj svátek následujícího dne, a tak se i tady myjí okna, leští i vysává. A my si můžeme vše v klidu prohlédnout. Včetně zajímavého okolního hřbitova s roztaženým rudým běhounem a oslavným chodníkem i koutkem zasvěceným Janu Pavlu II. Na tomto místě se nám líbilo moc a moc, i když gotická Madona je již ve Wroclawi a exteriér kostela prozrazuje úpravy z období 17. až 19. století.

Foto: markyz63

Nás však čeká v „trojdílné“ obci Dlugopole ještě pobyt téměř prodloužený. Nejprve je na řadě část Zdroj, tedy lázeňská. Malé lázně, ale velmi příjemné. Jenom nás trošku překvapilo, že se nějak rychle kaboní obloha. Škaredě má přece být až zítra. Ale neřešíme to a v klidu si projdeme lázeňský park, ve kterém najdete například fontánku, dřevěnou vyhlídkovou galerii, rybníček s altánkem a pozoruhodně nemocný strom. Zajímavá je klikatá čára, která vede středem hlavního parkového chodníku. Ještě, že nemáme požito…

kamionová svatba u Dlugopole Dolne

Prohlédneme si i několik lázeňských pavilonů, včetně hlavního Lázeňského domu (tam nás čeká i malá výstava obrazů a nějaký ten propagační materiál), ochutnáme léčivého pramene a vydáme se dál. Před odjezdem z těchto lázniček se z billboardu dozvíme, že i tady je hlavním bodem léčby chodit na tanečky. Nás však čeká poslední třetina a Dlugopole Dolne. Nejprve zcela nová „Rybářská bašta“, tedy jedna z mnoha v Polsku tak často viděných občerstvován. Trošku nás zde zaskočilo, že pivo už stojí 6 zl., ale na druhé straně je třeba přiznat, že býval i horší kurz. Potom již sv. Jiří, filiální a hřbitovní kostel, jehož současná podoba pochází z konce 18. století. Na závěr cesty se ještě chvíli podíváme na kamionovou svatbu a jsme doma, tedy přesněji řečeno v hlavním bodu výpravy, jedenáctitisícovém městu BYSTRZYCA KLODZKA.

Během cesty jsme se celkem tradičně soustředili spíše na pivo a tatranky, ale například v Bystřici není žádný problém zajít si na oběd. Také Dlugopole - minimálně jeho lázeňská a dolní část - nabízí možností stravování několik habadějů. A na naší straně už čekají Králíky ...

Foto: markyz63

Nejkrásnější a nejcennější památky tohoto města na soutoku dvou řek jsem již na stránkách Turistiky popsal, ale přesto si dovolím alespoň pár připomenutí. Bystřice má jedno z nejkrásnějších panoramat, které jsem kdy viděl. Navíc si zde snad každý příznivec památek najde to, co má rád. A mezinárodně. Zachovalé městské opevnění, hradební bašty, neorenesanční radnice, gotické dvojlodí farního kostela Archanděla Michaela, pranýř, krásný barokní sloup Nejsvětější Trojice nebo Muzeum zápalek v bývalém evangelickém komplexu jsou pouhým základem. Přitom je zajímavé, že se jedná o město, které nejvíce ovlivnily svého času nejvlivnější sousedé – tedy české království a Germáni – a přitom má jeho tvář nejblíže k Itálii. Naprostá spokojenost, jenom s tou bouřkou jsme nepočítali. Přečkali jsme ji naštěstí na krásném náměstí a pod slunečníky s nápisem Lech. A za pět padesát …

Potom se najednou obloha oblékne do modrého, slunce vysuší chodníky a nás čeká okruh po těch nejkrásnějších památkách. Díky vášnivě se objímajícím snoubencům (on skin, ona red hair) a začínající svatbě jsme viděli krásný kostel, zaujaly nás červené poštovní schránky i železniční obloukový most a skončily jsme Dlouhým kroužením kolem městského opevnění a fotografováním panoramata města. No a najednou jsme zjistili, že je půl šesté. Tudíž padá jeden pěkný vodopád, nějaké ty kopečky a jediný plánovaný poutní kostel. Čeká nás nepříjemná cesta po hlavní silnici. Aut naštěstí není tolik a i díky tomu jsme za chvíli v Miedzylesie. V někdejší sukiennici si dáme poslední polské pivo a za chvíli jsme na hranici.

Bystrzyca Klodzka

Projeli jsme tedy nakonec všechny zemské součásti naší vlajky, tedy českého lva, červenobílou orlici moravskou i tu černou, slezskou. A navíc navštívili Polsko. Závěr výpravy už ale tak příjemný nebyl. Stihneme ještě pár fotografií okolních horských panoramat, jedno lahvové „na čáře“ a dojezd na Kocandu. Bouřka na pravoboku byla již nějakou dobu zřejmá a teď dostihla i nás. Poslední společnou částí výletu je tak sjezd do Bušína. Pak se rozdělíme. Já pokračuji do Šumperka oschnout k manželce, Bob do pohody rodinného krbu k rodičům do Bludova. Tu stovku kilometrů jsem sice o kousek opět nedotáhl, ale i tak to byla hodně podařená sobota. Fotogalerie z cesty mi snad dá za pravdu …

Základní informace jsem uvedl v tomto článku i v informacích o jednotlivých památkách. Za celou cestu jsme se nepotkali se vstupným, které by se nám zdálo přehnané. Možná nás moc nepotěšila trošku vyšší cena piva na polské straně hranice a vůbec nepotěšila zvýšená porce vláhy, která nás přepadla shůry a která nám zabránila v dalším putování směrem spíše přírodním ...

Poslední aktualizace: 18.10.2014
Autor: markyz63

Bystrzyca Kłodzka

Příspěvky z okolí Výprava do země kladské (Dolní Lipka - Bystrzyca Klodzka - Šumperk)

Kladská Bystřice - Bystrzyca Kłodzka
Historické město na území historického Kladska leží na trase od přechodu Dolní Lipka/Boboszów do Kladska (nebo Kłodzka) a je tedy snadno dostupné nejlépe automobilem, já se tu sice zastavil přo cestě od Stronie Sląskiego (z hor), ale většina návštěvníků by sem asi zamířila tou hlavní cestou. Jen malé doporučení, zajímavější možná bude se do Bystřice vypravit až napřesrok. Historické město vzniklo někdy ve 13. století, nedo…
Nezpochybnitelnou a krásnou hlavní dominantou půvabného polského města BYSTRZYCA KLODZKA, nacházejícího se nedaleko českopolských hranic, je pozoruhodný římsko-katolický farní kostel sv. Michaela Archanděla. Není …
Jakožto královské město, musela Kladská Bystřice reprezentovat svůj význam i na výzdobě svých veřejných prostranství. Hlavní městské náměstí (dnes Svobody) zdobí od roku 1736 barokní sloup Sv. Trojice. Jedná se o dílo vrcholného baroka. Autorem byl významný slezský sochař a řezbář Anton Joerg (Jörg), iniciátorem a donátorem sloupu byl zdejší měšťan Robert Kleinwachter. Trojboký sloup nese prolomený podstavec a rovněž…
Jednou z mnoha zajímavých památek dolnoslezského města BYSTRZYCA KLODZKA je středověký kamenný pranýř, pocházející z roku 1566. Pranýř se nachází na Malém náměstí (Mały Rynek), kam však byl umístěn až druhotně…
Naprostým originálem půvabného dolnodlezského města BYSTRZYCA KLODZKA je někdejší evangelický areál, ve kterém se dnes nachází slavné „zápalkové muzeum”. Přesto, že se jedná o místo, jehož část zřejmě vznikla již na počátku 14. století, dá se jeho – minimálně pro evangelickou církev – nejdůležitější historie shrnout pár slovy, mapujícími období mnohem méně vzdálené. Jedná se…
V podobě historického centrakrásného jedenáctitisícového dolnoslezského města BYSTRZYCA KLODZKA, nacházejícího se nedaleko hranic s Českou republikou, se – velmi zjednodušeně řečeno - mísí tři hlavní vlivy. Je to č…
Poslední červnová sobota se jevila vhodná k jednodennímu výletu. Předpověď počasí na další den, předpovídala nějaké srážky, takže když se Marek ozval, nemám-li nějaký návrh měl jsem něco …
Krásnému panoramatu jihopolského města Bystřice Kladská dominují dvě stavby, respektive jejich věže. Tou první je 60 metrová věž farního kostela sv. Michaela Archanděla, tou druhou „italská“ věž neorenesanční měst…
Běžný návštěvník tohoto půvabného jihopolského města si okamžitě všimne mnoha výrazných a pozoruhodných stavebních památek, ale také některé z těch drobnějších patří mezi ty naprosto nepřehlédnutelné. Jednou z nich je určitě zajímavá barokní socha, představující oblíbeného českého světce Jana Nepomuckého. Nachází se na náměstí plac Szpitalny a na pravém břehu řeky Bystrzyca,…
Systém středověkého opevnění patří nejen k nejzajímavějším památkám tohoto dolnoslezského města, ale k nejlépe zachovaným městským fortifikacím celého Polska. Nejstarší část bystřických městských hradeb pochází z …
Bystrzyca Kłodzka – miasto królewskie, dzieło średniowiecznej urbanistyki. Na przełomie XIII/XIV w. na szerokiej, piaskowcowej terasie między dwiema rzekami założono miasto, które mimo wojen, pożarów, klęsk zachowało pierwotny układ z całym niemal systemem fortyfikacji. W pasie forty…
Bystřický kostel sv. Jana Nepomuckého patří mezi méně známé památky tohoto krásného dolnoslezského města. Možná je to proto, že jeho současná podoba byla dokončena až v roce 1833, od kdy se také datuje jeho současn…
Jedenáctitisícové dolnoslezské město Bystrzyca Klodzka vzbuzuje ve svých návštěvnících dojem, že se vrátili do dob, kdy gotika předávala žezlo renesanci. A současně se cítíte, jako byste se ocitli na břehu řeky Ar…
Udělali jsme si pěkný výlet do Polska.Cíl Bystrzyca Klodzka, historické středověké město s 20.000 tis.obyv.   Vyjeli jsme autem, přes hraniční přechod za Starým Městem pod Sněžníkem, směrem na Novou Seninku(kde …
Dolnoslezská obec Dlugopole Dolne se nachází v klodzkém okrese, nedaleko města Bystrzyca Kłodzka. Vesnice – německy nazývaná Niederlangenau – je písemně poprvé zmiňována v dokumentech z roku 1338. Až do roku 1945 se…
Dlugopole Zdrój jsou menší klimatické lázně v jižním Polsku, nedaleko hranic s Českou republikou.Nejstarší zmínka o tomto místě, pochází z roku 1381. Z města Králíky ve vých.čechách, se dostaneme do tohoto malebné…
Nejmenší lázně v Kladském výběžku ve slunném údolí. Panuje zde až neuvěřitelně idylická atmosféra, kterou navíc umocňuje majestátní tichý park. Nejstarší zpráva z r. 1338 uvádí, že Długopole vzniklo z osady s náz…
V samém srdci Bystřických hor (Góry Bystrzyckie) se nachází sedlo a osada Spalona (něm. Brandt). Název dal místu pravděpodobně rozsáhlý požár, který v těchto místech vypukl v roce 1473. více informací zde: http:/…
Dlugopole Górne je jednou z částí „trojdílné“ dolnoslezské vesnice, kterou doplňuje část Dolní a Lázně, a která je současně přiřazena k městečku Międzylesie, nacházejícímu se přibližně jedenáct kilometrů severně o…
 Tato pohledná rulová skalní věž tvaru komolého kužele s "ufíknutým" vrcholkem je vítaným spestřením namáhavého výstupu od vodopádu Wilczki do strmých zalesněných svahů vrchu Toczek směrem k baroknímu poutnímu kos…
Cílem našeho letošního prvního srpnového výletu se tak trošku neplánovaně stala polská strana podhůří masivu Kralického Sněžníku. Tedy jednoho z našich nejkrásnějších pohoří, o které se právě s Poláky tak nějak br…
  Jako bych ten údiv ve čtenářově tváři přímo před sebou viděl: "Jaképak Půlnoční království? Vždyť takové přece v reálu neexistuje... Autor si z nás snad dělá šprťouchlata!"    Omlouvám se, vážení - jedná se samo…
Lázeňsko-rekreační obec Międzygórze se nachází v údolí říčky Wilczky na úpatí Kralického Sněžníku. V tomto případě tedy spíše hory zvané prostě Śnieżnik nebo vlastenecky a postaru Śnieżnik Kłodzki. Vesnice leží v …
Orlické Záhoří je společné pojmenování osad a obcí v údolí Divoké Orlice na českopolské hranici. Kunštát je jejich pomyslným centrem. Tato ves (680 m), jejíž vznik se klade přibližně do…
Vrchní Orlice  -  kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice od roku1603 samostatná obec, dnes osada nacházející se mezi Bartošovicemi a neratovem v Orlických horáchna česko - polské hranici. První písemný záznam o Vrchní Orlici pochází z roku 1567. Do roku 19…
Naše cesta na tento Jesenický vrchol začala ve 6 hodin ráno v Ostravě. Vlakem jsme se dopravili přes Zábřeh na Moravě a Hanušovice do Starého Města pod Sněžníkem, kde jsme se dostali kolem 9 hodiny. Hned na nádraží se napojujeme na modrou značku, která nás má dovést do obce Stříbrnice, která je vzdálena cca půl hodiny pohodové chůze přes mírný kopeček. Cesta vede mezi poli a už tady se nám naskýtá krásný výhled na okolní hřebeny s kralickým sněžníkem v pozadí. Ve Stříbrnici si dáváme krátkou pauzu. Sed…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a Polska a je dominantou krajiny. Z horského masívu odtékají řeky do třech evropských moří - Morava přes Dunaj do Černého Moře,…
Velká Deštná
Velká Deštná je se svou nadmořskou výškou (1 115 m) nejvyšším bodem Orlických hor. Z malé vyhlídkové věže je při dobré viditelnosti možno pozorovat na severozápadě Sněžku a další výrazné …
Nevýrazný vrch (1027 m) v hlavním hřebenu Orlických hor při cestě Al. Jiráska. Borovice kleč a limba zde byly vysazeny uměle při stavbě turistické chaty. Na horské hřebenové louce je několik rekreačních chalup a…