Tipy a novinky Chaty a chalupy DěčínChaty a chalupy  Mapa Děčín

Děčín leží severovýchodně od Ústí nad Labem nedaleko statní hranice s Německem. Děčín leží na obou březích řeky Labe a je zde důležitý říční přístav, odkud lodi doplují až do Hamburku. Děčín vytváří pomyslnou hranici mezi dvěma chráněnými krajinnými oblastmi a to jsou Labské pískovce a České středohoří.

Trasy Děčín (128)
Děčínsko a Lužické hory
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Děčínsko a Lužické hory

Výlet na Chřibský hrádek.

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Pohled na Chřibský hrádek od západu
Pohled na Chřibský hrádek od západu  •  Fotografie (23)  • Foto: Bohumir

Údolí Doubického potoka

Za poznáním hezkých míst naší malé zemičky jsme se tentokrát vydali na sever. Okolí Chřibské je nejen rozmanité, ale také romantické. Nabízí se tady mnoho jak přírodních tak i stavebních památek. Turistická veřejnost to teprve začíná objevovat a k této skupině patříme i my. Jakousi raritou jsou skalní hrady. V oblasti Jetřichovic se uvádí, že je jich tady šest. Jejich vznik lze zařadit do 13. století, kdy vládli Přemyslovci a později Lucemburkové. Moc se ale o skalních hradech toho neví. Z některých pověstí se dozvídáme, že jejich majiteli byli páni z Dubé a Lipé. Nelze vyloučit, že někdy byly v rukách loupeživých rytířů. Hrádky byly většinou dřevěné a zabudované do skály. Jak se málo ví o jejich vzniku, tak ještě méně o jejich zániku. Stačí ale zapojit vlastní fantasii a dostat se trochu blíže pod pokličku záhad.

Pohled na Chřibský hrádek od východu

Naše cesta na Chřibský hrádek začíná v Dolní Chřibské od penzionu U Vyhlídky. Jdeme po silnici na Doubici. První část cesty jde údolím Doubického potoka. Všude kolem jsou lesy. Po čtvrthodince pomalé chůze Doubický potok od silnice odbočuje. Po krátkém stoupání procházíme kolem větší budovy. O něco dále jsou po obou stranách silnice louky. Výhled je jen na nejbližší okolí. Louky končí a je tady opět les. Bohužel si tady zařádil kůrovec a pohled na okolní svahy není moc hezký. Máme za sebou půlhodinku chůze a po pravé straně silnice je turistický přístřešek Tady silnici opouštíme a pokračujeme vpravo po lesní cestě. Po několika desítkách metrů se díváme na vysokou, stromy porostlou skálu. Tak tam nahoře je náš dnešní cíl. Obcházíme skálu, trochu se smočíme v potoce a začínáme stoupat po východním svahu ke skále. Dostáváme se k hradnímu příkopu a úzká stezka při skále je tak trochu rizikem. Osmdesátka mně totiž klepe na dveře a pohyblivost je dávno pryč. Zvědavost vítězí a po chvilce již šplháme nahoru. Horní část skály je plochá a v západní části je vytesána asi 1,5 metrů hluboká prohlubeň skoro čtvercového tvaru. Tak to je zbytek hrádku. Nabízí se pohled do údolí a na okolní kopečky. Nelze přehlédnou lišejníky, kapradí a borůvčí. Dolů to jde o něco hůře, ale po čtyřech s pomocí kořenů jsme to zvládli. Sestupujeme západním svahem do údolí a stejnou cestou se vracíme k našemu dočasnému bydlišti.

Malou svačinku a pití je dobré mít v batohu. Stravovali jsme se v penzionu U Vyhlídky, kde jsme byli i ubytováni. Vaří se tady dobře, ceny jsou přijatelné a točí tady Plzeň a Bernarda. Můžeme jen doporučit.

Když to dáme všechno dohromady, tak to bylo příjemně prožité dopoledne. Trochu romantiky je vždy žádoucí. Shodli jsme se na tom, že je to moc hezký koutek CHKO Lužické hory, kde se nám to moc líbilo.

Okolí Chřibského hrádku

Celá cesta tam i zpět jsou necelé čtyři kilometry bez většího stoupání. Jde se sice po silnici, aut tady ale moc nepotkáte. Je tady hodně poničených lesů kůrovcem. Hrádek je volně přístupný s menším rizikem a je součástí mapy KČT č. 13 Šluknovsko a České Švýcarsko.

Poslední aktualizace: 31.5.2022
Autor: Bohumir

Doubice

Příspěvky z okolí Výlet na Chřibský hrádek.

Informační centrum NP České Švýcarsko.
Toto informační centrum se nachází při silnici z Dolní Chřibské do Doubice. Budova byla původně hájovnou u Sauly. Později zde byl výčep a dnes to je informační centrum. V okolí budovy je…
Informační středisko Saula se nachází v „domečku“ při silnici v lokalitě U Sloupu. Poskytuje zejména turistické informace o Národním parku České Švýcarsko a okolí. V IC je k získání Turistická známka č. 726 - Doln…
Výchozím a zároveň cílovým místem naší trasy je Infocentrum Saula NP České Švýcarsko.Je zde malé muzeum,prodej turistických známek.Parkování na zpevněné ploše…
Tentokrát se vypravíme na vrchol Studenec v Lužických horách, kousek od České Kamenice. Na vrcholu stojí kovová rozhledna a z úbočí od kamenného moře jsou nádherné výhledy na Lužické hory.Výšlap zahajíme v Chřibsk…
Údaj v mapě, že v západní části Dolní Chřibské je skalní vyhlídka, musel vzbudit moji zvědavost. Navíc má být nedaleko pensionu U Vyhlídky, který jsme si vybrali pro náš pobyt v této…
Kapliček tohoto typu lze nalézt v této oblasti několik. Ta chřibská je nedaleko mostu přes řeku Chřibskou Kamenici a je ve skále zvané Vyhlídka. Je vytesána do skály a vnitřní část je…
Romantické zbytky skalního hradu Chřibský hrádek se ukrývají na strmém pískovcovém bloku nad Doubickým potokem nedaleko Chřibské na Děčínsku v Ústeckém kraji. Na Předhradí stával dřevěný…
V západní části Dolní Chřibské se nachází zajímavá technická památka, Hornův vodní mlýn. Mlýn byl založen v roce 1884 a byl v provozu až do 70. let 20. století. Zajímavé je, že se ve mlýně…
Na další výlet vyrazíme na zříceninu Kamenického hradu u České Kamenice Zřícenina hradu stojí na výrazném Zámeckém vrchu.Založen byl pravděpodobně ve 14.století.V areálu hradu byla postavena dřevěná rozhledna s výhledy na Lužické hory a České Švýcarsko Restaurace Česká Kamenice,pivni…
Bývalá osada Na Potoce leží v údolí Chřibské Kamenice asi 3 km západně od Chřibské při silnici do Jetřichovic. Osada patřila k Dolní Chřibské a v roce 1930 měla 8 domů, v nichž žilo 34…
Z černošedé oblohy drobně prší a výlet do skal se odkládá. Sedět v penzionu je také vyloučené a tak hledáme náhradní cíl v blízkosti Dolní Chřibské. Mapa nám nabízí akvadukt nad Chřibskou…
Zalesněný čedičový vrch (533 m) mezi obcemi Chřibská a Doubice. Na jeho vrcholku i úbočí jsou čedičová skaliska s vyvinutou sloupcovitou odlučností, v lesním podrostu najdeme některé…
Na další výlet vyrazíme na krásnou vrchol Malý Stoožec,který leží v Lužických horách.Naše cesta začne na vlakovém nádraží Chřibská a lesní cestou Dlouhá Míle dojdeme pod vrchol Malý Stožec.Přes skály a kamnené moř…
Pěší výlet na dva vrcholky v Lužických horách kousek od Rybniště.Trasa začíná na žst.Rybniště a po červené Tz nás dovede k rozcestí u  Kočičí skály.Odtud po modré vystoupáme na vyhlídku Karlova výšina, která leží …
Rekreační obec ležící uprostřed rozsáhlých lesů na rozhraní Lužických hor a Českého Švýcarska asi 2.5 km severně od Chřibské. Obec sestává ze dvou částí, navzájem propojených rozptýlenou zástavbou s…
Kousek od Národního Parku České švýcarsko je malá vesnice jménem Doubice v ní leží hospůdka která se jmenuje Stará Hospoda. Zajímavé je okolí hospůdky, vyřezávané dřevěné sochy a různé prolejzačky pro děti. Doporučuji pro rodiny s dětmi a to nemluvim o jídle, které doporučuji.
Cestujete-li se svými dětmi do oblasti Lužických hor v blízkosti Chřibské a chcete se najíst a dopočinout si nelitujte malé zajížďky do obce Doubice.Najdete zde hezkou restauraci Starou hospodu,kde se nejen dobře …
Někdy se hodí mít připravené náhradní trasy. Ten den jsme původně chtěli vyrazit na další vyhlídkové kopce Lužických hor, podle původní předpovědi mělo být hezky a i teploty tak akorát. Jenž…
Klasicistní kostel Nanebevzetí Panny Marie se nachází na malé vyvýšenině přímo uprostřed obce Doubice. Byl vystavěn v letech 1811 až 1814. V 60. letech 20. století došlo vlivem špatné údržby k částečnému zřícení věže. I bez povolení státních orgánů však již v roce 1975 započal krásnolipský kněz páter Alexej Baláž s opravou.
Na rozhraní Lužických hor a Labských pískovců se v údolí říčky Chřibské Kamenice nachází město Chřibská. První písemná zmínka o tomto místě je z roku 1352, ale jistě se zde žilo dávno před tímto datem. Jedním z dů…
Chřibská leží v Západních Čechách, severovýchodně od města Dečín. Městečko se rozkládá v srdci Lužických hor nedaleko Národního parku České Švýcarsko a v údolí tvořeném řekou Chřibská Kamenice. V části městečka …
21.8.2015 Už během včerejšího výletu jsme plánovali ten následující. Petr totiž navrhl, abychom projeli údolím Křinice do bývalé NDR, tedy dnes do Spolkové Republiky, konkrétně tedy do př…
Autem jsme jeli do Českosaského Švýcarska do krásné osady Doubice. Jedeme do překrásné přírody, do malebného koutu pískovcových skal, za pěknými zážitky. Naší cestu jsme začali od Staré Hospody v Doubici, kde se …
Na Tokání - kotlinka v hlubokých lesích mezi skalami nedaleko Rynartic, v srdci národního parku České Švýcarsko, obývaná už od středověku, dostala název od kdysi zde tokajících tetřevů. Od starých časů zde stáva…
Jetřichovické skály jsou pískovcové skalní útvary zvedající se severním směrem od obce Jetřichovice, kterou najdeme severním směrem od města Česká Kamenice. Jetřichovické stěny jsou v jižní části Národního parku…
Rudolfův kámen (též Ostroh,dříve Vysoký kámen) je vyhlídková skála asi 2 km jihozápadně od Tokáně, na jejímž vrcholu je podobně jako na Mariině skále postaven dřevěný altán. Původně…
Obec a rekreační místo v krásné pískovcové krajině, severozápadně od České Kamenice. Připomínána je koncem 14. století jako majetek hradu Sokolí. V roce 1778 byla zničena Prusy. Původně …
Kyjovský hrad je ve srovnání s ostatními hrádky v okolí nezvykle velký a jeho účel není dodnes jasný. Archeologický průzkum, provedený v 80. letech 20. století naznačil, že se jedná spíše o staré sídliště, které…
Studenec (736 m) je výrazný, široce kuželovitý čedičový vrch, ležící asi 4 km severovýchodně od České Kamenice mezi osadami Studený a Líska. Hora je nejzápadnější dominantou Lužických hor a…