Rusava
Rusava je nevelkou valašskou horskou rekreační obcí s 590 obyvateli, jež se rozkládá v západní části Hostýnských vrchů a jižním směrem od Bystřice…

více o Rusava

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Rusava
Články redakce vybrat: vše / nic

Vyhlídkami Hostýnských vrchů

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Trasa je vedena kolem valašské obce Rusava, kde se nacházejí vyhlídková místa Pardus, Skalný, Grapy a Hostýn

Přehled trasy vypadá zmateně, ale chci říci, že po trase z Rusavy do Rusavy máme 4 možnosti, jak se vrátit do výchozího bodu z vycházky či z výletu (výlet je vycházka se svačinou).

Nejkratší navržená trasa (7,5 km) vede z centra obce Rusava po červené značce kolem stejnojmenného hotelu na vrchol Pardus (672 m n. m.). Zde se pokocháme výhledy do krajiny a po žluté značce se můžeme vrátit do údolí. V Ráztoce žlutou značku opustíme a po asfaltové silnici se z kopce vrátíme do výchozího bodu.

Jen o málo delší trasu (9 km) si připravíme, pokud z Pardusu směřujeme dál do sedla Klapinov přes Horní Hořansko. Tady se značená cesta přiblížila na dohled k nově vybudované asfaltové cyklostezce, po které lze sestoupit do Rusavy.

Mnohem zajímavější je pokračovat z Klapinova po zelené značce na Skalný, po cestě si užít hřebenové louky a pastviny s krásným výhledem. Na Skalném se vyplatí se vyšlápnout až na vrchol. Ze Skalného vede prudce klesající (místy) kamenitá stezka do Rusavy (pozor za vlhka a hlavně v zimě) (10,5 km).

Doporučit však lze pokračování ze Skalného na Bukovinu. Pokud zde odbočíme po žluté značce do Rusavy přes vyhlášené vyhlíkové místo Grapy, natáhneme si trasu o pouhý kilometr, ale získáme bezpečný terén pro sestup, navíc při sestupu nás čeká několik míst s výhledem na Rusavu.

Pokud výlet za rozhledy v okolí Rusavy chceme dotáhnout do konce, pak na Bukovině pokračujeme až na vrchol Hostýna. Zde stojí kamenná turistická rozhledna, jejíž základy položil sám císař František Josef. Tip - výhled na Bystřici p. Hostýnem po setmění. Pokud se nerozhodneme pro přenocování v poutních domech na Hostýně (jsou skromě, ale moderně vybaveny a zařízeny, fungují jako turistické ubytovny), a chceme se vrátit do Rusavy, zamíříme zpět na Bukovinu a sestoupíme do Rusavy přes Grapy. Tato varianta je o 5 km delší než předchozí, tj. 16 km.

Jak je zřejmé z popisu tras, hledáme po cestě místa s hezkými výhledy do krajiny. Těmito místy jsou jednak Pardus, také Horní Hořansko, Klapinov, Skalný, Grapy, a zejména Svatý Hostýn.

Vycházíme z obce Rusava, zde je několik restaurací v centru. Míjíme kolibu Čecher a vzápětí hotel Rusava, v obou restauracích nás napojí a nakrmní k naší spokojenosti. Na sv. Hostýně možnost stravování a ubytování v poutních domech nebo v turistickém penzionu Ovčárna.

Při sestupu ze Skalného při klesání kamenitou stezkou je potřeba dávat pozor na kluzkost terénu, hlavně ve spadaném listí av zimě (při ledovce může být neschůdné a nebezpečné).

Všechny krásné výhledy a pohodová příroda jsou zdarma. Ceny jídel i pití jak v Rusavě, tak na sv. Hostýně jsou příznivé.

Poslední aktualizace: 13.12.2009
Autor: ZdenekUrbi

Rusava

Příspěvky v okolí Vyhlídkami Hostýnských vrchů

Poutní místo Svatý Hostýn na vrcholu stejnojmenné hory vévodí širokým rovinám Hané, silueta chrámu i blízké rozhledny a sousední větrné elektrárny na obzoru ojedinělá zdaleka viditelná z mnoha stran.
Jedno z nejnavštěvovanějších poutních míst u nás, hora v Hostýnských vrších s barokním poutním kostelem.
PĚŠKYKe chrámu vede turistická značka z centra města Bystřice pod Hostýnem. AUTEM Ve městě Bystřice pod Hostýnem je odstavné parkoviště. BUS/VLAK Lze využít spojení do města Bystřice pod Hostýnem. Chrám na hoře Hostýn byl postaven na památku velké bitvy s tatarským vojskem ve 13. století, které bylo pod touto horou poraženo. Současná podoba chrá…
Poutní chrám byl vybudován v barokním slohu Františkem Antonínem z Rottálu v letech 1721 - 1748. Po slavnostním vysvěcení svatohostýnského chrámu došlo z nařízení císaře Josefa II. k jeho z…
Pohodový celodenní výlet, který by se určitě dal zvládnout i na kole, nicméně nyní jsem šel pěšky. Ze Vsetína jsem vyrazil ráno v 9h45 autobusem směr Přerov. Pod Hostýn, na zastávku Chvalčov - hotel Říka, jsem dorazil v 10h35. Od této zastáky jsem se několik desítek metrů vrátil a přešel na druhou stranu k rozcestníku a závoře. Za ní za chvíli odbočil nenápadnou pěšinkou do…
Tento, na první pohled, docela obyčejný kopec je docela zajímavým přírodním výtvorem a určitě stojí za to jej shlédnout. Turisté na tento kopec nejčastěji vyrážejí z poutního místa na sv. Hostýně a cesta …
Hostýn je významné poutní místo v Hostýnských vrších. Nejvýznamějším objektem je bazilika Nanebevzetí Panny Marie. Základní kámen byl posvěcen r.1721, stavba byla dokončena r.1748.…
Svatý Hostýn je velice kouzelným kopcem Hostýnských vrchů. Dosahuje 735 metrů nad mořem a už po Dlouhá léta je vyhlášeným poutním místem. Stojí zde chrám zasvěcený Panně Marii, která podle pověsti zachránila oby…
Rozcestí Skalný je křižovatkou nejen tur.cest - (končí tu zelená od Tesáku a prochází zde modrá od Hostýna na Rusavu), ale je také "rozdělovníkem" mezi Horními a Prostředními skálami Skalného. Směrem k jihu prudce …
Malebná valašská obec Rusava byla založena v 17. století knížetem z Rottálu, jemuž tehdy patřilo panství Holešov a Bystřice. Ten sem za trest přemístil valašské vzbouřence ze Vsetínska.…
 Vrch Skalný (709 m) se vypíná z hřebene Hostýnských vrchů na dohled od místa, podle kterého dostaly tyto kopce své jméno - svatého Hostýna. Většina turistů, která po hlavní turistické magistrále, vedoucí z T…
Když přicházíme na Hostýn po červené turistické značce z Bystřice p. H., první památkou, kterou potkáme, bude Vodní kaple. Půvabná stavba pochází z poloviny 18. století, upravena v novobarokním stylu byla na konci…
Rozcestí lesních cest na úpatí Svatého Hostýna. Červená, modrá a žlutá značka vedoucí od Bystřice pod Hostýnem - Lázní se zde rozděluje. Červená s modrou spolu ještě 500m pokračují na rozcestí Pod Vodní kaplí kd…
Přestože v lednu je počasí víceméně nevlídné a jeden ani neví kolik vrstev na sebe navléknout, výletem na Hostýn jsme neutrpěli žádnou újmu na zdraví a dobrý pocit z pohybu nám chvíli vydrží. Na Hostýn jsme vyraz…
Křížové cesty najdeme v hostýnském poutním areálu vlastně dvě. Ta starší byla budována od roku 1900 do roku 1902. Poblíž Sarkanderovy kaple stojí první dvě kapličky s výjevy 1. a 2. zastavení, dalších 8 zastavení …
Malebná vesnička v údolí obklopeném zalesněnými kopci. Když přijedete do obce, asi si hned na začátku povšimnete velkého rozcestí: Vpravo je tzv Nová Rusava - spíš rekreační chatová oblast. Když se dáte vlevo do k…
Oblíbený vyhlídkový vrchol v centrální části Hostýnských hor, cca 2 km jv. od Rusavy. Kromě severních zalesněných svahů pokrývají vrcholové partie četné louky…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. JE rozdělena na kontinenty a tak postupně projdete Afriku, Evropu, Asii a Střední i Jižní Ameriku. Chlubí se tropickou halou Yukatan a nádherným zámkem Lešná…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný o menší budovy a další drobné objekty, rozptýlené v parku, tvoří architektonicky ucelený soubor pohádkového ladění. Hlavní zámeckou dvoup…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Hrad Helfštýn leží na úpatí Moravské brány. Nachází se nedaleko města Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji. Helfštýn lze navštívit v březnu a listopadu o víkendech a od dubna do října…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
Olomouc leží na Severní Moravě, jihozápadním směrem od Ostravy. Olomouc je nejvýznamnější historické město na Moravě ležící na soutoku řeky Moravy a Bystřice. Město je centrem oblasti zvané…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…