Loukovice
S Loukovicemi se setkáváme poprvé roku 1349, kdy byly zčásti darovány řádu křižovníků s červenou Hvězdou. Obec byla rozdělena mezi několik majitelů…

více o Loukovice

Reklama
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Loukovice
Články redakce vybrat: vše / nic

Vinařská NEJ – Nejvýše položená vinice v ČR

Tipy na výlet Vinařská turistika

Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně zajímáte, vyzkoušejte vinařskou turistiku. Připravili jsme pro vás seriál o vinařských zajímavostech, dáme vám tipy na výlety za vinařskými nej, pozveme vás na tradiční i netradiční vinařské akce a ukážeme vám, že dovolená s vínem a za vínem stojí zato. Seriál připravujeme ve spolupráci se stránkami www.wineofczechrepublic.cz, kde najdete ještě víc užitečných informací a odkazů. Vinařská NEJ – Nejvýše položená vinice v ČR Česká republika nabízí mnoho unikátů a zajímavostí, mezi nimi i některá prvenství a jedinečné památky z oboru vinařství. Pokud jste milovníky vína i pozoruhodností, vydejte se za poznáním do Kojetic na Moravě, kde leží nejvýše položená vinice v České republice.

Réva vinná patří k teplomilným rostlinám. Životní děje se v její nadzemní části začínají odvíjet až při průměrné denní teplotě nad deset stupňů Celsia a nejdůležitější pro správné zrání hroznů je teplý podzim bez větších déletrvajících srážek. V České republice se proto pěstuje v nížinách. Náš stát právě z důvodů teplotních leží na severním okraji pěstování révy, která zde roste na osluněných svazích jižní Moravy a ve velmi malém měřítku také na některých lokalitách v Čechách.

Podobně jako zeměpisná šířka, ovlivňuje teplotní parametry daného místa i nadmořská výška. Se stoupající výškou teplota klesá a jednotlivé fáze růstu a vývoje rostliny i hroznů se zpožďují. Zatímco například v subtropických zemích lze pěstovat révu v nadmořské výšce nad 1000 metrů, u nás se za ideální považuje rozmezí 250 – 300 m n. m. I přes tato omezení se místy najdou i výše položené vinice. Tu, jež se nachází úplně nejvýš ze všech, ve 420 až 480 metrech, najdete jižně od zámku Sádek ve vinařské obci Kojetice na Moravě a rozkládá se na třech hektarech.Viniční trať Pod Sádkem byla poprvé osázena révou v roce 1987 a zdejší stejnojmenné vinařství tak letos slaví pětadvacetileté výročí svého založení. Původně šlo o vinici o třech stovkách rostlin, v současnosti už čítá na 12 000 hlav.

A na jaká vína se zde můžete těšit? Obecně tu díky delší době zrání a specifickým půdním a klimatickým podmínkám (teplota, sluneční záření a srážky) vinaři získávají nezaměnitelná aromatická a kořenitá vína. Na zdejších svazích převažují bílá vína - Muškát moravský, Irsai Oliver a Ryzlink rýnský, červenou výjimku tvoří Modrý Portugal. Ale Pod Sádkem můžete nalézt zhruba 40 dalších odrůd – chráněná poloha jižního svahu totiž umožnila zdejšímu vinařství vybudovat 2km vinařskou naučnou stezku, která je zároveň unikátní přehlídkou evropských odrůd vinné révy.

Výroba vína a historie vinařství u nás je plná zajímavostí. Chcete vědět, co všechno ještě můžete na jižní Moravě navštívit? Nejlépe je vydat se přímo za nimi buď na výlet, nebo na dovolenou. Mnoho tipů včetně kontaktu na certifikovaná vinařská zařízení, kde se lze ubytovat, najdete zde

Poslední aktualizace: 18.7.2014

Loukovice

Příspěvky v okolí Vinařská NEJ – Nejvýše položená vinice v ČR

Jeden z největších evropských barokních zámeckých komplexů, v první polovině 18. století kulturní centrum Čech.
Monumentální barokní zámek Jaroměřice nad Rokytnou stojí na břehu řeky Rokytné ve stejnojmenném městečku na Třebíčsku v kraji Vysočina. Zámek lze navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a pouze na objednávku v pra…
Za židovskými památkami do Třebíče               Od počátku 15. stol. patřila Třebíč k nejvýznamnějším a nejstarším centrům židovského osídlení na Moravě. Přes nepřízeň osudu při historických zvratech i nezájmu …
Historické město na řece Jihlavě s řadou cenných památek, především středověkým městským jádrem, benediktinským klášterem a zachovalou židovskou čtvrtí. Památka UNSCO.
Barokní zámek, přebudovaný z gotického benediktinského kláštera s dochovanou románsko-gotickou bazilikou Sv.Prokopa.
Třebíč leží na Jižní Moravě, západním směrem od Brna. Město se rozkládá ve východní části Českomoravské vrchoviny a u západního okraje přírodního parku Třebíčsko, na obou březích řeky Jihlavy, která městem protéká. V okolí města je vybudováno několik menších rybníků. Jihozápadním směrem od města je malé sportovní letiště a nedaleko něj jihovýchodně je nevelká vodní nádrž…
Zdejší židovská čtvrť se 123 zachovalými domy patří mezi unikáty evropského významu. Proto byla v roce 2003 zapsána na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Turistická…
Jedeme do města Třebíč. Podívat se na baziliku sv. Prokopa a židovskou čtvrť. Zaparkujeme na náměstí a dále už dojdeme pěšky. Bazilika sv. Prokopa spolu s tamní židovskou čtvrtí přibyla na seznam světového ku…
Nachází se v židovské čtvrti a pochází z roku 1669. V roce 1693 byla vážně poškozena a opravena pak v letech 1705-07. V nedávné době byla nákladně zrekonstruována do původní podoby včetně interiérů. V jejich prostorách se dnes nachází expozice o dějinách třebíčské židovské čtvrti a jejich obyvatel. Je zde též informační centrum se zaměřením na tuto část města.Turistická mapa KČT 1:50 000 č.80 Třebíčsko
Zámek, nacházející se nad levým břehem řeky Jihlavy, je jednou z výrazných památek města Třebíče v kraji Vysočina. Zámek je otevřen od dubna do září každý den a od října do března denně mimo pondělí. Zámek je tr…
Nachází se v severní části stejnojmenné obce v bezprostřední blízkosti Dalešické přehrady. I když svou produkcí piva patří mezi nejmenší pivovary u nás, díky nezapomenutelnému Menclovu filmu Postřižiny, který se v…
Hrad Bítov je jedním z nejstarších a nejromantičtějších hradů u nás. Hrad se nachází na Znojemsku v Jihomoravském kraji. Stojí na ostrohu nad vodami Vranovské přehrady. Návštěvníci si mohou…
Hrad Bítov patří mezi nejstarší hrady u …
Vranovská přehrada a její okolí tvoří jedno z nejkrásnějších rekreačních míst u nás. Vybudována byla v letech 1930-33 a sloužila jako zábrana proti záplavám a k získání elektrické en…
Zřícenina gotického hradu Cornštejn stojí na skalnatém ostrohu nad jezerem Vranovské přehrady v nadmořské výšce cca 440 metrů nad mořem. Cornštejn patřil k nejlépe opevněným moravským hradům. Cornštejn se nachází …
Telč leží na Jižní Moravě, východním směrem od Jindřichova Hradce. Telč je označován jako jedno z nejkrásnějších moravských měst, historické centrum města bylo zapsáno do seznamu památek UNESCO. Městečko se rozkládá v jižní části Českomo…
Zámek Telč patří mezi klenoty moravské renesanční zámecké architektury. Zámek Telč byl zařazen do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek je jednou z nejvýznamně…
Někdy hledáme zajímavá místa daleko za hranicemi a zapomínáme na to, co máme za humny. Když vyjde počasí, tak se ty fotografie snad ani nedají zkazit. Příkladem může být město Telč, dne 13. prosince 1992 zapsané s…
Telč - dálnice D1, exit na Pelhřimov/Humpolec. Od dálnice 32 km, směr na Horní Cerkev a následně do Telče. Město Telč není asi nutno představovat. Zapsání do seznamu UNESCO si nap…
Barokní zámek se vypíná na skalním ostrohu nad řekou Dyjí ve Vranově nad Dyjí. Zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek je přístupný od června do září každý den kromě pondělí a v říjnu pouze o víkendech. Dominan…
Zámek a město s obrovským množstvím historických památek, "Perla jižní Moravy", chráněná UNESCO.
Zámek Vranov nad Dyjí ležící na jižní hranici českého státu asi 110 km od Vídně patří k nejpozoruhodnějším světským stavbám středoevropského baroka. Vznikl přestavbou ze zeměpanského románskogotického hradu, který je poprvé připomínaný k roku 1100. Současnou podobu mu vtiskli po ničivém požáru v roce 1665 hrabata Althannové. Ti na sklonku 17. století - podle…
Patří mezi jednu z nejkrásnějších vyhlídek v Národním parku Podyjí. Na 90 m vysokém skalisku je postaven stylový dřevěný altán, z něhož je nejenom jedinečný rozhled po širokém údolí řeky…
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní plochy, zalesněné svahy, louky i skály a to v bezprostřední blízkosti centra města, cca 10 minut pěší chůze. Příjezd - z…
Protože máme ještě malou turistku(2 roky),vydali jsme se do ZOO autem. Z Kladna je cesta snadná a jednoduchá,po dálnicí Praha-Brno utíká cesta rychle. Po sjezdu na EXITU Jihlava,je to do města opravdu ko…
Gotický kostel na románských základech byl budovaný od poloviny 14.století do 2. poloviny 15. století. Dne 9. prosince 1437 zemřel ve Znojmě císař Zikmund Lucembuský a jeho tělo pak zde b…
Podzemní chodby v historickém jádru vytvářejí rozsáhlý víceúrovňový labyrint propojených sklepů měšťanských domů. Původní účel byl hlavně hospodářský (skladovací prostory), částečně i …
Slavonice leží v Jižních Čechách, jihovýchodním směrem od města Jindřichův Hradec a v těsné blízkosti hranice s Rakouskem. Město se rozprostírá na území přírodního parku Česká Kanada a je…
Znojmo leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Brna a nedaleko hranice s Rakouskem. Město se rozkládá v západní části Dyjsko-svrateckého úvalu a na levém břehu řeky Dyje. Znojmo se rozprostírá ve vina…