Benešov

Benešov obklopuje Dobříšská pahorkatina a leží mezi Konopišťským potokem a Benešovským potokem. První písemná zmínka o Benešově pochází z roku 1219. Dnes zde žije přibližně 17 tis. obyvatel. Západně od Benešova se nachází známý zámek Konopiště.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Město Vlašim / Zámek Líšno Ubytování Benešov
Turistické cíle / Mapa Benešova Přehrada Švihov - Želivka / Hora Blaník Hrad Český Šternberk

Kraj blanických rytířů
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kraj blanických rytířů

Velíz

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou Do přírody

Veles
Veles  •  Fotografie (6)  • Foto: asmera

Vrch Velíz najdeme v okrese Beroun, asi jeden kilometr od vesnice Kublov. Pokud dojedete do Kublova autem, zaparkujete nad vsí a vydáte se příjemnou procházkou lesem na Velíz (ještě na přelomu 19. a 20. stol. nazýván Velis).

Na Velíz nejedeme jen proto, že je to hezká procházka. Podle archeologických nálezů byl tento kopec osídlen nebo aspoň navštěvován již v dobách keltských a v počátcích slovanského osídlení na našem území. Slované zde uctívali boha Velese, patrona stád a pastýřů, i díky svému vzhledu rohatého skřeta s nadsázkou přirovnatelného k řeckému a římskému Bakchovi a Dionýsovi. Na vrcholu kopce také najdeme jeho dřevěnou sochu a před ní ohniště.

Ach, to slunce...

K vrchu Velízi se váže i jedna mladší pověst. Kolem r. 1000 zde zajali Vršovci svého konkurenta, přemyslovského knížete Jaromíra, přivázali jej ke kůlu, skákali přes něj na koních a tropili si z něj posměšky. Zdálo se, že jeho osud je zpečetěn. Podle jedné verze pověsti se prý jeho manželce zdál sen, že Jaromír je v nebezpečí, poslala mu tedy na pomoc početnou družinu. Podle druhé, trochu uvěřitelnější verze, dojel pro pomoc jeho věrný sluha, jemuž se podařilo utéci. Také byl za odměnu povýšen do šlechtického stavu a dostal panství, do nějž patřil i dnešní Kublov.

Těžko říci, kolik je na pověsti pravdy, historická skutečnost jistě byla během staletí lidovou slovesností i různými autory "vyšperkována" k jejich obrazu, skutečností však zůstává, že na památku svého osvobození nechal Jaromír na Velízi postavit Kostelík zasvěcený sv. Janu Křtitelovi, jemuž svou záchranu připisoval. Kostelík na svém místě zůstal, ale samozřejmě v jiné podobě; původně románská stavba byla přestavěna na barokní.

U kostelíka bylo později benediktinské proboštství, které bylo zničeno za dob husitských válek, díky archeologickým vykopávkám máme ovšem o jeho podobě jisté povědomí.

V sousedství kostela je malebný hřbitov s mnoha starými a unikátními hroby. Mimo jiné je zde pochován Josef Leopold Zvonař, známý jako zakladetel pěveckého spolku Hlahol a autor slavné písně Čechy krásné, Čechy mé.

Velíz
Velíz  •  Foto: asmera

Jen jsme projížděly (shoda podmětu s přísudkem je správně, my dvě ženy:-))), ovšem místní hostinec by nás byl tak jako tak nezlákal ani exterirérem, ani interiérem...

Nespokojeny jsme byly zejména s faktem, že turistická známka nebyla k mání ani na jednom ze dvou uvedených prodejních míst, přičemž jedno z nich jsme musely hledat téměř jako Sherlock Holmes s milým Watsonem a druhé bylo ve výše zmíněném hostinci.

Pokud vyrazíte na Velíz, ocitnete se na okraji křivoklátských lesů. Rozhodně pokračujte dál, protože zdejší příroda je jedním slovem kouzelná a v okolí je spousta ať už zřícenin, tak i opečovávaných hradů.

Poslední aktualizace: 9.10.2010
Autor: asmera

Veliš

Příspěvky z okolí Velíz

Pravonín
Malebná obec ležící v podblanickém kraji, přibližně 12 km od Vlašimi, se stala v roce 2005 vesnicí roku. Je ideálním místem pro milovníky…
Kraj blanických rytířů je má srdeční záležitost. Pohybuji se v tomto kraji již mnoho let a za tu dobu jsem objevil mnoho pro jiné neznámých zajímavých míst. Rád se o ně podělím.  V Ostrově, malé vesničce na řece B…
V řece Sázavě přibylo vody a pěkně teče. Pokud byste chtěli zažít Kraj balnických rytířů jinak, zkuste zabořit pádlo do vlnek řeky Sázavy. „Těm, kteří se chystají na vodu poprvé a rodinám s dětmi bych doporučila j…
Představujeme vám obec Louňovice pod Blaníkem, která se nachází v okrese Benešov, rozkládajícím se ve Středočeské pahorkatině. Nad obcí se vypíná kopec Blaník, který má svého stejnojmenného (bratra). Největší za…
V parčíku na návsi obce Louňovice pod Blaníkem na náměstí Jana Žižky si všímavý turista jistě všimne nízkým plútkem obehnaného hrubě otesaného žulového pomníku. Jedná se o pietu na paměť louňovických obětí 1. a 2. světové války. Pomník je kromě umělecké plastiky osazen i dvěma pamětními deskami. Deska pod plastikou ve střední části pomníku nese nápis PAMÁTCE PADLÝCH A…
Celkem pohodlná, 9 km dlouhá procházka na jedno půldne.Z Louňovic pod Blaníkem (foto 1 a 2) vyjdeme po červené značce po silnici za obec. U rozcestníku Rozcestí tří červených odbočíme ze silnice vpravo, přejdeme potok a začne pomalu stoupání lesem na Malý Blaník (foto 3 - 5). Z jeho vrcholu (https://www.turistika.cz/turistic…
Podél zlatonosné Blanice chráněným územím jsem putoval z Mladé Vožice přes oba Blaníky do Louňovic pod Blaníkem. Kráčel jsem po poutní svatojakubské trase zádumčivou krajinou pomalu se odívající do podzimního šatu…
Zámek se nachází v obci Louňovice pod Blaníkem na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zámek je prostorný patrový čtyřkřídlý objekt kolem obdélníkového nádvoří. Nárožní válcové věže mají kuželovité střechy. Nejstar…
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Louňovicích pod Blaníkem
Soutěž 3 body
Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Louňovicích pod Blaníkem stojí hned vedle náměstí Jana Žižky v centru obce. Jde vlastně o jedinou dochovanou budovu (i když v průběhu staletí notně upravovanou), která byla součást…
Hurá na Blaník Tak nevím koho to napadlo, že bychom se zase jednou mohli podívat na Blaník, jestli se tam přece jenom něco neděje. Myslím že jsem to byl nakonec já, v čí hlavě se to vylíhlo. Vypotil jsem trasu z …
Do Kondrace jsme přijeli z Vlašimi. Po levé straně ve středu obce se nachází farní muzeum. Zaparkovali jsme u muzea na parkovišti. Farní muzeum nás seznámilo se životem venkovského duchovenstva na přelomu 19. a 20…
Při tomto výletu si prohlédneme jedno Zajímavé muzeum a kostel vedle něj stojící a pak se projdeme na horu oplývající bájemi o spících rytířích. Výchozím bodem pro nás bude náměstí v Kondraci. Zde si můžeme prohlé…
Velký Blaník není nic jiného nežli velmi krásný, ne moc členitý, za to ale velmi legendární vrch, který dosahuje výšky 632 metry nad mořem. Je opře…
V Zámeckém parku v Ratměřicích rostou dva sekvojovce. Nechal je vysadit hrabě Chotek, majitel panství. První živé větve vyrůstají ve výšce 12 m, výška koruny je 32 m. Koruny jsou souměrné, ve spodní části spíše vá…
Malý Blaník
Soutěž 3 body
Malý Blaník leží nedaleko Louňovic pod Blaníkem nad vesničkou Býkovice a je to menší "bratříček" známějšího a vyhledávanějšího Velkého Blaníku. Na jeho vrcholu se nachází zřícenina starobylé…
Hora Blaník
Soutěž 3 body
Hora Blaník je legendární český vrch. V těžkých chvílích naší historie byl vždy symbolem naděje na získání svobody a svébytnosti českého národa. Jedná se  o dva zalesněné skalnaté vrchy Velký Blaník /638 m. n. m./…
Vlašim - Čínský pavilon
Soutěž 3 body
Dominantou parku je dodnes Čínský pavilon. Původně se do něj vstupovalo pomocí Můstku ze sousední věže. Interiér byl zařízen v čínském duchu a doplněn skleněným zvonem a čínskými porcelánovými figurkami. V okolí p…
Vlašim leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od města Benešov. Město se rozkládá v Podblanické oblasti a větší část města je na pravém břehu řeky Blanice. V okolí města je vybudovaná …
  Počátkem 14. století byl  nad řekou Blanicí  vybudován pány z Vlašimi gotický hrad. Ten byl v průběhu staletí postupně  přestavován až na reprezentativní sídlo. Svojí dnešní podobu získal za majitelů knížat z Au…
Zámek a park Vlašim
Soutěž 3 body
Zámecký park ve Vlašimi je jedním z nejkrásnějších českých romantických parků. Na více než 70 hektarech naleznete nejen mnoho míst k odpočinku, ale také zajímavostí. V muzeu Podblanicka,…
ParaZOO
Soutěž 3 body
Víte jak je velký výr velký? Znáte kriticky ohroženého sýčka? Viděli jste už někdy vydrárium? V přírodě Podblanicka žije mnoho zajímavých zvířat. Většina z nich je však velmi plachá, a proto je ve volné přírodě …
Vlašimský kostel je poprvé zmíněn roku 1303. Původní kostel byl v románském slohu a byl zasvěcen Panně Marii Vítězné. Vlašim proslula v církevních dějinách jako rodiště dvou pražských arcibiskupů - Jana Očka z Vla…
Husův sbor, kostel Církve československé husitské byl postaven v roce 1926 za vedení prvního faráře této církve Ladislava Kopala a za osobního dohledu patriarchy církve PhDr. Karla Farského. Věžní hodiny z roku 19…
Zámek je nejvýznamnější památkou města Vlašim na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zámek stojí na ostrohu nad Blanicí. Ve čtyřkřídlém zámeckém objektu sídlí muzeum s vlastivědnou expozicí a souborem dokumentujícím…
zámek Jemniště, místo pro svatbu
Zámek Jemniště, místo pro luxus V 18 století nechal Zámek postavit majitel zdejšího panství František Adam z Trauttmansdorfu. Úpravy po požáru v 1754 měly již rokokový ráz. Později byly interiéry…
ParaZOO ve středočeské Vlašimi Lesy ČR se významně zasloužily o to, že v Podblanickém ekocentru ve středočeském městě Vlašim, v okrese Benešov, mohla být po několikaměsíční rekonstrukci v r. 2013 znovu otevřena expozice Záchranné stanice…
Barokní Zámek Jemniště se nachází ve Středočeském kaji, 9 kilometrů jihovýchodně od Benešova. V sezóně je zámek přístupný denně kromě pondělí. Zámek má půdorys písmene H. Na zámku jsou k vidění historické interiér…
Konopiště
Soutěž 2 body
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…
Český Šternberk
Soutěž 3 body
Hrad Český Šternberk stojí na úzkém skalnatém kopci nad řekou Sázavou. Hrad se nachází ve Středočeském kraji a je druhou nejnavštěvovanější památkou na Benešovsku. Hrad je otevřen od června do října denně mimo pon…