Tipy a novinky pro turisty Travel blog Muzeum města Prahy Chaty a chalupyChaty a chalupy (33) Mapa Praha a okolí

Hlavní město ČR a jedna z nejkrásnějších metropolí v Evropě. Turisty sem láká architektura (chrám sv. VítaPražský hradKarlův mostNárodní divadlo nebo Staroměstské náměstí s Orlojem), jedinečná atmosféra i noční život. Prahu jako na dlani si můžete prohlédnout hned z několika míst: Letná, VyšehradPetřín nebo Žižkovská věž. Krásné výhledy nabízí i projekty Nové byty Praha od Metrostav Development

Tip:
 Turistické cíle a oblíbená místa v Praze (1 916)
Památky a muzea (778)    Příroda (110)    Technické zajímavosti (47)    Výletní místa a parky (40)
 Trasy  (171)

Do přírody  > Na kole  > Za kulturou

Tanec s pražským kubismem

vila se zahradou, ulice Libušina 3, foceno z Rašínova nábřeží

-Hlavním cílem byla pouť věnovaná kubistické architektuře hlavního města a protože se často nachází mimo turisticky vyhlášené oblasti tak bylo cílem číslo dvě poznání Prahy i z jiné stránky, tedy ze stránky obyčejného města s paneláky, obyčejnými činžovními domy a bez kapsářů snažících se zazářit v davech nepozorných turistů.

-trasu jsme si dopředu naplánovali v kooperaci s internetem a mapou hlavního města.

Jednalo se víceméně o celodenní výlet (na nádraží v Holešovicích jsme byli kolem deváté dopolední a zpět jsme vyjížděli mezi pátou a šestou hodinou).

Stihli jsme obejít 7 objektů(předem naplánovaných), jeden jsme nenašli a cestou se jsme bezděčně zamotali do dalších neplánovaných setkání s kubismem.

vila se zahradou, foceno z ulice Libušina 3

Po příjezdu do Holešovic jsme se vydali k první kubistické zastávce, kterou se stal kancelářský a obchodní dům firmy Materna(výstavba provedena 1919-1921, architekt Rudolf Stovkař) s nímž je momentálně ( jaro 2008) spojen autosalon Citroen. Nachází se v ulici Osadní 10, asi 30 minut chůze od nádraží. Jedná se o dvoupatrovou stavbu- do jejichž útrob jsme se bohužel nedokázali dostat- tvořící jednoznačnou dominantu (nikoli však svou rozlohou) v ulici-tzn. je nepřehlédnutelná.

Odtud jsme se podél velmi frekventovaných cest a skrze betonem zahlcené čtvrtě přesunuli tramvají do středu starého města, kde jsme narazili jednak na dům U Černé Matky Boží v ulici Ovocný trh 19, v jehož přízemních prostorách sídlí galerie Kubista a pak na překvapivě výraznou budovu policie ČR v ulici Bartolomějská, kousek od Václavského náměstí, která nám i přes silný nános prachu a architektonickou progresi jejích sester zprostředkovala silný zážitek hlavně z detailů, které svou geometrickou přísností ve strohosti zdůrazňovala kubistický záměr. Interiér jsme ovšem obdivovat nemohli, jelikož nás vrátná, po vyslechnutí našich přání, vykázala s přísnou grimasou ven z budovy, načež nás zkoumavě začali pozorovat dva příslušníci policie, takže jsme se raději rychle vzdálili k další stavbě.

Rodinný trojdům Františka Hodka, bratří Bayerů a Antonína Bellady

Tou byl dům U stříbrného orla v ulici Na Hutích 13 s číslem popisným 13 v Praze-Bubeneč.

Jedná se o nájemní dům v jehož přízemí je malá lékárna s žlutým orlem nad hlavním vchodem. Dům se nachází v příjemné čtvrti a přísné kubistické linie plně nasytí pozorovatele.

Po této zastávce jsme se přesunuli k Vyšehradu v jehož okolí se nachází více vil a domů v kýženém architektonickém stylu.

Nejprve jsme se střetli s vilou postavenou v roce 1913 od architektů Josefa Chochola a Josefa Kovařoviče v ulici Libušina 3 kolmou k Rašínově nábřeží.

Rodinný trojdům Františka Hodka, bratří Bayerů a Antonína Bellady

Vila dříve sloužila také jako mateřská škola, dnes v ní sídlí jakási firma a sídlo to věru není špatné. Když pominu obnovený pocit z dokonalosti tvarů stavby tak musím zmínit zahradu, jež přiléhá k vile ze strany Ryšínova nábřeží a která je upravena(taktéž udržována) plně ve stylu samotného domu. Při pohledu na tuhle jednotu neživé a živé stránky pozemku má člověk pocit, že jedno bez druhého zde nelze uvažovat. Vila se doslova vlévá do zahrady a naopak.

Další zastávku jsme zhruba po třech minutách chůze zrealizovali na Rašínově nábřeží, kde se rozkládá rodinný trojdům Františka Hodka, bratří Bayerů a Antonína Bellady z roku 1913 na níž se podílelo více architektů (část s číslem popisným 42 spáchali Josef Chochol a Antonín Bellada, části s č.p. 47 a 71 J. Chochol a František Hodek).

Jedná se o kubistickou až postkubistickou horizontálně situovanou stavbu s barevným odlišením traktů. Bohužel jsme se dovnitř opět nedostali (stavbu okupuje jakási firma)a tak jsme se alespoň spokojili s nahlédnutím do vstupní chodby.

Vstupní brána k vile se zahradou

Další dvě zastávky byly vzdáleny asi 5 minut cesty a jednalo se nejprve o nájemní dům Jana Bayera z roku 1913, s číslem popisným 56, v ulici Neklanova 2, projektovaný architekty Chocholem a Belladou. Dům se pyšnil třemi patry, dvěma balkóny a kubistickými ornamenty lemujícími oblast mezi horizontálně položenou střechou a vertikálně působící přední částí domu. Dům má údajně i zahradou s kašnou, což jsme ovšem nemohli ověřit, protože byl zamčený a obtěžovat sousedy kvůli naší posedlosti jsme nebyli schopni.

Dále to byl nájemní dům Františka Hodka z roku 1914 od architektů Chochola, Hodka v ulici Neklanova 30 s č.p. 98. Jednalo se taktéž o trojpatrový dům ,ale s rohovými balkóny vyznačující se důmyslnější komplexností exteriéru než dům předchozí. V pravé části domu se nachází jakási Restaurace a v přízemí má kdosi garáž, jejíž výstavba v roce 1939 znehodnotila původní úpravu fasády.

Naší další zastávkou měly být-dle zdroje kubisticky laděné-dílny Jedličkova ústavu od architektů Emila Králíčka a Matěje Blechy. Stavba se nachází v areálu Vyšehradu, v ulici V pevnosti 4, č.p. 13. Budovu jsme našli, ale cokoli kubistického jsme na ni nenalezli (možná v interiéru), stavba byla dokonce vyloženě nezajímavá.

Nájemní dům Františka Hodka

Jako poslední zastávku jsme si naplánovali Stachovu a Hoffmanovu dvojvilu z roku 1912 v ulici Tychonova 6, od arch. Josefa Gočára. Vila by měla mít k dispozici typicky laděnou zahradu s altánem s bání nesoucí vázu, ale této zkušenosti jsme se museli vzdát, jelikož bylo příliš pozdě a my spěchali na vlak.

-Ubytování vzhledem k lakonické povaze našeho výletu nebylo potřeba řešit, ale pokud se hodláte zdržet více dní a nechcete utrácet tak je v Praze velká řada poměrně levných hostelů, resp. velké množství hostelů různého komfortu i ceny. Více informací naleznete na www.czech.hostelworld.com

-Jídlo jsme si s sebou vzali z domu, takže jsme neřešili kde se levně najíst, ale pouze kde se najíst. Vhledem k tomu, že jsme se často pohybovali v méně rušných místech charakteristických menší poptávkou po jejich existenci a taktéž horší údržbou, najedli jsme se nakonec na parkovišti kousek od nádraží v Holešovicích. Nicméně jsou velmi pěkné a rozlehlé prostory v okolí Vyšehradu, které se dokonale hodí k příjemně strávené svačině.

Nájemní dům Františka Hodka

-Veškerá kubistická mementa se kterými jsme se setkali. Bohužel, některé z námi vyhledaných domů se nachází v docela obyčejných až nehezkých oblastech, které ovšem na druhou stranu dávají člověku prostor k tomu, aby se nechal zcela pohltit výjimečností poskládaných hran vzájemně na sebe reagujících v rámci kubistické jednoty. Architektonický skvost pak vynikne v celé plnosti a urbanistická všednost v okolí přejde v roli zvýrazňovače nemálo podobnému jednobarevným stěnám v galeriích.

V takových případech je možné se zcela oddat pocitu z hmotné dokonalosti objektu a vstoupit s ním v páru do víru tance plného opojných emocí vymezujících ducha.

-Vzhledem k tomu, že se jedná o objekty aktivně užívané a nikoli aktivně prezentobvané, tj. jde zejména o sídla firem, byty apod., tak je otázka cen vstupu bezpředmětná, ale bohužel je také velmi často bezpředmětná otázka vstupu vůbec, resp. přístupu do objektu samotného (do interiérů firemních poboček je poměrně obtížné se dostat pokud zcela pravdivě předložíte místním osadníkům, že chcete obdivovat krásy architektury; u obytných domů je zase většinou problém s tím, že se zamykají a tudíž je potřeba zvonit, což chce velkou dávku odvahy a snad i drzosti).

Poslední aktualizace: 19.11.2008
Autor: Langovi

Praha

Příspěvky z okolí Tanec s pražským kubismem

Pražský Metronome Festival představí velikány rocku i elektroniky
23. 6. - 24.6. neváhejte vyrazit na Metronome Festival, který se koná v pražských Holešovicích, program je opravdu nabitý a na své si zde přijdou všichni milovníci kvalitní hudby…
Festival evropského střihu, kde kromě kvalitní hudby návštěvníci dostanou špičkový zvuk, amfiteátr s atmosférou, zastřešené scény, kvalitní jídlo bez front, fungující velkokapacitní Wi-Fi…
V Praze Holešovicích v ulici Tusarova č. 38 je malá minizoo specializovaná na krokodýly. Od metra Vltavská jsou to dvě stanice tramvají, zastávka Dělnická. Už z dálky vás upoutá velký nápis Krokodýl. V galerii ve…
Za hranicemi Prahy na území dnešních Holešovic byla vybudována v roce1895 ústřední pražská jatka. V době svého vzniku to byla úctyhodná stavba rozlohou i významem. V západní části jatek…
Na dnešní výlet se vydáváme metrem na zastávku Vltavská,kde přestoupíme na tramvaj č. 1 nebo 24 a jedeme dvě zastávky na Dělnickou. Krokodýlí ZOO se nachází na pravo od tramvaje v Tusarově ulici č. 1548/39 v Holeš…
Dceřiná společnost Českých drah zaměřená na ICT zajišťuje komplexní servis. Od projektu přes zajištění příslušného zařízení a jeho montáž až po schválení u Drážního úřadu. Loni takto…
Už jste slyšeli o horském čaji? Tento chutný a zároveň blahodárný nápoj si dost možná zamilujete pro jeho skvělou chuť i benefity, které tělu dokáže dopřát! Prozradíme vám, jak ho připravit…
Svět se mění doslova před očima a v posledních letech se zásadně změnil i způsob, jakým trávíme dovolenou. Pryč jsou doby, kdy se jezdilo tzv. na blind a spolujezdec navigoval pomocí papírové mapy. Co vám dnes usnadní dovolenou? Pojištění př…
Kvalitní treková obuv je při výletech do přírody klíčová. Na základě jakých parametrů ji vybrat? Vysokohorská turistika se těší nevídanému zájmu. Není se ani čemu divit. Ve vyšších…
Zkušení cestovatelé si s sebou na cesty berou dvě platební karty, debetní i kreditní. Díky kreditce mají jistotu, že jim nedojdou peníze a že se k nim neotočí zády například v autop…
Druhý den po nádherném výletu z Hloubětína do Dolních Počernic jsme už velké plány neměli. Venku prší, odpoledne už jedeme domů. Přesto si Ota chce doplnit svoji pivní sbírku návštěvou nějakého pivovaru. Tentokrát…
Holešovice Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47. Funkcionalistická stavba z let 1925-1928 podle projektu Oldřicha Tyla a Josefa Fuchse. Podle zadání se jednalo o veletržní centrum se dvěma výstavními paláci…
Novoměstskou radnici v Praze nepřehlédnete. Nachází se na Karlově náměstí, lidově řečeném Karláku, kdysi Dobytčím trhu, které je největším náměstím v Evropě. Je jednou z našich národních kulturních památek a její historie začala brzy po založení Nového Města pražského Karlem IV. roku 1348, dominuje jí téměř 70 m vysoká vyhlídková věž a v jejích reprezentativních prostorách se po celý rok pořádají výstavy, f…
Zkušení turisté a cestovatelé sdílejí na Turistika.cz své zážitky a zkušenosti z cest i výletů. Přidali více než 106 000 tipů na výlet, turistických cílů,…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych vás pozval na procházku, při níž projdeme palácové zahrady na Malé Straně. Putování započneme na Malostranském náměstí, kam jezdí tramvaje 22, 20 nebo 12. Z náměstí se vydáme ulicí Karmelitská a po 100 metrech, uvidíme vpravo vstup do Vrtbovské zahrady. Projdeme průchodem k pokladně a pak už uzříme svahovou, terasovitou zahradu, kt…
                                       Butterfly Karlín 5.12.2019 je kancelářský komplex dokončený v roce 2018, který architektonickým ztvárněním jak název napovídá, připomíná motýla.…
Naši slavnou, Matičku naši stověžatou, jsem nenavštívil dobře dvanáct let. Ne že bych na ní přímo zanevřel, ale spíše jsem se nedokázal vyrovnat s tou její novou tváří. Vždy jsem obdivoval její slavnostní háv, do …
Holešovice spolu s Libeňským ostrovem byly v minulosti významným centrem říční Dopravy. Byly zde Loděnice, kde se dělaly zejména sací bagry a vltavský přístav. Do Prahy se přiváželo…
Karlín (Špitálsko, Zábransko, Karolinino údolí) je nejstarší pražské předměstí. V předhistorických dobách bylo toto území korytem vltavským, jak o tom svědčí geologický útvar půdy. Mohutný tok Vltavy tehdy omíla…
 Jaro je cítit ve vzduchu, a tak je ten správný čas na první víkendovou túru. Oprašte turistickou výbavu a zkontrolujte, jestli přes zimu moc nezlenivěla. Zaměřte se hlavně na následujících osm věcí.  1. Outdoorový batoh – šerpa, který vše odnosí Kvalitní batoh unese jen na bederním páse až 2/3 celkové váhy nákladu. Na víkendové treky bohatě stačí batoh o objemu 25–30 litrů. Důležité je, aby měl vyztužený bederní p…
Invalidovna je pozoruhodný barokní objekt původně postavený pro vysloužilé a zmrzačelé vojáky v letech 1731 - 37. Byla postavena z posmrtného odkazu florentského hraběte a polního podmaršálka Petra Strozziho ze …
Památník byl postaven v letech 1929 – 1932 na Vítkově v Praze. Byl postaven na památku českých legionářů a českého odboje v období 1. světové války. Památník…
Mořský svět v Praze Holešovicích jsem navštívila poprvé před sedmi lety. Pamatuji si jak jsem se na výlet velmi těšila. Jaké ovšem bylo mé zklamání, když expozice, která zde byla instalována čítala jen několik akv…
Stálá expozice Mořský svět byla založena na pražském Výstavišti v roce 2002. Od svého otevření se neustále vyvíjí, přibývají nové druhy živočichů i nové nádrže. V roce 2003 byla expozice rozšířena o korálovou j…
Do Prahy jsme jeli autem, parkovat se dá přímo u muzea. Parkovné je myslím 15,- Kč/hod., pokud chcete prohlídnout všechny expozice, doporučuji zaplatit tak na 5 hodin. Koho by to zajímalo, tak hned vedle je také z…
Praha je hlavní a současně největší město České republiky. Leží mírně na sever od středu Čech na řece Vltavě, uvnitř Středočeského kraje, jehož je správním centrem, ale jako samostatný kraj…
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy, se formovalo již od 10. st. jako tržiště na křižovatce evropských obchodních cest. Bývala zde celnice (Ungelt), kde se odedávna proclívalo…
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…
Pražský Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je národní kulturní památkou a tradičně patří k našim nejnavštěvovanějším památkám. Pražský hrad tvoří rozsáhlý komplex palácových, církevních, úředních, obytných i obran…