více o Štramberk

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Štramberk
Články redakce vybrat: vše / nic

Štramberk a Lašská naučná stezka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Národní sad
Národní sad  •  Fotografie (71)  • Foto: Dalibor2603

Tentokráte se v tipech na Výlet vydáváme do horského městečka nazývaného též pro svojí krásu Moravský betlém, jemuž dominuje válcová věž Trúba a proslavený je rovněž jeho pekařský výrobek.

Tím městečkem je samozřejmě Štramberk, dominující válcová věž Trúba, která je viditelná už zdaleka a téměř ze všech stran je vlastně pozůstatek Štramberského hradu a tím pekařským výrobkem jsou Štramberské uši.

Nabízí se Vám celá škála možnosti, jak toto městečko navštívit. Můžete využít své automobily, nebo svěřit svou dopravu Českým drahám a navštívit Štramberk po železnici a nabízí se zde také možnost využití autobusové dopravy, která je dobře zajištěná s okolními většími městy - Novým Jičínem, Kopřivnicí, Frenštátem nebo Rožnovem pod Radhoštěm a Ostravou.

Do tohoto horského městečka v centru Štramberské vrchoviny na svazích Zámeckého kopce, Kotouče, Bílé hory, Libotinských vrchů a Červeného kamene se vydáváme nejen za návštěvou pozůstatku hradu, válcovou věží Trúbou, doporučuji projít také Lašskou naučnou stezku tímto městečkem a jeho přilehlým okolím, na které se dozvíte spoustu zajímavých informací z historie a nejen to.

Lašská naučná stezka

Na tuto naučnou stezku Štramberkem, jejíž počátek i konec je u nádraží ČD ve Štramberku se můžete vydat stejně jako já až od prvního zastavení, kterým je Národní sad. Tento výchozí bod je vhodný zejména pro návštěvníky z řad motoristů, neboť poblíž se nachází záchytné parkoviště. Celková délka této stezky je 6 km s celkovým počtěm 13 zastavení osazených informačními tabulemi o zajímavostech daného místa.

Jednotlivá zastavení jsou: Národní sad, jeskyně Šípka, Kotouč, Jůruv kámen, Pláňava, Horní Bašta, Náměstí, Zámecký vrch - Trúba, skála Rudý, Bíla hora, U panný Marie, Horní kamenárka, Botanická zahrada a arboretum.

Vydejme se tedy na tuto stezku. Ze záchytného parkoviště projdeme kolem školy, která se nachází u prvního zastavení na této naučné stezce. Vstupuji do Národního sadu, který je dnes národní přírodní památkou. Ve vstupní části je postaven pomník padlým obětem 1. a 2. světové války, na kterém jsou uvedená jména občanů Štramberku, kteří zahynuli v těchto válečných dobách. Rovněž zde nalezneme spoustu bust a pamětních desek naších významných osobností českých národních dějin a kultůry, které jsou rozmístěny podel cestičky sadem až k zastavení č.5. Ale vraťme se zpět na začátek. Od pomníku padlých zdoláme menší stoupání k zastavení jeskyně Šípka. Je zde krásný výhled na historickou část města společně s věží Trúba. Na informační tabuli umístěné před vstupem do jeskyně se dočteme, že v roce 1880 zde byla nalezené spodní čelist neandrtalského dítěte a chodby vybíhající z jeskyně se nazývají Jezevčí díra a Krapníková jeskyně. Je však škoda, že krapníková výzdoba byla zničená krátce po jejím objevení. Od jeskyně vystoupáme po schůdkách ke kamenné mohyle s křížem. Když se však po zdolání schůdku dáte napravo, stojí zde dřevěná zvonička. Kolem kamenné mohyly cestičkou k dalšímu zastavení, mineme bustu Leoše Janáčka a kousek dál stojí socha svatého Václava.

Kotouč, hora využívaná společností Kotouč Štramberk k těžbě vápence. V současné době je vytěžená větší část kopce. Opatrným pohlédnutím do těžebního prostoru, přes skalní hranu se můžeme přesvědčit o proměnách krajiny při těžbě vápence. Vstup do prostoru je však zakázan, takže tento pohled se Vám naskytne pouze na vlastní nebezpečí. Od prostoru lomu sestoupíme ke k 3 - 10 m vysoké skalní stěně, která se táhne podel cestičky napravo. Stěna se nazývá Jůruv kamen a má přírodní reliéf, protože nebyla v historii dotčená těžbou. Ve svahu nad bustou Františka Palackého se nachází tzv. Jůrová jeskyně, která je 5 m dlouhá, 3 m široká a 3 m vysoká. Pomalu scházíme do úpatí Kotouče k zastavení Pláňava. Protéká jí Kobylí potok, vytékající ze studánky Míru. Ke studánce se dostanete odbočující lesní cestičkou vedoucí mírně do kopečka. Od této studánky se však budete muset vrátit spět na původní stezku. Opouštíme zalesněnou část této stezky a ocitáme se na Horní Baště. Tato klidná poutní ulička s dochovanými původními roubenými domky na kamenných podezdívkách nás dovede kolem informačního centra až na náměstí. Na tamní informační tabuli si můžete prohlédnout schéma dvou typů domků, která se v té době stavěla v závislosti na vykonávaném řemesle dané rodiny.

Naše kroky při putování Lašskou naučnou stezkou zavítaly do místního Městského pivovaru. Nejdete jej při vstupu z ulice Horní Bašta na náměstí po levé straně. Tento pivovar obnovil po 150 létech tradici vaření piva ve Štramberku. Takže k obědu si můžete dopřát ochutnávku tohoto piva. Vaří se zde světlý nefiltrovaný ležák plzeňského typu zvaný Trubáč a tmavý nefiltrovaný ležák flekovského typu. Ve sklepení pivovaru se nachází kamenný šenk v jehož interiéru najdete historické předměty, které kdysi sloužili k vaření piva společně s funkčním výčepní pultem z 30. let minulého století.

Návštěvu Štramberku mohu jen doporučit stejně jako celou Lašskou naučnou stezku Štramberkem, na níž najdete neskutečné množství zajímavých míst s překrásnými výhledy po okolí. Věřím, že nebudete litovat a z tohoto města budete odjíždět stejně okouzlení jako my.

Otevírací doba hradu

Vstupné

děti 15.- Kč

dospělí 25.- Kč

Veškeré informace jako jsou otevírací doby, ceny vstupenek a pod. naleznete na www.stramberk.cz v sekci městské informační centrum

Podrobné informace o jednotlivých zastaveních Lašské naučné stezky na www.stramberk.cz v sekci Lašká naučná stezka

Poslední aktualizace: 15.5.2010

Příspěvky v okolí Štramberk a Lašská naučná stezka

Procházíte - li  malebným Štramberkem, ležícím na Severní Moravě od náměstí směrem dolů k hlavní silnici, pak dál kolem silnice, stojí tam dřevěný dům - Pekárna Štramberských uší s občerstvením. Zde …
Pramen Horní Koryto se nachází v ulici Záuličí u domu č. p. 121 nedaleko centra Štramberka. Pitná voda z pramene je svedena do betonové nádrže ohrazené dřevěným plotem. V nádrži hluboké 3,5m jsou chováni pstruzi, nad kterými bdí v rohu nádrže sedící vodník.
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na ak…
Až pohádkově nádherné místo, pro svou malebnost je nazýváno též „Moravský Betlém“. Málokdo však ví, že Štramberk byl založen Janem Jindřicem Lucemburským již v r. 1359. Dnešní místní dominanta - kamenná válcová v…
Malebné historické štramberské náměstí bylo kdysi obklopeno 22 roubenými dřevěnými domy s podloubími z 18. a 19. stol. Převážná část těchto domů byla ohrožena častými požáry. Později byly domy, stojící na náměstí …
Vydáme se na pouť od Městského informačního centra ulicí Horní Bašta. Tato ulička je nejzachovalejší a nejcennější částí zdejší městské památkové rezervace. Zdejší dochované sruby jsou vesměs z 2. poloviny 18. sto…
Tento krátký výlet přes město Štramberk je okruh přibližně 8km dlouhý. Vynechává výstup k Rozhledně na Bílé Hoře. Vychází se na železničním nádraží směrem do města po červené značce a…
Naším cílem je malebné městečko Štramberk a v něm hrad - strážní věž Trúba. Po cestě si prohlédneme muzeum Zd. Buriana, několik původních dřevěnek, místní pivovar, můžeme navštívit pivní lázně, velmi zajímavo…
Chcete - li si pohádkový, malebný Štramberk prohlédnout z výšky, navštivte Národní sad, kde u přístupné jeskyně Šipka je vyhlídkové místo s lavičkami pro odpočinek a pohled z výšky na město. Projdete li od parkoviště na Laš…
Jedeme směrem od Val. Meziříčí po silnici I/57. U vesnice Hodslavice odbočíme vpravo a jedeme rovně. U Veřovic odbočíme na křižovatce vlevo a jedeme směrem na Kopřivnice. U benzinky v kopřivnici odbočujeme vlevo a jedeme rovně. Zaparkovat můžeme na náměstí nebo na centrálním parkovišti. Na hrad jdeme po značkách.   Hezký výlet   Štramberský hrad byl založen koncem 13. století jako centrum zbylého zeměpans…
Jedeme do malebného městečka Štramberk na kole z Nového Jičína. Jedeme za přírodní ,kulturními památkami a za akcí která se koná ve zdejším městském pivovaru. Vzhedem k tomu že výlet byl jednodenní jsme …
Chcete-li spatřit tuto dobře známou jeskyni, zajeďte se podívat do malebného městečka Štramberk. Nachází se v areálu Národního sadu na východním úbočí vrcholku Kotouč ( 495 m.n.m.). Tento sad je chráněn jako Náro…
Chcete - li si spestřit prohlídku náměstí ve Štramberku, navštivte zdejší největší sladkovodní akvárium, stojící na náměstí pod schody vedoucími k věži Trúba. Aqua Terra jistě zaujme malé i dospělé návštěvníky. Pr…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
Štramberský hrad byl založen koncem 13. století jako centrum zbylého zeměpanského majetku po rozdělení držav pánů z Hückeswagen. Jádro hradu tvořilo malé nádvoří s válcovou 40 m vysokou věží, do níž se vcházelo …
Kdo přijede do Města Štramberka, jistě si nenechá ujít pohled ze 40 m vysoké vyhlídkové vysoké věže - Štramberská Trúba, která je součástí kdysi strážního hradu Štramberk ve Valašském Království. Cest…
Válcová věž "Trůba", sloužící dnes jako Rozhledna, zbyla z kdysi mocného hradu, postaveného nad stejnojmenným městečkem, v podhůří Beskyd.
Kolem svažitého náměstí Štramberka zaujmou Měšťanské domy z Velké části zachované dodnes. Během staletí vznikala rozsáhlá malebná předměstí většinou z roubených stavení, terasovitě nahromaděných na sk…
Vydali jsme se tam autobusem, s přestupem v Novém Jičíně -  město má zajímavost - v zámku je muzeum s klobouky, které si mohou návštěvníci dokonce sami vyzkoušet. O kousek dál v předhůří Beskyd - nad Kopřivni…
nádherná procházka po Štramberku    Arboretum - botanická zahrada se nachází v místě bývalého vápencového lomu Dolní Kamenárka. V daném místě se podařilo obnovit původní vápnomilná a teplomilná s…
Rozhledna Bílá hora stojí u vrcholku stejnojmenného kopce Bílá hora ( 556 m.n.m.), který se zvedá mezi městy Štramberk a Kopřivnice. Již počátkem 20. století se měla na vrcholku postavit nejprve dřevěná rozhledna …
Ocelová typizovaná telekomunikační věž s vyhlídkovou plošinou, západně od Kopřivnice, v těsném sousedství Štramberské Trůby.
Po několikahodinové Jízdě vlakem vystupujeme na nádraží ve Štramberku a začínáme svou pouť městečkem. Je konec října 2009 a dnes je poslední krásný den tohoto roku. Hlavní ulicí se mírným stoupáním dostáváme až na…
Technické Muzeum Tatra je součástí Regionálního muzea v Kopřivnici o. p. s.. Dalšími objekty jsou Muzeum Šustalova vila a Muzeum Fojtství. V reprezentativních prostorách Technického muzea, zprovozněných r. 199…
Obec ze 13.století v podhůří Beskyd, rozvíjející se v 19.století díky automobilce, nejstarší v Rakousku-Uhersku.
Kopřivnice leží na Severní Moravě, jižním směrem od města Ostravy. Jižním směrem od Kopřivnice se zvedají vrcholky Moravskoslezských Beskyd. Město Kopřivnice je známé především výrobou automobilů, legendární Tatry…
Hrad Hukvaldy se nachází v Moravskoslezském kraji přibližně 14 km od Frýdku Místku a 9 km od Příbora. V obci Hukvaldy se nachází památník a rodný dům Leoše Janáčka. V červenci a srpnu se zde koná mezinárodní hudbní festival Janáčkovy Hukvaldy a mnoho dalších akcí pořádaných především na hradě. Na hrad se dostanete pěšky po cestě, která vede lesní oborou. V oboře se nachází…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…