Reklama
Okres Kamienna Góra
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Okres Kamienna Góra
Články redakce vybrat: vše / nic

Rudawy Janowickie – barevná jezírka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Rudawy Janowickie, pohoří rozprostírající se na severovýchod od Krkonoš, patří do Krajinného parku Rudawy (Rudawski Park Krajobrazowy). Milovníci přírody zde najdou zalesněné kopce, rozkvetlé louky, množství skalních útvarů a jednu zvláštnost, kterou jsou barevná jezírka.

Při prohlížení fotografií jezírek v prospektech jsme si kladli otázku, zda jsou jejich vody skutečně tak sytě barevné. Odpověď nám měl dát sobotní výlet.

Předpověď počasí meteorologům naštěstí nevyšla. Místo zatažené oblohy s občasným deštěm nás po pár hodinách vítá polojasné nebe, ideální pro turistiku i fotografování.

Jako výchozí místo pro náš výšlap volíme obec Raszów na úpatí Velké Kopy (Wielka Kopa, 871 m n.m.). Obec leží stranou civilizace, cesta dál z ní nevede. Obavy ze špatné příjezdové silnice se však ukazují jako liché. Nový živičný povrch poskytuje příjemné svezení. Na konci obce je dokonce odstavný pruh s podélným stáním. Parkování je bezplatné.

Z Raszówa stoupáme převážně lesem po žluté značce asi 1,5 km k rozcestí pod Velkou Kopou. Zde se přeorientujeme na zelenou značku. Po ní půl kilometru mírně klesáme k prvnímu Zelenému jezírku (Zielony Stawek), které je nazýváno také Černým jezírkem (Czarne Jeziorko). Nebýt tabule oznamující přítomnost jezírka, zřejmě bychom prošli kolem bez povšimnutí. Nejen proto, že jezírko leží nepatrně stranou cesty, ale že bývá bohužel po většinu roku vyschlé. Bez vody bylo i v době naší červnové návštěvy. Možná bychom měli štěstí začátkem jara, kdy taje sníh nebo po vydatných deštích. Pokud je v jezírku voda, její zelené zbarvení způsobují minerály mědi.

Jezírko o velikosti přibližně 50 m x 50 m se nachází v nadmořské výšce 730 metrů. Vzniklo propadem starých důlních štol a šachet dolu Gustav, který zahájil provoz v roce 1796. Hornická činnost v oblasti trvala déle než sto let, přesněji v letech 1790 až 1902. Vydolovaná ruda se svážela do obce Raszów, odkud se dopravovala ke zpracování do nedaleké obce Płoszów.

U vyschlého jezírka jsme se dlouho nezdrželi a pokračovali po zeleném značení dál ke druhému Azurovému jezírku (Błękitne Jeziorko). Říká se mu také Smaragdové (Szmaragdowe) nebo i Modré jezírko (Niebieske Jeziorko). Toto druhé jezírko je od prvního Zeleného vzdálené necelý jeden kilometr. Už při scházení k němu vidíme mezi stromy velice zajímavě smaragdově zbarvenou vodní hladinu. Jezírko zčásti obcházíme a ocitáme se na jeho západním břehu. Usedáme a kocháme se nevšedním zabarvením vody. Není divu, že jezírko je zařazené mezi nejkrásnější přírodní místa Polska.

Smaragdové jezírko se nachází v nadmořské výšce 635 metrů jihozápadně od vrchu Mnichy (694 m n.m.). Vzniklo obdobným způsobem jako předchozí Zelené jezírko. I zde barvu a její sytost mají na svědomí minerály mědi a síran měďnatý. Jezírko je oválného tvaru délky přibližně 150 metrů. Jeho východní břeh je zalesněný, skalnatý a poměrně strmý. Protější západní břeh je méně zalesněný a umožňuje přístup k vodní hladině.

Voda v jezírku je čistá, bez zápachu, sytě zabarvená. Někdy může, jak jsme se dočetli, intenzita zabarvení kolísat. Plocha hladiny není barevně jednolitá, řasy rostoucí v okrajových částech jezírka mění barvu vody.

Po roce 1950 bylo jezírko zcela vypuštěné z důvodu provádění jeho průzkumu. Opětovné napuštění nezpůsobilo ztrátu zabarvení vody.

V roce 1793 zde zahájil činnost důl Nové štěstí (Nowe Szczęście). V těsné blízkosti severovýchodně a východně od jezírka po něm zůstaly dvě štoly. První je dlouhá 45 metrů a je z velké části zaplavená. Na jejím konci krátká chodba vede do malého prostoru. Teplota vzduchu ve štole se pohybuje od 3,1o C do 5,2 o C, relativní vlhkost potom v rozmezí 85% až 89%. Druhá štola je dlouhá pouze 10 metrů a je z poloviny zaplavená. Do obou štol je přísný zákaz vstupu.

Jezírko a okolní smrkový les jsou domovem obojživelníků (ropuchy, čolka a salamandra), dále zmije obecné (líbí se mi polský název źmija zygzakowata), ještěrky, a malých savců (ježka, veverky a lišky).

Od Smaragdového jezírka sestupujeme i nadále po zelené značce. Přibližně po 500 metrech přicházíme ke třetímu Purpurovému jezírku (Purpurowe Jeziorko). Ani toto nemá jen jeden název, říká se mu také Červené jezírko (Czerwone Jeziorko).

Přítomnost Purpurového jezírka předznačuje dřevěné zábradlí nad roklí a malá dřevěná plošina, ze které je jezírko již vidět. Celá scenérie jezírka je způsobená dřívější hornickou činností. Koncem 18. a celé 19. století se zde v dolu Naděje (Nadzieja) dobývala železná ruda a pyrit (síra byla zdrojem pro výrobu kyseliny sírové).

Jezírko má dvě části, horní a dolní. Nachází v nadmořské výšce 510 až 620 metrů a je ze všech barevných jezírek největší. Jeho délka zasahující do rokle je ve směru sever – jih 430 metrů. Šířka jezírka je 110 metrů. Výška stěn ve východní části rokle dosahuje až 150 metrů, v západní části 30 metrů.

Barva vody v jezírku se mi zdála spíše rezatá, oranžová, tmavohnědá, možná černočervená, jen ne červená. Na zabarvení vody mají vliv minerály železa a síra. Na informační tabuli u jezírka je uvedeno, že voda mající ph=3 je roztokem kyseliny sírové a v létě mohou být její výpary až dusivé. Nevím, jak je tomu v parném létě, ale při teplotě vzduchu okolo 20o C jsem nic necítil.

Břehy jezírka jsou členité, trochu divoké a lákají k lezení a obcházení. Severně od jezírka jsou břidlicové skalní útvary, které upoutají zajímavým pestrým zbarvením, o které se opět starají především různé minerály a sírany železa.

Pod Purpurovým jezírkem se nacházelo ještě Žluté jezírko (Żółte Jeziorko), které od Purpurového oddělovalo asi dvacetimetrové skalnaté pásmo. V něm je vyražený tunel.

Z Purpurového jezírka voda uniká do zasypaných šachet a štol pozůstalých po dřívějším dolu. Voda vyvěrá níže a oranžově (rezatě) zbarvená protéká obcí Wieściszowice. Neradi zde vzpomínají na rok 1997, kdy povodeň způsobila v obci nemalé škody.

Rostlinstvu se v přímém okolí Purpurového a bývalého Žlutého jezírka příliš nedaří. Převažují borovice a břízy. V okolí roste ještě vřes, borůvky, brusinky a různé druhy trav.

U Purpurového jezírka si můžete koupit párek, pivo, nealko. Občerstvení tu ale prodávají sporadicky podle počasí. Větší spolehnutí je na krámek s potravinami ve Wieściszowicích, který je otevřený i v sobotu.

Největší jistotou však bude obsah vašeho batohu.

Těžko říct, které jezírko je pěknější, zda Azurové nebo Purpurové. U Azurového jezírka nás více uchvátilo zabarvení vody, u Purpurového členitost terénu a skalní břidlicové útvary severně od jezírka.

Nelíbilo se nám množství pohozených odpadků kolem cest.

Jezírka jsem popsal ve směru, ve kterém jsme je procházeli.

Pokud budete chtít jezírka pouze obhlídnout a neplánujete výšlap po kraji, potom nejjednodušší přístup k nim je z parkoviště vzdáleného přibližně sto metrů od Purpurového jezírka. K parkovišti vás z obce Wieściszowice přivedou ukazatelé (malé cedulky). Parkovné činí 5 zł, alespoň tolik je napsáno na ceduli při vjezdu.

V mapě je o pár metrů blíže k obci zakreslené ještě jedno parkoviště. To však není v provozu, příjezd na něj je přehrazen.

Přístup k vlastním jezírkům je bezplatný.

Poslední aktualizace: 15.6.2012
Autor: dupis

Okres Kamienna Góra

Příspěvky v okolí Rudawy Janowickie – barevná jezírka

Na Sněžku - přijedeme na Josefovu boudu nebo Erlebachova bouda - pohodlně autobusem ze Špindlerova mlýna Před námi se nachází klasický cíl snad kažké náštěvy Krkonoš - Sněžka. Na její vrchol (1602m.n.m…
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…
Nejvýše položený český turistický rozcestník, který se nalézá na vrcholu Sněžky, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce červené ve směru Špindlerova bouda - Pomezní bouda a po značce žluté ve směru Sněžka…
Nejvyšší hora České republiky a Krkonoš, 1602 m.n.m.
Jdeme na jeden z nejčastějších krkonošských výšlapů, cestou Česko-polského přátelství na Sněžku s návratem po úpatí Kozích hřbetů. Cestu k vrcholu Sněžky začneme na autobusové zastávce ve Špind…
Na vrcholu Sněžky stávala dříve roubená chalupa, která začala jako poštovna sloužit kolem roku 1899. Později se stala jen součástí-kioskem-patřícím k České boudě. Pro nevyhovující stav ji pak v roce 1990 zavřeli. …
Rýchorská bouda, dnes již bývalá horská, byla postavena v r. 1926. Dnes ji využívá České centrum ekologické výchovy. Občerstvení pro návštěvníky je však v provozu. K Rýchorské …
Údolí ledovcového původu s morénami, kary (Úpská jáma, Velká a Malá Studniční jáma), roklemi, vodopády, lavinovými svahy a lučními enklávami. V karech se vyskytuje vzácná květena i zvířena (všivec sudetský, koni…
Míříme za jednou z krkonošských klasik, za cestou Obřím dolem na Sněžku s návratem přes Růžohorky.   Z parkoviště u kapličky Panny Marie se vydáme na cca 6 km dlouhou cestu Obřím dole…
Dělostřelecká tvrz Stachelberg je součástí stálého železobetonového opevnění budovaného v letech 1935 - 1938 jako obrana proti fašistickému Německu. Díky Mnichovské dohodě v roce 1938 však nebyla dostavěna. V j…
Luční bouda - posvátné místo, nejen, českých turistů. Luční bouda se nachází na Bílé louce, při levém břehu Bílého Labe, pod severním svahem Studniční a Luční hory. Historie boudy sahá do počát…
Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů v blízkém okolí, která se začala těžit v 16. století. Postupně zde vyrostly…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku Adršpach. Nejlépe se sem dostaneme autem nebo na kole, jezdí sem ale také autobusová doprava či vlak.   Krásné skalní městečko s jez…
Horský hotel dostupný též kyvadlovou autobusovou dopravou ze Špindlerova Mlýna. Východisko turistických tras do západních i východních Krkonoš. Původní stavení na tomto místě známé již v r.1784, název podle Fran…
Adršpašsko-teplické skály patří mezi nejkrásnější a říká se i nejdivočejší skalní města v Evropě.Až do 18.století bylo toto místo nepřístupné díky neprostupné lesní vegetaci.Paradoxně díky požáru v 18.stol. se stala tato skalní oblast přístupná a přívětivá pro turisty.Cestou po turistickém chodníku je mnoho skalních útvarů probouzejících návštěvníkovu fantazii.Skály mají mnoho názvů a asi nejznámější jsou Milenci,starosta a starostová…
První lanová dráha na Černou horu zahájila provoz 31. října 1928, její délka byla 3 174 metrů. Lanová dráha v dnešní trase byla do běžného provozu uvedena v roce 1982, její délka je 2 303 metrů. Poslední význ…
Adršpašský Malý vodopád se nalézá, pod Velkým vodopádem, při cestě k jezírku. Do obou vodopádů přitéká voda z jezírka, které je napájeno říčkou Metují, která ve skalách pramení. Při troše nadsázky můžeme vodopády nazvat "vodopády Metuje"
Adšpašské Jezírko je jedním z lákadel a častým cílem turistů při návštěvě Adršpašských skal. Jezírko je napájeno říčkou Metují, která ve skalách pramení. Odtok z jezírka následně vytvář Velký a Malý vodopád. …
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály, skalní soutěsky a jezírka. Roste tady také řada původních a chráněných rostlin. Adršpašské skály najdeme severovýchodně od města Trutnov …
Špindlerův Mlýn leží v Severních Čechách, severním směrem od města Vrchlabí. Špindlerův Mlýn najdeme v srdci Krkonoš a patří mezi nejvyhledávanější rekreační střediska jak pro zimní tak i letní rekreaci. Ve městě …
Vyrážíme do hlavního města Krkonoš, do Špindlerova Mlýna Popisovat Špindlerův Mlýn jako středisko zimních sportů by bylo nošením dříví do lesa. Dominantou města je bílý most přes Labe, který se pro svůj tvar …
Jedinečné skalní město v severovýchodních Čechách leží 2 km od města Teplice nad Metují, 26 km od Náchoda a 24 km od Trutnova. Prohlídkový okruh je 6 km dlouhý a můžete jej projít za 2 až 3 hodiny. Cestou sp…
Trutnov - vstupní brána do východních Krkonoš na jejichž úpatí se, podél řeky Úpy, město nachází. První doložená zmínka u Trutnově spadá do roku 1260. Historické centrum města se nalézá v prostoru kol…
Babiččino údolí je velice půvabné místo rozprostírající se v údolí řeky Úpy nad vesničkou Ratibořice, ležící nedaleko České Skalice. Bylo pojmenováno podle známého díla Babička spisovatelky Boženy Němcové, kter…
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…
Empírově upravený barokní zámek Ratibořice, známý z díla spisovatelky Boženy Němcové ?Babička?, leží v údolí řeky Úpy, nazvaném Babiččino údolí. Zámek se nachází na Náchodsku v Královéhradeckém kraji, nedaleko m…
Hrad Pecka stojí na návrší nad stejnojmennou obcí, nacházející se na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. Hrad Pecka je jednou z nejvýznamnějších památek v Podkrkonoší. Po kamenném mostě ze 17. století návštěvníci přicházejí k hradní bráně. Nad Škopkovským palácem se zdvihají zbytky hlavní věže. V Harantovském paláci je stálá expozice věnovaná Kryštof…
Náchodský zámek je kulturní dominantou města Náchoda ve východních Čechách. Charakteristickým rysem zámku je gotická válcová věž s arkádovým Ochozem, která je vidět z dalekého okolí. Zámek je možné navštívit v kvě…
Počátkem osmnáctého století nechal hrabě Sporck na svém panství, u obce Kuks, zbudovat velkolepý areál, který dodnes okouzluje návštěvníky. Kromě proslulých lázní, které patřily k nejslavnějším v tehdejší Evropě, vyrostl v nádherném labském údolí také klášterní Hospital, který ozdobily sochy Ctností a Neřestí z dílny mistra Matyáše Bernarda Brauna. Špitálnímu komplexu, který připomíná zámek, vévodí kostel Kostel Nejsvětě…