Benešov

Benešov obklopuje Dobříšská pahorkatina a leží mezi Konopišťským potokem a Benešovským potokem. První písemná zmínka o Benešově pochází z roku 1219. Dnes zde žije přibližně 17 tis. obyvatel. Západně od Benešova se nachází známý zámek Konopiště.

Tip:
Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Město Vlašim / Zámek Líšno Ubytování Benešov
Turistické cíle / Mapa Benešova Přehrada Švihov - Želivka / Hora Blaník Hrad Český Šternberk

Kraj blanických rytířů
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kraj blanických rytířů

Rozhledna Špulka v Benešovské pahorkatině.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Rozhledna Špulka v Benešovské vrchovině
Rozhledna Špulka v Benešovské vrchovině  •  Fotografie (31)  • Foto: Bohumir
Cestou z parkoviště k rozhledně

Dalo by se říci, že na začátku bylo tak trochu bezcílné toulání SV částí Benešovské pahorkatiny. Ta je součástí Středočeské pahorkatiny, která patří k nejrozsáhlejším celkům v celé zemi. Její rozloha je 2410 km2 a nejvyšším vrcholem je hora Stráž ( 638 m.n.m.). Ta se nachází v její jižní části, nedaleko Bělčic. My jsme se ale ocitli na opačné straně pohoří, v městečku Divišově. V této chvíli jsme o výše jmenované rozhledně neměli ještě ani potuchy. Z Divišova jedeme po silnici č. 111 k západu a nedaleko vísky Lbosín nacházíme po pravé straně malé dosti, obsazené parkoviště. Tak tady zřejmě něco bude. Zastavujeme pod kvetoucí třešní a na nedaleké směrové tabulce se dozvídáme o rozhledně Špulce. Od příchozích víme, že rozhledna je odtud vzdálená jen 1 kilometr. Navíc nám přeje i počasí a tak nás čeká hezká vycházka.

Rozhledna Špulka se stavěla mezi roky 2013 až 2014. Od položení základního kamene 27. dubna 2013, byla rozhledna pro veřejnost otevřena 26. dubna 2014. Stojí na vrcholu kopce Březáku ( 533 m.n.m.). K její stavbě bylo použito smrkové a modřínové dřevo a kovová konstrukce. Uvádí se, že do projektu bylo zapojeno 21 obcí z mikroregionu CHOPOS. Na vyhlídku ve výšce 30 metrů se musí vystoupat po 151 schodu. Z nedalekého Lbosína prochází naučná stezka, na které se podílely děti z pěti okolních škol. Na vrcholu Březáku také končí Ptačí stezka s deseti ptačími pozorovatelnami, které seznamují s ptactvem žijícím v této lokalitě.

Od parkoviště vycházíme hezkou polní cestou mezi poli a loukami. Již z těchto míst se nám otevírají pohledy k jihu. Přibližně ve třetině cesty se objevuje nad lesem vrchol rozhledny. K cestě se připojuje stezka z Lbosína a poté již vstupujeme do lesa. Po krátkém stoupání se mezi stromy objevuje náš cíl. V přízemí rozhledny jsou rozmístěny panely, na kterých se seznamujeme jak s historií tak i o současném dění v okolních obcích. Informace jsou natolik zajímavé, že za přečtení stojí. Následně zdoláváme schody rozhledny a i přes horší viditelnost se nám otevírá nádherný výhled do všech světových stran. Popsat všechno viděné by zabralo hodně místa. Na JV je vidět Blaník a dále k jihu jeden kopeček za druhým. To platí i o všech dalších směrech. Ještěd a Krkonoše popsané na tabulkách jsme sice neviděli, ale vyloučit to nelze. Sestupujeme z rozhledny, seznamujeme se se strážcem objektu Špulíkem a stejnou cestou se vracíme. Zastavujeme se ještě u tůně Brčálník a náš krátký výlet je skoro u konce.

Bydleli jsme v hotelu Sázavský ostrov v Sázavě, kde jsme se i stravovali. Na oběd jsme zašli v Divišově do restaurace na náměstí. Vaří se tady dobře a obsluha se také snažila.

Poznat neznámé místo je vždy hezkým a zajímavým zážitkem. Rozhledna se určitě povedla a pokud tudy ještě někdy pojedeme, jistě se zastavíme. Nám se tady moc líbilo.

Rozhledna je otevřena celoročně. Od dubna do října je otevřen i stánek s občerstvením u rozhledny. Vstupné je dobrovolné a platí se do kasičky u vstupu na schody. Celá cesta tam i zpět je něco kolem dvou kilometrů a je to spíše příjemná procházka. Parkoviště tu jsou dvě A u silnice a B ve vísce Lbosín. Parkování je zdarma.

Poslední aktualizace: 16.6.2019
Autor: Bohumir

Divišov

Příspěvky z okolí Rozhledna Špulka v Benešovské pahorkatině.

Divišov - rozhledna Špulka u Lbosína a naučná Ptačí stezka
Tak to je naše poslední zastávka na cestě z naší úžasné dovolené na Broumovsku. Počasí se nám ráno pokazilo, na rozhledně Březina i Petrovice II nám pršelo a moc toho vidět nebylo, ale teď máme štěstí, přestalo pr…
Rozhledna Špulka je na vrchu Březák nad vesnicí Lbosín v nadmořské výšce 533 metrů. Z vesničky vede k rozhledně naučná stezka. Narozdíl od mnoha nových…
Rozhledna Špulka stojí na kopci Březák u Lbosína, Březák je nejvyšší kopec mikroregionu Chopos. Rozhledna je vysoká téměř čtyřicet metrů a vyhlídková plošina je ve třiceti metrech. U rozhledny je kruhová naučná stezka s 21 naučnými panely zavěšenými na táhlech pod rozhlednou. Pod rozhlednou vzniká kamenná mapa…
Naším hlavním cílem při tomto výletu je vrch Březák, na kterém byla letos na jaře otevřena nová rozhledna Špulka. Vycházku k rozhledně začneme v obci Lbosín, kde je hned na příjezdu do obce parkoviště. Odtud se pa…
Popis zámku: Vesnice Třebešice, kde se nachází pomalu se rozpadající Zámek leží 9 km severozápadně od Vlašimi a 4 km západně od Divišova. Zámek je jednopatrová budova obdélníkového půdorysu. V ose průčelí je m…
Židovská komunita je v Divišově poprvé zmiňována v roce 1685. Tehdy se jednalo o pouhé dvě rodiny. Ke konci 18. století tady žilo již deset rodin a v roce 1888 už 133 osob. Modlitebna byla…
Pomník se nachází v dolní části Tyršova náměstí v parkově upraveném prostoru. Na čtvercové základní desce jsou umístěny tři stupně, které se k vrcholu zmenšují. Na nich je vztyčen podstavec…
Divišov od svého počátku byl poddanskou vsí, kterou založil kolem roku 1130 šlechtic Diviš. Byl zřejmě ve své době významnější osobou, protože patřil ke družině knížete Břetislava I. V roce…
Turistický rozcestník v centru Divišova u kostela sv. Bartoloměje neoznačuje ani tak rozcestí, jako spíše upřesňuje směr zde procházející značené trasy. Jde o zeleně značenou turistickou trasu, která do Divišova přichází od jihu z Bílkovic a pokračuje na sever na Drahňovice a dál k údolí řeky Sázavy. Rozcestí na Tyršově náměstí v Divišově však můžete využít i jako výchozí…
Barokní zámek stojí na západním okraji obce Ostředek na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zámek je patrová obdélná stavba s kaplí, ve které je socha Čechie z roku 1765, vystavovaná na světové výstavě Expo v Montre…
Chotyšany patří k sídlům, které ve středověku patřily mezi dosti zajímavá místa. První písemná zmínka je až z roku 1250, ale je jisté, že osada tady stála o mnoho let dříve. V této době…
Zámek v Chotýšanech
Obec Chotýšany leží na okresní silnici z Benešova do Vlašimi. První zmínka o obci pochází už z roku 1250. Tehdy zde stála jen malá tvrz rytíře Mrákoty z Chotýšan, ale později se v držení…
Trasu kolem kaskád a vodopádů Šternovského potoka jsem začal u křížku ve šternově (autem sjet z D1 a před Šternovem doleva na Drahň…
Nedaleko Dobříčkova se 9.května 1945 setkaly při osvobozování Prahy 1.ukrajinský front sovětské armády I. S. Koněva s vojsky 2.ukrajinského frontu maršála R. J. Malinovského. U silnice č.112 z Benešova do Vlašimi se nachází památník připomínající tuto událost. Po roce 1989 z něj byl odstraněn tank, který byl jeho součástí a na místě zůstala jen kamenná mohyla s tabulkou.…
Barokní Zámek Jemniště se nachází ve Středočeském kaji, 9 kilometrů jihovýchodně od Benešova. V sezóně je zámek přístupný denně kromě pondělí. Zámek má půdorys písmene H. Na zámku jsou k vidění historické interiér…
Jemniště je směrem k Benešovu u Prahy, tam odbočíte na Vlašim a po několika km je již Jemniště vidět.   49° 44' 41.173''' N , 14°47' 4.493''' E Jemniště láká…
Barokní zámek Jemniště s leží mezi městy Benešov a Vlašim. Původně středověká tvrz byla koncem 16. století přestavěna na čtyřkřídlý zámek situovaný severozápadně od obce. Jedná se o komplex patrových budov o půdor…
Při návštěvě hradu Český Šternberk si nenechte ujít nejen prohlídku hradních interiérů, ale nezapomeňte také na možnost nádherných výhledů, ať už z hradního nádvoří či z blízkého okolí hradu. Jedno takové místo s …
30.7.2014 Ačkoliv večírek byl celkem velkolepý, ráno pod širákem je kupodivu snesitelné, tedy žádná kocovina. Když už jsme u kempu, tak se hodláme poněkud zkulturnit do další cesty, totiž…
Český Šternberk
Soutěž 3 body
Hrad Český Šternberk stojí na úzkém skalnatém kopci nad řekou Sázavou. Hrad se nachází ve Středočeském kraji a je druhou nejnavštěvovanější památkou na Benešovsku. Hrad je otevřen od června do října denně mimo pon…
Renesanční zámek Komorní Hrádek stojí na pěkném místě uprostřed lesa vysoko nad levým břehem řeky Sázavy nedaleko Chocerad na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zámecký areál tvoří 2 části ? starší pochází z doby…
Pojedete-li po dálnici D1 směrem na Brno a na 29. kilometru z dálnice odbočíte, po třech kilometrech přijedete do údolí řeky Sázavy, která protéká obcí Chocerady. Údolí je na pravém břehu otevřeno do svažitého, …
Vlašim - Čínský pavilon
Soutěž 3 body
Dominantou parku je dodnes Čínský pavilon. Původně se do něj vstupovalo pomocí Můstku ze sousední věže. Interiér byl zařízen v čínském duchu a doplněn skleněným zvonem a čínskými porcelánovými figurkami. V okolí p…
Popis loaklity Druhá polovina čtrnáctého století byla požehnanou dobou středověkých Čech. Země a její obyvatelstvo již několik desítek let nepocítilo tíhu války. Nastal nebývalý rozmach hospodářství stavebnictví …
Benešov leží jihovýchodním směrem od města Prahy. Městem prochází železniční trať vedoucí z Prahy do Tábora. Benešov je nedaleko dálnice z Prahy do Brna. Město bylo postaveno mezi dvěma potoky a to Konopišťský a B…
Zámek je nejvýznamnější památkou města Vlašim na Benešovsku ve Středočeském kraji. Zámek stojí na ostrohu nad Blanicí. Ve čtyřkřídlém zámeckém objektu sídlí muzeum s vlastivědnou expozicí a souborem dokumentujícím…
Vlašim leží ve Středních Čechách, jihovýchodním směrem od města Benešov. Město se rozkládá v Podblanické oblasti a větší část města je na pravém břehu řeky Blanice. V okolí města je vybudovaná …
Městečko Sázava se proslavilo především díky proslulému místnímu Klášteru, který je jedním z nejstarších středisek vzdělanosti u nás. Klášter byl založen v roce 1039. V 18. a 19. století byl přestavěn na zámek, …
Konopiště
Soutěž 2 body
Zámek Konopiště je navštěvovanější památkou na Benešovsku ve Středočeském kraji. Při návštěvě zámku si turisté mohou vybrat ze tří prohlídkových okruhů. Na zámku jsou k vidění reprezentační a hostinské místnosti s…