Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lidečko

Pulčínské skály trochu jinak - aneb kam značky nevedou

Tipy na výlet Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

cesta k přírodní vyhlídce nad Lidečkem
cesta k přírodní vyhlídce nad Lidečkem  •  Fotografie (100)  • Foto: Franta

Tak jako přináleží větším městům městské čtvrti a předměstí, mají i známé Pulčínské skály na Valašsku svoji periférii. Ta je běžným návštěvníkům těchto skal téměř neznámá, přitom nabízí místa romantická a překrásná, s četnými zákoutími nezdevastované přírody a ukázkou původního karpatského horského pralesa. Středobodem všeho jsou desítky - spíše stovky - mimořádně zajímavých pískovcových skalních útvarů, které zde ve flyšovém pásmu vnějších Západních Karpat kdysi vznikly.

Tento výlet je místy trochu náročnější - ne v délce ujítých kilometrů, ale čekají nás místy trochu krkolomnější "výšvihy" a tak ho doporučuji jenom opravdovým milovníkům skal , romantikům a " fajnšmekrům" - a samozřejmě je určen jen pěším poutníčkům ...

Naši pouť odstartujeme na zastávce busu Lidečko - Čertovy skály. Kolem motorestu jdeme po silnici směrem ke Vsetínu ... až k 0.5 km vzdálenému rozcestí k Pulčínu. Pak projdeme pod mostem a zamíříme po hlavní cestě k Pulčínu, a po 200 m odbočíme na strmou lesní cestu napravo do svahu. Stoupání se zmírní a vyjdeme na plošinku v lese, na níž jsou rozhozeny nízké, ale fantasticky modelované skalky. Najdeme tu "Trojčata" i skalku s názvem "Muzikální příšera", neboť to - co drží v ruce - vypadá jako opravdová kytara ! Celé prostranství ohraničují 3 mrazové sruby, z nichž ten prostřední zdobí ukloněná skalní věž - "Čertův zub".

Po prohlídce se vrátíme zpět na silnici a mírným stoupáním pokračujeme až po ohbí ostré zákruty. Nad ní se vypíná docela slušné skalisko o výšce až 12 m, my ale před zatáčkou odbočíme na skoro neznatelnou pěšinu vlevo od cesty a lesem zestoupíme k soutoku potoků a křižovatce cest. Napravo vidíme velikou plochu nové paseky, ale už vyčistěné a s výsadbou nových stromů. Zaujme nás pohled na delší, členitou a vysokou skalní stěnu. My k ní ale nepůjdeme, naše další cesta vede po lesní cestě po pasece proti toku potoka Pulčiňáku, kde musíme místy překonat i několik menších močálů. Po lesní cestě se zprvu vyšvihneme vysoko nad koryto potoka a pak už pohodlně klesáme k silničce s modrou turist.značkou.

Foto: Franta

Pokračujeme pořád proti toku potoka, ignorujeme lesní cestu vpravo, po níž odbočuje modrá značka k hlavním, asi 1 km vzdáleným Pulčínským skalám a po několika zatáčkách přicházíme na rozcestí několika cest. My se držíme stále té hlavní a ta stoupá do svahu, napravo je louka se zděným seníkem a na jejím horním konci ze silničky odbočuje rozježděná lesní cesta, vedoucí po vrstevnici. Po ní se dostaneme do lesa, zanedlouho vlevo v lese vidíme bloky balvanů a nižších skal, vede k nim ostře stoupající pěšina. Než se dostaneme na užší lesní cestu -( kdysi dávno tudy procházela modrá značka, která dnes vede jinudy) - pod skalními útvary "Pět Kostelů", projdeme kolem velmi zajímavých skalek. Jedna připomíná vykotlananou zubní stoličku. Už v těchto místech si všimneme toho, jak se "civilizovaný" les náhle změnil v naprostou divočinu horského lesa.

Nespíš zůstanete v úžasu stát jako já - ( i když už jsem tudy prošel snad 100 x) - pod obrovským členitým útesem, jehož výška prý dosahuje 40 metrů . "Pět kostelů" je v podstatě soustava mrazových srubů, s balvanitým rozpadem pod skalními stěnami a ty dvě nejvyšší skály jsou obrovité členité útesy, které z lesního svahu vystupují. Nalezneme zde i několik skalních věží - i když mnohem menších rozměrů než mají hlavní skaliska. Co nás ale nejspíš dostane " na kolena", tak je pohled na fantastickou výzdobu skalních stěn, doslova posetých dutinami, voštinami a jinými tvary zvětrávání a člověku se ani nechce věřit, že něco takového uvidí je k vidění i tady na Valašsku. Spíše si připadá jako návštěvník Hruboskalského skalního města. Pak si ale uvědomíte jeden podstatný rozdíl, který vás možná hned netrkne do očí : zatímco většina skalních měst v Čechách je obklopena borovicovými lesy, protože je tam všude kplem písčitá a velmi chudá půda, tady je kolem vás pravý nefalšovaný zbytek horského pralesa !!! Přední a Zadní kostel od sebe dělí vzdálenost necelých 100 metrů. Spojuje je uzounký horolezecký chodníček a zároveň jsou od sebe odděleny chaosem dalších menších skalních stěn, věžiček, věží a velkých balvanů. Všechny kameny jsou porostlé několika druhy šťavnatě zelených mechů o desítkách odstínů zeleně. Společnost jim dělají padlí lesní velikáni a samozřejmě "živé" stromy s překrásně tvarovanými kořeny. Než se vydáme k Zadnímu skalnímu útesu, vystupme po chodníčku odzadu pod temeno toho Předního a pokochejme se bizarní stěnou se zvláštními útvary a zbarvením. Na vrchol skalního útesu by se při troše šikovnosti dalo vystoupit, ale nebudeme pokoušet osud. ( Jen pro vaši informaci - vrchol skály je doslova proěravěn desítkami překrásných skalních mís. Kdysi dávno v čase mého dětství přístup umožňoval kmen stromu. Ten byl ale časem při vichřici vyvrácen - takže nechejme nyní nepřístupný vrchol ke zdolání horolezcům a my se vydejme dál ). Zadní kostel je druhé mohutné skalisko, jehož výška dosahuje "jen" asi 25 m, ale zde nás překvapí zase jinak vyzdobená skalní stěna a též krásně žlutooranžová barva pískovce a stejně zbarvených kruhových dutin - tafoni. Tento vrchol z druhé strany přístupný je a při troše opatrnosti se dá k vrcholové hraně útesu a pohledu do hlubin vyplazit... Možná vás napadne - a kde jsou ty další "kostely", když jich tu má být podle názvu 5 ?!? Tak to já nevím, ale myslím si, že je to pro skály daleko hezčí název, než třeba taková " Medvědica", jak nazývají Přední kostel horolezci...

Z překrásných míst pokračujeme po hřebeni kolem hezkých buků k výšvihu s další skalkou, která je pokryta uměle navršenými kamennými mužiky. Neptáme se proč to tu je, třeba tu vzniká nové kultovní místo pro ty, kteří tak jako já Pulčínské skály milují " až za hrob". A tak tu možná také přidáme kamínek, abychom se mohli na tato místa ještě někdy vrátit a pak nás čeká výšvih do pořádného, ale už "skáluprostého" krpálu. V polovině prudkého svahu přicházíme k dalšímu pozoruhodnému jevu : nachází se tu několik větších závrtů a vy si možná protřete oči, jestli jste se neocitli někde v Moravském krasu. Musím vás zklamat - nejedná se o pravé závrty, ale o deprese vzniklé propadem terénu a podzemních skalních bloků při hlubinném ploužení vrstev. Tento jev se v Karpatech nazývá pseudokrasem a pod těmito místy se vyskytují pískovcové jeskyně a sluje. V Beskydech jsou asi nejznámější Radhošťské ďůry, nad Čertovými skálami pod vrcholem kopců se ale také nachází soustava jeskyní, z nichž nejdelší dosahuje délky přes 100 metrů a mohli bychom tam spatřit i podzemní propast. Stejně tak tady - na Pulčinách se setkáme - s vícero pseudokrasovými jeskyněmi, jejich chodby jsou převážně velmi úzké a nějakou výzdobu bychom v nich hledali marně. Jsou to spíše sluje, ve kterých se schovávají draci a jiné pohádkové příšery a jimiž vedou cesty dolů do pekla... Ale teď vážně : v místech, kde se nyní nacházíme se nachází jedna větší, asi 25 m dlouhá jeskyně zvaná " Hliněná". Když se ale podíváme na ten chaos pod našima nohama a představíme si, že bychom se někam do neznáma měli plazit po břiše a v čvachtajícím blátě, chuť na průzkum nás dozajista přejde !

Foto: Franta

Cestou dál nás čeká krátký výšvih a stojíme v lesním průseku, kterým prochází také lesní cesta. ( Vpravo odbočuje dolů k hlavním Pulčínským skalám, ještě nedávno tudy vedla i modře značená trasa a tato cesta byla pozoruhodná tím, že jsme z ní absolutně nic zajímavého neviděli !!) My pokračujeme stoupáním několik set metrů k tur.rozcestníku pod Hradiskem. Kousíček se "svezeme" po červené značce - až na plošinu se zajímavými rozpláclými skalkami. Od nich odbočka vlevo do shluku skal a skalek Velkého skalního města. Zde můžeme vidět - obklopené horským pralesem - nesčetné skalní útvary, jako například skálu Kazatelnu, která by svým pozoruhodným tvarem mohla být symbolem tohoto rozlehlého skalního města, Jeskyni Hladomornu ( její délka dosahuje více jak 40 metrů) a která se nyní bůhvíproč nazývá " Velryba" ??? ( I objevitelé Nových světů respektovali původní domorodé názvy a tak to prosím vás ctěte i vy, vážená média a nezavádějte sem jakési exotické nepůvodní názvy !! ) Dále ve skalním bludišti můžeme vidět opravdovou raritu - skalní viklan v pískovcích, další pozoruhodné skály atd ... Mohutná stěna mrazového srubu v centru skalního města, tvořená jedinou skalní lavicí, je svými 19 m nejvyšší zdejší skálou, ale nejdelší soustavou skal je "Bílá stěna" v samém závěru skal. Kromě pozoruhodné skály - připomínající hlavu rošťáka ze slavného animovaného amerického seriálu - se tu setkáme např. také s nádhernými ukázkami skal, jejichž vrásy a lavice navozují představu obřích "harmonik". Po náhorní ploše Bílé stěny klesáme čím dál prudčeji ze svahu lesem, míjíme několik vstupů do neznámých jeskyní, mineme vrcholek skalní polověže Satana a najednou se před námi překvapivě objeví ústí skalní rokle. Je to dvojník té krásné rokle z druhé strany Hradiska, která se zove Propadlým hradem či po trampsku " Anconou", tato je ale menší, má prudší spád a je to ta ošklivější sestra...

Pod roklí nás čeká prudší zestup na lesní přibližovací cestu a až tady také končí ta -místy přerušovaná - " Bílá stěna", čímž můžeme její délku odhadnout na víc jak 250 m ! Po lesní cestě klesneme do údolí na lesní asfaltku a pak už pohodlně kráčíme kolem potoka k chatě Lesů ČR. Tady vidíme pěkný rybníček, nad cestou upravenou studánkou a můžeme si tu na lavičce vydechnout. Silnička dále klesá k loučce se seníkem, kde to už známe a tím jsme uzavřeli naše " kolečko" ... Klesáme dál po silničce, napojíme se na modrou od Pulčínských skal a necháme se jí dovést zpět na zastávku Lidečko - Čertovy skály, kde jsme začínali náš výlet - je to tam odsud jen 3 km ...

Foto: Franta

Protože nejdeme na hlavní skály, odkud je to blízko nahoru do Pulčína do Saloonu k Willymu anebo k obchůdku a bufetu u pana Žůrka, nezbývá než potravu a pitíčko vláčiti celou cestu na vlastním hŕbečku...

Krásné je tu vše a to tak, že je člověk ochoten tolerovat i nějaké to štípnutí od mravence nebo agresivního létajícího hmyzu ... Když vám vyjde počasí, pochopíte, proč se o zdejších místech píše jako o jednom z nejkrásnějších koutů jižního Valašska !!!

Pokud budete ignorovat hlas křepelky, která na vás z louky zaječí, že chce svých " Pět peněz" - ... tak nic. ( Jen za Dopravu sem a zpět k vašemu domovu).

Poslední aktualizace: 05.06.2011
Autor příspěvku: Franta
Pulčínské skály trochu jinak - aneb kam značky nevedou - Služby, informace
Pulčínské skály trochu jinak - aneb kam značky nevedou na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Pulčínské skály trochu jinak - aneb kam značky nevedou

Skála sice neleží na žádné turisticky značené trase  - ale přesto vy, návštěvníci Pulčínských skal, jedoucí nahoru do obce Pulčín autem, na motocyklu či na kole - velmi dobře znát…
  Chutnou pramenitou vodou se návštěvník Pulčínska neosvěží jen pod hlavními skálami - (kde se v bezprostřední blízkosti potoka Pulčiňáku nachází hned několik upravených pramenů), ale se dvěma studánkami se s…
   Všichni jistě dobře znáte některou z pověstí o vzniku Čertových skal u Lidečka. Jednotlivé verze se od sebe sice liší, ale mají společného jmenovatele a autora tohoto neobvyklého stavebního díl…
 Každé pohádkové království bývá na svých hranicích chráněno proti vetřelcům ozbrojenými hlídkami a v místě hlavního vstupu do země stojí řádná stráž. Nejinak je tomu i u vchodu k pohádkově krásným Pulčíns…
  Málokterý z návštěvníků, který se kochá výhledem z úžasného cimbuří  skalní hradby Čertových skal na okolní krajinu a obec Lidečko, má povědomí o tom, že tento mohutný skalní útvar není tím je…
  Jen několik desítek metrů nad pustnoucí Plevákovou Studánkou se na potoku Pulčiňáku nachází menší přírodní zajímavost, kterou ale většina putujících míjí bez povšimnutí, neboť silnička tu stoupá v pravoto…
   Dobu ledovou sice dnes skoro každý "zná" díky populárnímu animovanému rodinnému filmu, ale ono to tehdy patrně tak idylické nebylo. Krajem se sice proháněla stáda mamutů, pronásledovaná pravěkými lovc…
 Nyní se spolu podíváme na místo na první pohled málo atraktivní, na vrcholové témě kopce Stráž II (623 m). V konkurenci blízkých Pulčínských a Čertových skal  na něj vystoupá asi málokdo, a proto jsou j…
Jdeme na turisticky velmi známé Pulčínské skály. Část výletu půjdeme po cyklostezce a taky se zastavíme za domácími zvířátky na chatě Severka. My jsme (jako obvykle) bydleli na Horské chatě…
Přírodní památku Čertovy skály (0,15 ha) najdeme na zádním okraji Vizovických vrchů, v Komonecké hornatině, na severním okraji obce Lidečko, asi 100 m od státní silnice a 150 m od železniční trati Vsetín - Horn…
Oblíbené turistické a horolezecké pískovcové skalní město u obce Lidečko, jihovýchodně od Vsetína.
 Pro návštěvníky Pulčínských skal, kteří dávají před luxusem ubytování v hotelu či penzionu přednost spaní v přírodě a kteří milují pocit, kdy je od noční tmy dělí jen tenké plátno jejich stanu... tak pro ně …
  Tento veliký skalní útvar je ukryt ve zbytečku horského lesa asi 100 m od Předního kostela. Než k němu ale po krkolomné horolezecké pěšině, vedoucí pralesovitým terénem, dorazíme, můžeme po naší l…
Myslím, že z národa turistického se dnes najde málokdo, komu by se při vyslovení jména Pulčín nevybavil v hlavě obrázek známých Pulčínských skal s překrásným okolím. Protiváhou skal je malebná dědinka Pulčín. St…
Jakže to tenkrát bylo? Už jste to slyšeli? Jak Rozina, děvče jako květ, odmítlo čerta za manžela? Toto stvoření si pro svého nastávajícího prý vymyslelo úkol, aby otočil říčku Lidečku do protisměru. A jak už to v pohádkách bývá, mělo to být do svítání, než "kohút zakokrhá". Však taky páni kupci chtěli všechny kohouty ve vesnici  toho večera odkoupit. Ale jedna chytrá…
Horská osada ležící stranou velkého cestovního ruchu. Najdete ji nedaleko Valašské Polanky, jižně od Vsetína. V 15. století je zmiňována jako ves patřící k hradu Pulčínu (místo se nazývalo Pulčiňák). V roce…
  Tímto výrazným kopčiskem, vypínajícím se nad mohutnou hradbou Čertových skal u Lidečka a nad soutěskou Lomensko, končí hlavní hřeben Vizovických vrchů a dál na východ se už rozkládá horstvo…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…
  Sedím na odpočivadle u studánky na Zámčiskové cestě pod Pulčínskými skálami a marně dumám nad tím, kterak se dostati nahoru do skalních měst a zákaz vstupu mimo značené cesty do Národní přírodní rezervace n…
Lidečko leží jižním směrem od města Vsetín kolem silnice spojující Vsetín a Valašské Klobouky. Obcí prochází také železniční trať spojující tyto města. Lidečko se rozkládá v údolí tvořeném řekou Senice. Východní…
Území NPR tvoří Pulčínské skály na vrcholu Hradisko (773 m) včetně jeho prudkých svahů a dalších v lese ukrytých skalních útvarů. Rezervace je situována v jihozápadní části horského pásma Javorníků v Pulčínské h…
Národní přírodní rezervaci Pulčín - Hradisko (72,73 ha) najdeme v CHKO Beskydy, v jihozápadní části horského pásma Javorníků (podcelek Makytská hornatina, okrsek Pulčínská pahorkatina), , asi 0,5 km severně od o…
Máte-li rádi přírodu a vše, co k ní patří, pak vám doporučujeme navštívit pískovcové skály, kterým se začalo říkat Čertovy podle pověsti o sázce chytrého valašského mlynáře s čertem. Jedná se o skalní stěnu charak…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…
Štramberk leží na Severní Moravě, jižním směrem od Ostravy. Městečko se rozkládá pod vrcholky Moravskoslezských Beskyd a na pravém břehu říčky Sedlnice. U jihozápadního okraje města je na…
"Lysá hora je nejvyšší hora Moravskoslezských Beskyd (1323 m n. m.). Z jejího vrcholu, který není zcela zalesněný, se rozbíhají 4 velké rozsochy, jež se rozvětvují v další menší podruž…