Brno

více o Brno

Partner lokality

Technické muzeum v Brně

otevírá 5. 10. výstavu Káva Lamplota -  prvotřídní kvalita! věnovanou osobnosti H. M. Lamplotovi.

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Brno
Články redakce vybrat: vše / nic

Procházka přes Palackého vrch a Střelecký kopec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Vrcholová partie Palackého vrchu
Vrcholová partie Palackého vrchu  •  Fotografie (19)  • Foto: dupis

Palackého vrch (339 m n.m.) v brněnské části Žabovřesky je prvním vrchem, který jsem kdy navštívil v obleku a v kravatě díky zbylému času a náhlému rozhodnutí.

Na promoce konané v aule fakulty strojního inženýrství VUT jsme přijeli příliš brzy. Posedávat ve vestibulu nebo jet na otočku do centra moravské metropole se nám nechtělo, a tak jsme se rozhodli projít se na Palackého vrch, pod kterým celý kampus Vysokého učení technického leží.

Pomník na počest Františka Palackého

O žádné velké převýšení ani náročný výstup se nejedná. Vycházíme ulicí U vodárny a necelý kilometr mírně stoupáme převážně po asfaltovém či jinak zpevněném povrchu. Přibližně po dvaceti minutách procházkovým tempem přicházíme na Palackého vrch. Stojíme na plácku obklopeném vzrostlými listnatými stromy. Výhled z vrchu proto není žádný. V severozápadní části plácku stojí od roku 1908 kamenný pomník na počest Františka Palackého, historika, politika a spisovatele. Jako dárce pomníku je v kameni vytesán sokol Tyrš. V roce 1994 byl pomník obnoven na náklady města Brna.

Z vrcholu pár desítek metrů poodcházíme k místu s alespoň omezeným výhledem. Můžeme se tak těšit z pohledu západním směrem ke Komínu a Bystrci.

Z Palackého vrchu se dámská část výpravy vrátila stejnou cestou zpět k výchozímu místu k fakultě strojního inženýrství v Technické ulici. Jejich obutí přeci jen neodpovídá mým dalším představám popojít nezpevněným terénem na Medlánecké kopce.

Dál pokračuji sám nejprve listnatým lesíkem, následně kolem sportovního areálu VUT a zahrádkářskou kolonií. Kousek před přírodní památkou Medlánecké kopce se napojuji na zeleně značenou turistickou cestu z Komína, která mne spolehlivě dovede ke kýženému cíli.

Detail desky
Detail desky  •  Foto: dupis

Vystoupám na větší ze dvou Medláneckých kopců, na Střelecký kopec (338 m n.m.). Výstup opět není nikterak prudký, dlouhý ani namáhavý. Z vrchu jsou už pěkné výhledy na více stran. Brňané Střeleckému kopci říkají Palačák. Tím přespolní neznalé turisty matou, protože Palačák (alias Střelecký kopec) není oficiální Palackého vrch.

O přírodní památce Medlánecké kopce se příliš rozepisovat nebudu. Píšu o ní na Turistice.cz v jiném příspěvku.

Už jen zmíním, že ze Střeleckého kopce jsem sestoupil k vysokoškolským kolejím Pod Palackého vrchem a Kolejní ulicí podél „zdi nářků“ se vrátil k fakultě strojního inženýrství, kde na mne již čekala dámská část výpravy.

V přízemí výškové budovy fakulty strojního inženýrství byl zajištěný prodej občerstvení.

Využili jsme času a poznali nová místa v Žabovřeskách (Palackého vrch) a Králově Poli (Střelecký kopec).

Výhled z Palackého vrchu západním směrem

Celá popsaná trasa procházky měří 3,5 km a pomalým tempem jsem ji prošel za hodinu a čtvrt až hodinu a půl.

V Technické ulici u fakulty strojního inženýrství je parkování zdarma.

Poslední aktualizace: 29.12.2011
Autor: dupis

Brno

Příspěvky z okolí Procházka přes Palackého vrch a Střelecký kopec

Zeď nářků Pod Palackého vrchem
Dlouholetou tradici udržují absolventi fakult Vysokého učení technického v Brně. V areálu kampusu VUT na přibližně 100 m dlouhé Zdi nářků, plotu podél ulice Kolejní, a na přilehlé silnici dávají vtipnými…
Nachází se u konečné zastávky tramvaje č. 12 Technologický park v Králově Poli. Začíná zde žlutě značená turistická cesta, která směřuje kolem vyskokoškolských kolejí na Střelecký vrch, sedlem pod Medláneckým vrchem na zalesněný hřeben Malé Baby a přes Velkou Babu, kolem vrchu Chocholy a Sychrova pokračuje vrcholovým hřebenem přírodního parku Baba až pod Kuřimskou horu, za níž klesne…
Přírodní památku tvoří dva kopce. Menší Medlánecký (322 m n.m.) se nachází v brněnské městské části Medlánky a větší Střelecký (338 m n.m.) v městské části Královo Pole. Do 60. tet minulého století oba kopce patřily Medlánkům. Střelecký kopec se poté „přesunul“ do Králova Pole díky katastrálním změnám. Kopce nejsou nikterak náročné na výstup. Nejníže položené úpatí kopce je…
Technické muzeum v Brně.
Dle mého názoru skvělým tipem na výlet je Technické muzeum v Brně. Dá se sem dostat autem poměrně snadno a to po celý rok. Pokud se někdo rozhodne jet vlakem, stačí dojet na nádraží Brno hlavní nádraží, nastoupit …
ZOO u Brněnské přehrady.
Vcelku rozlehlá (327ha) obora přímo v Brně, dostupná městskou hromadnou dobravou, jejímž hlavním lákadlem jsou divoká prasata. Vidět zde ale můžeme i muflony, daňky a jeleny sika. Hlavní…
Největší brněnský park o rozloze 22,3 ha byl založen v roce 1786. Byl prvním městským veřejným parkem nejenom v Brně, ale i v zemích Koruny České. Park, který za svou více jak dvousetlet…
  Lodní doprava na Brněnské přehradě je provozována od 5. května 1946. Tehdy zde poprvé vypluly lodě Brno, Morava a malý člun Svratka. Po roční odmlce dne 8. května 2010 byl opět zahájen…
V brněnských Soběšicích během minulého roku vyrostla díky občanské iniciativě Soběšická garda nová rozhledna s výhledem na Brno, Moravský kras a kopce…
I přesto, že bydlím v Brně celý život, nikdy jsem nebyla na prohlídce hradu Špilbek. Vždy jsem byla pod ním v parku, ale nikdy ne uvnitř. Tak jsem se rozhodla na napravit a vyrazila jsem na prohlídku. Zakoupila js…
Vojenská pevnost s kasematy, dominanta města Brna.
Je spolu s hradem vyhlášen za národní kulturní památku. Má rozlohu 17 ha a svojí polohou i expozicí je jednou z dominant města. Založen byl v letech 1861 až 1862 z podnětu tehdejšího vel…
Zdejší aquapark je první stavbou svého druhu v Brně. Provoz byl zde zahájen 14. dubna 2010. Aquapark se nachází v brněnské městské části Kohoutovice v těsné blízkosti areálu základní školy…
Brnensky hrad Spilberk byl zalozen ve druhe polovine 13. stoleti ceskym kralem Premyslem Otakarem II. Ve 14. stoleti slouzil jako sidelni hrad moravskych markrabat z rodu Lucemburku, urcity cas na nem pobyvala …
Hrad Špilberk je monumentální pevností nad centrem největšího moravského města Brna, nacházejícího se v Jihomoravském kraji. Původní gotický královský hrad z 13. století si svého původního účelu reprezentačního …
Brno je krajské město Brněnského kraje a najdeme jej na Jižní Moravě. Brno bylo postaveno na soutoku řek Svratky a Svitavy. Brno se rozkládá v jihomoravské rovině, která u východního okra…
Areál Výstaviště se nachází v městské čtvrti Pisárky. Rozkládá na ploše více jak 650.000 m2 a svojí architekturou se řadí mezi nejkrásnější veletržní areály v Evropě. Již více jak sedmdesát…
Náměstí Svobody je považováno za pomyslný střed a centrum celého města. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, kdy se nazývalo Dolní rynek. Ve středověku si zde bohatí…
Legendární brněnský drak, ve skutečnosti krokodýl nilský se nachází pod stropem v průchodu Staré radnice. Je zavěšen na řetězech v podloubí a svou otevřenou tlamou má nahánět hrůzu. O tom, jak a proč se do Brna dostal, koluje řada verzí, případně i pověstí, jak o takovýchto kuriozitách bývají. Jedna vypráví, že jej do Brna přivezli křižáci. Další, prý nejvěrohodnější, že jej…
Dnešní náměstí Zelný trh vzniklo již ve 30. letech 13. století. Tehdy se nazývalo Horní náměstí. Jeho součástí byl i Drůbeží trh, Hrnčířský trh a Vetešnický trh. Až v 15. století náměstí…
Jihomoravská metropole s řadou památek, sdvěma dominantami - hradem Špilberkem a vrchem Petrov s katedrálou Sv.Petra a Pavla.
Nejvýznamnější rekreační oblast města Brna. Nachází se na severozápadě města a dnes zabírá území městských částí Bystrc a Kníničky. Byla vybudována v letech 1936-40 na řece Svratce, kdy…
Kapucínska krypta sa nachádza pod kostolom Nalezení sv. Kříže.V polovici 17. storočia tu začali pochovávať členov kapucínskeho rádu,ale aj významné osobnosti a spriaznené duše kapucínov.V podzemí si návštevník pozrie mumifikované telá mníchov a cirkevných osobností. Medzi mníchmi tu našiel miesto svojho posledného odpočinku aj  barón Trenck, veliteľ obávaných pandúrov (1711…
Rozsáhlý hrad Veveří stojí na skalnatém ostrohu nad Brněnskou přehradou. Veveří se nachází na Brněnsku v Jihomoravském kraji. Hrad Veveří je jedním z nejmalebnějších a nejrozsáhlejších hradů u nás. Vlastní hrad,…
Macocha je propast, tvořící jednu z nejzajímavějších atrakcí celého Moravského krasu, který spadá do oblasti Brněnské vrchoviny. Prozatimní hloubka dosahuje cca 138 metrů. Propast vznikla…
Propast Macocha lákala lidi odnepaměti. První dobrodruzi, kteří sem přicházeli, ale museli podstoupit riziko, aby se na její dno mohli podívat. Macocha je 138 metrů hluboká a když ještě na…
Hrad Pernštejn je druhým nejmohutnějším hradem u nás. Hrad stojí nad městečkem Nedvědicí v Jihomoravském kraji a je jedním z našich nejzachovalejších a historicky nejcennějších hradů. Hrad je možné navštívit v dubnu a říjnu o víkendech a svátcích a od května do září každý den, návštěvníci si mohou vybrat ze 4 prohlídkových tras. Jedinečnou ukázkou opevňovací techniky na hradě…
Lednice
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické KRAJINY. Zámek se nachází na B…