Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Zlín a okolí

Krajské město Zlín leží ve východní části Moravy, na rozhraní Hostýnských a Vizovických vrchů. Svou polohou zasahuje do tří národopisných oblastí - Valašska, Hané a Slovácka. Svým charakterem má však nejblíže k Valašsku. Město proslavil Tomáš Baťa. Unikátní je místní funkcionalistická architektura, která nemá jinde v republice, ale ani ve světě obdoby.

Tip:
  Trasy Zlín a okolí (65)
Jižní Morava
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Morava

Procházka na Zlínské Paseky

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Fotografie (61)  • Foto: Franta

Omylem natočený budík nás budí ze sna poslední květnovou neděli už v 6 hodin ráno. Za okny už dávno začal další "protivný" slunečný den, je škoda toho nevyužít a tak skáčeme z postelí a po rychlé snídani a kafíčku vyrážíme na kratší procházku Zlínem. Tentokrát se chceme toulat Jarní přírodou, naštěstí kvůli tomu nemusíme opouštět katastr města Zlína. Stačí zamířit na některou z městských periférií - největší valašské město je totiž obklíčeno malebnými kopci, loukami a lesy ze všech stran. Máti Příroda dokonce vysílá svá nenechavé prstíky či tykadélka až do samotného zlínského centra ...

sgraffiti na hřišti

Přes sídliště Jižní Svahy zamíříme napřed k velkému dětskému hřišti. Děcko, kopající do balónu byste tady asi hledali marně ! Zato je velká betonová stěna nad hřištěm vyzdobena díly zlínských sprejerů. Několik mladíků tady zrovna tvoří své další dílko - je třeba uznat, že mají talent a velké výtvarné nadání : tady vznikají opravdické obrazy "sgrafiti" a ne ty ubohé čmáranice, které "zdobí" opravenou fasádu blízké školy a okolních domů ...

Mezi věžovitými panelovými domy sídliště sestoupíme až dolů na Paseckou ulici. Je tu rozcestí, ze kterého vybíhá cesta do "skryté" čtvrti Mokrá. Je vzdálena asi 3 km od středu města a kdysi bývala součástí obce Mladcová, která se rozkládá na vrcholu kopce nad ní. Mokrá je tvořena dvojdomky a jednodomky, které byly vystavěny ve válečných letech ( 1940 - 41), v komunistických 80.letech zde přibylo menší sídliště a zbytek zástavby tvoří staré i nové rodinné domky a vily. Ty se spolu s garážemi šplhají po stráni až pod vrchol kopce, na němž jsou už vidět domky Mladcové a vše dneska tvoří jednotný celek.

Foto: Franta

My vyrážíme kousek po Pasecké a pak odbočujem slepou ulicí doleva směrem k ulicím Na Kopci a pod Ostrou Horku. Míjíme několik hezkých domů se zahradami, cesta končí a vzhůru na vrchol ostrohu už pokračuje jen vyšlapaný chodník. Vede ale vzhůru lesem a přes vyhlídkovou louku, ze které se nám otevírají hezké pohledy na střed Zlína a hradbu Vizovických vrchů, neobvyklé scenérie sídliště Jižních Svahů a na větší část čtvrti Mokrá.

Ještě závěrečné stoupání a stojíme na hřebenu, po kterém prochází ulice s jednostrannou řadou hezkých vilek s malebnými předzahrádkami. Květinová výzdoba se nachází hned u cesty i na druhé straně ulice. Na tuto stranu spadají dolů k Pasecké ulici Stráně pokryté loukami a sady. My ještě nakoukneme do jedné slepé ulice vlevo, kde můžeme na jednom pozemku spatřit opravdickou starou roubenou stodolu a pak pokračujeme na rozcestí pod velkým lánem pole.

Od posledního domku vlevo nás přichází pozdravit malý psík, fotíme si rozkvetlé vlčí máky a pak po silničce vpravo k nové zástavbě a k vlastním Zlínským pasekám.

Foto: Franta

Bývaly zde po Stráních v minulosti rozhozeny shluky venkovských domů s hospodářskými staveními, původně roztroušenými na západ i na východ nad hluboce zaříznutým údolím Paseckého potoka. To vše je samozřejmě už dávno minulostí - jako houby po dešti tu všude rostou - mezi starou zástavbou - domy a vilky nové, dole v údolí poblíž hospody stojí dokonce nový moderní činžový dům, na kopci zase vznikají novodové "řadovky".

Toto vše je ale obklopeno bohatou přírodní zelení a když dole pod sebou na louce vidíme sekáče trávy, ohánějící se doopravdickou historickou kosou, na člověka dýchne atmosféra dávných časů a vzpomínek - vždyť za mých mladých let byly benzínové sekačky a křovinořezy čirou utopií ! Doma v Brumově jsme měli dvě kosy a tata naučil všechny svoje tři syny "umění" kosit. Měli jsme kromě pole totiž i kus louky, naši králíci měli hlad a trávu si vyžadovali denně ...)

u Paseckého potoka

Pak nás čeká sestup po chodníčku k jednomu kouzelnému zlínskému zátiší - tož tady se snad fakticky zastavil čas : vedle staré roubené stodoly s rezí prohlodanou maringotkou zde v prudké stráni najdeme kapličku Panny Marie, obklopenou lavečkami. Hned pod kaplí stojí kříž s podobiznami obětí obou světových válek, o kus níž vidíme před stavením starou vodní pumpu. Když přivřeme zraky, abychom neviděli domy panelového sídliště v pozadí, tak je to tu naozaj ako na dedine ...

Pokračujeme chodníkem dolů na Paseckou ulici a pak ještě napříč sídlištěm Jižní Svahy okolo komplexu budov základní a střední školy k zbrusu novým moderním výškovým domům a odtud už cesta domů ...

Protože tato několikahodinová procházka probíhala na dohled naší "domoviny", před cestou jsme se posilnili snídaní a po návratu nás čekal nedělní oběd, vyrazili jsme nalehko jen s fotoaparáty.

Hospůdek a restaurací je ale v celé oblasti dost ...

Překvapila nás romantická a téměř venkovská zákoutí v místech, kde by to nikdo nečekal a také zajímavé a neobvyklé výhledy. ( Jen ty nešťastné dráty elektrického a "jiného" vedení, ztrpčujících fotografům život skoro na všech nejpůvabnějších zákoutích !!)

sídliště Mokrá, na hřebeni už obec Mladcová

Tento výlet je vhodný pro všechny vrstvy obyvatelstva, protože za něj nezaplatíte ani 1 korunu !

Poslední aktualizace: 3.6.2012
Autor: Franta

Zlín

Příspěvky z okolí Procházka na Zlínské Paseky

Zlín Paseky - Hospoda U Singrů
Na doplnění tekutin místním obyvatelům či turistům a cykloturistům po nenáročné túře do okolí zlínské místní části Paseky slouží osvěžovna, nacházející se na křižovatce ulic Pasecká a U kaple a nesoucí hrdý štít H…
   Toto největší zlínské sídliště je vlastně "městem ve městě," neboť ho obývá více jak 20 000 lidí. Jižní Svahy jsou výraznou dominantou nejen při pohledu z centra města, ale i z Návrší a svahů okolních kopců a j…
Vlna tropického vedra, která naši republiku „zaplavila“ v půlce července, nás naprosto odradila od výletu někam do modrých dálav a my se v sobotu rozhodli jen pro menší procházku Zlínem. Poněvadž jsem ženě slíb…
 Zlín není zrovna městem kostelů... a sakrální památky v centru města by člověk na prstech jedné ruky hravě spočítal. O něco lepší je to v "přidružených" částech města, z nichž některé byly před připojením samo…
Hezkou ukázkou toho, jak může vypadat moderní bytové obydlí pro vícero nájemníků, je budova, stojící poblíž točny v místní části části Zlín - Paseky. Bytový dům - na rozdíl od těch, trčících z horizontu sídliště J…
Nedaleko našeho bydliště ve Zlíně jsme si s manželem udělali procházku v horní části Jižních Svahů - přes Centrální park. Procházka byla dlouhá asi kilometr a začínala u konečné zastáv…
 Už dlouho předlouho toužíme my, Zlíňané, po aquaparku, ale tohle přání zatím nebylo městskými radními vyslyšeno. Namísto něj se před pár lety obyvatelé největšího zlínského sídliště Jižní Svahy dočkali alespoň svého prvního koupaliště, které se tak stalo daleko levnější aquaparkovou náhražkou. Což o to – v těch letních sparnech jej tu bylo už opravdu třeba, máme ho za „humny“ …
Nachází se v horní části Jižních Svahů, největšího to zlínského sídliště, a rozkládá se na ploše celých 11 hektarů. Jeho páteří je kilometr dlouhá komunikace pro pěší a cyklisty, která začíná u druhého Segmentovéh…
Chcete - li jit ve Zlíně na dobrý oběd, navštivte restauraci Vyhlídka v místní části Jižní Svahy, nedaleko zastávky MHD. Stojí u hlavní silnice, kousek nad koupalištěm Panorama u semaforu. Jistě oceníte posezení s…
Místní část Zlína - sídliště Jižní Svahy má své nové vyhřívané koupaliště umístěné ve svahu pod restaurací Vyhlídka u silnice. Plavecký areál s krásnou vyhlídkou na město i blízké okolí má několik částí. Provozní …
Kdo by se na chvíli nechtěl podívat do pohádky ? Ve Zlíně nad sídlištěm Jižní Svahy se můžete se svými dětmi projít lesem, který se nachází v hájku u nové výstavby, kousek od konečné MHD na Kocand…
V horní části největšího zlínského sídliště Jižní Svahy se nachází Centrální park na 11 ha rekreační plochy zeleně. Začíná u točny MHD Kocanda, kde navazuje na blízký les, kde začínají turistické cest…
Vánoční prosincový den na Štěpána nás konečně překvapil první sníh, ráno hustě chumelilo, ale odpoledne zbyl jen poprašek. Zato se udělal slunečný den s nádherně modrým nebem, a tak jsme neodolali a šli se s Frant…
Místní část Jižní Svahy  ve Zlíně má svou novou Cukrárnu- kavárnu umístěnou v budově samoobsluhy Albertu před prvním segmentem. Můžete si v ní posedět uvnitř nebo na venkovní terase a pochutnat si na dobrotá…
Pro milovníky dobrého vína je ve Zlíně - v městské části Jižní svahy otevřená nová vinotéka Panorama. Najdete ji u hlavní silnice na Okružní ulici pod obchodním střediskem Albert. Otevírací doba je zde denně od …
V ještě nedokončeném Centrálním parku jsem se procházel naposled před třemi lety a už tehdy jsem ocenil jeho neustále se zlepšující podobu. V posledním Zlínském zpravodaji se objevila zmínka o vodním biotopu (j…
Kostel Panny Marie Pomocnice křesťanů na největším zlínském sídlišti Jižní svahy byl postaven díky finanční a brigádnické podpoře věřících i ostatních členů farnosti. Stavba kostela započala slavnostním výkopem v …
Tentokrát se vydáváme na vycházku po nejbližším okolí města Zlína, ve kterém žijeme. Od našeho domu I. segmentu na sídlišti Jižní svahy vyrážíme přes nedaleké velké hříště okolo betonové zdi, kterou zdobí dí…
Kdo zavítá do centra našeho krajského města poprvé a upře své zraky směrem k severu, kde celý horizont vyplňuje "město ve městě" - největší zlínské sídliště Jižní Svahy, nabude dojmu, že tam na něj nic zají…
   Sobotní dopoledne je kalné a na ospalý Zlín se shora tlačí mraky nízké oblačnosti. Původně jsme chtěli jet do ZOo Lešná - vždyť v předpovědi počasí nad naším krajem zářilo sluníčko - a tak čekáme a čekáme ... a…
  Absenci Rozhledny ve Zlíně celkem úspěšně supluje Baťův mrakodrap. Pohled na vlastní centrum města je z něj ale kvůli nedostatečnému převýšení poněkud ošizen a návštěvník z něj spatří jen střechy domů a horní č…
  V nejvyšší části sídliště Jižní Svahy a v jeho nejzašším cípu najdeme malý hájek s několika pozoruhodnými dřevěnými skulpturami, znázorňujícími některé pohádkové tvorečky a zvířátka. Místo dostalo název "Pohádko…
Nad břehy řeky Dřevnice, naproti mostu u silnice na Tyršové nábřeží  se nachází místo, kde sojí HOTEL SALOON. Posezení na jeho zahrádce v pivnici U MÁCŮ je příjemné hlavně v teplých letních měsících. Je to nejstar…
Pokud se ze středu Zlína vydáte (ať už svým autem či busem) na výlet do Holešova, na hrad Lukov anebo na prohlídku ZOO Lešná, musíte právě přes něj. Díky počtu vozidel patří podjezd k nejfrekventovanějším silniční…
 Jelikož Zlínem neprotéká ta slavná řeka Vltava, ale jen "obyčejná" Dřevnice, dvojníka Karlova mostu zde rozhodně nenalezneme. K vidění tu není dokonce ani žádný most historický, neboť stavbám ve stylu "neo" v ryz…
Zlín je město plné zeleně s několika parky. Na procházky městem i po okolních čtvrtích se dostaneme od  domu v panelákovém sídlišti -  Jižních Svahů městskou Dopravou a pěšky. Rok začíná jarem, které přináš…
Zlín leží na Jižní Moravě, jihovýchodním směrem od města Přerov. Město se rozkládá v severní části Vizovické vrchoviny a na obou březích řeky Dřevnice. Město je známé obuvnickou Baťovou továrnou, každoročním fes…
ZOO LEŠNÁ + ZÁMEK LEŠNÁ Autem ze Zlína jsou to asi 4km směr Holešov, Kostelec a Štípu. Z vlakového i autobusového nádraží jezdí přímo k Zoo autobusy.     Procházka, zvířátka, ale kdo má…
  Velmi známý Francouz kdysi napsal knihu s názvem "Ocelové město". Spisovatel Jules Verne byl fantasta a snílek. Do svých - v té době velmi populárních - cestovatelsko - futurologických dobrodružných románů vklád…