Vsetín

Vsetín leží v malebném údolí řeky Vsetínská Bečva. První zmínka je z roku 1297 a dnes zde žije přibližně 30 tis. obyvatel.  Kromě jiných památek zde můžete navštívit renesanční zámek.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Rozhledna Bůřov / Arboretum Semetín Ubytování Vsetín
Turistické cíle / Mapa Vsetína Přehrada Karolinka / Kobylské Ďury Jurkovičova rozhledna
Beskydy, Javorníky, Valašsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Beskydy, Javorníky, Valašsko

Procházka Liptálem - (1.část)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Fotografie (35)  • Foto: Franta

Velcome
Velcome  •  Foto: Franta

Je velmi malebné srpnové ráno. Po našich předchozích seznámeních s obcí Jasenná se dnes rozhodujeme pro návštěvu "konkurenčního" Liptálu. Před 7.hodinou nasedáme do busu a jedeme ze Zlína na Vizovice. Tady odbočujeme k severu, projíždíme Lutoninou a Jasennou a z jejího horního konce stoupáme serpentinami do sedla na Syrákově, "přizdobeného" motelem. Dál už nás čeká jen sjezd dolů do Liptálu a tak zapínám přehrávač paměťové karty, zabudované v mém mozku, abych si v rychlosti osvěžil některé informace o Liptále, které jsem do ní nabušil četbou turistické literatury a nějakých těch webových stránek na internetu. Tak tedy za prvé: slovo Liptál, ze kterého doslova vyzařuje pravá jadrná valašština, není originální, ale je to jen lidová zkomolenina německého názvu Liebenthal, které přeloženo do češtiny - označuje sídlo v okolí malebného toku říčky Rokytenky jako "milé údolí" či "údolí lásky." Poprvé je Liptál připomínán r. 1361 a na nejstarší pečeti je vyobrazeno lidské srdce, šikmo protknuté šípem. Dědina původně patřila k majetku cisterciáckého kláštera ve Vizovicích, později se stala součástí vsetínského panství a od roku 1661 se stala panstvím samostatným. V 17.století se její rozdivočelí evangeličtí obyvatelé zapojili do Valašského povstání a za odměny za tuto aktivitu se od vítězů dočkali vypálení své obce. Na počátku 18.století nastává ekonomický rozmach - kromě panského mlýna, palírny a pily jsou tu dva rovněž prosperující dvory. O něco později Liptál získává právo výročních trhů a neoficiálně se označuje jako městečko. I přes zřízení pobočky na ohýbaný nábytek firmou Thonet ale začíná řada občanů odcházet za prací za "velkou louži" a tento odliv Valachů do Ameriky zastaví až vypuknutí I.světové války. V té druhé světové válce obyvatelé Liptálu podporují partyzány, kteří od léta 1944 vyvíjeli činnost na blízkých Chléviskách - v obci najdeme hned 3 pomníky padlých hrdinů : M.Cedidly, majora B.Bašinského a partyzána J.Daně - (okolo toho jsme později šli). Ale ke konfliktu s fašisty došlo už po atentátu na Heydricha, kdy tu při domovních prohlídkách Němci zadrželi 64 nepřihlášených osob, které před nimi stateční Liptáňané ukrývali. Po válce nastal další odliv lidí - část obyvatel uposlechla výzvy k osídlení pohraničí a zvolila si za svůj nový domov Jesenicko, hlavně Domašov - a tak zde dnes žije necelých 1 500 obyvatel...

kostel svatého Michala archanděla

Protože se blíží zastávka Liptál střed, vypínám mozek a chystáme se na výstup. U kryté zastávky mne osloví turistka s holemi a ptá se, jak se dostane k Rozhledně Vartovna. No to se ptá toho pravého, vždyť já jsem tu dnes poprvé ! Po nahlédnutí do mapy ji ale mohu informovat, že se tam dostane po zelené značce, odbočující o něco dál po silnici z centra obce. Turistka tedy stoupá po silnici směrem, kudy jsme sem přijeli a my v překrásném ránu odbočujeme z hlavní naproti do středu Liptálu. Vítá nás zde stylový valašský poutač - sloup, vedle visí informace o známých, ale již proběhlých folklórních slavnostech s mezinárodní účastí a otvírá se nám odtud pohled na část obce s několika atraktivními památkami. Nalevo od nás se nachází zámek s torzem bývalého velkého parku, před námi za říčkou Rokytenkou vidíme restauraci, vlevo pomníky a budovu obecního úřadu, napravo pak hřbitov a z něj vystupující stavbu klasicistního kostelíka sv.Michaela, archanděla.

Foto: Franta

Přecházíme tedy most a vstupujeme do "centra." Zatímco ještě před chvilkou jsme se mohli uradovat z krásného fotogenického osvětlení, jen o maličko později bučíme nevolí, neboť všechny důležité historického objekty se samozřejmě nacházejí v protisvětle! Zatímco Jana si fotí restauraci s pizzérií, já spěchám ke kostelíku. Vchod je otevřený, a tak se chystám pořídit fotografii interiéru, ale zarazí mne paní, která tam uklízí: "A za jakým účelem?" Vysvětlím jí, že jsme s manželkou přispěvatelé webu Turistiky a paní pak pospíchá uklidit oltář - "protože sú tam popadané kvítka" - a já ji marně vysvětluju, že to na takovou dálku vůbec nebude vidět! Pak se jí ptám, jestli náhodou neví, odkud vznikly názvy Baťková a Chléviska na kopci za Liptálem. Paní kroutí hlavou, že neví, ale pak mne odkáže na bývalého starostu Vaculíka, "kerý prý ví všecko, protože sa o tyto věci furt zajímá a prý nepochopí, jak može bývať na takovém škaredém místě!" A popisuje mi, kde ho při cestě dědinou najdeme. Poděkuju za ochotu a vracím se k manželce. Vracíme se přes potok do té úzké zbylé části parku před Liptálským zámkem. Ten se nyní nachází ve značně zbědovaném stavu a nevyužit chátrá, ale na přelomu 17. a 18. století, kdy vznikl na místě bývalého fojtství, to byla pěkná barokní 2-křídlá patrová budova s mansardovou střechou. Byla obklopena nejen rozsáhlým anglickým parkem, ale lipová alej zámek spojovala ještě s bažantnicí a daňčí oborou. Později zámek proměnil svůj vnější vzhled přestavbou v empírovém slohu. Posledním zámeckým pánem se stal Alexander von Brandenstein - Zeppelin, který se oženil se dcerou slavného vynálezce vzducholodí - Helenou. (Docela by mne zajímalo, jestli tchán pozval zeťáka na některou ze svých zkušebních vzduchoplaveb.) Po II.světové válce byl zámek s pozemky zkonfiskován a dvůr i velká část parku musela ustoupit hospodářským budovám nově vzniklého JZD a novodobějším stavbám. Alespoň že je ta zbývající nepatrná část zámeckého parku dnes vzorně upravena. Kromě pohledu na okrasné dřeviny a posezení na lavičkách tu dnes návštěvník nalezne pomník Janu Kobzáňovi. Slavný valašský malíř, grafik a spisovatel je známý především svou kouzelnou knihou "O zbojníkoch a pokladoch" (kterou si sám ilustroval), ale málokdo ví, že je také autorem spisu "U počátku vod," který je mozaikou vzpomínek, lidového vyprávění a starých pověstí...

Po prohlídce parku přecházíme přes Rokytenku k pomníku Padlým I. a II. světové války a pomníku "tatíčka" Masaryka. Tady využíváme otevřeného řeznictví k zakoupení chutné svačiny a pečiva a jen o pár metrů dál přicházíme před budovu Obecního úřadu. Je docela hezká, ale naprosto jedinečný je dřevěný sloup před ní, který je naprosto originální "sochařskou minigalerií" : na sloupu můžeme vidět celkem 17 překrásných reliéfů ze života valašského lidu a před nepřízní počasí jsou chráněny na vrcholu sloupu umístěným typickým valašským klobúkem. Zajímavá je historie tohoto díla: když se v Liptále v obci rozšiřovala silnice, musely při tom být pokáceny také některé stoleté jasany a lípy. Starosta Vaculík tehdy jeden strom nenechal odvézt na pilu, ale oslovil uměleckého řezbáře Zdeňka Matyáše z Valašských Klobouk. Díky němu se Liptál může od roku 2008 chlubit unikátní "sochou," která jistě o hodně zvýšila turistickou atraktivitu této obce! Po pečlivé prohlídce jednotlivých motivů na sloupu, dnes nazývaným "Stromem života", se loučíme s centrem Liptálu a dál pokračujeme v prohlídce dědiny po zelené turistické značce proti toku Rokytenky.

V první fázi výletu jsme se stavili před cestou v bufetu ve Zlíně a čerstvou uzeninu a pečivo jsme zakoupili přímo v Liptále. Mají tady restauraci, ta byla v brzkých ranních hodinách samozřejmě ještě nefunkční.

Maličké centrum obce je doslova nabité turistickými zajímavostmi a než jsme si vše prohlédli a nafotili, strávili jsme tu nějaký ten čas. Moc se nám tu - (i díky krásnému nasvícení) - líbilo a už se nemůžeme dočkat, co dalšího zajímavého uvidíme v Liptále mimo střed obce.

Platili jsme jen za bus ze Zlína do Liptálu a za svačinu v obchodě.

Poslední aktualizace: 19.9.2014
Autor: Franta

Liptál

Příspěvky z okolí Procházka Liptálem - (1.část)

Chata Pančava na Baťkové
Turistická chata Pančava leží nad Liptálem na hřebenu táhnoucím se od Vsetína k Držkové. Severovýchodně od chaty se nachází nejvyšší vrchol nad liptálským údolím, Chléviska. Z jeho úbočí i z plošiny od vrcholu k c…
Zhruba kilometr pod kopcem Vartovna se stejnojmennou rozhlednou se po turistické stezce zelené barvy, která od žluté odbočí na rozcestí Pod Vartovnou, dostanete k Partyzánskému srubu. Stavení je dokladem rozsáhlé …
   Po dostatečném poobdivování "Stromu života" pokračujeme Liptálem proti toku Rokytenky. Za zákrutou se mění scenérie dědiny: zatímco střed obce se téměř topí ve stínu okrasných dřevin, Vysokých líp a jasanů, …
Liptál - zámek a jeho zahrada
  Liptál. Zkuste si to slovo vyslovit... a přímo na jazyku cítíte, jak to slovo ryze valašsky zní... No a vidíte, přitom to není vůbec pravda! Jméno malebné valašské obce nedaleko Vsetína vzniklo zkomolením německ…
  V roce 2008 vyrostl před obecním úřadem pěkné valašské obce Liptál u Vsetína zvláštní strom. Podle názvu článku by se čtenář mohl domnívat, že se na něm snad rodí ovoce prodlužující život nebo vracející lidem zdr…
Valašsko nás okouzlilo svou malebnou krajinou a starými roubenkami, proto ho často navštěvujeme. Tentokrát jsme procházeli Liptálem, nacházejícím se 7 km od Vsetína. Nelze zde přehlédnout…
Tak jako u vycházky VI startujeme v centru Liptálu a stejně se vydáme po zelené. U rozcestníku Liptál, památník Jar. Daně ale odbočíme vlevo k dalšímu válečnému památníku. V místní části Kopřivné odbočíme po místn…
Další vycházka přírodou Hostýnských vrchů, jak hustými lesy a loukami se samotami, tak i osídlenou zástavbou valašských obcí. Začátek je v obci Liptál, odkud se vydáme po zelené směrem na Baťkovou. Projdeme severozápadním okrajem obce kolem památníku Jar. Daně z II. světové války. Za obcí je první možnost oddychu na lavičce se stolečkem pod jehličnanem, na podzim obklopené…
  Tak jako v sousední obci Jasenné, tak i ve starobylé obci Liptál může návštěvník spatřit dvojici kostelů, který ale každý patří jiné církvi. V centru obce, naproti budovy školy, stojí "obklíčen" náhrobními kamen…
Nevelká obec Liptál leží u levého břehu přítoku Vsetínské Bečvy JZ, asi 7 km od Vsetína. Obcí protéká potok Rokytenka, odděluje výběžky Hostýnských vrchů s nejvyšším bodem katastru obce - Chl…
Obcí přicházíme až k jejímu konci, kde se zastavujeme u zastávky autobusu, odpočíváme a svačíme na lavičce. Zastaví auto a přichází sympatický starší pán, když se seznámíme, zjistíme, že je to bývalý starosta obce pan…
Mesto Kelč má dve hlavné sakrálne pamiatky - kostoly, jedným z nich je kostol zasvätený sv. Kateřine. Filiálny kostol sv. Kateřiny sa prvýkrát spomína v roku 1429. Postavený je neďaleko kelčského zámku. Dnešný kos…
    Nejprve trocha historie obce Liptál, přes níž se dostaneme k hlavnímu významu největšího, nyní již historického důlního díla. V okolí by se měly nacházet i další menší štoly, jedna prý o délce zhruba 6 metrů, …
  Nachází se v nadmořské výšce 506 m a od západu k východu jím prochází silnice ze Slušovic přes Neubuz a Všeminu do Liptálu a odtud dál na Vsetín. Sedlo samotné pak odděluje katastr obce Všemina od liptálského…
Významné turistické místo Syrákov leží u hlavní silnice Vsetín - Zlín, na rozcestí v sedle stojí  motorest s výbornou kuchyní a možností ubytování. Od něj vedou dobře značené turistické trasy až do…
   Ráno se stavujeme v bufetu na polévku " fazolovicu" a pak už nasedáme do busu Zlín - Vsetín. Projíždíme Vizovicemi, ná…
 Přibližně v polovině zeleně značené tur.trasy z Liptálu na Baťkovou a Chléviska narazíme u silničky na novodobý pomník patrona myslivců - sv.Huberta. Má podobu dřevěné sochy s reliéfem a jeho autorem je Jan Brlica z Francovy Lhoty. Jak se můžeme dočíst z "ozdobného lejstra" hned vedle, tuto sochu liptálskému mysliveckému sdružení věnovali při příležitosti svého životního…
   Předchozí několikadenní sněžení a následné vyjasnění - provázené přívalem arktického vzduchu - proměnily po dlouhé době naše krajské město a okolní kopečky na pohádkově krásnou zimní krajinu, kterou jinak známe…
Rozhledna Vartovna
Nad valašskou obcí Seninka na kopci Vartovna byla v listopadu 2009 otevřena kovová rozhledna. Vyhlídková věž o výšce 37 metrů je tvořena kovovým válcem, který vystupuje z betonové základny částečně zakryté gubionovou zdí. Při pěkném počasí je zde vidět na Lysou horu, Malou Fatru, Hostýn. Za velmi dobré viditelnosti může všímavý turista spatřit i vrcholky Nízkých Tater. Slyšel…
  Poslední neděli loňského roku jsem překonal povánoční lenost, vzbudil se ještě za hluboké jitřní tmy a chystal se vyrazit do přírody. Před odchodem z domova bylo samozřejmě nezbytné na balkóně vypít černý živo…
Autobusem ze Vsetína nebo Zlína vyjedeme na Sirákov. Kolem horské chaty Sirákov po žluté značce 3km po hřebeni na Vartovnu. Z Vartovny po modré značce 11km na Vsetín. Hlavně se jdeme projít…
Kam vyrazit na Zlínsku? Další tip na výlet začíná na kopci zvaném Sirákov na silnici ze Zlína na Vsetín a obráceně. Kousek odtud se tyčí rozhledna Vartovna a od Hotelu Sirákov, kam se dostanete autobusem nebo autem (zastávka autobusu a parkoviště je hned pod ním) je vzdálena nějaké tři kilometry. Výhled z rozhledny Vartovna, ale už samotná trasa ze Sirákova opravdu stojí za to.…
Sobotní ráno jsme se rozhodli pro procházku s prvním letošním valašským snížkem.Kam? Ve Zlíně to počasí vypadalo nevlídně,proto se domlouváme,že vyjedeme někam dál za město - tam,kde to ještě moc n…
Vizovická vrchovina (1): Rozhledna na Vartovně, a okolí (04/2020) Vizovická vrchovina je poměrně rozsáhlá kopcovitá oblast na východní Moravě vyplňující území mezi Dolnomoravským úvalem na z…
Únor 2010 a naše turistická partička jede na chatu u motorestu Sirákov. Máme běžky, ale to ještě netušíme, že budeme chodit pěšky. Tentokrát jedeme autem, protože jsme nabaleni na 5 dnů a budeme si vařit. Jedeme s…
  Za start i cíl volíme spodní zastávku busu u motorestu v Jasenné. V dnešním supermrazivém dni nás nejprve čeká půlkolečko po kopcích okolo této poměrně veliké valašské dědiny a poté "průzkum" zajímavostí obce. S…
  Je pátek 27.března 2020. Předevčírem jsem jel do naší fabriky na odpolední směnu a tam zjistil, že je rachota až do konce týdne zrušena! Jeden konstruktér, který je už týden na neschopence, měl totiž pozitivní nález na covid-19 a čtrnáct spolupracovníků, kteří s ním přišlo do styku, muselo na testy a zůstat do příští středy v karanténě. Nám ostatním byla dána možnost vybrat s…
   Skanzen v Rožnově pod Radhoštěm se může pochlubit nesčetnými ukázkami valašské lidové architektury. Mnohé ty dřevěné chaloupky,domky, stodoly a fojtství byly rozebrány a převezeny do Muzea v přírodě z…
Seninka je nejmenší obec bývalého okresu Vsetín. Leží jižním směrem od tohoto města. Obec se rozkládá v malebném horském údolí, které je tvořeno potokem Seninka, vlévajícím se do řeky Senice. Seninka je podhorsk…