Prachatice

Prachatice mají přibližně 12 tis. obyvatel a leží na Živném potoce v podhůří Šumavy. Prachatice byly založeny na výnosné obchodní stezce již v 10. století. Největší rozmach pak město zažívalo v 16. století.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Zámek Kratochvíle / Boubín Ubytování Prachatice
Turistické cíle / Mapa Prachatic Jezerní slať / Plechý Plešné jezero

Jižní Čechy
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jižní Čechy

Prachaticko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Putování (více dnů) Za kulturou Do přírody

Hrad Helfenburk
Hrad Helfenburk  •  Fotografie (16)  • Foto: neratovak

Část loňského parného léto jsme prožili i v podhůří Šumavy, v autokempu Žíchovec u Strunkovic nad Blanicí na Prachaticku. A právě odsud jsme každý den vyráželi na výlety do blízkého i vzdálenějšího okolí.

Prachatice - město založené v 11. století jako trhová osada na tehdejší solné Zlaté stezce. Největšího rozmachu dosáhlo město v 16. století, kdy byla vystavěna stará radnice, dokončily se hradby kolem celého města a byl přestavěn původní gotický kostel na nynější kostel sv. Jakuba Většího. Od roku 1981 je centrum města Městskou památkovou rezervací. Návštěvníka Prachatic asi nejvíce zaujme krásné náměstí, dále pak kostel sv. Jakuba Většího a také Dolní brána, která se zachovala z původního opevnění, jehož část je možno si také prohlédnout.

Prachatice  •  Foto: neratovak

Vodňany - vzniklo na přelomu 12. a 13. století na řece Blanici. Vodňany byly v minulosti významným jihočeským královským městem v kraji ovládaném převážně Rožmberky. V 15. století se v okolí města začaly zakládat rybníky, které jsou i dnes významným prvkem ve zdejší krajině, o čemž svědčí i to, že od roku 1920 funguje ve Vodňanech Střední rybářská škola. Nejvíce ve Vodňanech asi zaujme děkanský kostel Narození Panny Marie ze 14. století, který stojí na náměstí, jehož chloubou je několik renesančních domů.

Poutní místo Lomec - se nachází jižně od Vodňan a již od chvíle svého vzniku byl významným poutním místem v Jižních Čechách. Zdejší poutní kostel Jména Panny Marie nechal vystavět hrabě Emanuel Buquoy a jeho největší zajímavostí je oltář, který je zmenšenou kopií papežského oltáře v chrámu sv. Petra v Římě. Kousek od poutního kostela nechali Buquyové vystavět lovecký zámeček, který pozdějí sloužil jako fara a dnes ho obývají řádové sestry. V poutním areálu stojí i zvonice a určitě zaujme i mnoholetá lípa Naděje.

Prachatice  •  Foto: neratovak

Netolice - jedno z nejstarších měst Jižních Čech. První zmínka o zdejší lokalitě se objevuje v Kosmově kronice z 10. století. Město samotné pak bylo založeno ve 13. století Přemyslem Otakerem II., jako významná křižovatka obchodních cest. Historické jádro města je Městskou památkovou rezervací a dominuje mu budova radnice z 19. století. Další významnými stavbami jsou dva kostely ze 13. století, a to kostel sv. Václava a kostel Nanebevzetí Panny Marie. Při návštěvě netolic se určitě vyplatí projít si zdejší naučnou stezku, která nás zavede na všechna zajímavá místa města a to i na bývalé Přemyslovské hradiště na vrchu sv. Ján, kde je nyní vybudován archeologický park s rozhlednou ve tvaru strážní věže a odkud je krásný výhled na starobylé město netolice.

Zámek Kratochvíle - renesanční letní lovecký zámeček, který nechal na místě bývalého hospodářského dvora vybudovat na konci 16. století Vilém z Rožmberka. Ve zdejší bažinaté krajině tak vznikl výjimečný architektonický skvost, který jistě stojí za návštěvu.

Hrad Helfenburk - byl vystavěn Rožmberky v polovině 14. století, jako ochrana nedalekého městečka Bavorov. V roce 1592 hrad prodává poslední z Rožmberků Petr Vok městu Prachatice. Na počátku 16. století je hrad označován v literatuře jako pustý a pomalu, ale jistě se začíná měnit ve zříceninu. Nutno ale podotknout, že ve zříceninu kouzelně krásnou. Nyní je hrad ve vlastnictví města Bavorov. Z jižní strážní věže je udělaná rozhledna, která návštěvníkům umožní opravdu vyjímečný výhled na blízké i vzdálenější okolí.

Netolice
Netolice  •  Foto: neratovak

Husinec - první písemná zmínka o městu se datuje do konce 13. století. Do paměti všech Čechů se ale zapisuje až o nějakých sto let později, kdy se zde narodil církevní reformátor Jan Hus. Právě Husův rodný domek je to, co sem nyní přitahuje nejvíce turistů. Slavný rodák je též připomínán sochou na náměstí před zdejší dominantou tj. kostelem Povýšení sv. Kříže.

Jak již bylo psáno, všechny tyto výlety jsme uskutečnili z našeho přechodného obydlí ( stanu), který jsme měli postavený v autokempu Žíchovec u Strunkovic nad Blanicí. Pro nenáročné turisty tento kemp doporučuji. V kempu je pěkná restaurace, sociální zařízení je také na dobré úrovni a je zde i možnost koupání v nádrži, která je napájena Libotyňským potokem.

Nejvíce se nám asi líbilo na zřícenině hradu Helfenburk. Moc pěkná zřícenina a přálo nám i počasí, takže výhled ze strážní věže byl suprový.

Vyhlídka v archeo parku v Netolicích

Informace o vstupech a otevíracích dobách jednotlivých popsaných míst je možno si najít na příslušných web stránkách. Já jen můžu konstatovat, že v hlavní turistické sezóně, tj. o prázdninách byla všechna místa otevřena, i když pozor. Svůj pobyt na Žíchovci jsme začínali v úterý, takže jsme se vyhli pondělku, kdy mají některá turistická místa zavřeno.

Poslední aktualizace: 21.2.2016
Autor: neratovak

Strunkovice nad Blanicí

Příspěvky z okolí Prachaticko

Strunkovice nad Blatnicí
Strunkovice leží na pravém břehu řeky Blanice ve výšce 458 m nad mořem asi 10 km severovýchodně od okresního města Prachatice. První zmínky o obci pocházejí již z roku 1227. Tehdy byly součástí …
                           Do Svobodných hor Tak kdyby mi někdo před dvanáctým červnem řekl „ jedu do svobodných hor“, tak bych si jen matně představoval kam. Ale najednou to tady bylo a skutečně 12.6.2013 jsme o…
Osule je zřícenina nedostavěného hradu u obce Vitějovice v okrese Prachatice. Hrad stál západně od vesnice na vrchu Osule v nadmořské výšce 640 m. Dochovaly se z něj fragmenty dvou věží a zdí dalších budov, které jsou od roku 1958 chráněny jako kulturní památka ČR. http://www.atlasceska.cz/jihocesky-kraj/zricenina-hrad…
Náhodné a neplánované výlety mají něco do sebe. Hlavní silnice mezi Pískem a Českými Budějovicemi byla „ přecpaná“, tak jsme odbočili na Vodňany a údolím řeky Blanice pokračovali směrem na Prachatice. Za Bavorovem…
Zřícenina hradu Osule, nazývaného také Vítějovice, se nachází na Prachaticku v Jihočeském kraji. Přístup k hradu chránila ze severu mohutná válcová věž, z níž zůstala spodní část. Na ni navazoval …
Dnes se vypravíme na zříceninu Osuli, nedaleko Vitějovic, která leží na zalesněném kopci stejného jména, osm kilometrů od Prachatic. Auto můžeme zaparkovat ve Vitějovicích na návsi u…
Malá víska Vitějovice je známá jako místo setkání pěti armád na konci druhé světové války. Leží asi 6 km severovýchodně od okresního města Prachatice v údolí Zlatého potoka v nadmořské výšce 720 m…
      První zmínky o Dubu spadají do let 1274. Původně na místě dnešního zámku stávalo tvrziště, později tvrz, hrad a teprve pak zámek – v průběhu let mnohokrát přestavovaný.Jedním z…
Zámek se nachází ve vsi Dub na Prachaticku v Jihočeském kraji. Zámek je patrová čtyřkřídlá stavba se vstupní věží a malým nádvořím, obehnaná zdí s cimbuřím. V zámeckém interiéru se dochovala dvě renesanční ostění se znaky Hodějovských. Zámek obklopuje park s exotickými dřevinami. Historie Původní tvrz z 15. století nechali Říčanští z Hodějova v 17. století přestavět na…
Rybník z pohádky Princezna ze mlejna 1 a 2. Dostupnost autem skoro až k rybníku. Doporučuji zaparkovat raději na pevné cestě, k rybníku cca 80m. Podívat se kde se točila Princezna ze mlejna. Rybník a louka za rybn…
Helfenburg
Soutěž 2 body
V republice máme dva Hrady Helfenburgy.Ten krásnější a větší z nich leží v jižních Čechách nedaleko obce Bavorov.Kdo má rád zříceniny,jistě mi dá za pravdu,že je to jedna z nejkrásnějších…
Za předchůdce současné velkolepé stavby lze předpokládat nějaký kostel, který tu mohl stát v již na konci 13. století, tedy po založení města. Původně šlo o kostel filiální, farní byl ve Velké Blanici. K přenesení…
Bavorov leží jihozápadním směrem od města Vodňany. Městečko se rozkládá na levém břehu řeky Blatnice. Bavorovem prochází železniční trať vedoucí z města Týn nad Vltavou do města Prachatice. Město se rozkládá na ta…
Další z obsažných pošumavských výletů jsme odstartovali v Bavorově, městečku s docela známým názvem, které ale opět, jako ten týden už několikáté, působilo dosti ospale a nepříliš oslnivě. Prohlídka místních pamá…
Husinec leží v Jižních Čechách, severním směrem od města Prachatice. Město je známé především jako rodiště mistra Jana Husa. Městečko se rozk…
 Rodný domek Mistra Jana V současné době probíhají první přípravy zásadní rekonstrukce domku i expozice.Otevírací doba: (květen, červen, září, říjen) úterý – neděle: 9.00 – 12.00 13.00-16.00 otev…
Národní kulturní památka. Památník v domě postaveném na místě bývalého mistrova rodného domu. Dnešní dům je v jádru renesanční, postavený asi okolo roku 1616. Na domku Husův reliéf od sochaře Bohuslava Schnircha. V r. 1911 byly před Husovým domkem vysazeny dně lípy. Kromě samotné Husovy rodné světničky je v Památníku …
Jedná z našich nejkrásnějších renesančních staveb vystavěna v letech 1583-1590 je situována v malebné krajině mezi lesy,rybníky a pastvinami.Stavbu vyprojektoval stavitel Baltazar Maggi z Arogna, čímž letohrádek z…
Údolní přehrada na řece Blanici mezi Husincem a Prachaticemi (asi 5 km severně) patří k nejstarším v jižních Čechách. Její stavba byla zahájena v roce 1934. Hlavním účelem stavby byla ochra…
Helfenburk je zřícenina hradu asi 5,5 km zsz. od Bavorova v okrese Strakonice. Hradní parkoviště najdeme při silnici Volyně-Bavorov. Ona je to spíš louka, ale auto tu necháváme. K vlastní zřícenině musíme asi 1 km dojít po svých. Ihned po vstupu do areálu se před námi rozprostírá zřícenina jednoho z nejrozsáhlejších hradů v Čechách. V roce 1355 jej postavili Rožmberkové na ochranu nedalekého města Bavorov. I zde probíhají …
Rozsáhlé zříceniny hradu Helfenburk stojí na výrazném ostrohu (683 m), který dodnes pohledově ovládá celé jihovýchodní Pošumaví. Zřícenina hradu Helfenburk se nachází na Strakonicku v Jihočeském kraji. Z hradu přibližně kruhového půdorysu, obklopeného příkopem a valem, se dochovaly 3 hradní brány, třípatrové hradní jádro se dvěma paláci, 2 kulaté věže, obvodové hradby s baštami…
Zřícenina hradu Helfenburk v Jižních Čechách
Zřícenina hradu Helfenburk v Jižních Čechách se nachází na spojici měst Bavorov a Volyně v nadmořské výšce 683 m na…
Prachatice leží v Jižních Čechách, západním směrem od Českých Budějovic. Město se rozkládá na okraji Šumavského podhůří a je obklopeno lesy. Městem protéká Živný potok. Severozápadním směrem od města protéká řeka Blanice na jejímž …
Zámek Kratochvíle je renesanční perlou italského stavitelství v jižních Čechách. Zámek se nachází asi 2 kilometry severozápadně od města netolic na Prachaticku. Zámek je otevřen v dubnu a…
Poutní místo Lomec se nachází jižně od Vodňan, na kopci uprostřed lesa byl postaven (1692-1704) hrabětem Filipem Emanuelem Buquoyem barokní Kostel Sv. Panny Marie. Uprostřed kostela stojí hlavní …
Netolice leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města České Budějovice. Město se rozkládá v oblasti Šumavského podhůří. U okrajů města a v nedalekém okolí je vybudováno několik rybníků. V rybníku Podrouž…
Vodňany leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města České Budějovice. Město se rozkládá v jižní části Středočeské pahorkatiny a na pravém břehu řeka Blanice. Město je obklopeno velkým množstvím chovných…
Šumavské Hoštice jsou malá obec v okrese Prachatice asi 5 km západně od Vimperka v nadmořské výšce 763 m. První zmínky o Šumavských Hošticích se datují zhruba do poloviny 14. století. V 16. století byla část vsi p…
Jedna z nejznámějších šumavských a jihočeských hor vůbec se vypíná v prostoru mezi Vimperkem ležícím severně od Boubína a Lenorou na jeho jižním úpatí. Společně se sousedním Bobíkem (1.264 m) tvoří výraznou domi…