Moje oblíbené
Cestování do Itálie 2024 Letenky Itálie od 655 Kč Ubytování Itálie  Mapa Itálie
Hlavním městem Itálie je Řím. Součástí italské metropole je samostatný stát Vatikán - sídlo papeže (památky Andělský hrad a Bazilika Sv. Petra). Sever země pokrývají Alpy a Dolomity s mnoha  ski areály. Táním ledovců zde vznikla turisty oblíbená jezera. Na jihu země je největší středomořský ostrov Sicíle, který pokrývá pohoří Apeniny s nejvyšší sopkou Evropy - Etna (3 323m). Mezi další oblíbené italské ostrovy patří Sardinie nebo Elba.
Oblíbené destinace
 > Garda   > Bibione & Caorle  > Benátky  > Elba   > Dolomity - region Trento  > Řím  > Sicílie
Příspěvky z Itálie od zkušených turistů a cestovatelů  (1 639)
   Tipy na výlet (55)     Turistické cíle (1 139)     Trasy (57)     Cestopisy (164)    Fotogalerie (21)

Pontebbana, nejkrásnější část slavné Alpe - Adria

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Za sportem Do přírody Na hory Na kole

běžný výhled z Pontebbany
běžný výhled z Pontebbany  •  Fotografie (35)  • Foto: markyz63

Jestliže celá slavná cyklostezka Alpe – Adria, spojující rakouské horské velikány s italským mořem, představuje většinou pro každého (nejen) cyklistu soubor úžasných výhledů a neuvěčitelných zážitků, tak její nejpůvabnější část, tedy „železniční“ Pontebbana, je pravou a nefalšovanou jízdou snů. Neuvidíme zde sice žádné skutečné velehory, ani se neponoříme do vln Jadranu, ale čeká nás příjemná nenáročná jízda, při které si všichni jistě naplno užijí nejen nádherných pohledů na vrcholky Julských Alp nebo šumění vysokých vodopádů, ale také historických památek a skvělé italské kuchyně. A protože zde nejsme v Čechách, nemusí se nikdo bát sesednout z bicyklu a zapít dobré jídlo třeba i sklenkou vynikajícího vína …

startovací brána borců v Camporosso

Celá dálková cyklostezka Ciclovia Alpe Adria (nebo chcete-li Alpe - Adria Radweg), spojující Mozartův rakouský Salzburg s italským letoviskem Grado, měří sice nějakých 420 km, ale náš výlet bude asi desetkrát kratší. A ani nejvyššího bodu celé trasy, nacházejícícho se v nadmořské výšce okolo 1.200 metrů, se rozhodně bát nemusíme. Pontebbana jako taková měří jen 47 km, vede po bývalé železniční trati, vybudované v letech 1875 až 1879 a stejný název nese i současná železnice, která prochází mezi italskými městy Tarvisio a Udine. A jestliže na oficiálních stránkách cyklostezky je celá její trasa rozdělena na osm etap, tak Pontebbana je šestou z nich.

Naše cesta začíná v obci Camporosso (její nejvyšší bod má 819 m), kde Alpe - Adria najíždí na těleso zrušené železniční tratě, tedy Pontebbany. A odsud budeme víceméně stále klesat, navíc prakticky pořád se stejným sklonem. Dost často v protivětru, ale ten přece patří k základním pravidlům cyklistiky. Odměnou nám naopak bude perfektní asfalt (nemalá část cyklostezky je vlastně novostavbou z roku 2015), skvěle udržovaná cyklostezka, desítky tunelů a viaduktů i nádherné okolní přírodní scenérie. Ve zmíněných tunelech se ale občas nesvítí, takže je potřeba mít neustále připraveno osvětlení. Některé tunely jsou totiž poměrně dlouhé a je v nich tma jako v … však víte.

jedno z bývalých nádraží

Možných zastávek nás cestou, kterou lemují někdejší nádražní budovy, čeká poměrně dosti, takže musíme být tak trošku vybíraví, abychom vůbec někam dojeli. Kromě těch přírodních (stojí se nejčastěji kvůli fotografování hor a vodopádů), musíme zmínit i stopy civilizace. Tím prvním zastavením múže být např. městečko Pontebba, které leží na soutoku řek Pontebbana a Fella a díky kterému víme, odkud vlastně název naší trasy pochází. Navíc tudy prochází někdejší rakousko – italská hranice. Zajímavé je určitě i další městečko Dogna, kde v úzkém údolí vedle sebou vedou čtyři proudy - řeka Fella, dálnice, stará silnice a bývalá železnice, tedy současná cyklostezka Pontebbana. Minout rozhodně nelze bývalé nádraží Chiusaforte, sloužící dnes jako restaurace a malé železniční muzeum. Právě tady mnozí z nás nahradili obvyklé pivo (mají tu stejně jen lahvové) výborným červeným vínem.

Samostatnou kapitolou je pak krásné opevněné středověké městečko Venzone. Někteří ovšem tvrdí, že středověkým bylo pouze do roku 1976, kdy jej zničilo silné zemětřesení, a od té doby se prý jedná pouze o moderní repliku, postavenou podle středověké předlohy. Navíc s levandulovým obchůdkem na každém rohu, Zdejší hradby, katedrála, rotundová kaple, benátská Radnice a mnohé další památky však za delší zdržení rozhodně stojí.

Místa vhodná k ubytování a stravování jsou v podstatě uvedena v předchozím odstavci. My jsme měli ubytování jinde, ale pojedli jsme i popili v nádražní budově Chiusaforte, resp. na bývalém peróně. Během konzumace jsme stihli obhlédnout také zdejší malé nádražní muzeum a restaurační informační minicentrum.

Foto: markyz63

Kategorie líbí – nelíbí se v tomto případě omezí pouze na samá pozitiva (a sociální jistoty), kterým jednoznačně vévodí čarokrásná příroda a pamětihodnosti i atmosféra městečka Venzone. Za minusy, které jistě potěší všechny škarohlídy a morouse, můžeme označit snad jen nepříliš vydařené počasí během naší cesty a tu černočernou tmu v některých tunelech, která by žádného bezpečnostního technika jistě nepotěšila.

Kromě útraty na již zmíněném nádraží Chiusaforte a při krátké zastávce v Pontebbě, jsme tentokrát v podstatě vůbec peněženku nepotřebovali. Ve Venzone se ovšem dá navštívit zpoplatněné mumie v rotundě u katedrály i místní muzeum a něco přece jenom „spolkne“ dopravné a nocležné. V každém případě však svých peněz na Pontebbaně jistě nikdo litovat nebude …

Poslední aktualizace: 12.5.2017
Autor: markyz63

Chiusaforte

Příspěvky z okolí Pontebbana, nejkrásnější část slavné Alpe - Adria

Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 3 (po cyklotrase Alpe Adria do Venzone)
Neděle 3. července 2016 měla být takovou královskou etapou celého cyklozájezdu. Nebo spíše jeho nejblyštivějším klenotem. Nevím, kdo si ovšem usmyslel, že to tak úplně neklapne. Celou noc pršelo a ráno – asi aby ná…
Kostel sv. Rocha je jednou z nejzajímavějších památek italského městečka Pontebba, ležícího pod alpskými vrcholky v provincii Udine a zasvěceného Narození Panny Marie. Na to, že má Pontebba jen něco málo přes patn…
Malé podhorské italské městečko Pontebba, které najdeme v kraji Friuli-Venezia Giulia a provincii Udine, je domovem přibližně šestnácti stovek obyvatel. Patronkou města je Panna Marie, resp. její Narození, a jeho …
Historie této zajímavé sakrální památky, nacházející se v centru italského podalpského městečka Pontebba, se začíná psát pravděpodobně již ve II. polovině 14. století. Písemné záznamy o historii kostela jsou totiž velmi vzácné a některé datace možná i lehce nepodložené. V každém případě by však mělo platit, že stavba kostela sv. Jana Křtitele byla dokončena v roce 1368, aby …
Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin (07/2014) Po Mangartu jsme měli v plánu zdolat horu Visoki Kanin (2 587 m n. m.), která se nachází na slovinsko - italské…
Italské městečko Venzone, nacházející se v provincii Udine, je celosvětově známo zejména díky své unikátně dochované opevněné středověké podobě. V oblasti Friuli je Venzone skutečnou raritou, navíc je potřeba si uvědomit, že se jedná o neporušené městské hradby z 13. století. Tyto hradby mají obvod ve tvaru hexagonálu a délce 1.300 metrů. Jejich budování bylo zahájeno v roce…
Zříceninu gotického kostela sv. Jana Křtitele z 14. století můžeme jistě označit za jednu z nejzajímavějších památek, kterou nám dvoutisícové středověké městečko Venzone, ležící pod - kolem se tyčícími - vrcholky J…
Podalpské italské městečko Venzone charakterizuje zejména unikátně dochovaná středověká architektura. Jednou z nejvýraznějších a nejvýznamnějších staveb města je také Radnice neboli Palazzo Comunale. Radniční palác ve Venzone byl postaven v letech 1390 až 1410 a je považován za gotický klenot, jehož podobu silně ovlivnil stavební styl toskánský i benátský. Impozantní radniční b…
Krásné středověké italské městečko Venzone najdeme pod vrcholky Julských Alp, v provincii Udine a na mezinárodní cyklostezce Alpe Adria. Obec je písemně poprvé zmiňována v roce 923, kdy se ještě jmenovala Clausas …
Venzone je místem neskutečně zajímavým i krásným, má svou nezaměnitelnou atmosféru a jeho návštěvu lze každému jen a jen doporučit. Jinou větou snad tento článek o opevněném italském městečku, mnohým turistům zcel…
Pravděpodobně nejkrásnější, nejvýznamnější, nejznámější a největší památkou italského městěčka Venzone je zdejší gotická katedrála sv. Ondřeje, postavená mistrem Giovannim, řečeným Griglio da Gemona, v letech 1300…
Léto nekončí, i když prázdniny máme za sebou. Kam ještě vyrazit na kolo, nejlíp do hor i do tepla? Do rakouských Korutan objevit region Nassfeld na hranici s Itálií! Užijete si silničku,…
Nassfeld – Lyžování se sluncem  Korutanský Nassfeld, jedna z Top-10 lyžařských oblastí v Rakousku, se díky své poloze a mikroklimatu řadí nejen k oblastem s největší jistotou sněhu, ale…
Rakousko - Skiaréna Nassfeld (03/2014) Skiaréna Nassfeld (Naßfeld = v překladu "mokré pole") se nachází v rakouských Alpách v zemi Korutany (Kärnten) na rakousko – italské hranici poblíž města Hermagor. Obl…
Krásné horské jezero Lago del Predil najdeme v italské provincii Udine a v těsné blízkosti městečka Tarvisio i slovinských hranic. Jedná se o jezero ledovcové, druhé největší v regionu Friuli-Venezia Giulia a hlav…
Ruská pravoslavná kaple se dvěma věžemi byla postavena na paměť utrpení tisíců ruských vojáků – válečných zajatců, kteří zde v nelidských podmínkách budovali silnici přes průsmyk Vršič (1611 m.n.m), spojující úd…
 Cestu do Slovinska můžete uskutečnit letecky, přímou linkou Praha - Ljubljana (se společností Adria) + asi hodinová cesta autem z letiště do obce Bovec. Další…
Pevnost Bateria Sella Predil, postavená v letech 1897 až 1899 a nacházející se těsně pod přechodovým italsko – slovinským sedlem Passo del Predil, je neobyčejně zajímavou fortifikační…
     Kdo miluje Hory, tak semnou bude určitě souhlasit , že Slovinské Alpy patří k jedněm z nejkrásnějších. Já měla možnost nedávno navštívit Bovec – městečko, kde se v létě soustřeďují všichni milovníci rafting…
CANYONING jsme šli po potoku Sušci. Nejprve jsme absolovali asi půl hodinový výstup na kopec a postupně potok zdolávali ve směru toku. Jako první byla skalní skluzavka, která se jela hlavou dolů. Postupně jsme se…
Jak už to bývá zvykem, ráno vstávám brzy a zřejmě jako první. Alespoň je čas sednout na kolo a vyrazit pořídit nějakou fotodokumentaci okolí. Vrcholky hor jsou ale, bohužel, zatím ještě v mlze a sluníčko jen slabě…
Slovinsko - Triglavský národní park + moře Itálie – Bibione 29. 7. 2019 – 7. 7. 2019   Slovinskem jsme vždy jen projížděli do Chorvatska, a proto jsme se ho rozhodli více poznat. Zaměřili jsme se na Triglavský nár…
Nejrůznějších obranných pevností rakouské monarchie najdeme v oblasti Julských Alp dost a dost a ani okolí cesty, po které se již od roku 1326 přechází horské sedlo Predil, není výjimkou. Ko…
Klužská pevnost bývá nejčastěji označována jako nejvýznamnější památka v údolí řeky Soči. Tuto zajímavou fortifikační stavbu najdeme ve slovinských Julských Alpách, nedaleko městečka Bovec…
Julské Alpy (2): Veliki Mangart (07/2014) Hora Veliki Mangart (2 679 m n. m.), obvykle označována pouze Mangart nebo Mangrt, je třetí nejvyšší horou slovinské části Julských Alp (1. Triglav…
Mangart - třetí nejvyšší v Julkách  2679 m n.m  29.8.2013  Mangart přesně řečeno je třetí nejvyšší horou Julských alp na jeho slovinské straně.   Počasí se ustálilo, tak ke konci dovolené nastal čas vyrazit na…
Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami (07/2014) Julské Alpy jsou částí Jižních vápencových Alp a dělí se na dvě základní skupiny: "západní" na území Itálie (Alpi Giulie) a "východní" na úze…
Při pohledu z okna jistě mnozí rádi zavzpomínají na letní dny, kdy sluníčko bylo usměvavější a venkovní teploty naší tělesné schránce příjemnější. A proto i my si připomínáme moment, kdy jsme - po loňském cyklozáj…
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…