Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Petrov

Plže Petrov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (5)  • Foto: Miaucis

Pár kilometrů od Hodonína a od Strážnice najdeme na cestě č. 55 malou obec Petrov, která se může pochlubit krásnou skupinou viných sklepů, památkovou rezervací lidové architektury Plže. Plže najdeme v malebném kopcovitém místě na okraji obce, jen kousek od hlavní cesty, stejnojmeného motorestu a obecního hřiště..

Foto: Miaucis

Své podivné jméno sklepy dostaly podle velkého výskytu hlemýžďu v této oblasti. V areálu sklepní uličky nebo spíše ve sklepní čtvrti najdeme kolem 70 sklepů, budovaných od 15. století, původně však nesloužily výhradně pro skladování vína, to až později. Sklepní uličky ústí do dvou naměstíček a mají bílé polkruhové, vápnem líčené štíty se soklem v modré barvě. Některé fasády jsou zdobené květinovou výmalbou v tradičním slováckém stylu s motivy hroznů. Podobně jako lidové obytné stavby bývá fasáda sklepů také pravidelně obnovována, líčena vápnem a modrou skalicí a obnovována je i květinová výmalba. Jedná se o jedny z nejstarších staveb lidové architektury u nás. V průměru mají délku 15 m a bývají 3 mětry široké. Stropy jsou kamenné, tvarované do klenby. Nad vlastním sklepem je jakási střecha, vrstva hlíny s trávou, která zajištuje stabilní teplotu uvnitř. Interiér sklepa je tvořen dlouhou chodbou s větracími otvory, svažující se dolů. Při větší dávce fantazie si člověk může představit, že je na Islandu a dívá se typické domy s drnovou střechou...ale chyba lávky, štít sklepa spíš připomíná lidové selské baroko z jiho Čech. Zelená střecha tyto sklepy také odlišuje od sklepních uliček v Rakousku, které mají klasické střechy často kryté pálenou taškou. A zcela odlišné jsou od sklepních ulic na Balkáně, zejména v Srbsku, které nemají dlouhou chodbu svažující se dolů, ale jen obdélný zahloubený prostor.

U vstupu do typického sklípku bývá lisovna a tento prostor slouží také k posezení a koštu vína a na konci je chodba s obdélnou místností, zpravidla určená ke skladování vína.

Sklepy jsou velmi hojně navštěvované a pořádají se zde různé akce, areál si můžete projít celoročně a určitě narazíte i na nějaký otevřený sklípek, kde můžete zkusit místní víno. Koštování je v této oblasti velmi oblíbené, ale není moc dobré pro řidiče, protože po pár sklénkách máte v pale, ani nevíte jak...wink

Foto: Miaucis

Také dnes nehrozí, že vinaři mají nachystané stříknuté nebo přislazované vína pro Pražáky a Ostraváky. A že to opravdu tak fungovalo, můžu potvrdit. Moje sestřenka z Prahy chtěla na svatbu víno z Moravy a tak se tam vypravila i se svým snoubencem a typickým pražským přízvukem. Můj otec (Moravák jak poleno) jí říkal, pojedu s tebou, pomůžu ti. Ta to s úsměvem a mávnutím ruky odmítla, že to v pohodě zvládne sama a víno dovede koupit i cvičená opice. A opravdu to zvládla, ale jinak, než si představovala.... Na svatbě jsme měli kvalitní vinný střík, půl vody, půl vína a moje rodina z toho měla málem infarkt.. hlavně děda, který ještě pár let před její svatbou vyráběl vlastní kvalitní víno. Dneska se to už nestává i když představa vinařů o tom, že Ostraváci mají rádi sladká vína a Pražáci vínu nerozumí stále přetrvává kdesi v hloubi vinařovy duše....

Ubytování jsme našli v Lednici, kousek od zámku a stravování jsme řešili různě, svačinou sebou, nákupem sendviče apod.

Sklípy jsou krásné, malebné, místní lidé příjemní, mohu jen doporučit ! Dobré je spojit výlet na Plže s návštěvou zajímavého skanzenu lidové kultury ve Strážnici a máte krásný výlet na celý den.

Vstupné se neplatí, lepší je najít ubytování někde poblíž, pokud budete chtít koštovat....Nedaleko je Motorest Plže

O sklepech v Srbsku píšu zde: http://www.turistika.cz/vylety/rajacke-pimnice-cesta-za-vinem

Poslední aktualizace: 19.11.2013
Autor příspěvku: Miaucis
Plže Petrov - Služby, informace
Plže Petrov na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Plže Petrov

Soubor původních vinných sklepů z 18. a 19. stol. Plže v obci Petrov byl roku 1983 vyhlášen památkovou rezervací lidové architektury. Jedná se o areál vinných sklepů budovaných od 15. století.V areálu se nachází cca 80 těchto sklepů, které vytvářejí ulicovou zástavbu se dvěma náměstíčky. http://www.obec-petrov.cz/Commu…
Podíváme se do podhůří Bílých Karpat do obce Petrov. Využijeme nově vyznačenou modrou pěší trasu začínající na vlakovém nádraží v Sudoměřicích, která nás nejprve provede okrajem obce a poté polní cestou s výhledy …
Zdejší petrovský minerální sirný pramen, u kterého byly vybudovány lázně, byl přes půl tisíciletí vyhledávaným léčebným a rekreačním střediskem. Podle pověsti měl pramen objevit šlechtic,…
Pokud byste i vy chtěli okoštovat tu pověstnou "frankovku", která měla ohnivou barvu, plnou chuť a vůni červeného ovoce jako ve scéně českého velkofilmu, tak zvažte výpravu do sklepní…
Jde o areál místních vinných sklepů, které se nacházejí za železniční zastávkou na jihozápadním okraji obce. Jedná se o nejlépe dochovaný soubor vinných sklepů z 18. a 19. století na naš…
Podíváme se do česko-slovenského pohraničí na zajímavá místa spjatá s Baťovým kanálem. Cesta vede převážně po neznačených zpevněných cestách lužním lesem, částečně po slovenském území. Délka trasy je asi 13 km. Z…
Když se vysloví pojem muzeum vesnice jihovýchodní Moravy, nejspíše si představíte historickou budovu na vesnici s různými artefakty, u které se dveře příliš netrhnou, a za nimi čeká…
Na úpatí Bílých Karpat jsme navštívili jedno z center Slováckého regionu s dosud živými folklórními tradicemi, a to rozlehlý Skanzen ve Strážnici. Vznikl v letech 1973 a 1981, v jeho ucelených areálech s…
Bílá vež patrí k nejvýznamnejším strážnickým památkám. Je dominantou mesta a podle ní se Strážnice v literární tvorbe nazývá "mestem pod bílou veží". Sloužila jako strážní vež a její vznik je spojován s pocátky mesta. Knižní pruvodce mesta Strážnice uvádí její stárí na 600 - 800 let. Vež ve své dnešní podobe je však mnohem mladšího puvodu. Ve skalickém archívu se…
Areál 65 objektů na okraji Strážnice - expozice lidového stavitelství Slovácka, muzea jihovýchodní Moravy s unikátním souborem vinohradnických staveb.
Oficielní název je Muzeum vesnice jihovýchodní Moravy. Buduje se postupně od roku 1975. Do dnešní doby je zde postaveno celkem 65 objektů. Ty jsou rozčleněny podle jednotlivých oblastí Slová…
Skanzen ve Strážnici je populárním turistickým místem. Dokumentuje stavby z oblasti Slovácka, Pomoraví a Horňácka. Ve skanzenu je kromě klasických prohlídek také množství doprovodných akcí…
   V době tureckého nebezpečí, na začátku 16. století, tehdejší majitel panství Jan III. ze Žerotína, jako čerstvě jmenovaný vojenský velitel Moravy, zača…
Zámek Strážnice se nachází ve stejnojmenném městě na Hodonínsku v Jihomoravském kraji. Zámek je trojkřídlá budova, zdůrazněná na nároží osmibokou věží. K vidění jsou historické interiéry s dobovou zámeckou instala…
Poslední neregulovaný úsek řeky Moravy na dolním toku začíná pod Vnorovským jezem. Morava zde vstupuje do oblasti vátých písků známých jako "Moravská Sahara". Dnes jsou duny osázeny borovým lesem a jen obrovská …
První písemná zpráva o obci pochází z roku 1 209, později v roce 1 372 povýšena na město a opevněna. Město je dnes velice známé a hojně navštěvováno, v minulosti bylo důležitým střediskem československých vztahů…
Rozhledna na vrchu Travičná se nachází na úpatí Bílých Karpat jihovýchodně od Strážnice. Z Tvarožné Lhoty je to k ní cca 2,5 km a z obce Radějov cca 1,5 km. Rozhledna nabízí pohled na Pálavu až do Rakouska, na p…
Návštěva milotického zámku a také zámeckého parku patří zcela jistě k výjimečným zážitkům. Původně v těchto místech stála gotická tvrz, ze které dnes můžeme zřejmě vidět jen vodní příkop. Někdy mezi léty…
Zámek Milotice je jedním z nejkrásnějších barokních zámků u nás. Nachází se na Hodonínsku v Jihomoravském kraji. Zámek lze navštívit od června do září denně mimo pondělí a v říjnu pouze o víkendech a svátcích. Náv…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou chribskeho pohori. Hrad Buchlov byl vystaven v polovine 13. stoleti v romanskem stylu. Jeho hlavnim ukolem by…
Hrad Buchlov stojí na vysokém návrší v zalesněném pásmu Chřibů, hrad se nachází několik kilometrů severozápadně od Uherského Hradiště ve Zlínském kraji. Hrad Buchlov je vynikající ukázko…
Toto významné poutní místo se nachází cca 6 km západně od Starého Města (okres Uherského Hradiště). Velehrad byl připomínán jako ves Veligrad již v roce 1131. V roce 1205 zde byl založen cisterciácký klášter, kt…
Minaret se nachází ve velkém areálu patřící lednickému zámku. Je to romantická orientalizující stavba, vybudovaná v maurském slohu. Pochází z let 1798-1802. Věž minaretu je vysoká 62 metrů a slouží jako rozhledna.…
Jedná se bezpochyby o nejznámější a nejnavštěvovanější park České republiky (prameny uvádějí kolem jednoho milionu návštěvníků ročně). Hovoří se o něm jenom v superlativech a bývá nazý…
Zámek Lednice je národní kulturní památkou a byl také zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek stojí na pravém břehu řeky Dyje, uprostřed romantické krajiny. Zámek se nachází na B…
Lednicko-Valtický areál byl zapsán do seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Pokud byste chtěli projít celý park, který je opravdovou…
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…