Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Petrohrad, zámek a zřícenina hradu.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Petrohrad, zřícenina hradu
Petrohrad, zřícenina hradu  •  Fotografie (30)  • Foto: Bohumir

Cesta za poznáním severního Plzeňska a Žatecka nás dovedla do obce Petrohrad. Ta se nachází na severním okraji Jesenické pahorkatiny, přibližně 4 km na severozápad od městečka Jesenice. Hrad si zde nechal postavit kolem roku 1360 Petr z Janovic a jeho rod panství vlastnil až do roku 1483. Poté zde vládli Gutštejnové a v roce 1554 přešlo panství sňatkem na Libštejnské z Kolovrat. Za nich byl hrad opuštěn a Jan Libštejnský začal se stavbou renesančního zámku na západním okraji vísky. Jeho majetek byl v roce 1622 konfiskován a panství získal Heřman Černín z Chudenic. Za třicetileté války byl zámek vypálen. K obnově renesanční části došlo v letech 1697 až 1703. V baroku přibyla a byla upravena další část a to mezi roky 1747 až 1752. Další pohromou pro zámek byl požár v roce 1915, ale brzy došlo k opravě. Černínové na zámku sídlili až do roku 1945. Po tomto roce byl zámek majetkem státu a dnes je tady psychiatrická léčebna.

Při naší návštěvě se v Petrohradě stavěla kanalizace a tak jsme byli rádi, že můžeme mezi stroji obcí projet a zaparkovat před zámkem. Překvapila nás jeho rozlehlost. Stavba je na půdorysu podkovy. Starší renesanční část má dvě patra a věž. Obě barokní křídla jsou pouze patrová a obepínají velké nádvoří. Tato část je celá oplocená a kromě zámku je zde zajímavá budova sýpky a zámecké skleníky. Na oplocenou část navazuje velký anglický park, který pokračuje chráněným územím – Hájem Petra Bezruče. Před zámkem stojí za pozornost značně poničená socha sv. Wolfganga z první poloviny 18. století. Celý areál lze bez problému obejít a občas se naskytne možnost nahlédnout na nádvoří. Od zámku vycházíme po červené a žluté a pozvolna stoupáme ke hradu. Od rozcestí několika cest pokračujeme po červené, stezkou kolem zemědělského objektu, za nímž vstupujeme do lesa. Mezi stromy je vidět kaple, kterou nechali na hradě v raně barokním slohu v 17. století postavit Černínové. Stezkou přicházíme k rozcestí pod hradem a přibližně po dvou stech metrech máme hrad nad sebou. Moc toho zde nezůstalo. Na nejvyšším místě stojí zeď, kolem které se dá po úzkém schodišti vystoupit na její vrchol. Je odtud mimořádný výhled k západu a severozápadu. U skal pod námi jsou zbytky hradeb. Od zřícené části se dostáváme ke kapli. I když je uzavřena, je její vnitřek značně poškozen. Nápisy na zdech, nepořádek a vše, co lze rozbít, leží na zemi. Za kaplí je dřevěný můstek, po kterém se dostáváme ke kruhové věži, kolem níž vede chodníček a je odtud vidět na zámek. Na východě je proti hradu Spálený vrch ( 500 m.n.m.) a opačným směrem se červenají pole, mezi kterými jsou rozesety lesíky a louky. Na severu vykukuje rozhledna nad Kryry. Po stejné cestě se vracíme zpět.

Občerstvení jsme ve vsi žádné nenašli a s ubytováním to bude podobné. Dobře se dá najíst v nedaleké Jesenici, což byl i náš případ.

Hradní zřícenina je místo pro romantické duše a výhled na okolní krajinu nemá chybu. Horší je to se stavem kaple a pořádkem v okolí hradu. Když se dá ale všechno na misky vah, převáží se to k hodnotě, že se nám tady líbilo.

Celá cesta se vejde do čtyř kilometrů.. Byli jsme tady něco přes tři hodiny a většinu podstatného jsme stačili navštívit. Zámek je pro veřejnost uzavřen, ale celý areál je možné kolem plotu obejít a občas se naskytne pohled na některou část zámku a jeho nejbližší okolí. Parkovat je možné před zámkem. Vše je na mapě KČT č. 30 Povodí Střely.

Poslední aktualizace: 5.9.2012
Autor příspěvku: Bohumir
Petrohrad, zámek a zřícenina hradu.</strong> mapa
mapa Petrohrad, zámek a zřícenina hradu.

Příspěvky v okolí Petrohrad, zámek a zřícenina hradu.

Dějiny obcí jsou spjaty s majiteli hradů Petršpurk a Šprimberg (Šprymberk, německý původní název Springenberg). Petrohrad postupně vlastnili páni z Janovic (Petr z Janovic postavil hrad, po němž má obec jméno), pá…
Rozsáhlý zámek se nachází v obci Petrohrad na Lounsku v Ústeckém kraji. Trojkřídlý zámek je postaven na půdorysu podkovy ? jedno křídlo je renesanční a další dvě jsou barokní. Historie Zámek nechal postavit v …
Háj Petra Bezruče je přírodní památka v okrese Louny, jižně od obce Petrohrad. Vyhlášena byla u příležitosti 90. výročí narození básníka Petra Bezruče, v červenci 2011 zrušena a rozhodnutím…
Zřícenina gotického hradu stojí na vysokém návrší nad obcí Petrohrad na Lounsku v Ústeckém kraji. Dochovaly se pouze obvodové zdi paláce, zbytky hradebních zdí a kaple Všech svatých vybudovaná v polovině 17. století na základech Okrouhlé hradní věže. Hradní zříceniny jsou volně přístupné. Historie Hrad nechal ve 2. polovině 14. století postavit Petr z Janovic. Hrad byl majetkem pánů z Janovic do roku 1483, poté jej vlastn…
Nádherný, prý 900 let starý, dub najdete na Jesenicku u silnice z Petrohradu do Stebna. Pokud půjdete po ČTZ od Petrohradu, kolem zříceniny hradu Petršpurk, vyjdete z lesa přímo u něj. Určitě stojí za návštěvu.
Ocelová konstrukce věže byla vystavěna a patří firmě Eurotel. Při schvalovacím řízení si okresní úřad dal podmínku, že telekomunikační věž musí být přístupná jako rozhledna a na stavbě se musí podílet obě telekomunikační firmy. Tím se zabránilo tomu, aby vrchol hyzdily desítky ocelových stožárů. Rozhledna je 5 km severně od obce Jesenice. Dostanete se k ní, když z hlavní silnice vedoucí z Prahy do Karlových Varů odbočíte za…
Rozhledna se nachází na Tobiášově vrchu v okrese Rakovník. Odbočka k rozhledně je ze silnice č. 27 Plzeň – Žatec kousek před křižovatkou se silnicí č. E48 Karlovy Vary – Slaný - Praha. Malé parkoviště je u silnice…
Jedem do města Jesenice u Rakovníka. Jedeme vlakem z Kladna s přestupem v Rakovníku. Jeli jsme na výlet do města Jesenice podívat se na zajímavý skalní útvar viklan. Cesta vlakem z Kladna až do Jesenice trval…
Romantická cihlová rozhledna z roku 1906 nad obcí Kryry, jižně od Podbořan.
Rozhledna byla postavena v letech 1905 - 1906, na místě kde dříve stával hrad Kozihrady, v nadmořské výšce 383 m nad mořem. V roce 1905 se slavilo sté výročí velkého německého básníka Friedricha Schillera jehož Památník měl být umístěn v přízemí rozhledny. Po něm také dostala rozhledna své jméno: Schillerova rozhledna (původní název: Schillewarte). Iniciátorem výstavby se stal…
Už roku 1483 je hrad uváděn jako pustý. Kozí Hrady nad Kryrami nebyly nijak velkou ani významnou stavbou. Což dokládá i jeho krátká života schopnost. Té nejspíš "dopomohly" bouře husitského hnutí. Počátkem 14 sto…
Zámek je významnou památkou obce Chyše na Karlovarsku. Zámek je mohutná čtyřkřídlá budova se dvěma polygonálními věžemi. Ve východním zámeckém křídle jsou arkády. V přízemí se zachovala m…
Krásný Dvůr Nejstarší písemná zmínka o Krásném Dvoře je známa z roku 1295, kdy je připomínán Vilém z Krásného Dvora. V první čtvrtině 16. století se stal majitelem Krásného Dvora Václav Pětipeský z Chýš, kt…
Rabštejn nad Střelou leží v přírodním parku Horní Střela, obtékán ze tří stran řekou, na cestě mezi Manětínem a Žluticemi. Patří mu jedno prvenství: je nejmenším městem v ČR a nejspíše i ve střední Evropě. S počtem obyvatel, který se už od počátku devadesátých let pohybuje mezi 20 a 30 "kousky", by stěží dal dohromady třeba jen fotbalové družstvo:-) Přesto, že jde o městečko počtem obyvatel zanedbatelné a rozlohou neveliké…
Klášter nese jméno podle původní kaple zasvěcené panně Marii. Leží ve stejnojmenné obci, která se rozkládá mezi třemi velkoměsty, Karlovými Vary, Plzní a Prahou. Zmíněná kaple byla postavena roku 1186. Po husits…
Nedávno jsem si tu v příspěvku jednoho z mých kolegů přečetla, že prý vlastně na Krakovci kromě toho, že se tam točila pohádka "Ať žijí duchové", není co vidět. Domnívám se, že je třeba…
Rakovník leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od Kladna. Město se rozkládá u západního okraje chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko a pod vrcholky kopců Rakovnické pahorkatiny. Východním směrem od města se rozprostírá les a západním směrem můžeme kromě lesů vidět ovocné sady a severozápadním směrem také rozlehlé plochy chmelnic. Nedaleko jihozápadního okraje města bylo vybudováno nevelké letiště. Nedaleko východního okraje města je vybudováno několik menších rybníků a Bar…
Barokní Zámek Manětín se nachází v Plzeňském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a svátcích a od května do září denně mimo pondělí. Zámecká expozice představuje barokní mobiliář a unikátní soubor…
Žatec leží v Západních Čechách, západním směrem od města Louny. Žatec je centrem chmelařské oblasti, v okolí města je založeno značné množství chmelnic. Město se rozkládá převážně na prav…
V obci Lužná u Rakovníka bylo v roce 1997 v bývalém lokomotivním depu vybudováno železniční muzeum Českých drah se zajímavou expozicí historických železničních vozidel. Tyto historické vozy jsou především z býva…
Hrad Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů u nás, ve středověku byl oblíbeným sídlem mnoha českých knížat a králů. Hrad je významnou kulturní památkou na Rakovnicku v…
Přední český královský hrad v hlubokých lesích dnešní CHKO Křivoklátsko.
Křivoklát je jedním z nejstarších a nejvýznamnějších hradů českých knížat a králů, jehož počátky sahají do 12. století. Za panování Přemysla Otakara II. vznikl rozsáhlý, velkolepý královský hrad, jenž byl výrazně přestavěn Václavem IV. a později velkoryse dobudován Vladislavem Jagellonským. Křivoklát byl nekolikrát těžce poškozen požárem. Stal se obáva…
Malebná zřícenina gotického hradu Hasištejn stojí na skalnatém ostrohu nad údolím Prunéřovského potoka nedaleko obce Místo. Hradní zřícenina se nachází na Chomutovsku v Ústeckém kraji. Hrad byl postaven na protáhlém oválném půdorysu. Dominantou je mohutná válcová věž ? bergfrit, která je upravena na rozlehnu. Na jižní straně jsou zbytky paláce. Proti vstupní bráně stojí…
Zoopark leží v Chomutově, poblíž centra města a nedaleko rekreačního místa Kamencové jezero. V rozsáhlém areálu žije více než 600 zvířat ve 130 druzích. Park vznikl v roce 1975 v areálu…
ZOO s Botanickou zahradou, skleníkem se sukulenty, dětským koutkem, novou expozicí vesnického hospodářství. Na 21,5 ha svého areálu chová v současné době více než 2500 jedinců od 550 druhů obratlovců a na 150 dr…
Právě v plzeňském pivovaru se v polovině 19. století odehrála revoluce v pivovarnictví. Poprvé v historii lidstva bylo vyrobeno pivo, jak je známe dnes - správně hořký nápoj zlaté barvy, se sněhobílou pěnou. Dnes je pivovar živým a dynamickým místem…
Klínovec je nejvyšším vrcholem Krušných hor, a tyčí se nedaleko hraničního přechodu Boží dar a lázní Jáchymov. Z vrcholu lze za zvlášť dobré viditelnosti zahlédnout dokonce Sněžku , šumavský Javor, Říp či pražs…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…