Moje oblíbené
 Travel blog Liberecký kraj Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Liberce
Liberec je hlavní město Libereckého kraje a rozkládá se na úpatí Jizerských hor pod vrcholem Ještěd (1012 m.n.m.), který je vyhledávaným rekreačním cílem. Oblíbeným cílem jsou i Botanická zahradaAquapark Babylon a ZOO Liberec s bílými tygry.
 Trasy Liberec a okolí (60)

Lužické hory, Ještědský hřbet
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Lužické hory, Ještědský hřbet

Okolo Lemberku

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Zámek Lemberk
Zámek Lemberk  •  Fotografie (55)  • Foto: Karolus

Známou, dominantní siuletu zámku Lemberk, spatříme ihned, když vystoupíme z vlaku na zastávce Lvová, ležící na trati mezi Libercem a Českou Lípou, asi 2km severovýchodně od městečka Jablonného v Podještědí, známého svou barokní bazilikou sv.Zdislavy a sv.Vavřince.

Bredovský zámeček z cesty

Půjdeme po místní komunikaci po hrázi Dvorského rybníka s romantickým ostrůvkem, rybník ale bývá bohužel z části vypuštěn,v důsledků povodní v roce 2010, kdy došlo k protržení hráze Markvartického rybníka, poslednímu ze tří vzájemně propojených rybníků. Zelenou turistickou značku ani nemusíme sledovat, neboť siuleta zámku nám bude sloužit co by orientační bod. Vlevo u rybníka stával bývalý šafářský dvůr z poloviny 18.století, v padesátých letech objekt využíval Státní statek, který tuto památnou stavbu dokonale zdevastoval, takže muselo dojít k jejimu stržení, čímž se zachovala pouze část kamenné ohradní zdi.

Vydáme se rovně lípovou aleji, vlevo pod svahem na jehož vrcholové plošině stojí zámek spatříme uzamčené vchody do rozlehlých sklepů, které byly součástí bývalého zámeckého pivovaru postaveného snad již koncem17.století. Po pivovaru zůstal jen název dalšího rybníku, také dnes vypuštěného a pomalu zarůstajícího a stylová budova bývalého pivovarského hostince, v současnosti rekreačně využívaná. Od Pivovarského rybníka se nám naskytne krásný pohled na Lemberk.

Gloriot
Gloriot  •  Foto: Karolus

Pod výpustí rybníka najdeme zbytky náhonu a rozpadajícího se objektu pod skalnatou stěnou na břehu Panenského potoka. Objekt sloužil jako vodojem, který důmyslným systémem vytlačoval vodu nahoru do Vodárenské věže u Bredovského zámečku, odkud byla dále rozváděná do zámku a přilehlých objektů, protože zámek neměl vlastní studnu. Pokračujeme alejí dále, vlevo spatříme tzv.Černé jezírko, tmavá nehybná hladina bývá pokrytá kobercem vodních rostlin, vlevo do něho ústí tunel náhonu, dlouhého asi 50 metrů, širokého 7metrů, dříve sloužil k propojení soustavy rybníku, dnes je z části zasypaný, od cesty je zakryt mříží. V tunelu hnízdí netopýři, údajně se do něho měla napojovat podzemní chodba z Lemberku. Ač se hladina jezírka zdá nehybná, v ohybu cesty do něho vtéká silný pramen, voda protéká pod vývodem pod cestou a napojuje se s tokem Panenského potoka. Pramen v jezírku označují léčitelé jako tzv. "mrtvou vodu", je tedy protikladem nedaleké Zdislaviny studánky. Voda je prý výborna k léčení kožních nemocí a těžko se léčitelných ran, traduje se také pověst, která dala základ pojmenování potoka, že pokud si žena, byť zralého věku, omeje u pramene své ženské orgány, stane se opět pannou. Ale účinek bude asi jen podložen tím, že voda je značně studená.

To už se dostaneme k Zdislavině studánce, proslulé tím, že jí měla užívat k léčebným účelům sv. Zdislava z Lemberka. U studánky stojí empírový gloriet z roku 1862 z osmi toskánskými sloupy, v skalní stěně je výklenek se soškou sv.Zdislavy, bohužel se jedná o již o několikátou kopii, přesto je soška světice stále uctívána množstvím věřících i těch, kteří se sem až zdaleka chodí pro výbornou voděnku, jejiž účinky i dnes jsou prý doslova zázračné.

Alej
Alej  •  Foto: Karolus

U rozcestníku za studánkou se dáme vlevo vzhůru opět lipovou alejí, nad námi mezi stromy prosvítá stavba Zdislaviny kaple. Na malém hřbitůvku a v kryptě pod kaplí, jsou pohřbení někteří majitelé a významnější úředníci ze zámku, podle pověsti jsou zde uloženy i ostatky sestry sv. Václava, Přibyslavy. Jelikož hřbitůvek i kaple byly několikrát vypleněny vandaly a hledači pokladů, byl vchod zazděn.

Čeká nás cesta romantickou krásnou lípovou aleji, která je úchvatná zvláště v době, kdy stromy kvetou. Po levé straně je starý ovocný sad, přes který je výhled k pásu Lužických hor s dominantním dvouvrchem Hvozdu (749m.nm.) Za sadem spatříme již zmiňovanou Vodárenskou věž a naproti barokní stavbu Bredovského zámečku, z konce 17.století. Za zámečkem je krásná, rozsáhlá zahrada, která bývá příležitostně otevřená, najdeme zde torza několika soch z dílny Matyáše Brauna s mytologickými výjevy.

Bredovský zámeček ze zahrady

Cesta nás dovede k hrázděným chaloupkám z 17. a 18.století, naproti se rozkládá objekt bývalého špejcharu, dům za ním se využíval jako škola ještě před válkou. Budova přímo u zámku sloužila jako zámecká hospoda, kamenná stavba naproti zase co by šatlava. To se již nacházíme před vstupem do areálu zámku Lemberk, původně založeného jako hrad počátkem 13.století, ale pravděpodobně zde stávalo hradiště z doby ještě pozdější. Hrad měl za účel chránit důležitou obchodní stezku do Žitavy a zakladatelem se stal Havel z rodu Markvarticů, psaný později jako z Lemberka, důležitý velmož ve službách krále Václava I. a později i Přemysla Otakara II. Při svém tažení do Lužice si sem přivedl i svou ženu Zdislavu. Později se zde vystřídaly i další důležité rody jako Vartenberkové a Berkové, po nich Bredové a naposledy Clam-Gallasové. V nedávno renovovaném zámku je mnoho historicky cenných sbírek, část je věnována expozici spojené se životem sv. Zdislavy. Na zámku je unikátní černá kuchyně v gotické oválné věži. Z jejiho Ochozu jsou překrásné daleké výhledy do okolního kraje.

Ze zámku se dostaneme zpět na původní silničku, půjdeme-li po ní dále vpravo dovede nás posléze až do vsi Janovice, v jejiž blízkosti se nachází zajímavý poustevnický areál. Na okraji lesíka vpravo najdeme ve starém pískovém lomu kamenný kruh tvořený 24 čedičovými sloupy. Nejedná se o nějakou keltskou svatyni, i když menhiry také mají prý léčivé účinky, ale o dokonalou repliku postavenou zde asi před dvaceti lety.Vpravo v lese pod Lemberkem se nachází tzv.Kříž mrtvých. Byl vztyčen v roce 1901 nad místy, kde se nacházejí hromadné hroby více jak tisíce rakouských a pruských vojáků, kteří zemřeli okolo roku 1760 na Lemberku, když sloužil jako vojenský lazaret.

Andílek v zahradě letohrádku

Ještě než se dostaneme zpět k vlaku, povšimneme si vlevo u cesty zamřížovaného vchodu do štoly. V polovině 18.století se zde pokoušeli o těžbu železné rudy, ale štola se později sesula a dnes tu pouze opět hnízdí netopýři.

Vydali jsme se za poznáním velice zajímavých míst v okolí Lemberku, spjatých z historíi tohoto původně gotického hradu. Můžeme se obdivovad řadě historických i architektonických památek, ne náhodou bylo toto území vyhlášeno Krajinnou památkovou zónou.

Docela dobře a v příjemné prostředí se najíte v Motorestu Lvová, v blízké vsi při silnici na Liberec. Jinak základní občerstvení najdete před vstupem na zámek, u pokladny je k dispozici automat na nápoje.

Historie a Romantika na vás tady dýchají doslova na každém kroku. Stále se máte čemu obdivovat a kdo sem jednou zavítá znova a znova se bude vracet a neustále bude mít co nového objevovat.

Dvířka ve zdi

Vstup na zámek je 100Kč dospělí, 70Kč zlevněné vstupné a 300Kčs rodinné vstupné. Druhý okruh je o 20Kč dražší, zrovna tak jako výstup na vyhlídku na věži.

Poslední aktualizace: 18.11.2012
Autor: Karolus

Jablonné v Podještědí

Příspěvky z okolí Okolo Lemberku

Lvová - Lemberk - Brenna - Jablonné v Podještědí
Z vlakové zastávky Lvová jsme přišli k silnici. Tam jsme odbočili vlevo po zelené TZ a pokračovali k Panenskému potoku. Vlevo jsme minuli Dvorský rybník a směřovali k zámku Lemberk. Po prohlídce zámku jsme postoup…
Zámek Lemberk vévodí krajině pod Lužickými horami nedaleko Jablonného v Podještědí. Zámek Lemberk se nachází na Českolipsku v Libereckém kraji. Návštěvníci si mohou na zámku prohlédnout renesanční a barokní interi…
Další trasa Lužickými horami, nabídne zámek Lemberk, Zdislavinu studánku, Markvartický rybník, Baziliku Minor Sv. Vavřince a Sv. Zdislavy, ale také vyhlídkovou věž v Jablonném, která nabídne krásný výhled na Jablo…
Ingredience: 3 hodiny času prázdná láhev (může být i více lahví) malá svačinka samochodící děti vhodné (kočárek ne) fotoaparát doporučuji finanční obnos na vstup     Postup: Přijeďte autem až k samému. Ce…
Úterý 24. 8. 2021 - odpoledne Po prohlídce centra Jablonného v Podještědí přejíždíme do severovýchodní části města na parkoviště u zámku Lemberk. Plánovala jsem, že by se tu nechalo i přespat. Jsou tu však kamery. Takže to raději ne. Šplháme do prudkého kopce k zámku. Prohlídku už nestačíme, ale dostali jsme se na moc hezké nádvoří. V polovině 13. století tady na návrší na Žita…
Jakožto železniční turisté využíváme vláčkový spoj na trase Liberec-Ústí nad Labem. Naše první zastávka je místní náměstí, kde se tyčí Barokní morový Sloup a nedaleko také dominuje bazilika minor sv. Vavřince a sv. Ludmily, kolem které procházíme na zámek Lemberk. Cestou (vede zeleně značená spolu s naučnou stezkou) jsme dostali příležitost obdivovat  Markvartický rybník,…
Zámek Lemberk patří k těm památkám, na něž se člověk rád vrací. Zámky, které vznikly přestavbou hradu mají takové zvláštní kouzlo. A když se k tomu přičte, že místo pro hrad bylo ve většině…
     Vypadalo to, že paní Zima se už konečně rozhodla předat svou vládu jaru,- alespoň kalendář tomu nasvědčoval-, ale najednou zase do rána sněhová nadílka obílila ulice města a vyděšené jaro raději ještě na chvi…
Rozcestí Lemberk (zám.)
Rozcestím u zámku Lemberk prochází dvě turistické trasy a mezinárodní NS Lužické a Žitavské hory.Zelená TZ vás západním směrem dovede do Jablonného v Podještědí a do Kunratic u Cvikova. Dále pak do Cvikova a Nového Boru. Ve směru severovýchodním vás pak nasměruje přes Lvovou do Hrádku nad Nisou.Žlutá TZ v severním směru končí u rozcestí Pod liščí horou. Ve směru jižním končí v …
Raně barokní Bredovský letohrádek stojí v sousedství zámku Lemberk. V letech 1670-80 jej nechal postavit Kryštof Rudolf Breda. V roce 1726 ho i s okolním panstvím koupil Filip Josef hrabě Gallas. Clam-Gallasové ne…
Projdete-li od Bredovského zámečku lipovou alejí, objevíte na jejím dolním konci kapli Nejsvětější trojice, později známou jako kostelík Blahoslavené Zdislavy. Tuto původně hřbitovní kapli založil koncem 14. stole…
Rozcestím u Markvartického rybníka prochází zelená TZ, ktzerá vede z 15 km vzdáleného Hrádku nad Nisou, přes Popovu skálu do Lemberka a odtud přes toto rozcestí pokračuje dále do Jablonného v Podj., Cvikova a Nového Boru.Zeleně značená odbočka vás přivede ke Zdislavině studánce s empírovým glorietem.
Kdysi v nejvýchodnější části Markvartic stávala selská usedlost hospodáře Martina Neumanna. Jeho usedlost pak v roce 1697 zakoupil sedlák Christoph Lorentz. Jeho vnuk Johann Georg se roku 1777 vyplatil z poddanství a dekretem hraběte Františka Josefa Pachty z Rájova byl uznán za svobodného formana a obchodníka. A právě on přestavěl usedlost ve stylu pozdního baroka. Roku 1802, …
Markvartický rybník, zvaný také Markvart, se nachází v místní částí města Jablonného v Podještědí v Markvarticích. Autem se tam lze lehce dostat s účelové komunikace spojující město se silnicí na Liberec, pěší tur…
Zní to pomalu jak ze známé pohádky o Zlatovlásce,- živá a mrtvá voda... Někdo to považuje se holý nesmysl, nanejvýš za opravdu pohádku. Ale kdo nepozná... To naše místo " zázraků" leží kousek pod zámkem Lemberk, …
Jedno z nejstarších měst, o kterém je zmíňka v darovací listině již v 13. století(1249), město v kterém se razili mince(do 13.století), navštívil jej Karel IV.(1346) a bylo nejdéle v držení Pány z Dubé(do 17.století). To je něco málo z historie tohoto města. Nejvíce je však s historii spjata Zdislava z Lemberka, manželka Havla z Lemberka, která je známa jako pomocnice nemocným…
Tento rokokový zámeček se nachází dnes téměř v centru městečka Jablonného v Podještědí, přesněji řečeno na konci hlavní ulice směrem na Liberec. V době svého vzniku, na počátku 18. století, jej však obklopovaly le…
Bazilika minor sv. Vavřince a sv.Zdislavy
Baziliku minor sv.Vavřince a sv.Zdislavy naleznete v Jablonném v Podještědí v Libereckém kraji, přímo nedaleko náměstí. Její historie je spojena s Havlem z Markvarticů, především pak jeho ženy Zdislavy, která je z…
Rynoltice leží pod jižními svahy Lužických hor, asi 5 km severovýchodně od Jablonného v Podještědí na hlavní silnici do Liberce. Její součástí jsou dnes také osady Jítrava a Polesí. První zmí…
Bazilika sv.Vavřince a sv.Zdislavy v Jablonném v Podještědí…               Původní chrám sv.Vavřince,který nechal postavit nad hrobem sv.Zdislavy František Antonín Berka v Jablonném v Podještědí a jehož dostavby se nedočkal, dokončila hraběnka Kinská,rozená Berková. V r. 1729 byl chrám vysvěcen a asi o 2 roky později byly do něj přeneseny ostatky sv.Zdislavy, které byly po tu dobu uloženy v dominikánském kláš…
Městečko Jablonné v Podještědí, rozlohou sice nevelké, skýtá svým návštěvníkům dostatečné množství kulturních a historických památek dosti velkého významu. Zvláště sakrálních staveb se sešlo v tomto malebném městě na okraji Lužických hor a Ralské pahorkatiny, nebývalé množství. Snad to svým způsobem ovlivnila i sv. Zdislava z Lemberka, která zde žila a je také pohřbena v…
Jablonné v Podještědí leží v Severních Čechách, západním směrem od města Liberce. Jablonné je podhorské město ležící pod vrcholky Lužických hor. U západního a východního okraje města je vybudováno několik nevelk…
Tentokrát se spolu vydáme do baziliky sv. Vavřince a sv. Zdislavy. A jak se tam dostaneme?? Buď můžeme rovnou zajet do Jabloného v podještědí, anebo to udělat tak jako my. Nejdříve jsme jeli vlakem k Lemberku a potom pěšky ( cca 2-3 km) do Jablonné. Baziliku uvidíte snad z jakékoliv části města, takže není problém ji najít.  Bazilika sv. Vavřince a sv. Zdislavy je velmi pěkná kulturní…
Jedeme autem, jedeme do Krkonoš, ale když jsme cestou zahlédli informační tabuli, že v Jablonném v Podještědí je unikátní bazilika minor a že historické jádro města je městskou památkovou zónou, tak jsme neodolali…
Dvojice soch sv. Jana Nepomuckého a sv. Zdislavy se nachází na prostranství před bazilikou sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí. Obě sochy vznikly kolem roku 1709, na což odkazuje letopočet na zadní stěně podstavce u sv. Jana Nepomuckého a donátory byli pravděpodobně příslušníci hraběcího rodu Berků z Dubé, jehož znak lze nalézt na čelních stěnách podstavců obou…
Rozlehlý zámek Nový Falkenburk stojí uprostřed parku na západním okraji Jablonného v Podještědí na Českolipsku v Libereckém kraji. Zámek je dvoupatrová budova se dvěma postranními polygonálními věžemi se zvonovými…
Petrovice jsou nevelká podhorská ves, ležící v širokém údolí Kněžického potoka asi 4,5 km severně od Jablonného v Podještědí. Kdy byla založena není známo, ale první zmínka o ní je z roku…
Sokol je výrazná znělcová kupa (593 m) západně od Petrovic se zbytky středověkého hradu. Na jejím severním svahu je u odbočky na hrad upravená nepříliš vydatná Kočičí studánka a v okolí jsou patrné staré jámy po t…
Bílé kameny
Bílé kameny tvoří izolovanou, morfologicky výraznou skupinu skal asi 1 km severně od Jítravy na úpatí vrchu Vysoká. Skály jsou nápadné svou bělostí a zaoblenými tvary, připomína…