Loučná nad Desnou
Loučná nad Desnou je podhorská obec vyhledávaná turisty jak v letním tak i v zimním období. Obec najdeme v údolí řeky Desná, pod vrcholkem…

více o Loučná nad Desnou

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Loučná nad Desnou
Články redakce vybrat: vše / nic

Odbočka na Medvědí hřbet

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory

Ráno na Červenohorské sedlo autobusem. Počátek trasy klasicky červenou značkou na hřebenovku, ale když už se staví lanovka, je nutno se podívat na výstavbu, takže na Klínovec po sjezdovce, dál po pěšině k přístřešku a pak už zase klasicky po červené hřebenovce.

Už delší době mě vrtalo kam bych se dostal po cestě, kterou často míjíme zejména v zimním období, zvláště při našich výletech na Švýcárnu, kdy víceméně pravidelně sjíždíme přes Petrovku do Koutů. Proto jsem nahlédl do mapy a vyzkoumal terén. Po výšlapu na Výrovku a na Malý Jezerník narazíme na haťový chodník, za kterým odbočíme ke Kamzíku, čili opustíme červenou značku a napojíme se na zelenou značku od Koutů na Švýcárnu – je to pokračování klasické komunistické trasy ze sedla, asi pro nikoho nic neznámého, na začátku stoupání po úbočí Velkého Jezerníku však následuje změna – odbočka na rovný úsek, odbočující po vrstevnici k Medvědímu hřbetu.

Vyrážíme z červeňáku, takže tam si můžeme něco dát a cestou narazíme na Švýcárnu, patrně nejznámější horskou chatu v Jeseníkách, tak není nad čím hloubat.

Medvědí hřbet je hora vypínající se nad údolím Divoké Desné v jednom z nejužších míst údolí, vlastně na jejím úpatí je mezi ní a protějším Tupým vrchem postavena přehrada údolní nádrže PVE. Lesní cesta k Medvědímu hřbetu je sice neznačená, ale je tak pohodlná a široká, že z ní nejde zabloudit. Ve vrstevnici směřuje k sedélku mezi vlastním vrcholem Medvědího hřbetu a rozsochou Velkého Jezerníku, pak mírně klesá po západním svahu hory až ke skalnímu hřbetu kde víceméně končí. Svahy jsou zde celkem masivně odlesněné, takže celou dobu je se na co dívat. Jižní hřeben hory je pak poset různými skalkami, převážně z ruly a fylitu a ty by se měly táhnout snad až na úplný vrchol Medvědího hřbetu. Ten je naopak celý pokryt lesem. Podle mapy by tu měly být snad nějaké lovecké chodníčky, ale ty spíš vypadají, že jsou pro kamzíky, tak je lepší se vrátit alespoň do sedélka po cestě, kterou jsme přišli. Pak jsem hledal nějakou svážnici na Velký Jezerník, což po nějaké době přineslo i kýžený úspěch, ovšem po prodírání se podrostem a padlými kmeny, asi bych ostatním doporučil se vrátit až na značenou trasu. Nicméně po hřebenu Jezerníku skutečně vede nakonec pěkný průsek v jinak lese, který už značně připomíná prales. Ostatně zmíněným průsekem vede hranice NPR Praděd.

Na vrcholu se průsek připojí zpět k zelené značce, už kousek před Slatěmi, tzn. Že za rohem (je to i slyšet) máme Švýcárnu. To už bylo dosti pozdě, takže Praděd vynecháme a tentokrát poctivě celou zelenou značkou až do Koutů na vlak.

Samozřejmě na Medvědí hřbet můžeme i při sestupu ze Švýcárny, to je tedy spíš pro ty, kdo sem dorazí od Pradědu. A kdo by se chtěl prodírat na Jezerník lesem, tak pořádné boty!!!

Poslední aktualizace: 13.11.2011
Autor: Bobkart

Příspěvky v okolí Odbočka na Medvědí hřbet

Vodní elektrárna Dlouhé stráně se začala stavět v roce 1978. Pak se přestalo. Pamatuji se, že do Divokého dolu se dalo jít jen shora od rozcestí Na Praděd, po dvou kilometrech značka končila kvůli staveništi. Neda…
Tato říčka je jedna ze zdrojnic (hlavní zdrojnice) řeky Desné. Pramení na sev. svahu Kamzičníku ve výšce 1310m n. m. a po 12,5km se spojuje v Koutech nad Desnou s Hučivou Desnou. Průměrný prutok nad soutokem 1,5…
SPR Divoký důl (138,40 ha, od roku 1955) má za úkol chránit porosty přirozených svahových, suťových a roklinových lesů. Nachází se ve stejnojmenném ostře zaříznutém dole západně od Pradědu. Je to hluboce zaříznuté…
Na nejfrekventovanější části hlavní hřebenové trasy Jeseníků, mezi Červenohorským sedlem a nejvyšší horou Moravy - Pradědem, leží na svahu Malého Děda v nadmořské výšce 1304 m.n.m jeden z…
Nejstarší turistická chata v Jeseníkách na úpatí Praděda z roku 1887.
Praděd - rozcestí je křižovatkou červené, zelené a modré turistické trasy a nachází se na západním úbočí vrcholku Praděd. Kromě turistických tras prochází rozcestím značená cyklostezka. Od rozcestníku je krásný vý…
Jedeme za jedním ze sedmi největších divů ČR - přečerpávací vodní elektrárna, ale uvidíme také krásné Výhledy do údolí i na hory. Jedeme autem do Koutů nad Desnou, kde máme…
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně. Instalovaný výkon elektrárny je 650 MW. Horní nádrž je spojena s dolní nádrží (800 m.n.m.) dvěma tunely o průměru 3m. V době největších povodní zadržela přehrada 2 0…
Jedeme se podívat na unikátní komplex přečerpávací vodní elektrárny v samém srdci Jeseníků. Od horní nádrže se otevírají nádherné kruhové vyhledy na celé Jeseníky. Jedeme autem nebo na kole do obce Kouty nad Desn…
   O tomto gigantickém vodním díle už byly popsány stohy papíru. V anketě o 7 DIVŮ ČESKA dokonce "zabodovalo" natolik, že při závěrečném hlasování čtenářů obsadilo pomyslný 1.stupeň a nechalo daleko za s…
Místo, ze kterého se nabízí výhled na Petrovy kameny se nachází u odbočky ke Kurzovní (hotel, restaurace). K místu se dostaneme cca po 50 metrech od asfaltové silnice ve směru Praděd - Ovčárna. Umístěna je zde inf…
Nejvyšší hora Moravy v masivu Hrubého Jeseníku, nadmořská výška 1491 metrů.
Turistický rozcestník, který se nachází na vrcholu Pradědu ukazuje turistům cestu po značce modré ve směru Praděd (vrchol) - Divoký Důl, U Kamenné chaty, Dlouhé Stráně, Kouty nad Desnou. Nejen pro dětské turisty je zde umístěna informační tabule Naučné stezky Se skřítkem okolím Pradědu.
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud…
Jedeme autem na Hvězdu, buď z Karlové Studánky nebo z Malé Morávky. My jsme parkovali na placeném parkovišti za 70 Kč (rok 2009),které bylo 27.9.2009 den před stát.svátkem totálně narvané a…
Praděd (1491,3m n.m.) je pátá nejvyšší hora České republiky a zároveň nejvyšší hora Moravy a tím pádem i Jeseníků. Rozkládá se  na staré zemské hranici Moravy a Slezska. Je zde jedno z nejchladnějších podnebí v republice  s průměrnou roční teplotou kolem 1°C. Na severním úbočí hory mužete spatřit skalní útvar tzv. mrazivých srubů pojmenovaný Tabulové skály. Na vrcholu hory se…
Nejvýše položené lyžařské středisko v České republice na úpatí Praděda, prameniště Bílé Opavy.
Ovčárna je známé turistické středisko v Jeseníkách. Je zde křižovatka turistických tras vedoucí na nejvyšší vrchol Jeseníků Na Praděd ( 1491 m.n.m.). V okolí chaty je vybudován vyhledávaný lyžařský areál jak pro s…
Jedno z největších lyžařských středisek Jeseníků, 1013 m.n.m. Sedlo "půlí" hlavní hřebenovku mezi Pradědem a Šerákem.
Je známou a nejnavštěvovanější NPR v tomto pohoří. Je to rezervace mezinárodního významu. Vznikla v r. 1991 spojením původně 6 samostatných rezervací (Vrchol Pradědu, Petrovy kameny, Velká Kotlina, Malá kotlin…
SPR Bílá Opava (rozloha 279,52ha-vyhlášena roku 1963) se nachází na jihovýchodním svahu Pradědu v hluboce zaříznutém údolí pramenné části říčky Bíle Opavy. Předmětem ochrany jsou zde přirozené smrkové porosty s…
Bílá Opava je říčka pramenící pod vrcholkem Praděd a tvoří přítok Střední Opavy. Tok říčky a její okolí je součástí přírodní rezervace Praděd. Mezi Ovčárnou a Karlovou Studánkou vytvořila říčka ve skalním podloží …
Klimatické lázně v srdci Jeseníků. Více než sto let staré lázeňské budovy jsou roubené ve stylu alpské architektury.
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově Studánce. Na jaře bývají vodopády po jarním tání nejkrásnější, ale cesta může být mokrá a na vrcholku trasy, U Barborky, může být i sníh. V lét…
Cílem našeho výšlapu a cílem nádherných výhledů je jeden z dominantních vrcholů Jeseníků - Keprník, 1422 m. Jdeme na celkem lehkou pěší tůru z Červenohorského sedla na Keprník. U hotelu v Červe…
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
Jeskyně na Pomezí je vyhledávaným turistickým cílem lázeňské oblasti Jeseník. Jeskyni najdeme severozápadním směrem od města Jeseník a v chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jeskyně je…