Bojkovice
Bojkovice jsou malým městem se 5000 obyvateli, jehož dominantou je zámek Nový Světlov, jež stojí na malém kopci u jihozápadního okraje města, nad…

více o Bojkovice

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Bojkovice
Články redakce vybrat: vše / nic

Tipy na výlet Romantika Za kulturou

Také druhý luhačovický výlet jsem absolvoval za použití automobilu, ale i v tomto případě je možno vyrazit po svých. Pěší trasu přiblížím v závěru tohoto článku. Já osobně jsem tedy v odpoledních hodinách vyrazil z Luhačovic do Bojkovic (po silnici je to asi 13 kilometrů, pěšky podstatně méně). Cestou jsem se zastavil pouze u zajímavé otevřené kapličky Panny Marie v Přečkovicích. Protože do Bojkovic od Luhačovic sjíždíte, objeví se dominanta města, připomínající jihočeskou Hlubokou (nebo kteroukoliv jinou zámeckou stavbu ve stylu tudor/ov/ské neogotiky), přímo proti vám. Proti mně stálo – bohužel - také slunce, takže žádný slušný snímek se mi pořídit nepodařilo. Ale měl jsem alespoň tušení, kde se tato stavba nachází. Což bylo dobře, protože žádné navigační šipky typu „Ku hradu“ jsem si nikde nevšiml. Po silnici směr Komňa jsem vyjel nad město a zde odbočil Doprava. Před hradem jsem využil prostorného parkoviště, ale tím zde byly veškeré moje úspěchy vyčerpány.

Mnohde inzerované regionální muzeum už zde nesídlí a zámek je v soukromých rukou. Údajně tady má vzniknout nějaký luxusní hotel, zatím se zde však nachází jen nějaké koňské stáje a nové ubytovny. Vstup do zámeckého parku je však otevřený a tak se – Kolem několika stromů, na kterých se silně rozrostl známý vánoční cizopasník – vydám na obhlídku. Park je evidentně udržovaný a přibližně každých deset metrů vás nějaká tabulka upozorní, že se jedná o soukromý pozemek. Předpokládal jsem, že pokud opustím hlavní přístupovou cestu a vkročím na zeleň, budu zastřelen či jinak popraven … a tak jsem to raději ani nezkoušel. Jen z dálky jsem tak mohl obdivovat sochu Diany, nazvanou Artemis Versailleská. Jedná se o kopii Leócharovy sochy z období okolo roku 330 př.n.l. Blíže už se dostanete k trojsoší Panny Marie, sv. Dominika a sv. Vincence z roku 1745. Prohlédnout si můžete i malý francouzský parčík přímo před zámeckou budovou.

K zámku alespoň pár slov. Původně gotický hrad dostal v období renesance nové opevnění, které pak přežilo i útoky Švédů, Turků a Tatařínů. Mezi jeho majiteli najdeme známé rody, jako jsou Kunovicové, Žampachové, Petřvaldští nebo Serenyiové. Do současné podoby byl zámek přestavěn ve 40. letech 19. století. Přestavbu podle projektu vídeňského architekta Eduarda Kuschera financovala Jindřiška Haugvicová, manželka karvinského velkopodnikatele hraběte Larische-Monnicha. Jedná se o sněhobílou půlkruhovou jednopatrovou budovu s cimbuřím a postranní věží. Ještě v nedávné době zde sídlily hotel, restaurace, vinárna a muzeum. Na zámku se pracuje, takže uvidíme, čím nás nový majitel překvapí. Návštěvou tohoto příjemného místa však rozhodně neprohloupíte.

Následuje sjezd do čtyřtisícového slováckého městečka Bojkovice, kde hodlám navštívit jeho druhou dominantu, hřbitovní kostel sv. Vavřince. Jedná se o velmi zajímavou barokní stavbu Jana Křtitele Erny, která ve své podobě nese i jisté prvky pozdní renesance. Kostel obklopuje hřbitov, který je sám o sobě pozoruhodnou památkou. Kostel totiž býval opevněným a ve dvou dochovaných nárožních baštách dnes najdeme malé – ale zajímavé - lapidárium a Getsemanskou zahradu. Důležité hřbitovní stavby ještě doplňuje např. neorenesanční hrobka hraběnky Žofie z Haugwitzu z I. poloviny 19. století. A přesto, že se dá do kostela nahlédnout jen „přes mříž“, zdržel jsem se déle, než jsem čekal.

Proto také volím jako další bod výletu návštěvu zdejšího muzea … a byla to hodně dobrá volba. Regionální Muzeum Bojkovska a informační centrum v jednom vysloveně potěšilo. A to jsem přitom tvrdil, že různých muzejních expozic jsem v posledních měsících viděl tolik, že se jim budu nějakou dobu vyhýbat velkým obloukem. Tady by to byla opravdu chyba, protože všechny jeho „sekce“ stály za vidění. Nabízí zde zajímavé menu: archeologické nálezy, řemesla, dějiny zdejšího soudnictví, interiér venkovského stavení, sakrální umění, moderní dějiny Bojkovska 20. století nebo krátkodobá výstava o historii mobilů. Znalý průvodce byl také super a dokonce i madonky gotického typu byly. V muzeu jsme se tak zapovídali, že kvůli mně zavírali o čtvrt hodiny později, než jim káže cedulička na vstupních dveřích.

Po opuštění muzea v Bojkovicích jsem sice vyrazil ještě ku Slavičínu, ale bylo mi naprosto jasné, že vzhledem k blížícímu se západu slunce toho už moc neuvidím. Zámek, ve kterém se dnes nachází sympatická hospoda U Hugona, navštívím asi na tři minuty a – údajně pěkný zámecký park vynechám úplně. A rychle vyrazím - přes hory a doly - k Luhačovicím. Nedaleko obce Petrůvka však musím odstavit auto a „s otevřenou hubou“ sleduji krásný západ slunce. Nakonec nás tam bylo víc a trošku jsem místnímu kolegovi záviděl, že je vybaven kvalitní zrcadlovkou. Velké nebeské představení jsem sledoval až do konce … a bylo to krásné.

Konec výletu mi zkomplikoval šikovný kamionista, který se i se svým svěřeným majetkem povaloval na boku. Vedle něj leželo také pár přeražených stromů, takže příjezdová silnice do Luhačovic byla několik hodin neprůjezdná. Zkratkou Kolem přehrady se vše vyřešilo a na hotel jsem přijel natolik včas, že mi i večeři dali. A mohl jsem si odškrtnout výlet druhý.

Na závěr ještě přidávám slíbenou pěší navigaci. Luhačovice a Bojkovice spojuje modrá TZ, která prochází i přes Přečkovice. Pokud se chcete vrátit hned zpátky, musíte stejnou trasou. Pokud chcete absolvovat celou – mnou popsanou – trasu, musíte se z Bojkovic vydat po žluté TZ, která vás zavede do Slavičína. Tady máte dvě možnosti. Kratší varianta vede po silnici č. 493 do Petrůvky a odsud po červené TZ do Luhačovic. Delší možnost vás zavede ze Slavičína (stále po žluté TZ) do Nevšové. Za touto obcí odbočíte doleva (již po červené TZ) a přes Petrůvku se vrátíte do Luhačovic.

Poslední aktualizace: 17.4.2014
Autor: markyz63

Bojkovice

Příspěvky v okolí Nový Světlov, Bojkovice a velké nebeské představení aneb luhačovický výlet druhý

Římskokatolický farní kostel sv. Vavřince je skutečnou monumentální dominantou slováckého městečka Bojkovice. Jedná se o raně barokní stavbu z poloviny 17. století, u které lze ještě zachytit i některé prvky …
Pseudogotický zámek Nový Světlov stojí v dominantní poloze na o…
Bojkovice sa nachádzajú vo východnej časti regiónu Uherské Hradiště. Obec  nad údolím rieky Olšavy sa po prvykrát spomína v roku 1362. Dominantami Bojkovíc je zámok a kostol sv. Vavrinca, ktorý&nbs…
Bílé Karpaty patří k mým nejoblíbenějším místům, výlet z Bylnice do Slavičína přes vrchol Javorník nabízí především spoustu krásných panoramatických výhledů na Bílé Karpaty. Dá se říct, že…
Pokiaľ by ste navštívili kostol sv. Vavrinca v meste Bojkovice, môžete si pozrieť  dve pamiatky, ktoré sa nachádzajú v jeho blízkosti. Prvou pamiatkou je Morový Marianský stĺp z roku 1716. Jeho autorom je Václav Divoký zo Stříle. Stĺp sa nachádza na návsi na rozhraní ulíc Marianskej a Černíkovej. Je medzi lipami na dvojstupňovej základni v štvorcovej kolkovej ohradke.…
Muzeum Bojkovska se nachází v centru města Bojkovic. V muzeu najdeme expozici, která se věnuje nejstarším dějinám Bojkovska a další čtyři tématické okruhy (řemesla a živnosti, soudnictví, lidový dům s hospodářstvím a sakrální tématiku). http://muzeumbojkovska.cz/
Nevelké regionální muzeum, které rozhodně stojí za návštěvu, najdete v městečku Bojkovice. To se – i se svými přibližně 4.500 obyvateli – nachází v podhůří Bílých Karpat, v okrese Uherské Hradiště. Bojkovice …
Kemp, adresa: Bojkovice, Štefánikova 1008Telefon: +420572641717,+420604236631, e-mail: info@eurocamping.czKapacita: 98 místMožnost vyprání a usušení oblečení a výstroje, Poskytnutí základního nářadí pro jednoduché…
Historické město východně od Uherského Brodu. Na místě gotické pevnosti Nový Světlov, přebudované renesančně, dnes stojí honosný zámek ve stylu tudorské gotiky.
Luhačovice leží na Jižní Moravě, jižním směrem od města Zlín. Luhačovice jsou vyhledávaným lázeňským a rekreačním městem. V lázních se léčí nemoci dýchacích cest, cukrovka a zažívací nemo…
Největší moravské lázně Luhačovice jsou vzdáleny 20km od Zlína a 12km od Uherského Brodu. V Luhačovicích je u kolonády několik staveb architekta Dušana Jurkoviče. Při procházce na přehradu narazíte na minigolf a tenisové kurty. V letních měsících je zde mnoho příležitostí za zábavou a kulturou. V Luhačovicích je mnoho restaurací a hotelů, kde se dá ubytovat a dát si…
   Jsou Luhačovice opravdu nejkrásnějšími moravskými lázněmi ? Odpověď na tuto otázku můžeme nalézt pouze na jednom jediném místě - a to přímo v lázeňském městečku !    Pro přesun volíme autob…
Osvobozením 2. května 1945 začíná pro luhačovické lázně nová etapa vývoje. Vtéto době vzniklo právě velkorysé řešení lázeňského náměstí. Velká kolonáda svým efektním obloukovým půdorysem sleduje úpatí Velké Kamenn…
Uherský Brod leží na Jižní Moravě, jižním směrem od Zlína. Město se rozkládá v údolí mezi Vizovickou vrchovinou a Bílými Karpaty a na pravém břehu řeky Olšavy. Od severního okraje města se zvedají zalesněné strá…
Zoo Lešná Zlínská zoologická zahrada je nejnavštěvovanější a nejkrásnější místo celé Moravy. Areál zoo se rozkládá v historickém lešenském parku, ve kterém roste více než1 140 druhů dřevin a okrasných bylin. Rom…
Přírodní památku Čertovy skály (0,15 ha) najdeme na zádním okraji Vizovických vrchů, v Komonecké hornatině, na severním okraji obce Lidečko, asi 100 m od státní silnice a 150 m od železniční trati Vsetín - Horn…
Zoo Zlín je jedna z nejoblíbenějších v České republice. JE rozdělena na kontinenty a tak postupně projdete Afriku, Evropu, Asii a Střední i Jižní Ameriku. Chlubí se tropickou halou Yukatan a nádherným zámkem Lešná…
Zámek Lešná je klenotem areálu zlínské zoologické zahrady. Zámek doplněný o menší budovy a další drobné objekty, rozptýlené v parku, tvoří architektonicky ucelený soubor pohádkového ladění. Hlavní zámeckou dvoup…
Chráněný přírodní útvar Pulčínské skály se nachází poblíž obce Pulčín, jižně od Vsetína. Jsou součástí NPR Pulčín-Hradisko. Není bez zajímavosti, že skály byly útočištěm člověka již v prn…
Zřícenina hradu Lukov se nachází asi deset kilometrů od Zlína, na kopci nad obcí Lukov, na dohled Zoologické zahrady Zlín a zámku Lešná. První zmínky o něm pocházejí ze 13. století, důkazy o osídlení této lokality však sahají ještě do dávnější historie – během archeologických výzkumů v 80. a 90. letech 20. století zde byly mj. nalezeny fragmenty pravěké keramiky, které…
Toto významné poutní místo se nachází cca 6 km západně od Starého Města (okres Uherského Hradiště). Velehrad byl připomínán jako ves Veligrad již v roce 1131. V roce 1205 zde byl založen cisterciácký klášter, kt…
Zámek Buchlovice, nacházející se poblíž Uherského Hradiště ve Zlínském kraji, je stavbou vrcholného baroka ve stylu italské vily. Zámek je vybaven původním mobiliářem, který doplňují novobarokní repliky, pocháze…
K vyznamnemu kralovskemu hradu Buchlov, ktery je dominantou chribskeho pohori. Hrad Buchlov byl vystaven v polovine 13. stoleti v romanskem stylu. Jeho hlavnim ukolem by…
Hostýn je významné poutní místo v Hostýnských vrších. Nejvýznamějším objektem je bazilika Nanebevzetí Panny Marie. Základní kámen byl posvěcen r.1721, stavba byla dokončena r.1748.…
Arcibiskupský zámek Kroměříž se nachází ve Zlínském kraji. Zámek je otevřen v dubnu a říjnu pouze o víkendech a od května do září každý den. Zámek patří k nejvýznamnějším památkám na Moravě. Zámek Kroměříž byl zapsán do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Zámek, na rozdíl od mnoha jiných památkových objektů, v minulosti zpřístupnil téměř všechny své…
Dřevěné městečko je nejstarším areálem. Od roku 1925, kdy bylo poprvé otevřeno pro veřejnost, sem byly postupně přeneseny a znovu postaveny domy z rožnovského náměstí. K nim později dostavěn kostel podle kostela ve Větřkovicíc…
Již po několikáté jsem se byla podívat ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Musím uznat, že jsem byla mile překvapená. Čekala jsem, že vše bude tak jak minule, ale nebylo. Je vidět, že skanzen se neustále rozrůstá o nové a nové objekty. Prohlídka tohoto místa zabere celkem dost času. Je lepší si to naplánovat jako celodenní výlet. Vedle skanzenu je velké parkoviště. Za…
Hrad Helfštýn leží na úpatí Moravské brány. Nachází se nedaleko města Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji. Helfštýn lze navštívit v březnu a listopadu o víkendech a od dubna do října…
Vrchol Radhošť (1129 m n.m.) se nachází 4 km od horského sedla Pustevny. Vrchol Radhoště je holý a můžeme z něj spatřit jeden z nejkrásnějších pohledů na beskydské panoráma, Vsetínské vrchy, Javorníky, Malo…