Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět
Tipy na výlet všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Druh vybrat: vše / nic
Vinařská turistika
Za gastronomií
Na kole
Na hory
Na golf
Do přírody
Za sportem
Za kulturou
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Příroda vybrat: vše / nic
Bažina, mokřady
Poloostrov
Pláž
Tůň
Soutěska
Studánka
Vodní nádrž
Přírodní památka
Rokle
Park
Poušť
Pobřeží
Sopka
Ostrov
Přírodní park
Památný strom
Slatě
Rašeliniště
Zahrada
Kámen
Pramen
Louka
Hřeben
Planina
Travertíny
Sedlo
Kaňon
Údolí, dolina
Pohoří
Říčka
Řeka
Jezírko
Skalní útvar
Údolí
Krasový útvar
Jeskyně
Minerální pramen
Propast
Vodopád
Rybník
Pleso
Potok
Jezero
Vrchol
Štít
Kopec
Hora
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Žlab
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Půjčovna kol
Cyklisté vítáni
Zábava, atrakce
Potápění
Cyklo shop - servis
Cyklo bar - hospůdka
Půjčovna lodí
Golf
Ski areál
Ledovec
Koupaliště
Letovisko
Aquapark
Koňská stezka
Rekreační oblast
Lázně
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Synagoga
Mešita
Drobné památky
Radnice
Pevnost, opevnění
Rychta
Panský dvůr
Hrádek
Boží muka
Socha
Kašna
Lapidárium
Hradby
Hřbitov
Chrám
Dům, budova
Statek
Rotunda
Hradiště
Skanzen
Tvrz
Zámeček
Hřebčín
Farma
Letohrad
Salaš, koliba
Měšťanský dům
Památník
Kostel
Bouda
Muzeum
Chata
Kříž
Pomník
Klášter
Kaple
Trosky
Zřícenina
Zámek
Hrad
Ostatní vybrat: vše / nic
Prima Port
Babyfriendly
Bivak
WebKamera
Infocentrum
Nordic walking point
Turistická známka
Hraniční přechod
Ostatní
Zajímavost
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Hlavní město
Městečko
Město
Městská část
Městys
Místní část
Náměstí
Osada
Přístav
Samota
Ulice
Vesnice
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy všechny kategorie / nevybrat nic
 › 
Typ vybrat: vše / nic
Balónem
Golf
Pěší trasa
Cyklotrasa
In line brusle
Běžky
Po vodě
Ski areál
Běžecká trasa
Autem
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Druh vybrat: vše / nic
Video trasa
Cestopisy všechny kategorie / nevybrat nic
Články redakce všechny kategorie / nevybrat nic
Fotogalerie všechny kategorie / nevybrat nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Nedokončená dálnice v Chřibech a rozhledna Brdo

Tipy na výlet Rodina s dětmi Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na kole

Dosud patrné dálniční těleso
Dosud patrné dálniční těleso  •  Fotografie (13)  • Foto: dvorakm

Kam a jak jedeme?

Naším cílem jsou pozůstatky nedokončené dálnice v Chřibech v úseku Vlčák - Brdo - Bunč a rozhledna Brdo na stejnojmenném kopci..

Toto všechno se nachází v chřibech, západně od Uherského Hradiště

Trasu je možné absoluhovat pěšky či na kole (slušná prašnataá a mírně kamenitá lesni cesta). Cesta tam -z Bunče na Vlčák a zpět má něco nad 10 km. Vhodné je jít v houbařské sezóně a když porostou, tak rozhodně nepřijdete s prázdnou. Je také možné volit jinou turistickou trasu v dané oblasti (většinou těžší terén), to je už ovšem pouze na Vás....

Za čím jedeme?

Dálnice – slovo českého původu. Vymyslel jej ještě před II.světovou válkou zaměstnanec tehdejšího podniku výstavby dálkových silnic štábní kapitán Karel Chmel.

S návrhem výstavby dálnic se v Československu začalo již před válkou a to z popudu velkých průmyslníků (např. Jan Antonín Baťa). Ve druhé polovině třicátých let začala dostávat dálnice jasné obrysy.

Po mnichovském diktátu v roce 1938 se stal požadavek spojení obou konců republiky ještě naléhavější a to i z politických důvodů. V Chřibech byla zahájena stavba dálnice Praha – Brno – Slovensko na jaře 1939.

Trasu Zástřizly – Vlčák v délce 6812 m budovala firma Ing.Frič a Ing.Brauberger z Prahy. Trasu Vlčák – Bunč v délce 5238 m stavěla firma Ig.Beneš a spol. z Přerova a poslední trasu Bunč – Kostelany v délce 4180 m měla na starosti firma Pasista a.s. z Brna.

Stavba v úseku Chřib byla zahájena osobně Škpt.žen.Ing.Karlem Chmelem dne 24.ledna 1939 v 7 hodin ráno prvním zásekem sekyry do stromu (začalo se kácením lesa pro silniční úsek).

V úseku Chřib měla být také pro složitý terén dálnice stavěna v jednodušších parametrech.

V roce 1940 kontroloři konstatovali, že se stavba zpožďuje. Problém bylo i to, že Generální ředitelství stavby dálnic bylo podřízeno úřadu říšského protektora. Musely se například používat dvojjazyčné, českoněmecké nápisy a i slovo státní se muselo všude nahrazovat slovem protektorátní. V létě vykonal inspekci i osobně vyslanec generálního inspektorátu německých silnic. Zjistil spoustu závad a to jak projektových, tak provozních.

Na podzim 1940 také začal váznout přísun cementu, na Moravě přesto práce pokračovaly ve 3 úsecích.

V roce 1941 se úsporná opatření ještě zostřila. Dne 1.srpna 1941 vstoupil v platnost všeobecný zákaz staveb a v době války se tak stavební práce zastavily. Firmy pro stavbu dálnic si však dokázaly získat výjimku a práce se tak opět rozběhly.

27.září převzal funkci říšského protektora generál policie SS Obergruppenführer Reinhard Heidrych a 20.října byl vydán zákaz používání cementu. Na to se práce ukončily dne 31.října 1941. Pracovalo se již pouze v některých úsecích, a to opět na základě výjimek. V roce 1942 muselo Generální ředitelství staveb dálnic základě požadavku úřadu říšského protektora zpřísnit vydávání výjimek a od léta již na stavbě dálnice zavládl klid. Generální ředitelství pouze zajistilo ostrahu dokončených staveb a ta trvala do konce války – na konci války dne 29.dubna 1945 padl hlídač na Bunči za oběť řádění Němců (viz článek „Činnost partyzánského oddílu OLGA a tragédie v obci Salaš“).

Stavební materiál, ubikace a další věci samozřejmě padly na „válečné účely“.

Po válce se ještě objevily různé snahy o dostavbu dálnice (úpravy na polovinu šířky, přepočet nosnosti mostů….), ovšem stavební se již nikdy v plném rozsahu nerozjely.

Výstavba dálnice, která měla podélně rozkrojit Chřiby tedy definitivně skončila v roce 1942. Po válce se nejen z ekonomických důvodů ve stavbě nepokračovalo, pouze její dílčí části v Čechách byly později zakomponovány do současné dálniční sítě.

Terénní úpravy a stavby zarostly lesem. Jako pomníky zůstaly jen kamenné propusti a železobetonové viadukty. V katastru obce Zástřizly se nachází hned několik dálničních staveb. Jedná se především o tři dálniční mosty, z nichž první „Černý“ stojí přímo před vesnicí, druhý „Bílý“ je v obci a poslední „Červený“ byl postaven za vsí na okraji Studeného žlebu.

Dodnes jsou čitelné terénní úpravy, kamenné propusti a podchody pro zvěř při cestě ze Zástřizel na Vlčák a dále přes Brdo na Bunč a Kostelany. Tam dálniční stavby končí. Při cestě z Brda na Bunč stojí nejznámější nedokončený železobetonový most zvaný „Zelený“.

Na dalším dálničním úseku z Bunče do Kostela potkáme vedle znatelných terénních úprav i několik kamenných propustí. Na jižním okraji obce Kostelany stojí téměř hotový železobetonový most, dnes dozděný a opatřený vraty – slouží jako skladovací prostor.

S odstupem téměř 70 let lze konstatovat – ještě že dálnice nebyla dokončena, neboť přijít o tak krásný přírodní kout, jakými Chřiby bezesporu jsou, by byla opravdu velká a nenahraditelná škoda.

Z novin „Moravská Orlice“ dne 23.4.1939:

„Stavba dálnice v Chřibech

Zajištění práce pracovnímu praporu č.304

Pracovní prapor 304 na Chřibech byl doplněn 12 tohoto měsíce novým náborem pracovníků na stav 750 mužů. Práce s tlučením pařezů a odkrýváním humusu v trase dálnice pokračují úspěšně. Zlepšením poměrů povětrnostních dociluje se při práci dobrých výkonů. V přiděleném pracovním úseku Vlčák – Bunč – Kostelany – Žlutava lze očekávat, že řečené práce budou při plném stavu pracovního praporu ukončeny do května t.r. Generální ředitelství stavby dálnic v Praze zahájilo již jednání pro zajištění práce pro pracovní prapor pro další měsíce, a to i za okolností, by nepřevzali mužstvo pracovního praporu ke stavbě zadaného úseku. Z řečeného důvodu zamýšlí Generální ředitelství stavby dálnic zaměstnati pracovní prapor na stavbě dálnice v části úseku, který by byl postaven v režil. Byl by to úsek mezi Bunčem a Kostelany v délce 3,5 km. Výkopová kubatura v této délce trasy činí 302 000 krychlových metrů a kubatura násypu 266 000 krychl.m. Tímto projektem by byl výhodně zaměstnán celý prapor 304 o 3 pracovních rotách se 750 pracovníky po dobu 8 měsíců. Při tom byl podán návrh, aby byla zavedena práce úkolová s 10hod. prac.dobou. Uskutečněním úkolové práce bude dána pracovníkům možnost výdělku , čímž i vzroste mezi pracovníky spokojenost a radost z práce.“

Zdroje:

Informační cedule v trase

http://expedice.rps.cz/lokality/24798-ceskoslovenska-zemska-dalnice-1939-1950-technicka-zajimavost-.html

Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?

Najíst se dá výborně na Bunči a na stejném místě je možné zaparkovat automobil.

Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?

Zde zveřejněné fotografie jsou konkrétně z úseku Vlčák – Brdo – Bunč. Šel jsem pěšky z Velehradu přes Salaš po „stezce partyzánského oddílu OLGA“ a tato stezka mě „vyplivla“ na Vlčák. Odtud se již pohybujete po červené směrem na Bunč zhruba v trase dálnice. Výkopové a zemní práce i s drobnými betonovými objekty na Vás čekají skoro za každou zatáčkou a i téměř 70 letech od zastavení prací jsou stopy velmi patrné.

Chce se to jenom pozorně dívat Kolem cesty. Betonové průchody a pilíře mostu „Zelený“ prostě nepřehlédnete. A pokud zbystříte zrak, najdete stopy po zemních pracích a krásně určíte samotné „dálniční těleso“. Při krokování se šířka ve většině míst shoduje – 44 kroků.

Kdo si přesto nebude jist, může dálniční těleso odpozorovat i díky skladbě stromů. Okolní lesy jsou bohaté na staré duby a buky a ty rozhodně v tělese silnice nenajdete. Tam roste jedině pár křovin a mladší smrky. Musíme si uvědomit, že stromy nezačaly v hotovém tělese silnice růst hned v roce 1943…. Ještě na začátku padesátých let probíhaly udržovací práce na rozestavěných a dokončených úsecích stavby a než se v čerstvě vykopané zemině uchytily nějaké ty nálety, také to netrvalo rok, ale spíše bych tipl na nějaké to desetiletí. Proto tedy v místě tělesa silnice naleznete pouze mladé smrky, pár křovin a nic jiného.

Jde o záležitost, která bohužel není ve většině map zaznamenána a je to škoda. Pokud někdo půjde onou turistickou trasou, tak si ji může zpestřit hledáním trasy a prohlídkou zachovalých stavebních objektů.

Tak tedy šťastnou cestu…..

Ostatní informace

Vstup se platí jenom na Brdské rozhledně. Jeho výši nyní nevím, ale myslím, že se pohybovala v ceně jednoho piva.....

Poslední aktualizace: 26.07.2010
Autor příspěvku: dvorakm
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Nedokončená dálnice v Chřibech a rozhledna Brdo - Služby, informace
Přidat oblast mezi oblíbené
Vyhledání vlakového spojení
Datum a čas:
Odkud:
Kam:
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. další informace