více o Jindřichův Hradec

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Jindřichův Hradec
Články redakce vybrat: vše / nic

Návštěva zámku v Jindřichově Hradci

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Překrásný zámecký komplex, rozkládající se v Jindřichově Hradci a ohraničený řekou Nežárkou a rybníkem Malým Vajgarem, patří mezi ty nejrozsáhlejší v naší republice. Abychom byli přesní - po Pražském hradě a "hradozámku" v Českém Krumlově zaujímá v pomyslném žebříčku těch "největších" 3.místo a právem mu patří bronzová medaile !

Návštěvníkům, chtivých prohlídky jeho interiérů, jsou k dispozici rovnou 3 prohlídkové okruhy ...

Foto: Franta

Samozřejmě jsme se při naší procházce po Jindřichově Hradci nespokojili jenom s prohlídkou tohoto překrásného města, ale do svého "poznávacího" výletu jsme zařadili i návštěvu "hradozámku". Jen ten náš vstup na jeho 1. nádvoří byl trochu komplikovanější a připomínal tak trošku nájezd středověkých nájezdníků, kteří se rozhodli ho dobýt... Ti nejspíš také napřed obkroužili zámek ze všech stran a hledali místo nejsnadnějšího útoku. My na rozdíl od nich zase všechny možné a nemožné úhledy pohledu ze všech světových stran na tuto rozlehlou krásu, abychom pak zvolili v dnešní době ten nejsnažší možný přístup : z náměstí Míru pod klenbou domů klesáme uličkou dolů na předhradí k vodnímu kanálu u pivovaru. Prostranství je obklopeno množstvím pohostinných zařízení, umístěných v přízemí historických budov a kromě jídla a nápojů tu lze smlsnout i na zmrzlině ...

My dva si ale necháváme tělesné požitky na dobu pozdější a napřed jdeme nasytit naše estetická a romantická mozková centra ! Pod klenbou první hradní brány stoupáme na návrší k té druhé a v pokladně si zakupujeme lístky na 3.zámecký okruh. Další branou se pak dostáváme na veliké poslední nádvoří, které je obestavěno paláci gotickými a renesančními, nechybí nádherné Malé a Velké arkády a z rohu nádvoří vidíme i tu nejvyšší dominantu "hradozámku" - původní gotickou válcovou hradní věž, jež nese přídomek Černá ...

V dnešní době slouží jako věž vyhlídková, vstup do ní je ale mimo prohlídkové trasy a platí se rovnou před výstupem na její vrcholovou plošinu. V tomto cípu nádvoří se také nachází nádherně tepaná mříž - ( barevná) - nad hradní studnou. Před ní podium, pod pódiem řady sedaček, sloužící v sezóně pro různé kulturní akce.

Foto: Franta

Pak už přichází naše průvodkyně a napřed jsme přímo na nádvoří v kostce seznámeni s historií zdejšího ohromného feudálního sídla - románskogotický hrad vznikl na těchto místech už před r. 1220. Od r.1293 se městečko pod ním stává taktéž opevněným a dostává jméno Hradec. Po svém zakladateli pak nese ještě přídomek Jindřichův a městský erb zdobí 5 - listá růže. Pánům z Hradce patřilo rozsáhlé panství až do r.1604, kdy je vystřídali Slavatové - ano, to je ten rod, jehož příslušník zažil na vlastní kůži první "bezmotorový let" při té známé pražské defenestraci ! Od roku 1694 až do konce II.světové války zámek v Jindřichově Hradci obývali Černínové.

Při největším rozšiřování hradu došlo k jeho přestavbě na rozsáhlý renesanční zámek, k čemuž byli povoláni ti nejpřednější italští umělci. V hořejší zámecké zahradě nad hradbami tehdy také vznikl skvostný zahradní altán - označovaný též jako rondel. Jeho interiér je pokryt bohatou štukovou výzdobou a je názornou ukázkou slohu zv.manýrismus, který už je přechodem z pozdní renesance do raného baroka. Tak jako město, postihl i zámek v r. 1773 veliký požár. Na počátku 18.století prošly jeho některé části barokní úpravou. Za vlády "jedné strany" došlo dokonce vně jednoho křídla k vestavbě výtahu a radiátorů ústředního topení - "rudé panstvo" si zde hodlalo vybudovat jakýsi sjezdový sál či co ( ?!?)

Všichni jsme upřímně zděšeni takovou zhovadilostí, naštěstí nás průvodkyně rychle odvádí do přízemí jednoho z paláců - Adamova stavení - kde naše trasa pokračuje prohlídkou jeho interiérů. Procházíme si nádherné apartmány rodu Černínů, který sem definitivně i s nábytkem přesídlili ze zámku Jemčina. Ten býval loveckým zámečkem, pořádali se u něj slavné štvanice, zvané parfózní hony. Asi byly hodně proslulé, když o nich i dokonce jeden náš klasik - "mistr" předlouhých souvětí a přechodníků - A.Jirásek napsal povídku "Záhořanský hon"...

Foto: Franta

Veškerý nábytek, který zde vidíme, pochází od přelomu 18.a 19.století až do začátku 20.století a je to nábytek poplatný módě rokoka a klasicismu. Překvapením při prohlídce nádherných interiérů pak je obrazárna, kde nejsou vyobrazeni lidé, ale ti nejoblíbenější honební psi ! (Nepřipomíná vám to něco ?? Ano, správně - Hrad Bítov. Tam zase majitel hradu - svérázný baron - nechal všechny své psí miláčky po jejich smrti vycpat ...) Dozvídáme se takovou menší perličku o rodu Černínů : byli tak bohatí, že si mohli v Praze dovolit stavbu známého Černínského paláce a tím nesmírně rozezlili císaře Rudolfa, který se stále potýkal s nedostatkem financí - nesmírně ho popudilo, že si takovou honosnou stavbu mohl dovolit jakýsi jihočeský "sedlák" !! V období před II. světovou válkou se poslední majitel přihlásil k německé národnosti, čímž po roce 1945 vzápětí přišel o veškerý majetek, který mu byl zkonfiskován !

Na závěr naší prohlídky kráčíme přes nádvoří do zámecké zahrady do toho slavného rondelu. Bohužel jej zvenčí "zdobí" lešení, fasáda se opravuje - interiér je naštěstí ve stavu původním. Pod nebesky krásnou klenbou altánu usedáme na pohodlné sedačky, zaposloucháme se do ukázky klasické hudby a průvodkyně nám ukazuje otvor do podzemí a velkou vázu. Rodel sloužil panstvu jako taneční sál a protože panstvo v té době nesnášelo okukování prostým lidem, bývali hudebníci ukryti dole ve sklepě a hudba nahoru "prosakovala" přes kulatý otvor, který byl navíc přikryt asi 2 m vysokou antickou vázou. Prostým smrtelníkům nebylo přípustné ani na vteřinku spatřit, jak se panstvo baví ...

Tím naše prohlídka končí. Jdeme se ještě projít pod arkádovou chodbu a po celém Zámeckém parku, vyhlídku z hradeb a pak už pomaličku hradními branami ven z překrásného zámeckého areálu a opět do ulic města ...

Při odchodu přes centrum k nádraží jsme se zastavili na Masarykově náměstí. Zde pod slunečníky zahrádky přímo uprostřed rynku jsme byli obslouženi nejenom pitím, ale i výbornými hamburskými plátky s omáčkou a knedlíkem za velmi příznivou cenu, Toto jídlo bylo velikým zážitkem - nikde jinde u nás jsme totiž nezažili, aby nám číšnice nesla jídlo přes hlavní ulici, po které projížděly auta a cyklisté - a stolování vprostřed náměstí bylo více než kouzelné ...

Až na to lešení na zámeckém rondelu - ( ale co se dá dělat ) - bylo nádherné vše okolo nás. Po ukončení jeho rekonstrukce by měli měštští radní pozvat do Jindřichova Hradce na návštěvu hlavní představitele organizace UNESCO. A ti by si rozhodně neměli zapomenout vzít sebou papír a tužku...

Foto: Franta

Myslíme si, že nádherný Jindřichův Hradec si svůj zápis do světového kulturního dědictví zcela jistě zaslouží - a to hned dvakrát : město i zámek !

Letos - (r.2012) - jsou návštěvníkům zámku přístupny 3 okruhy:

Trasa A - Adamovo stavení - vstup pro dospělé - 100 kč

Trasa B - Gotický hrad - vstup pro dospělé - 90 kč

Trasa C - Apartmány a rondel - vstup pro dospěláky - 90 kč

Černá věž - vstup zvlášť - 25 kč

( Pozor - po nocích tu straší ta slavná a známá Bílá paní !!!)

Poslední aktualizace: 22.7.2012
Autor: Franta

Příspěvky v okolí Návštěva zámku v Jindřichově Hradci

Vyrážíme se synem objevit začátek Jindrovy naučné stezky. Opravdovým a jediným začátkem je totiž 1. zastavení pod Slavíkovým lesem v Jindřichově Hradci v Jáchymově ulici. Spo…
Městský rybník v Jindřichově Hradci dodává městu nezbytný kolorit. Byl založen na Hamerském potoce v místech někdejších bažin. Svou rozlohou 36 ha nepatří mezi mimořádně Velké rybníky, je…
 Jindřichův Hradec je městem, ve kterém do kamene zhmotnila svůj sen větev Vítkovců. Tito páni z "Růže" měli ve svém erbu květ zlatý, obklopený modrým polem. Jako by tím chtěli naznačit topografii terénu, kdy…
Jižní Čechy, to je vlastně rozsáhlý souhrn jak přírodních krás tak i památek, které tu jsou, jak se říká, na každém kroku. Nás tentokrát zlákal Jindřichův Hradec a jeho okolí. Při…
Jindřichův Hradec leží v Jižních Čechách, severovýchodním směrem od Českých Budějovic. Jihozápadním směrem od města se rozkládá chráněná krajinná oblast Třeboňsko s rozlehlou soustavou…
Dalším krásným městem s bohatou historií, které jsme navštívili, byl Jindřichův Hradec. Toulky jeho historickým jádrem jsou velmi příjemné a poučné. Největším…
Komplex budov hradu a zámku v Jindřichově Hradci, který se nachází v Jihočeském kraji, je třetím nejrozsáhlejším a jedním z nejnavštěvovanějších památkových objektů u nás. Komplex budov…
Na jihu Čech v Jindřichově Hradci se nenalézá pouze 15. poledník. Město je výchozím bodem dvou úzkokolejných železničních tratí, jediná další je v českým poměrem k vidění pouze v Osoblažském výběžku. Navíc obě drá…
Ten z Vás kdo pátrá po stopách Járy Cimrmana, tak sedněte na vlak a dojeďte do Jindřichova Hradce. Zde přesedněte na úzkokolejku směr Nová Bystřice. Pro lepší zážitek doporučuji páru, která jezdí v letních měsících. Pro jedete pár stanic a ve stanici KAPROUN vystupte. Zde byl údajně vysazen též Cimrman. A jestli nechvátáte a máte chuť, tak si udělejte procházku po okolí. Jste totiž v České Kanadě. Pár kilomertů odtud je kop…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě a okolí. Dále máte možnost zajistit si ubytování čí stravování. V rámci centra si můžete zakoupit vstupenky na akce. Nabízí velké množství bezplatných i placených propagačních materiál…
Jedno u nestarších a nejkrásnějších měst u nás - Jindřichův Hradec jsme navštívili při naší dovolené na Vysočině. Městem protéká řeka Nežárka a nachází se v něm dva rybníky Vajgary. Z…
Dvě úzkorozchodné železniční tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Pravidelný celoroční provoz, během letních měsíců romantické jízdy s parní lokomotivou, v okolí trasy pro cyklisty i pěší, půvab…
Předzámčí - ulice Dobrovského, leží jak z uvedeného plyne před vstupem do zámeckého komplexu. Je součástí městské památkové rezervace, krásné zákoutí před vstupem do zámku. Najdete tu restaurace v historických domem, parčík a hlavně rušné míst…
Tento barokní morový sloup je hlavní dominantou Náměstí Míru. Je vysoký 20m a obsahuje opravdu velké množství soch - Pannu Marii, Boha otce, syna a ducha svatého, archanděle a ve výklencích a na volutách postavy světců. Postavil ho dačický sochař Matouš Strahovský v letech 1764-1766. Jména všech vysochaných světců najdete na:http://infocentrum.jh.cz/cs/historie-a-pamatky…
Hrad byl vystavěn v letech 1260- 1270 na  přemyslovském  hradišti, poprvé připomínaném roku 1220. Jedná se o třetí největší hradní a zámecký komplex v České republice. Na zámku probíhají různé …
Jindřichův Hradec - Nová Bystřice a Jindřichův Hradec - Obrataň - to je úzkorozchodná železniční trať, pro Hradec tolik známá. Výlet úzkokolejkou je netradiční a velice zajímavou a lá…
Sídlo jihočeských velmožů, rybníky opěvněný hrad přestavěný renesančně, městské památková rezervace.
  Charismatická historická část Jindřichova Hradce má pochopitelně místo, které je už od pradávna jeho pomyslným centrem. Je jím náměstí Míru. Má tvar protáhlého lichoběžníka o stranách asi 120 x 50…
Vyhlídková věž kostela (uváděná také jako Městská věž) se nachází na náměstíčku Za kostelem poblíž náměstí Míru. Jedná se o 68,3m vysokou gotickou věž pocházející z 15.století, která však byla přestavěna po velkém požáru v roce 1801. Původní věž byla ještě o jedno patro vyšší a bylo na ní umístěno 7 zvonů, z nichž jeden, zvaný Knaur, byl ve své době druhým největším zvonem v…
 Toto náměstí se nachází na rozhraní původního zachovalého středověkého jádra města a jeho předměstí a má podobu lichoběžníku o nejdelších stranách asi 75 x 60 m. Kromě západní strany, kde se zelenaj…
Nádraží v Jindřichově Hradci se nachází na severním okraji města v části Jindřichův Hradec II. Prochází jím normálněrozchodná trať č.225 z Havlíčkova Brodu do Veselí nad Lužnicí a končí zde dvě úzkorozchodné trat…
Při naší loňské dovolené na Vysočině jsme jeden den věnovali návštěvě překrásného jihočeského města Jindřichova Hradce. Když jsme vyšli z nádraží, zaujala nás bytost asi 25 cm dlouhá,  -…
Červená Lhota Kdykoliv se ocitnu v malebném údolí jehož dominantu tvoří neméně malebný barokní zámeček, musím si vzpomenout na svá mladická léta. A to hned dvakrát. První vzpomínka patří bezstarostnému období ško…
Zámek Červená Lhota se nachází 20 km od Jindřichova Hradce nedaleko městečka Deštná. Pojedeme autem a zaparkujeme na placeném parkovišti asi 200m od zámku. Jeden z nejnavštěvovanějších zámků…
Pohádkový renesanční Zámek Červená Lhota stojí na skalnatém ostrově uprostřed rybníka. Do zámku se vstupuje kamenným mostem, který spojuje zámek se souší. Zámek se nachází v Jihočeském kraji, severozápadním směrem od…
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zřícenin u nás. Landštejn, který stojí v příjemné lesnaté krajině na jednom ze žulových vrchů Novobystřické vrchoviny, od pradávna střežil hr…
Třeboň leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá ve středu chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, která se vyznačuje velkým množstvím rozlehlých rybníků. Třeboň je nej…
Malebný zámek je obdivovanou dominantou města Třeboně, které je centrem Chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Třeboňský zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek tvoří…
Telč leží na Jižní Moravě, východním směrem od Jindřichova Hradce. Telč je označován jako jedno z nejkrásnějších moravských měst, historické centrum města bylo zapsáno do seznamu památek UNESCO. Městečko se rozkládá v jižní části Českomo…