Moje oblíbené
Travel blog Severní Morava Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Bruntál
Bruntál leží v Moravskoslezském kraji na pomezí turistických oblastí HRUBÝ JESENÍK  a NÍZKÝ JESENÍK, přibližně 60 km od Olomouce. Jižním směrem od města se rozkládá vodní nádrž Slezská Harta. V okolí města Bruntálu je několik vyhaslých sopek. Jednou z nich je jihozápadním směrem od města Uhlířský vrch. Z vrcholku je krásný výhled na Praděd
 Trasy Bruntál a Nízký Jeseník (389)
Hrubý Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Hrubý Jeseník

Naučná stezka Údolím lapků z Drakova

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole

Mnichovská náves
Mnichovská náves  •  Fotografie (17)  • Foto: markyz63

První zprávy o snaze nadšenců ze spolku Přátelé Vrbenska vybudovat naučnou stezku z Vrbna pod Pradědem - přes Mnichov a Drakov - na Rejvíz pronikly na veřejnost začátkem roku 2007. Koneckonců proč ne, lokalita je to atraktivní i krásná, v plánu byla výstavba středověké repliky osady Drakov a pomoc při výběru i postupném budování zajímavých zastavení přislíbili také členové občanského sdružení Příznivci kamenických a sochařských děl na Jesenicku. Tehdy se počítalo s dotací ze strany EU, názvem trasy Naučná stezka Dolní Údolí – Starý Rejvíz - Horní Údolí a umístěním dřevěných tabulí s texty a dobovými i novými fotografiemi. Dnes už víme, že ne všechno dopadlo tak, jak bylo tenkrát naplánováno, ale – jak se říká – dobrá věc se podařila …

Schnaubelova kaple v Mnichově

Od roku 2010 se zde již konaly akce nazvané „Lesní slavnost Lapků z Drakova“, které byly rafinovaně spojeny s „Dny Lesů ČR“. A pro děti byla navíc připravena velká razítkovací hra. Tehdy se hledal Zlatý poklad Lapků z Drakova, hrály se kuželky se skřítky ve Zlaté kuželně nebo se poznávalo Tajemství lesa – a to vše za pomoci „Vandrovní knížky Lapků z Drakova“. Děti se tenkrát vyřádily nejen při setkání s tajemnými skřítky, vodníkem nebo rytířem z hradu Drachenburgu, ale také při dětském rybolovu, ukázkách myslivosti či rýžování zlata. Nechyběly ani vystoupení rytířů, kejklířů a lapků, středověká střelnice, historický kolotoč, umělečtí řezbáři a kováři, jarmareční prodejci, tavba železa v replice středověké dřevouhelné huti a nejrůznější hudební skupiny či flašinetáři. Běžný turista jim dnes sice může tyto kratochvíle a atraktivity pouze závidět, ale celá tato trasa je natolik zajímavá a příjemná, že se může stát ideálním tipem na výlet pro jednotlivce, rodiny i celé „pracovní“ kolektivy. Jen si musí uvědomit, že se pohybují na území Chráněné krajinné oblasti Jeseníky.

Pro dosažení této naučné stezky, protínající někdejší obchodní cestu mezi Olomoucí a polským městem Wroclav, můžeme využít například autobusů (pěší turisté) nebo bicyklů (kolaři), což byl i náš případ. Nabízí se sice také automobily nebo motocykly, ale v tomto případě je problém, že se musíme vrátit do výchozího bodu. Celá trasa Naučná stezka Údolím lapků z Drakova je dlouhá 12 km, byla slavnostně otevřena 14.7.2007 a čeká nás na ní celkem 10 zastavení (č. 1 - Tajemný mnich z Mnichova / Mnichov, 2 - Kamenná moře aneb kde jsou doma borovice, 3 - Přírodní poklady u Josefského hamru, 4 - Dračí spáry aneb celnice a osada Drakov, 5 - Kde se tavilo železo, 6 - Černé vlasy krásné Pavly, 7 - Lapkové na Koberštejně, 8 - Loupežnické louky, 9 - Tmavé hvozdy loupežnické, 10 - Tajemný Rejvíz).

pod lesními velikány

A vzhledem k tomu, že cílový Rejvíz se svými mechovými jezírky a „ksichtíkovými“ židlemi je místem notoricky známým (totéž víceméně platí i o městu Vrbno) a bývalý mnichovský klášter je dnes nezajímavým domovem důchodců, kde toho z původního komplexu z I. poloviny 16. století opravdu moc nenajdeme, přibližme si alespoň dvě zastavení, a to č. 4 a 5. Na tom, že jsou to místa zajímavá a opravdu zastaveníhodná nic nemění ani skutečnost, že jedno je soudobou replikou a druhé už spíše jen ruinou původní stavby.

Pod číslem 4 se tedy skrývá osada a celnice Drakov, místo dnes již pouze mýtické. Dnešní replika má připomínat zdejší celní stanici na Drakově, která vznikla zřejmě na konci I. poloviny 13. století. Celnice stála na obchodní stezce spojující moravskou Olomouc se slezskou Vratislaví. Její existence však neměla dlouhého trvání a Drakov zanikl v důsledku velkého požáru. Název celní osady je odvozován od hrádku Drakova neboli Drachenburgu, jehož existence je ale nejistá. V každém případě platí, že celnice s obytnou strážní věží v údolí Černé Opavy skutečně stávala.

jesenická flóra

Hutní pětka pak bývá střídavě spojována se jmény pánů Lorence, Vavřince a Kristiána, nejčastěji se však v souvislosti s touto technickou památkou používá spojení Lorenzova dřevouhelná vysoká pec. Přesto, že je tato unikátní pamětihodnost rekonstruována již od roku 2005, je dnes hodně zchátralá až „ruinoidní“ a totální devastaci brání jen jakási modrá plachta. Přitom by měl tento objekt připomínat dobu rozmachu železářství v regionu. Tato vysoká pec byla vybudována v roce 1807 jako součást hutě bratrů Krischů a někdy na počátku 30. let 19. století zanikla. Brzy se stala zříceninou, což je škoda už vzhledem k tomu, že ostatní stavby tohoto typu zde zanikly již na přelomu 19. a 20. století, eventuelně v polovině minulého století. Lorenzova tlustostěnná dřevouhelná vysoká pec má čtvercovou základnu o straně přibližně 6,5 m, výška této stavby je pak asi 11 metrů. Do výšky 1,5 metru je přitom pata objektu zasypána sutí zříceného zdiva.

Krom toho, že během trasy většinou každý něcé pozře z vlastních zásob, nejlépe se nabízí bohatýrky pojíst a popít v cílové stanici, tedy na Rejvízu. A když už jsme tady, tak pravděpodobně neodoláme a prodloužíme si trasu o vycházku k Velkému Mechovému jezírku. Alespoň nám lépe vytráví a více chutná ...

Velkou výhodou této stezky je fakt, že vede příjemnou turistickou a cykloturistickou stezkou, lesnatým územím a v blízkosti toku Černé Opavy. A celá lokalita je zajímavá nejen z pohledu přírodního, ale i historického. Vždyť tudy vedla stará kupecká stezka a v minulosti se zde těžila železná ruda a rýžovalo zlato, takže je celkem logické, že kromě několika zřícenin hradů tady narazíme také na množství technických památek, jakými jsou bývalé hutě, sklárny i staré mlýny a pily. A také na báje a legendy o lapcích a loupežnících.

Drakov
Drakov  •  Foto: markyz63

Celou trasu absolvujeme po udržované lesní zpevněné (asfaltové) cestě, která prochází na území tří lesních správ, a je nenáročná; převýšení se počítá jen v několika desítkách výškových metrů. Cestou nás provází kromě informačních tabulí také turistické značení. Jedná se o cyklotrasu č. 55 (Slezská magistrála) a většinou i červenou TZ a cyklotrasu 6074. Stezka je pozoruhodná tím, že vede po staré kupecké cestě a je současně věnovaná přírodě i historii území, kterým prochází. Seznámíme se zde rovněž s významem těžby železných rud a zlata v lokalitě Černé Opavy nebo s Přírodní rezervací Suchý vrch. Nechybí ukázky práce uměleckých řezbářů a velmi důležitý je prý také výskyt střevlíka hrbolatého.

Nebudeme-li počítat náklady na Dopravu a nějaké ty poživatiny, tak si vlastně ani nemusíme brát peněženky. I tak nám bude odměnou krása okolní přírody i obdiv k práci našich předků. S tímto výletem by měl být maximálně spokojen snad úplně každý, bez rozdílu věku i pohlaví.

Poslední aktualizace: 19.11.2016
Autor: markyz63

Heřmanovice

Příspěvky z okolí Naučná stezka Údolím lapků z Drakova

Tajuplná osada Drakov
Osada Drakov, nacházející se při cestě mezi Vrbnem pod Pradědem a Rejvízem, a její celnice je dnes již místem neexistujícím a tedy spíše mýtickým. Nebo alespoň ještě donedávna byla. Ve 21. století se totiž dočkala…
Velmi pěkný buk lesní (Fagus sylvatica L) střeží z jihu příchod ke křižovatce u bývalé osady Drakov. Někdy se uvádí jako buk u Josefského hamru, což naznačuje, že poblíž stávalo hutnické zařízení, které využívalo vodní síly kolem tekoucí Černé Opavy. Přesněji zde začínal zřejmě náhon k hamerním zařízením, které se ale nachází asi 2 km jižněji. Strom svého druhu a stáří je zde poněkud raritní, dokud to šlo, bukové dříví se …
Drakov - hájovna je rozcestí a orientační místo na červené turistické trase a nachází se v údolí Černé Opavy, severním směrem od města Vrbno pod Pradědem. Nedaleko rozcestníku je hájenka a několik chat. V soused…
Hrádek-celnice Drakov se nachází v Hrubém Jeseníku u říčky Černé Opavy, mezi Vrbnem pod Pradědem a Zlatými Horami. Autem se tam dostanete z Vrbna pod Pradědem po silnici na Zlaté Hory, ze které odbočíte po vyjetí …
Na cestě z Mnichova na Rejvíz nedaleko v údolí Černé Opavy najdeme u osady Drakov zajímavou technickou památku. Tzv. Lorenzovu (česky Vavřincovu) huť. Šlo o dřevouhelnou pec na výrobu železa, tedy předchůdkyni dnešních vysokých pecí. Pec je vlastně poslední památkou na kdysi proslulou železářskou oblast v Horním Slezsku. Majitelé bratři Krischové ji nechali vybudovat kolem r. 1807. Pecím tohoto druhu se říkalo dýmačky a výr…
Černá Opava je průzračná horská bystřina s kamenitým dnem a řadou peřejí v průběhu jejího toku. Na několika místech, především v osadách či obcích je část toku Černé Opavy regulována. Černá Opava pramení na zápa…
Quinburk
Hradní zřícenina Quinburk se skrývá na Sokolí skále, obklopené Hlubokými lesy, severovýchodně od Vrbna pod Pradědem. Hrad byl vybudován ve 13. století a spadal pod biskupské panství. Dnes můžete spatřit jen zbytky…
  Ze středu Heřmanovic, půvabné vesničky s mnoha památkami lidového stavitelství (i těmi sakrálními) není vidět, neboť dědinka je utopena v hlubokém údolí horního toku Opavice. Pokud pojedete do obce po silnic…
  Kdysi dávno, když jsme se vpodvečer vraceli z jakéhosi výletu, jsem ho z okna busu viděl poprvé. Jeho vápencové stěny byly paprsky zapadajícího slunce zbarveny do působivého světle oranžového odstínu a zářily, …
                           Den První   Pan a paní X kontaktují manželku a škemrají a žadoní, že by s námi chtěli do Jeseníků na větší výlet. Já to napřed po zkušenosti z loňska zásadně odmítám, ale pak se nech…
Heřmanovice leží severozápadním směrem od města Krnov. Jižním směrem se rozkládá město Vrbno pod Pradědem, severním směrem leží město Zlaté Hory a jihovýchodním směrem je Město Albrechtice. Kolem západního okraj…
    Dnes je úterý a vyrážíme na první delší cestu - do Heřmanovic a Zlatých Hor. Kvůli spoji máme budíček už ráno v pět, ale on je rozdíl vstávat do rachoty anebo na výlet. Navíc jsme se v naší růžové komnátce (…
  Heřmanovice jsou malebnou obcí, jejíž zástavba se ukrývá v hluboce zaříznutém údolí horního toku Opavice a jejíž katastr se rozprostírá na rozhraní Hrubého Jeseníku a Zlatohorské vrchoviny. Člověku s vysokou…
Zlatohorská vrchovina Již název naznačuje, že pohoří najdeme někde u Zlatých Hor. Název je samozřejmě odvozen od nalezišť drahých kovů, která zde najdeme. Svojí výškou sice nepřesahuje 1000 m n.m., ale jinak by to mohly být v celku regulérní hory (hornatina je definována jako území, kde rozdíl mezi nejnižším a nejvyšším bodem dosahuje 600 m). Zlatohorská vrchovina tvoří severovýchodní předhůří Hrubého Jeseníku a můžem…
Kdo chce vidět výhled Na Praděd z překrásné a neporušené přírody, ať se vypraví k vyhlídce na Žárovém vrchu stejně jako my s manželem. Nachází se asi 4 km severně od Karlovy Studánk…
Jedná se o poslední částečně zachovalou kapli z původního komplexu čtyř poutních kaplí a dalších budov na poutnické cestě z Horního údolí k slavnému poutnímu místu Panny Marie Pomocné nad Zlatými Horami. Na dnešních mapách je tato ruina označována jako Sv. Marta, ale když porovnáte tvar kaplí z historických pohlednic s dnešními zbytky, nutně zjistíte, že jde o kapli Sv.Anny. Z kaple Sv. Marty, stejně jako z kaple Bolestn…
    Až do jara 1985 o něm nikdo nevěděl, protože vlastně neexistoval.   Pak přišel duben stejnojmenného roku a náhle bylo všemu jinak:   V sedmdesátých letech minulého století se do podzemí na jihovýchodní…
Stopy po těžbě kovů můžeme sledovat v prostoru celého Příčného vrchu. Žebračku najdeme na jeho východním svahu nedaleko cesty Heřmanovice- Zlaté Hory. Na lokalitě se těžilo již ve středověku zlato, později i jin…
   Jako skalní maják se vysoko nad údolím Bílého potoka v moři hustých lesů Medvědího vrchu tyčí spodní hrot Kamzičí skály. Od horní části souskalí je oddělen povrchem zpevněné lesní cesty, která se mezi prudkými skalnat…
  Největší pozoruhodností Příčného vrchu nejsou jeho přírodní zajímavosti (lesy, skály, vyhlídky), ba ani zřícenina Edelštejna či nový poutní kostel, ale jiná díla lidských rukou. Tato zlatonosná hora je totiž st…
    Jak už jsem se minule zmínil, pátek se na naší dovolené měl stát mým „volným“ dnem, který využiju k nějakému terénnímu výletu. Bohužel mám před sebou velké dilema: bude to Medvěďák se stovkami neznámých skal…
Obec Mnichov, místní část Vrbna pod Pradědem je asi 2,5 km severně od Vrbna pod Pradědem a je s Vrbnem stavebně spojen, část obce dělí jen řeka Střední Opava. Přes Mnichov vede silnice kolem Rejvízu do Zlatých Hor.…
  Pokud se vydáte z Vrbna p.Pradědem na cestu po modré značce údolím Střední Opavy směrem na Vidly, zhruba po hodince chůze nádhernou okolní přírodou přijdete k samotě Bílý Potok. Své jméno nese podle vodního…
Příčný vrch - kamenná rozhledna
    I když se Příčný vrch nemůže honosit žádnou oficiální rozhlednou, přesto zde již od konce 19.století jedna taková stojí. Narazíte na ni, pokud budete z hřebene sestupovat po červeně a zeleně značené turist…
Mariánský kostel na vrcholu Božího Daru nad Zlatými Horami je svatostánkem poutním, zajímavým a neobvyklým. Přesto, že se jedná v podstatě o naprostou novostavbu, je jeho historie poměrně…
Rejvíz
Velké a malé Mechové jezírko jsou rašelinná jezírka v SPR Rejvíz - 1,2 km jz. od vsi Rejvízu. Jsou centrem velkého vrchovištního rašeliniště v povodí Černé Opavy. Plocha velkého jezírka je 1 692 m2, hloubka 2-3 …
Vrbno pod Pradědem leží severozápadním směrem od města Bruntál a u východního okraje chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Jihozápadním směrem od města je vyhledávané lázeňské a rekreační středisko Karlova Studánka.…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem nad obcí a je nejvýše položeným místem pohoří Jeseník. Karlova Studánka je jednak vyhledávanou rekreační oblastí a jednak světoznámými lázněmi, a to především pro léčbu dýchacího ústrojí. Obcí protéká říčka Bílá Opava. Karlova Studánka je nejvýše položenou obcí bruntálského re…
Praděd
Nejvyšší a nejnavštěvovanější vrchol Moravy určitě upoutá svou výškou (1492 m) a možnostmi vyžití, hlavně sportovními. Poskytuje podmínky pro pěší turistiku, sjezdové a běžecké lyžovaní. Z vrcholu je výhled na Rychlebské hory, kralický sněžník a další. Výstup na vrchol je velmi jednoduchý, vede na něj asfaltová cesta. Výstup můžete zahájit např. na Ovčárně, kde vás doveze autobus, a nebo na Hvězdě u Karlovy Studánky, pokud …