Tipy a novinky Chaty a chalupy LitoměřiceChaty a chalupy  Mapa Litoměřice

Litoměřice leží na soutoku Labe a Ohře na západním okraji Polabské nížiny. V samotných Litoměřicích žije přibližně 24 tis. obyvatel, ale v celé aglomeraci s navazujícím městy Terezín, Lovosice a Bohušovice nad Ohří žije přibližně 40 tis. obyvatel. Pro úrodnou polohu se Litoměřicím přezdívá jako "Zahrada Čech".

Trasy Litoměřice (42)
České středohoří, Žatecko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti České středohoří, Žatecko

Na výletě v Třebívlicích a Třebenicívh

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou

Kamenná slunce u Hnojnic
Kamenná slunce u Hnojnic  •  Fotografie (20)  • Foto: jaro54

Jedeme do Třebívlic podívat se do muzea Urliky von Levetzow.

Cestou do Třebívlic jsme se zastavili u národní přírodní památky Kamenná slunce u obce Hnojnice. Je to pozůstatek sopečné činnosti. Tzv. Kamenná slunce vznikla chladnutím jílových jader.Slunce mají velikost od několika cm až do 1 m. Lokalita je chráněna od roku 1953, je ale poškozována návštěvníky.

Obec Třebívlice leží v Českém středohoří v lokalitě kde se nachází české granáty. K nejvétší těžbě došlo na přelomu 15. a 16. století za vlády Lobkowiczů. V roce 1789 byl vydán dekret, že všechny nalezené granáty patří vrchnosti.

Foto: jaro54

V Třebívlicích je muzeum Urliky von Levetzow, která se v roce 1821, když jí bylo 17 let, potkala v Mariánských Lázních s básníkem J. W. Goethem, tehdy již 72letým. Vznikl mezi nimi velmi silný citový vstah. Goethe požádal o ruku Urliky, byl však odmítnut. Urlika zůstala básníkovi věrná, nikdy se nevdala. V roce 1824 se natrvalo odstěhovala do Trěbívlic ke své matce. Po smrti matky v roce 1868 se stala Urlika majitelkou panství. Byla pravou dobroditelkou zdejšího lidu.Zemřela ve věku 95 let. Je pochována v hrobce na zdejším hřbitově.

Na zpáteční cestě jsme se zastavili v Třebenicích, kde je muzeum českého granátu. Zde se dozvíte vše o těžbě a výrobě šperků z českého granátu. Mezi exponáty najdete i šperky Urliky von Levetzow. Mají tu i třetí největší český granát vážící 2,64 g. Ve věži kostela muzea českého granátu je čtvrťový mechanický hodinový stroj se třemi ciferníky.

Najíst se můžete v hospodě U nás, kde vám uvaří na co máte právě chuť.

Líbylo se nám celé muzeum, i kachny na rybníce.

V muzeu Urliky von Levetzow je vstupné 20 kč

V muzeu českého granátu je vstupné - základní 30 kč

snížené 20 kč (studenti, důchodci)

Poslední aktualizace: 11.8.2012
Autor: jaro54

Třebívlice

Příspěvky z okolí Na výletě v Třebívlicích a Třebenicívh

Z Třebívlic na Blešenský vrch.
Výlet do hezkého okolí Třebívlic s výstupem na dva vrchy Českého středohoří.   Po modré turistické značce z náměstí v Třebívlicích, okolo muzea Ulriky von Levetzow, po trase naučné stezky do Dřemčic a k vrchu Ku…
Třebívlice a jejich světový ohlas díky lásce básníka J.W.Göetha k baronce Ulrice von Levetzow.               Protože mám ráda historii a již jsem se byla podívat jak v Třebenicích, kde…
V malebném městečku Třebívlice, které leží na okraji Českého středohoří, lze navštívit jedno menší muzeum, kde jsou ale k vidění velké věci.   Všechno začalo s nástupem 19. století, kdy se stal majitelem zdejšího …
Ulričina stezka je hezká vycházka po značených turistických cestách v okolí Třebívlic. Třebívlice leží v CHKO České středohoří 13 km západně od Lovosic. Žila zde Ulrika von Levetzow, velká láska básníka J. W. Goetha, která se jako 17ti letá zamilovala do 72 letého básníka. Nikdy se neprovdala. Po smrti svého nevlastního otce zdědila panství Třebívlice o které se starala až do…
Popis lokality: Zámek v malé obci nedaleko Třebenic a Lovosic,na dohled Českého Středohoří.Zámek využívá základní škola.Ve volně přístupném parku se nachází pavilon s muzeem Ulriky von L…
Jako začátek i cíl vycházky je možné zvolit dvě místa a to podle způsobu Dopravy. Jedno z možných míst jsou Třebívlice, které jsou dostupné autobusem. Já jsem zvolil auto, které jsem zaparkoval nad obcí Děkovka, n…
Na místě staré dřevěné synagogy z 18. století byla v roce 1860 postavena nová novorománská synagoga. V západní části synagogy byla ženská patrová galerie a pod ní byla malá místnost pro židovskou rituální lázeň mi…
Švestková dráha je malebná lokálka mezi Lovosicemi a Mostem procházející krásnou přírodou západního Českého středohoří. Letní provoz o prázdninových víkendech umožňuje navštívit za pomoci…
Konečně po delší odmlce mohu pokračovat ve svých zápisních z cest. Znáte to, člověk pořád něco řeší co se mu zdá nesmírně důležité a nemá čas se na chvíli zastavit, udělat si od…
Necelou hodinu jízdy autem z Prahy a 15 km jihozápadně od Litoměřic se nachází obec Třebívlice. Zde sídlí vinařství JOHANN W, které v roce 2004 po více než sto …
Židovský hřbitov je asi jeden kilometr severovýchodně od obce Třebívlice, uprostřed soukromé vinice. Byl založen v roce 1867 a pohřbívalo se zde až do čtyřicátých let minulého století. Za II.světové války byl poni…
Další z typických kuželových čedičových vrcholů Českého středohoří. Nachází se 1 km západně od Třebívlic. Má dva vrcholy. Vyšší vrchol je na severní straně porostlý uměle vysazenými borovicemi a smrky. Jižní svah …
Tefritový pahorek jihovýchodně od Želkovic obklopený rovinatým terénem na přechodu do Klapské tabule. Pahorek je obklopený ovocnými sady, ze severní a severozáp…
Malá vesnička Šepetely leží 1 km severně od Třebívlic. V okolí jsou velké ovocné sady. Nachází se zde český granát. Na začátku 18. století zde místní sedlák nalezl dosud největší český granát. Měl velikost holubíh…
Vrch Kuzov se nachází v západní části CHKO České středohoří, 2 km severně od obce Třebívlice a 0,5 km východně od obce Dřemčice. Je to skalnatý vrch částečně porostlý borovicí černou, vrcholová část je tvořena tef…
Tato sakrální památka stojí na vyvýšeném místě nad obcí Želkovice, obcí, která se nachází v okrese Louny, nedaleko známější obce Třebívlice. Při dobré viditelnosti je kostel dobře vidět už z dálky, zejména právě z…
Zalesněný vrchol Českého středohoří nad obcí Děčany, poblíž Třebívlic a NPP Kamenná slunce. V jeho západním svahu je vysoký a výrazný skalní útvar. Z něho je pěkný pohled západním směrem na další vrcholy Českého s…
Zalesněný čedičový vrch nad vsí Blešno. Severozápadní svahy jsou pokryty velkými suťovisky. Na vrcholu stával malý hrádek neznámého jména.  O tomto hrádku se nedochovaly žádné písemné doklady. Jen v západní části …
Výrazný kuželovitý neovulkanický kopec tyčící se nad obcí Želkovice, izolovaný rozsáhlými ovocnými sady. Ze severní strany je zarostlý stromy a křovinami. Jižní úpatí je charakteristické bílou barvou intenzivní e…
Když jsem v první den letošního roku při novoročním výletě navštívil společně s mou věrnou společnicí, fenkou Rinou, zříceninu hradu Oltářík, dospěl jsem k rozhodnutí, že tuto návštěvu musíme ještě minimálně jedno…
Hrádek Oltářík sice není v krajině tak dominantní jako např. Hazmburk, i přesto ho však doporučujeme návštěvníkům Českého Středohoří navštívit. Hrádek se nachází mezi Lovosicemi a Mostem nedaleko silnice I/15. Př…
Malý hrad, sestávající prakticky jen z paláce a branské věže, postavil někdy po Lipanech husitský hejtman Jakoubek z Vřesovic. Objekt s funkcí vojenského opěrného bodu byl vzhledem k extrémní poloze na výrazném skalním vrcholu značně nepohodlný, a tak není divu, že již v první polovině 16. století byl opuštěn. V krajině nesmírně malebně položená troska hradu je dnes vyhledávaným cílem pěších výletníků, kterým se odmění dale…
Oltářík (něm. Woltarschik), je vrchol v CHKO České středohoří, vypínající se nad vsí Děkovka, přibližně 10 km jihozápadně od Lovosic. Na jeho vrchu stojí zřícenina hradu Oltářník, zvaná též Hrádek, vystavěná za hu…
Obec Libčeves se rozprostírá v okrese Louny, který je členitý a zavodňován především řekou Ohří. V obci se nachází původní středověká tvrz, pocházející z konce 13. století, která byla v roce 1607 přestavěna na z…
Zřícenina hradu Skalka stojí na skalnatém vrchu nad vsí Vlastislav na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Z hradu se dochoval okrouhlý bergfrit z bílé opuky a zbytek zdiva bývalé brány. Hradní …
Zřícenina hradu Košťálov stojí na strmé čedičové Skále stejnojmenného vrchu (481 m) nedaleko Třebenic na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Zřícenina hradu Košťálov je jednou z nejpůvabnějších…
Hazmburk je holý vrchol kopce ( 418 m.n.m.) se zříceninou hradu ze 13. století. Tento vrcholek je dominantou jižní části Českého středohoří a je viditelný zdaleka. Kopec se zvedá severním…
Hazmburk
Soutěž 2 body
Zřícenina gotické hradu Hazmburk, stojící na strmém čedičovém útesu (418 m), je snad nejznámější dominantou Českého středohoří. Hradní zřícenina Hazmburk se nachází na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Hradní cesta ná…
Vrchol Milešovka leží nad obcí Milešov, 10 km severozápadně od Lovosic. Je nejvyšší horou Českého středohoří a zároveň největrnější horou celé ČR. Z východu odděluje Milešovku od ostatníc…