Mikulov - město a zámek 2007

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou

Půvabné jihomoravské městečko Mikulov s cenným historickým jádrem leží na posledních výběžcích Pálavských vrchů a jeho nejspodnější okraj se téměř dotýká hranice s naším jižním sousedem. Na městskou památkovou zónu dohlíží z jedné strany zámek, výrazná městská dominanta, která jako ten bájný pták Fénix povstala po letech oprav z popela - na sklonku 2.světové války totiž vyhořel. Z protější strany na něj z výše shlíží kaple na romantickém Svatém kopečku, od severu město chrání skalnaté Bradlo s pevností Kozího Hrádku, která byla v minulosti osázena děly proti osmánskému nebezpečí, o něco dál se týčí návrší Turoldu nad zpřístupněnou jeskyní...

Foto: Franta

Kdo nenavštívil tento překrásný kout Jižní Moravy, nepokochal se malebností zdejší krajiny a neprohlédl si krásy městečka - patřícího mezi ta Nej na naší Moravěnce - ten snad ani nemá právo honosit se hrdým titulem turista ! Proto se i my dva s Janou rozhodneme vyrovnat toto manko a dnes ráno vyrážíme na překrásný výlet, skládající se - jak už je naším zvykem - ze dvou částí ...

Vstávat o víkendu v půl paté ráno sice trošku "bolí", ale za okny se zrovna rodí překrásný srpnový den a tak hurá na cestu ! Elektrický bus s tykadélky nás odváží do Otrokovic, zde přestupujeme na vlak "osobák" a netrvá to ani tak dlouho a jsme v Břeclavi.

Protože máme víc jak hodinu čas, jdeme se projít do velice pěkně upraveného parku za nádražím - aj "kašňu" s voděnků tady majú - a pak ještě kus po pěší zóně. Je tu instalována originální skulptura plešaté mužské hlavy, z níž jsme úplně nadšeni a jen se moc divíme, že ji zatím nestačil nikdo "přizdobit" sprejem... ( Jana ode mne dostala digitální fotoaparát a tak ho dnes poprvé ve větší míře využívá, já zase testuji nový polarizační filtr.)

Foto: Franta

Další osobní vláček nás přes Valtice odváží do Mikulova. Na nádraží si zjišťujeme busy do Pavlova, ležícího na konci Pálavských vrchů. Tyto ale jezdí jen ve všední dny, holt máme zase pech ! Vyrážíme proto pěšky do ulic Mikulova. Napřed přes visutou lávku a tu "panelovější ", sídlištní čtvrt, pak přes křižovatku pod výraznou dominantou zámku a vzhůru k bráně do kopce. Projdeme dovnitř a ... vydechneme úžasem : stojíme na rozsáhlém, protáhlém a členitém náměstí. Je plné opravených nádherných barokních a renesančních měšťanských domů, vlevo nad námi se týčí palác a věže mikulovského zámku - opravdu nevíme, co si máme prohlížet a na co koukat a co fotit dřív !!! Je to taková nádhera, o které se člověku zdává jen v těch nejtajnějších turistických snech ...K tomu si prosím přimyslete naprosto dokonalé šmolkové nebe, jehož barva připomene animovaný seriál o Taťkovi Šmoulovi a jeho tlupě... Procházíme si náměstí, obdivujeme ostatní městské věže, k nimž patří i ty kostelní, pak si procházíme část půvabné židovské čtvrti a pěšinou parkem nahoru na zámek.

Zrovna začíná prohlídka a tak "meteleskum bleskum" pro lístky a zařazujeme se do "památekchtivého průvodu". Průvodkyně na nás všechny upírá uhrančivá kukadla, ale není čas hledět po babách - čeká nás expozice " Od Gotiky po Empír" a mauzoleum rodu Ditrichštejnů. Mezi jednotlivými sály a pokoji jsou úžasné výhledy z oken a i terasy na zámecký park s fontánou a město hluboko pod námi... Bývalé feudální sídlo, vypínající se nad městečkem na skalnatém vršku, je mimořádně rozsáhlé : na zámku jsou 2 nádvoří, původní 4 - křídlý 3.patrový palác má po dostavbě a rekonstrukci nyní patra dvě a z jeho nároží výrazně vystupují původní věže - bastiony. Kromě nádvoří a zahrad v zámku můžeme spatřit i hlavní válcovou věž, jejíž vršek je poněkud "nadstaven"v jiném stylu. Část zámku se využívá jako hotel pro rozhazovačné návštěvníky a cizince, něco z jeho prostor zaujímají interiéry, vyčleněné na kulturní akce. Další částí, která slouží jako Muzeum s expozicí a je přístupna pod dohledem průvodkyň - tak tou právě procházíme... Na závěr nás čeká prohlídka vzácně zachovalé knihovny. Do zámeckých sklepů, kde se nachází expozice vinařství a známý "obří " sud, nepokračujeme - nemáme tam lístek a tak se vracíme zpátky na náměstí.

Ještě na skok do Infocentra a pak stoupáme ke Kozímu Hrádku, já až na vrchol. Je z něj nádherný pohled na překrásné panoráma města z výšky a směrem na jih je vidět daleko do Rakous !

Protože už odbimbalo poledne, tak na lavičce kucháme batohy a zjišťujeme, co dobrého k snědku nám nabídnou jejich obsahy. Po krátkém odpočinku pak směr Turold a Pálava. ( Ale to už je úplně jiný "cestopisný příběh" ...)

Jídlo a pití máme sebou, obědem v restauraci se nechceme zdržovat : po něm by nám stejně ztěžkly žaludky a hlavně nohy a my si vzali do hlavy, že musíme vidět a "ochutnat" alespoň něco málo z krás Pálavských vrchů...

Město i zámek jsou jedním slovem - SUPER !!!

Cena vstupu na zámek z roku 2007 není v současnosti aktuální ... a zbytek té krásy máte ZADARMO !!!

Poslední aktualizace: 27.8.2011
Mikulov - město a zámek 2007 na mapě
Autor: Franta

Příspěvky z okolí Mikulov - město a zámek 2007

Mikulov - Kozí hrádek
Nachází se na skalnatém vrcholu výrazné vápencové vyvýšeniny zvané Kozí vrch, který leží uprostřed města, severovýchodně od historického…
Víno není jen alkohol. Víno je společenský nápoj. Pokud se o ně z…
Mikulov leží na Jižní Moravě, západním směrem od města…
Západně od Břeclavi v těsném sousedství státní hranice s Rakouskem jsme…
Nachází se na severovýchodním okraji města. Patří mezi naše nejzachovalejší židovské hřbitovy a rozlohou je i největší na Moravě (nachází se zde přes…
Hotel Galant Mikulov se nachází v blízkosti samotného h…
Objekt zbudovaný v Mikulově jako dělostřelecká věž s ochozem v 15. stolet…
Obrazová galerie zobrazuje jeden z největších židovských hřbitovů…
Nachází se pod Kozím hrádkem při vstupu na místní židovský hřbitov. Byla postavena podle projektu významného vídeňského architekta Maxe Fleisc…
Historické město Mikulov najdeme v malebném kraji jižní Moravy kde vedle památek je spousta jiných lákadel od krás přírody až k…
Mesto Mikulov v minulosti svojou strategickou obchodnou polohou m…
Informační centrum se nachází v historické části města, v přízemí objek…
Galerie Závodný uzavírá zástavbu malebného náměstí v Mikulově. Je…
Nejstarším objektem zde byla pozdně románská svatyně (připomínaná roku 1173), která byla husity v roce 1426 vypálena. Dnešní kostel budován od 80.…
Nachází se na okraji města uprostřed rozlehlého areálu Amfiteátru, kde se pořádají různé mikulovské slavnosti. Jde o výrazný…
Nachází se v horní části hlavního mikulovského náměstí a patří mezi nejkrásnější zdejší měsťanské domy. Původně gotický dům byl přestavěn v roce 1730…
Tato honosná hranolová věž se čtvery mohutnými hodinami, se nachází při jižní části presbytáře kostela sv. Václava. Vyhlídková část má renesanční ochoz…
Původně se jednalo o Ditrichštenský pivovar, v němž se přestalo va…
Objekt se nachází v historickém jádru města na horním - Kostelním…
Vyjdeme si z města Mikulov trošku do výšky...ale fakt jenom trošk…