Moje oblíbené
  Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Olomouce a okolí

Olomouc je historické centrum Hané a hlavní město Olomouckého kraje, které leží na soutoku řek Morava a Bystřice. Olomouc má přibližně 100 tis. obyvatel.  Populárním cílem výletů je pro místní i návštěvníky města Hrad Bouzov nebo  ZOO Svatý Kopeček.

Tip:
 Trasy Olomouc a okolí (35)

Střední Morava - Haná
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Střední Morava - Haná

Mezi Oltářní kámen, studánky, kaple a vyhlídky v okolí Šternberka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody Na hory Na kole Se psem

nad Chabičovem
nad Chabičovem  •  Fotografie (18)  • Foto: markyz63

Tento téměř dvanáctikilometrový okruh nás zavede do okolí třináctitisícového moravského města Šternberk. Je tedy jasné, že se budeme pohybovat mezi úpatím Nízkého Jeseníku a rovinami Hané nebo – chcete-li – v oblasti Hornomoravského úvalu a Přírodního parku Sovinecko. Žádné světoznámé atrakce nám tento okruh sice nenabídne, ale těšit se můžeme mj. na tajuplný Oltářní kámen, půvabnou Josefčinu studánku, vyhlídkový altán pod Dubovou horou či různé menší až drobné sakrální památky, kterým vévodí kaple sv. Floriána a socha anděla. A když si tento okruh ještě trošku prodloužíme, dočkáme se také křížové cesty nebo jednoho prastarého památného stromu.

Řídeč - socha anděla

Z předchozí věty je tedy zřejmé, že trasa se dá různě prodlužovat a upravovat … tedy i zkracovat. My jsme nakonec jednu část okruhu zcela vynechali, abychom mohli něco málo přidat. A na úvod bychom ještě měli dodat, že je tato lokalita dopravně velmi dobře dostupná, protože kromě varianty individuální (od koloběžky po traktor) můžeme využít také toho, že sem zajíždějí i vlaky a autobusy. My zvolili cestu automobilem, který jsme odstavili přímo vedle již zmíněné sochy Anděla.

Na cestu se tedy vydáváme v obci Řídeč. V malé sympatické vísce s dvěma stovkami obyvatel se nejprve projdeme po silnici kolem andělské sochy z počátku 20. století, domku se zvoničkou, který býval kdysi školou, a pomníku válečných obětí. Poté si musíme na autobusové točně vybrat další směr. Nabízí se hlavně červeno-modro-žlutá kombinace k řídečské myslivně, odsud po modro-žluté – kolem Johanovy studánky – na Sterlisko a dále po modré. My však zvolili neznačenou cestu přímo, úvozem vzhůru …

Řídeč - dům se zvoničkou

Výsledný efekt je ale stejný, oběma variantami totiž dojdeme k tajemnému Oltářnímu kameni, což je místo, které údajně sloužilo jako obětiště Keltů i místo bohoslužeb protestantů v době Třicetileté války. V každém případě se jedná o plochý břidlicový kámen, který skutečně velkou oltářní mensu připomíná. U kamene se nachází pár novodobě postavených kamenných mužíků, bez kterých to už dnes asi nikde nejde.

Poté kameny a kamení opustíme a pokračujeme dál po pohodlné lesní silničce a modré TZ. Postupně pak mineme rozcestník Zlatý potok, půvabnou Josefčinu studánku i vyhlídkový altán pod Dubovou horou (řekněme si ovšem na rovinu, že nás tady žádné zajímavé výhledy nečekají), abychom na závěr vyměnili lesní silničku za asfaltovou silnici v intraviánu Chabičova. V této vísce zajdeme ke kapli sv. Floriána, což je půvabná stavba z II. poloviny 19. století, jejíž štítové průčelí zdobí Ukřižovaný a dvojice andělů.

Poté se vrátíme kousek zpět a pokračujeme po cyklotrase č. 6009 (Paseka – Šternberk – Velká Bystřice) do místa „startu“. Jdeme stále z kopce a postupně zjišťujeme, že ani této oblasti se zcela nevyhnuly ani vichřice ani brouk spojovaný s kůrou. Ale zatím to ještě není tak smutný pohled jako u nás, v podhůří „těch vyšších Jeseníků“.

nad Řídečí

Po čase jsme zpátky na startu. Na horním okraji obce Řídeč nás ale ještě čeká jakýsi pomenší načervenalý menhir a kaplička sv. Václava. Poté se ještě přes Komárov přesuneme do Mladějovic, které nám nabídnou kostel sv. Máří Magdalény z konce 18. století (hranolová věž je ovšem starší), slavná Tisíciletá lípa, pod kterou prý svého času se svými vojáky poležel sám Prokop Holý, a poměrně neobvykle koncipovaná kapličková křížová cesta z II. poloviny 19. století. Ta je také zajímavým vyhlídkovým místem, nabízejícím současně k vidění „vše“ mezi Olomoucí a vrcholky Jeseníků.

Přímo na trase to žádná hitparáda není, takže se musíme spolehnout spíše na nabídku obou blízkých měst, tedy Šternberka a Uničova.

Líbilo: Tentokrát je potřeba zdůraznit hlavně tu snahu zvednout se na přelomu zimy a jara z divanu a místo sledování sportovních přenosů vyrazit raději do přírody. Jako hlavní plusy bychom asi uvedli půvabné studánky, některé zajímavé výhledy a onen tajemný kámen, který nás vlastně do této lokality zavedl. Navíc byla všechna místa tohoto výletu (kromě Mladějovic) pro nás onou „bílou mapou“.

Nelíbilo: Některé úseky cesty byly docela nudné (možná i proto jsme zde potkali jen pár cyklistů) a zcela zklamal vyhlídkový altán (jeho stavba ne, ale vyhlídková nabídka rozhodně).

Oltářní kámen

Trasa našeho výletu začíná přibližně v nadmořské výšce 280 metrů a její nejvyšší bod o něco málo překoná pětistovku. Pokud si cestu prodloužíme o Mladějovice, klesneme dokonce až na 250 m.n.m.

Výlet je možno spojit také s krátkou návštěvou nedalekého historického města Šternberka, který má rozhodně co nabídnout. Sem jsme se ale vypravili – víceméně neplánovaně -  až o několik dní později a počasí nám zrovna moc „nefandilo“ …

Poslední aktualizace: 13.5.2022
Autor: markyz63

Řídeč

Příspěvky z okolí Mezi Oltářní kámen, studánky, kaple a vyhlídky v okolí Šternberka

Tajemný Oltářní kámen mohl být i kamenem obětním (Řídeč u Šternberku)
Málokdy a málokde narazíme na místo, jehož historie je současně spojovaná s bájnými Kelty i protestantskými bohoslužbami. A jedná-li se navíc o monumentální plochý kámen, který je nazýván Oltářní, málokterý pravov…
Volně nepřístupná chata blízko vrcholu Vysoké Roudné. U chaty pěkné místo pro odpočinek. Nedaleko chaty je postaven vysílač viditelný z dalekého okolí. Nejkratší a zároveň lehký přístup je…
Když se řekne Řídeč nebo Chabičov, zpozorní zřejmě jen málokdo a o prudkém zrychlení tepu připomínajícím první rande nebo premiérovou návštěvu erotické peep show ani nemluvě. Jisté rozechvění už některým turistům …
Nedaleko obce Řídeč, která leží u Šternberka směrem na Rýmařov najdeme Myslivnu. Je zde možno posedět na dřevěných lavečkách, turistické rozcestí nás pošle na několik dalších míst. Naproti myslivně je Rybníček. Ta…
Řídeč je malá původně hornická obec se 165 obyvateli a najdeme ji severozápadním směrem od města Šternberk a na úpatí jižních vrcholků Nízkého Jeseníku. Obec se rozkládá u jihozápadního okraje malebné…
Obec Řídeč najdeme za Šternberkem směrem na Rýmařov. Je městu Šternberk téměř na dohled a tak se nabízí jako turistický cíl z města. Zajímavostí v obci je dům s věžičkou vedle místní hasičárny. Ta je z roku 1905.…
Řídeč je malou obcí v podhůří Nízkého Jeseníku, ve které žijí přibližně dvě stovky obyvatel. Přesto zde najdeme několik zajímavých a poměrně neobvyklých památek. Tou nejvýraznější je tzv. dům se zvoničkou, což je …
Oltářní kámen - mystické místo vhodné k relaxaci, odpočinku a nabrání nových si. Najdeme jej na modré turistické značce, která vede z Řídeče do Chabičova u Šternberka nedaleko Olomouce. Na tomto místě se dle pověs…
Socha Anděla ve vísce Řídeč u Šternberku sice není „top“ položkou na seznamu našich chráněných kulturních památek, ale svůj nezpochybnitelný půvab rozhodně má. Tento typ skulptur u nás, koneckonců, až tak obvyklý není – alespoň v této solitérní podobě ne – a tady máme před sebou (neo)barokně - klasicistní památku „alespoň“ místního významu. Socha Anděla je v majetku obce, vznik…
U obce Řídeč nedaleko Šternberka směrem na Uničov leží obec Řídeč. V obcei najdem zajímavý dům s věžičkou, hasičárnu a sochu Anděla. U obce se nachází nevelký rybník. Je viditelný ze silnice Komárov . Řídeč. Břehy…
Kaple sv. Floriána v Chabičově, malé vísce nacházející se v těsné blízkosti města Šternberk i v podhůří Nízkého Jeseníku, je sakrální památkou bezesporu zajímavou a svým způsobem i velmi půvabnou. Na tomto konstat…
Komárovský kopec najdme mezi Šterberkem- Krákořicemi, Komárovem a Pasekou. Kříž na vrcholu kopce je viditelný i ze silnice. Stojí v místě zaniklého křížení polních cest. Ve spodní části kříže je německý nápis s letopočtem 1833. Cesta ke kříži v době mojí návštěvy byla rozoraná (září 2010).
Meteorologové opět slibují parné léto a tropické teploty. V tu chvíli i zanícený turista zvolní tempo a raději ušetří nějaký ten kilometr a místo toho vyhledá nějaké to osvěžení ve vodním živlu. Obyvatelé z blízké…
Vodopád Tepličky, nebo kdo chce Pasecký vodopád má smůlu ve faktu, že ne příliš vzdálené jsou přeci jen efektnější Rešovské vodopády Huntavy, druhá potíž je v tom, že v říčce (spíše potoku) Tepličce teče míň vody.…
Komárov je malou zemědělskou obcí se 160 obyvateli a najdeme ji severozápadním směrem od města Šternberk a na rozhraní Nízkého Jeseníku a Hané. Obec se rozkládá podél silnice a mezi obcemi…
Těžba Rud probíhala již ve středověku. Největší těžební aktivita byla v období 1.poloviny 17. století, 19.století a ve 40.letech 20.stol. Původně byla těžba prováděna povrchově , později byly zakládány hlubinné doly.Na konci 2.sv. války byly podzemní prostory zatopeny. V letech 1945 až 1947byl proveden geologický průzkum který prokázal nízkou koncentraci FE pro efektivní těžbu. Poté byly doly opět zatopeny.V místě byly vyhl…
Obec Paseka u Šternberku sice asi nejvíce proslavila zdejší Zemská plícní léčebna, ale přehlížet bychom neměli ani historické památky, kterými se v Pasece také pyšní v množství nemalém. Tou n…
Ahoj všichni, i když bydlím nedaleko, teprve nedávno jsem poprvé byla na Bradle.Je to kopec kousek od Uničova a na jeho vrcholu vás čeká v kterékoliv roční době nádherný rozhled na jedné straně po Hané a na druhé…
Východním směrem od obce Mutkov najdeme v oblasti lesa zříceninu hradu Mutkov. Pozůstatky hradu jsou na skalnatém ostrohu nad říčkou Sitkou, na jejím levém břehu. Podle archeologických průzkumů byl tento hrad post…
Mladějovice jsou větší obec s 640 obyvateli a najdeme ji severozápadním směrem od města Šternberk, na rozhraní Hané a Nízkého Jeseníku. Východním směrem od obce se zvedají zalesněné stráně nevelkých k…
Bývaly doby, kdy jsem se celkem pravidelně (tedy pokud se trasa pohybovala kolem) navštěvoval i útroby a exteriéry hradu Sovince. Paradoxně až v sousedním kraji (tedy Moravskoslezském) z…
Šternberk je zajímavé čtrnáctitisícové město olomouckého okresu a – alespoň co se historických památek týče – své návštěvníky rozhodně nešetří. Vždyť je zde registrováno celkem 61…
Šternberk leží na Severní Moravě, severním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá u západního okraje Nízkého Jeseníku a v údolí tvořeném říčkou Sitkou. Od severního a východního okraje města se rozprostírají lesy. Město Šternberk je známé především motoristům, jelikož se …
Hrad se nachází na okraji Nízkého Jeseníku asi 35 km od Olomouce. Z Olomouce se můžeme vydat autem směrem na Šternberk, dále směrem na Uničov ale asi v polovině v obci Mladějovice odbočíme…
I když je ta naše Morava malučká, přírodních zajímavostí i historických památek se v ní nachází kupodivu dost. Krom jiného zde narazíte na zříceniny tří hradů, které u nás patří k těm nejrozsáhlejším. V minulosti …
Odposlechuto na jiné historické památce:   "Maminko a co je to ten hrad?" "Hrad je hrad!" odvětila mladá matka a zahleděla se do hloubi obrazovky svého mobilního telefonu.   "A proč má ten hrad takovou…
Hrad Sovinec se nachází v Moravskoslezském kraji, jihovýchodním směrem od Města Bruntálu. Hrad tvoří komplex budov, hradeb, věží a 7 bran kolem pěti nádvoří. Návštěvníkům jsou zpřístupněna nádvoří a dále tzv. Horní Hrad (nejstarší část hradu) s vyhlídkovou věží, která nabízí výhled do překrásné krajiny okolního přírodního parku. Na hradu jsou instalovány expozice historie hradu, řádů a vyzna…
Hrad Sovinec
Hrad Sovinec a stejnojmenné městečko se nacházejí 13 km jižně od Rýmařova na okraji masivu Nízkého Jeseníku v Andělskohorské vrchovině, která nese podle hradu název Sovinecká vrchovina. Hrad byl založen bratry Pav…
Rešovské vodopády
Rešovské vodopády je národní přírodní památka a najdeme ji západním směrem od obce Rešov a na toku říčky Huntavy. Přírodní památka je součástí přírodního parku Sovinecko. Severovýchodním…