Malokarpatská vinná cesta – Otvorené pivnice na Sv. Urbana

Tipy na výlet Putování (více dnů)

Jedeme do Malokarpatské vinné oblasti - ta se táhne od Bratislavy podél Malých Karpat až k obci Smolenice.

Při našem pobytu na jihozápadním Slovensku jsme navštívili tuto úžasnou akci, kterou by si neměli nechat ujít nejen milovníci vína, ale i „tragédi“ jako jsem já = abstinenti! Asistence abstinenta je při této akci přímo žádoucí, protože může bez remcání řídit – nejvzdálenější degustační místa od sebe dělí cca 80 km. Pokud nebudete „motorizovaní“ doporučuji návštěvu obcí: Svatý Jur (16), Pezinok (17), Vinosady (14), Modra (22) – čísla v závorkách označují počet degustačních míst v dané obci.

Foto: Bekmen

Že jsou na Slovensku vinice a vinařství, to není žádné překvapení. Překvapením pro mě ale byl počet, kvalita a vysoká úroveň jednotlivých vinařství. Ve zdejší oblasti se většina vinařství orientuje na přívlastková vína – upřednostňují kvalitu před kvantitou. Malokarpatská vinná oblast z větší části produkuje bílá vína – nečastější odrůdy jsou: Veltlínské zelené, Rizling vlašský, Muller-Thurgau, Rulandské bílé a Rizling rýnský. Z červených vín pak převládá Svatovavřinecké a Frankovka.

Otvorených pivnic na s. Urbana (24. – 25.5. 2013) se letos zúčastnilo 142 vinařství a bylo prodáno něco přes 4.000 vstupenek (jejich množství bylo záměrně limitováno – poptávka byla větší). Akce trvala 2 dny a nedokážu si představit, že by někdo byl schopen všechna vinařství navštívit a ochutnat jejich produkty. I když organizace celé akce byla příkladná – to se musí nechat a směrem k organizátorům tímto vznáším svůj hluboký obdiv! Jak to tedy celé funguje? Koupíte si vstupenku za 40 Euro. V rámci vstupenky máte vouchery na nákup vín za 20 Euro a navrch ještě voucher na výbornou Kapustnicu (Zelňačku). Dále obdržíte praktický sáček na krk se skleničkou opatřenou logem, vinným pasem (kde si můžete odškrtávat již navštívená „stanoviště“ ) a pochopitelně přehlednou mapu s adresářem jednotlivých vinařství a pivnic (v překladu sklepů !!! – je to takový překladatelský oříšek Smile. Podobně jako „Borovička“ není z Borovice ale z Jalovce). Jednotlivá „stanoviště“ jsou pak u vchodu zřetelně označena číslem, aby každý degustátor věděl, kam dorazil. K degustovaným vínům je podáván chléb, ať už suchý, nebo se sádlem, škvarkovou či brynzovou pomazánkou. Ti hladovější si pak mohou dát různé druhy guláše, lokše (placky vypadající jako palačinky, ve kterých jsou navíc ještě brambory), klobásy, sýry, koláče a již zmíněnou kapustnicu nebo fazolovou polévku. A tak chodíte, ochutnáváte, od vín které vám chutnají si jednu, dvě lahve koupíte (mimochodem za výhodnější ceny)!!! Tu hraje nějaká místní kapela, jinde zase vyslechnete zajímavou debatu o vlastní výrobě vína a za chvilku už nemáte kam nakoupená vína dávat.

Vzhledem k „termínové listině“ již letošní ročník nestihnete, ale nezoufejte: 15. – 16. 11. 2013 se uskuteční Deň otvorených pivníc® 2013 – a ten už určitě stihnete. Jen si tedy musíte pohlídat nákup vstupenek, protože zájem je veliký.

Foto: Bekmen

Ale i když se zrovna nekoná podobná akce, možností jak ochutnat dary místních vinic, je i tak dost. My jsme navštívili například vinařství Terra Parna v Suchej nad Parnou. Jde o menší, ale moderní vinařství s vlastním vinohradem. Ten je nádherně zasazen do okolní KRAJINY a svým návštěvníkům tak připomíná i významnou úlohu vinařství z hlediska krajinotvorby. Vinohrad je navíc esteticky dotvořen věžičkou, díky které si toto vinařství snadno zapamatujete a nezaměníte ho ve svých vzpomínkách za jiné. Vinohrad s věžičkou se dostal i jako logo na etikety vinařství Terra Parna. Pochopitelně tu vyrábějí i skvělé víno – v naší skupině zvítězil Rizling rýnský 2011.

Vinařství MRVA & STANKO najdete na samém kraji Trnavy. Jde již o poměrně velký podnik, který zpracovává i hrozny nakoupené od jiných dodavatelů. Velikosti vinařství odpovídají i architektonicky velmi vkusně vytvořené degustační prostory. Z tohoto vinařství jsem si domů přivezl Rizling vlašský 2012.

V rámci Otvorených pivnic na s. Urbana jsme navštívili i Elesko wine park. Netušil jsem, že něco takového vůbec existuje. Jde o „megavinařství“ – náklady na jeho vybudování dosáhly údajně jedné miliardy SK. Tomu také odpovídá velikost celého podniku. Najdete tu nejen výrobu (nejmodernější ve Střední Evropě), ale i ubytovací a konferenční prostory, galerii a pochopitelně degustační prostory. Sud se svým vínem tu mají prezidenti Slovenska, Ruska a také třeba Norský král. Mimo vín z Malokarpatské vinné oblasti Elesko vyrábí i vína z regionu Tokaj (vinařství v tomto kraji jsme navštívili v loňském roce – viz: https://www.turistika.cz/vylety/vychodni-slovensko-od-tokaje-k-tatram-1-cast) - nakoupil jsem tedy osvědčenou Lipovinu 2011 a přidal Pálavu 2012.

Foto: Bekmen

Velmi příjemný večer nám připravila Vínna pivnica pod Pálfyho kaštieľom v obci Svätý Jur. Majitelka Renáta Hermysová ve svém podnikání spojila výrobu tradiční keramiky a provozování výše uvedené pivnice. Návštěvníci jejího podniku si mohou vyzkoušet na hrnčířském kruhu vytvořit vlastní „výtvor“ – toto slovo používám záměrně, protože pokud jste s hlínou a kruhem ještě nepracovali, tak na nějaký džbánek rovnou zapomeňte. Ono i takový nevšední „popelníček“ vytvořený s pomocí od zkušeného hrnčíře určitě potěší! Výtečná večeře: předkrm - husí játra. Jako hlavní chod kachna, zelí, lokše - spořádat takovou porci pozdě večer, to už zvládnou opravdu jen mimořádně morálně silní jedinci. Jako dezert – domácí dortík přímo od paní majitelky. K tomu ochutnávka vín, to vše za doprovodu lidové kapely! A pro abstinenty i Cola – no, nebýt pod zemí, tak jsem si připadal jak v nebi!

Co dodat – cesty za vínem si v Malokarpatské vinné oblasti určitě užijete a pokud mohu doporučit: počítejte s tím, že domů pojedete „s outěžkem“ v podobě několika lahví výborných místních vín, tak si připravte dostatek místa v kufru…

Pěkné ubytování v přírodě poskytuje Zochova chata. Najedli a napili jsme se téměř všude - s tím opravdu nebyl žádný problém Smile!

Výborná oraganizace celé akce a příjemná atmosféra.

Stránky Malokarpatské vinné cesty: www.mvc.sk

Foto: Bekmen

Spoustu turistických informací o Slovensku najdete na stránkách: www.slovakia.travel

Poslední aktualizace: 30.5.2013
Malokarpatská vinná cesta – Otvorené pivnice na Sv. Urbana na mapě
Autor: Bekmen

Příspěvky z okolí Malokarpatská vinná cesta – Otvorené pivnice na Sv. Urbana

Svatý Jur
Obec, v níž můžete nalézt části městských hradeb ze 17.stol., dále je zde…
Príjemné výletné i oddychové miesto vo vinohradoch nad mestečkom Svätý Jur…
Obec Slovensk Grob leží na jižním okraji Trnavské pahorkatiny, asi 15 km severovýchodně od Bratislavy, 4 km jižně…
Obec Limbach leží asi 2,5 km západním směrem od Pezinoku, ve výběžku Podunajské nížiny zasahujícím do pohoří Malých…
Park, ktorý má svoje čaro počas každého ročného obdobia a za každého…
Pezinok - Národný salón vín SR sa nachádza v areály zámku. …
Pezinok je staré vinohradnícke mesto na juhozápadnom Slovensku na rozhraní Podunajskej nížiny a svahmi Malých Karpát v nadmorskej výške v strede mest…
Obec Chorvátsky Grob leží na jižním okraji Trnavské pahorkatiny, asi 14 km severovýchodně od Bratislavy a 3 km…
Obec Viničné leží asi 2,5 km jihovýchodním směrem od Pezinoku, 2 km severovýchodně od Slovenského Grobu. První…
Krásné, ale velmi obtížné 18 ti jamkové hřiště. Je z velké části umístěno v zámeckém parku a impozantní jamkou č. 7 se přechází do…
Schaubmarov mlyn ste mali v minulosti možnosť vidieť a navštíviť ako…
O Bernolákovu jsme asi slyšeli všichni: Rychle si získalo p…
Zříceninu hradu Pajštún najdete na stejnojmeném kopci v nadmořské výšce…
Možnosť návštevy jedinečnej interaktívnej výstavy - Mesto robotov som využila aj ja a spolu so sestrou a priateľmi sme sa vydali do …
Obľúbené výletné miesto Bratislavčanov. Kamzík je dobre viditeľný zďaleka…
Modra - mesto leží na južných svahoch Malých Karpát. - prvé stopy osídlenia okolia Modry siahajú do 3. tisícročia pred n.l. Trvalé…
I když si to mnozí občané Bratislavy možná myslí, není jejich…
Bratislava - Prezidentský palác
Bratislava - Prezidentský palác ( niekdajší Grasalkovičov palác ) -…
Bratislava - Modrý kostol - kostol sv. Alžbety
Bratislavský modrý kostolík patril k stavbám, ktoré sme poznali z obrázkov…
Bratislava je hlavním městem Slovenské republiky. Tato metropole na…