Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Kosmonosy

Loreta Kosmonosy

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou

Fotografie (11)  • Foto: Tanathos

Naše společná cesta začíná na Exitu 46 rychlostní silnice R10. odtud směřujeme dle ukazatelů na Kosmonosy. Projedeme 2 kruhové objezdy "rovně" a na třetím kruhovém objezdu vyjedeme první odbočkou a dále prokračujeme po hlavní silnci Po 1,1 kilometru odbočíme Doprava, kde je parkoviště nad Loretou. Odtud pokračujeme přibližně 60 metrů pěšky k Loretě.

Foto: Tanathos

Kosmonosy leží zhruba 50 km severovýchodně od Prahy, těsně sousedí s Mladou Boleslaví. Přímo o Kosmonosích se poprvé píše v roce 1186. Kosmonosy změnily mnohokrát majitele, Roku 1650 stal pánem Heřman Černín z Chudenic z rodu Černínů, za jejichž vlády poznalo město značný rozvoj. Probíhala rozsáhlá stavební činnost. V roce 1673 byla postavena věž-kampanila, sýpky a panský hostinec, v roce 1674 kostel, v roce 1712 Loreta a další. V roce 1738 prodali Černínové Kosmonosy Hrzánům z Harasova,kteří jej vlastnili 20 let. Dalším majitelem se stává hrabě Josef de Bolzo, který zde v roce 1764 zakládá textilní manufakturu. Později zde vyrostla továrna na potiskování látek TIBA. V 18. století se majiteli stali Mirbachové. Posledním urozeným držitelem panství byl baron Klinger. Dne 25. června 1913 bylyKosmonosy povýšeny Františkem Josefem I. na město. Dalšího rozkvětu se město dočkalo v období mezi první a druhou světovou válkou. Roku 1924 zdebyla vybudována Svobodova továrna na výrobu elektromotorů a traktorů. K architektonickým skvostům Kosmonos patří Loreta. Byla postavena v letech 1702-1708 na místě dřevěného kostelíka svatého Martina. Loreta je tvořena střední obdélníkovou budovou Santa Casa. Jejím vzorem byla první stavba tohoto typu v italském městě Loretto. Ta byla schránkou pro domek, v němž údajně žila Pana Marie a který byl do Loretta převezen ve 13. století. Stěny Santa Casy jsou zdobeny reliéfy ze života Pany Marie a ve výklencích jsou umístěny sochy proroků. Vnitřek je zdoben imitacemi originálních fresek z italské Lorety. Santa Casa je obklopena ambity, které se otvírají do nádvoří řadou polokruhovitých arkád. Na východní straně je postavena barokní kaple sv. Martina, která má oválný tvar a je zaklenutá kopulí byzantského typu. Pod kaplí se nachází krypta. Severně od Lorety stojí čtyřpatrová zvonice z roku 1673. Areál Lorety je průběžně opravován a restaurován.

Cestou jsme nevyužili žádné stravovací ani ubytovací zařízení.

Je zde krásná archytektura a cel prostor je postupně restaurován.

Otevírací doba

Loreta Kosmonosy</strong> mapa
mapa Loreta Kosmonosy

Příspěvky v okolí Loreta Kosmonosy

Severně od okresního města Mladé Boleslavi stojí na návrší (ve výšce 243 m n.m.) ve Středojizerské tabuli město Kosmonosy. Od staré části Mladé Boleslavi je poměrně daleko, avšak po postavení autom…
Historické městečko s řadou památek, dnes součást Mladé Boleslavi. Barokní zámek a piaristický klášter slouží jako nemocnice a léčebna.
Středočeské, téměř pětitisícové, městečko Kosmonosy je v podstatě předměstím okresního města Mladá Boleslav. Odhaduje se, že první osídlení této oblasti proběhlo přibližně před 7 …
Město Kosmonosy, které stavebně již téměř splynulo se sousední Mladou Boleslaví a vytvořilo její předměstí, se může pochlubit bohatým souborem stavebních památek. Nachází se zde i rozlehlý ba…
Mladá Boleslav leží ve Středních Čechách, severovýchodním směrem od Prahy. Město se rozkládá u východního okraje Jizerské tabule. Mladá Boleslav je světové známé město pro místní…
Technické muzeum zachycuje historii závodu, který roku 1895 založili mechanik V. Laurin a knihkupec V. Klement.
Kdo má rád modely starých českých aut určitě musí zavítat do muzea Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Muzeum se nachází v centru města. Jsou zde instalovány tři expozice: 100 let firmy - seznámíte se zde s historií vý…
Hrad Michalovice se nachází nad stejnomenou vesnicí u Mladé Boleslavy. Vznik hradu je přetpokládán někdy v polovonině 13. století a založil ho jeden z členů rozvětveného rodu Markvarticů, rodu, který měl výrazný v…
Mohutné Zříceniny hradu Michalovice stojí na ostrohu na pravém břehu řeky Jizery nad stejnojmennou osadou nedaleko Mladé Boleslavi ve Středočeském kraji. V hradním jádru lichoběžníkového půdorysu, opevněného ze …
Mohutné a rozsáhlé zříceniny gotického Hradu Zvířetice stojí na ostrohu nad pravým břehem řeky Jizery nedaleko nádraží v Bakově nad Jizerou na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Hrad ze tří stran chránily s…
Vyjeli jsme z Litoměřic směrem na Českou lípu. Ve vesnici Zahrádky jsme odbočili na Mladou Boleslav. Jeli jsme kolem krásného středověkého hradu Bezděz, který  se nachází kousek od Máchova jezera a který jsme…
Mohutný hrad, který je veřejnosti přístupný, stojí na skalnatém ostrohu nad řekou Jizerou a je výraznou dominantou města Mladá Boleslav ve Středočeském kraji. Je to třípatrový čtyřkřídlý komplex se dvěma hranolový…
Naším cílem je tentokrát  Bakov nad Jizerou. Jedeme z Prahy po R10 na Mladou Boleslav za MB odbočujeme na silnici č.267 na Bakov nad Jizerou. Za mostem v Bakově odbočíme doleva a přijíždíme do Podhradí, …
Barokní zámek v Mnichově Hradišti se nachází na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Zámek lze navštívit v dubnu pouze o víkendech a svátcích a od května do září každý den kromě pondělí. Návštěvníci mají možn…
Zřícenina hradu Valečov se nachází na Zlaté stezce Českého ráje východně od Mnichova Hradiště. Historie hradu spadá do počátku 14. století, prvně je písemně zmiňován v letech 1316-18. Valečov je přístupný v květ…
Míříme na jedno z nejkrásnějších a nejtajemnějších míst Českého ráje, míříme na místo, ze kterého se nám navíc nabízí krásné a daleké výhledy. Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný…
Zbytky skalního hradu Drábské světničky, které dnes tvoří malebný labyrint, se nacházejí na okraji rozsáhlé pískovcové plošiny Mužský nad osadou Dneboh východně od Mnichova Hradiště. Drábské světničky jsou jedním …
Představovat Hrad Kost je zřejmě nošení dříví do lesa, ale i tak tedy trošek toho dříví do lesa doneseme…  Míříme cca 4 km severozápadně od Sobotky, k jednomu z našich nejzachovalejších gotických hr…
Raně barokní zámek Humprecht stojí na zalesněném čedičovém vrchu (340 m) v těšném sousedství města Sobotky v Královéhradeckém kraji. Zámek Humprecht patří k nejvýznamnějším a nejmalebnějším…
Hrad BezdězTento nádherný gotický hrad naleznete v blízkosti stejnojmenné obce. Těsně v jeho blízkosti se nachází přírodní rezervace, která ukrývá mnoho zajímavých rostlin a živočichů. DopravaZ Housky vede červená turistická značka (tzv. Máchova cesta) přímo na Bezděz. Připravte se asi na 11,5 km. Trocha historieHrad nechal postavit mezi lety 1265 – 1278 Přemysl Otakar II. k…
Dětenice - obec cca 15 km jihozápadně od Jičína a jihovýchodně od Mladé Boleslavi. První zmínka o vsi pochází již z roku 1052. Obci dominuje barokní zámek, který byl přestavěn z renesanční tvrze v letech 1762-65…
Hruboskalsko jsou pískovcové skalní věže, které najdeme v severovýchodní části chráněné krajinné oblasti Český ráj, jihovýchodním směrem od města Turnov. Tyto skalní útvary se zvedají nedaleko lázeňského městečk…
Romantický zámek Hrubá Skála se nalézá na okraji Hruboskalského skalního města uprostřed lesů na zalesněné skalní plošině nad obcí Hrubá Skála na Semilsku v Libereckém kraji. Historie zámku sahá do období kolem roku 1350, kdy zde Hynek z Valdštejna, postavil na mohutných pískovcových skalách, hrad Skála. S přestavbou původního hradu do podoby zámku započali Smiřičtí…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Malá Skála - obec a letovisko v údolí Jizery pod svahy Vranovského hřebene, Suchých skal a Sokola severovýchodně od Turnova. První písemné zmínky o vsi Vranové, která je dnes součástí Malé Skály, pocházejí již z r…
Vrchol kopce Ještěd ( 1012 m.n.m.) je nepřehlédnutelnou dominantou Severních Čech. Přes vrchol kopce v minulosti vedla nejedna obchodní stezka. Ještěd rovněž tvořil hranici mezi Čechy a Německem. První označení …
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vltavě, která protéká městem, v délce 30 km. Z Prahy je vzdušnou čarou přibližně stejně daleko k Jaderskému a k Baltskému moři. Praha je…