Pec pod Sněžkou

ráno v Peci Pod Snežkou  •  Fotografie (76)  • Foto: ivetka

Krakonoš
Krakonoš  •  Foto: ivetka

Naplánoval som si výlet pod Sněžku na Růžovu horu a ďalej po žltej turistickej značke na Portašky, sútok Úp a Temným dolem do Horního Maršova. Do Pece pod Snežkou som docestoval ráno autobusom. Napriek tomu, že bolo leto, fúkal studený vietor a vládlo chladné počasie. Pec pod Sněžkou leží v údolí Úpy, Zeleného a Lučního potoka. Pôvodná osada vznikla pri rozsiahlom dolovaní rúd v Obřim dole, o ktorých sú zachované písomné správy z roku 1534. Pri sútoku Zeleného a Vlčího potoka začiatkom 16. storočia postavili pece na tavenie železných, medených a arzenových rúd. Dolovanie rúd a ťažba dreva potrebného pre jej spracovanie v peciach postupne klesala a v roku 1786 pece definitívne zhasli. Pre obec dochádzalo k zmene v 20. storočí, kedy sa postupne bývalá banícka a drevorubačská obec menila rozvojom turistiky na známe medzinárodne rekreačné stredisko. Dopomohla tomu hlavne výstavba cesty vybudovaná Bertholdom z Aichelburgu v polovici 19. storočia a v roku 1909 zavedenie prvej autobusuvej linky a po roku 1928 už linky pravidelnej. Dominantou Pece je výšková budova hotelu Horizont, na ktorého výstavbu v tomto prostredí sú rôzné názory. Pec pod Sněžkou je ideálným miestom na turistické výlety do okolia pešo, alebo použiť na zdolanie výškových rozdielov dve sedačkové lanovky ( na Sněžku a Hnědý vrch ). Návštevník Pece, ktorý má rád zábavu môže využiť bobovú dráhu alebo si vyskušať svoju odvahu a fyzickú kondíciu na tarzaniade. V Peci som si ešte kúpil nejaké suveníry a dal do notesa razítko vo Veselom výlete. Je zaujmavosťou, že táto budova bola postavená z opracovaných drevených klád bez jediného kovového klinca.

pre Tibet
pre Tibet  •  Foto: ivetka

Z Pece som sa vydal okolo kapličky smerom do Obřiho dolu a ďalej od dolnej stanice lanovky Růžovým Dolem po zelenej na Ružohorky. Od boudy Růžohorky ešte po žltej značke k stanici lanovky Růžova Hora, strednej stanici lanovky na Snežku vo výške 1329 metrov nad morom. Lanovka na Růžovu horu bola uvedená do prevádzky 14. 1. 1949, úsek na Snežku 22. 11. 1949. Dĺžka úseku prvej časti je 1560 metrov, druhý 1967 metrov. Od lanovky som sa vrátil späť na boudu Růžohorka, kde som si na chvíľu posedel. Růžohorky, ktoré boli založené ako pôvodné Leischnerovy boudy, sú asi 800 metrov od stanice lanovky. Ďalej som už pokračoval po turisticky nenáročnej trase s peknými výhľadami napríklad na Pec pod Sněžkou alebo Černú Horu k Sagasserovým boudam, ktoré boli pekne vyzdobené kvetinami a majú tu bernardína. Potom nasledujú Portášky, kde pôvodne stávali tzv. Hofferovky. Je tu horná stanica sedačkovej lanovky z Velké Úpy. Chodníkom po žltej som došiel k boude Jana, ktorá je postavená na na svahovej lúke juhovýchodne pod vrcholom Pěnkavčího vrchu. Z Jany je už zostup lesom až k sútoku Úpy a Malé Úpy, kde je u mostu pension a reštaurácia Na Križovatce. Do Horního Maršova Temným dolem sa už pokračuje po asfaltovej ceste okolo Úpy a budovy bývaleho Texlenu, kde je dnes malý obchod. Vpravo v lese je hrádek Aichelberg, pre ktorého prehliadku si môžete kľúč vypožičiať vo Veselom Výleta v Temném Dolu. V Horním Maršově stojí klasicistický zámok z roku 1792, ktorý dal postaviť hrabě Alfons Aichelburg na mieste dvojpodlažného domu. R. 1829 sa jeho majiteľom stal Berthold Aichelburg a za jeho života sa zámok nezmenil. Po hádke s manželkou Theodorou Ernestinou Aichelburgovou rodenou Schulpovou, sa Berthold Aichelburg v strednej izbe prvého poschodia zámku v roku 1861 zastrelil. Jeho syn Alfons Aichelburg prestaval v roku 1869 tri zadné krídla zámku, ktoré vytvorili uzavreté štvorcové nádvorie. V rokoch 1907 - 1910 previedeli v novorenesančnom štýle celkovú prestavbu hlavného krídla zámku Czernin - Morzinovej. Vtedy vznikla aj štvorboká veža s kupolou, mansardovú strechu mal zámok od samého začiatku. Po konfiškácii rakúskeho majetku v roku 1945 získala zámok aj anglický park založený v 18. storočí obec Horní Maršov, ktorá ho v roku 1997 predala do súkromných rúk. Zámok je chránenou kultúrnou pamiatkou. V Horním Maršove, ktoré leží na sútoku Úpy a Lysečínskeho potoka bol koniec môjho výletu.

Pozrieť si krásu Krkonoš. Je tu veľa možnosti na absolvovanie malých vychadzok ale i náročných prechodov po hrebeňoch. Lákajú i z druhej poľskej strany, kde sa na Krkonoše ponúka úplne iný panoramický pohľad.

Jedol som na Růžohorkách, pri zástavke na niektorej z iných boud dobre padne pivko.

Do Krkonoš chodím rád a dosť často, je tu pekne a nepačiť sa tu môže väčšinou len zlé počasie.

Pri návšteve Veselého výletu ( v Peci pod Sněžkou alebo v Horním Maršově )sa mne alebo členom rodiny vždy niečo zapáči a tak si takmer vždy odvážame odtiaľ nejaký suvenír.

Poslední aktualizace: 25.12.2012
Autor příspěvku: ivetka
Krkonoše - Pec pod Sněžkou - Růžová hora - Temný Důl - Horní Maršov - Služby, informace
Krkonoše - Pec pod Sněžkou - Růžová hora - Temný Důl - Horní Maršov na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Krkonoše - Pec pod Sněžkou - Růžová hora - Temný Důl - Horní Maršov

Informační středisko Veselý výlet, ve kterém návštěvník obdrží veškeré informace o Peci pod Sněžkou a Krkonoších, se nachází v Peci pod Sněžkou čp. 196 při pravé straně silnice, cca 100 metrů před městským úřadem.…
Turistický rozcestník, který se nachází u IC Veselý výlet, ukazuje turistům cestu do čtyř směrů. Po červeně značeném okruhu z Pece pod Sněžkou před Modrý důl, Richterovy boudy a zelený důl zpět do Pece pod Sněžkou. Po značce zelené ve směru Špindlerův Mlýn, Na Pláni, Klínovka, Chalupa Na Rozcestí, Pec pod Sněžkou - Pod Větrníkem, Růžohorky, Spálená Mlýn, Horní Maršov. Po…
Z Pece pod Sněžkou po kamenné cestě na Růžohorky,dál pod lanovkou a hustou kosodřevinou a kamennými moři na Sněžku.Pak na rozcestí pod Sněžkou a Obří hřeben.Na začátku Obřího hřebenu odbočíme postaré cestě a jdeme…
 V  úterý 10. 8. 2010 jsme se rozhodli zpestřit si dovolenou výletem na Sněžku. Ráno jsme naložili děti do auta a po drobných dopravních peripetiích jsme před polednem dojeli do Pece pod Sněžkou. Tam nás…
Informační středisko správy KRNAPu v Peci pod Sněžkou, kde návštěvník obdrží veškeré informace o městě , KRNAPu a Krkonoších, se nachází v levo za městským úřadem ve středisku terénní služby čp. 172. Otevírací do…
Druhé nejvýznamější středisko Krkonoš, spodní stanice lanovky na Sněžku.
Informačního střediska Turista, kde návštěvník obdrží veškeré informace o ubytování a vyžití v Peci pod Sněžkou a Krkonoších, se nachází mezi hotelem Hořec a bývalým hotel Hradec, v blízkosti hlavního pa…
Lanovka z Pece pod Sněžkou na Hnědý Vrch - Krkonoše Lanovka na Hnědý Vrch z Pece pod Sněžkou, dokončená roku 2006 je osobná visutá, ktorej vrcholová stanica je blízko 27 m vysokej rozhľadne slávnostne otvorene…
Z parkoviště u kapličky Panny Marie se vydáme na cca 6 km dlouhou cestu Obřím dolem k rozcestí u bývalé Obří boudy. Asfaltové silnice nás vede ke kapličce v Obřím dole, nejprve však nedaleko za infocentrem Krnapu …
Pec pod Sněžkou je malebným horským mestečkom na rieke Úpe, Zeleného a Lučního potoka a na svahových lúkach okolitých hôr. Je jedným z najvýznamnejších horských stredísk pre zimnú a letnú rekreáciu a cestovný…
Popisovat Pec pod Sněžkou jako středisko zimních sportů je nošemím dříví do lesa. V Peci pod Sněžkou se však nachází i duchovní památka, je jí kaplička Panny Marie, která byla postavena v roce 1888. Nachází se při…
Túra začíná v Peci pod Sněžkou, kde se napojíme na zelenou turistickou značku - ta začíná za pizzerií za mostem přes potok Úpa. Po ní stoupáme prudší lesní cestou k rozcestí zhruba 1 km -…
Pec pod Sněžkou je vyhlášené Krkonošské zimní středisko.  Z Trutnova je to 24 kilometrů po silnici II.třídy číslo 296 a v Maršově odbočíme na silnici II.třídy číslo 296. My jsme trávili několik dní ve Ve…
V roce 1897 povodeň zničila velkou část obcí Velké Úpy a Horního Maršova. Divoká voda strhla množství domů, téměř všechny mosty i lávky a na loukách zanechala kameny a Kamenná pole. Po…
Horské městečko vklíněné do členitého terénu východních Krkonoš. K založení města došlo zásluhou ložisek kovů v blízkém okolí, která se začala těžit v 16. století. Postupně zde vyrostly…
Od parkoviště u kapličky Panny Marie v Peci pod Sněžkou se vydáme na cca 6 km dlouhou cestu Obřím dolem k rozcestí u bývalé Obří boudy. Asfaltové silnice nás vede ke kapličce v Obřím dole, nejprve však nedale…
Lanové centrum, které je součástí Relaxparku se nachází na pravé straně od příjezdu na parkoviště za vodní nádrží na Úpě. Lanové centrum - "MONKEYPARK" je určen široké veřejnosti včetně dětí od výšky 140 cm Lan…
Výchozím bodem je Pec pod Sněžkou. Pokud sem nepřijedete autobusem, můžete nechat auto na parkovišti v Peci a dál pokračovat po svých a nebo částečně lanovkou.Pokud zde budete ubytovaní, jistě auto zaparkujete někde u penzionu.     Podíváme se na nejvyšší horu Česka , na polské ledovcové jezero a do Obřího Dolu. Jak jsem už psala, vyrážíme z Pece…
Na naší nejvyšší horu můžeme pěšky přijít z několika směrů, od západu ze Špindlerova Mlýna a Špindlerovky, od východu z Malé Úpy a od jihu z Pece pod Sněžkou. A právě z Pece se nabízí i využít …
Míříme za jednou z krkonošských klasik, za cestou Obřím dolem na Sněžku s návratem přes Růžohorky.   Z parkoviště u kapličky Panny Marie se vydáme na cca 6 km dlouhou cestu Obřím dole…
Údolí ledovcového původu s morénami, kary (Úpská jáma, Velká a Malá Studniční jáma), roklemi, vodopády, lavinovými svahy a lučními enklávami. V karech se vyskytuje vzácná květena i zvířena (všivec sudetský, koni…
Jdeme na jeden z nejčastějších krkonošských výšlapů, cestou Česko-polského přátelství na Sněžku s návratem po úpatí Kozích hřbetů. Cestu k vrcholu Sněžky začneme na autobusové zastávce ve Špind…
Nejvyšší hora České republiky a Krkonoš, 1602 m.n.m.
Na Sněžku - přijedeme na Josefovu boudu nebo Erlebachova bouda - pohodlně autobusem ze Špindlerova mlýna Před námi se nachází klasický cíl snad kažké náštěvy Krkonoš - Sněžka. Na její vrchol (1602m.n.m…
Sněžka - nejvyšší hora České republiky, s pramenem Labe jednoznačně nejnavštěvovanější cíl Krkonoš. Do počátku 19. století byl náš nejvyšší vrchol znám pod německým názvem Scheekoppe. První český název vrcholu byl…
Výrazný vrchol, který se tyčí nad Černým Dolem a Jánskými lázněmi. Vybíhá z masivu Českého hřbetu a Luční hory. Na vrcholu je umístěn televizní vysílač. V letech 1927 - 28 byla postavena kabinková lanovka z Janský…
Luční bouda - posvátné místo, nejen, českých turistů. Luční bouda se nachází na Bílé louce, při levém břehu Bílého Labe, pod severním svahem Studniční a Luční hory. Historie boudy sahá do počát…
První lanová dráha na Černou horu zahájila provoz 31. října 1928, její délka byla 3 174 metrů. Lanová dráha v dnešní trase byla do běžného provozu uvedena v roce 1982, její délka je 2 303 metrů. Poslední význ…
Špindlerův Mlýn leží v Severních Čechách, severním směrem od města Vrchlabí. Špindlerův Mlýn najdeme v srdci Krkonoš a patří mezi nejvyhledávanější rekreační střediska jak pro zimní tak i letní rekreaci. Ve městě …
ZOO nabízí klasickou zahradu se všemi pavilony a s více než 2.400 zvířaty po celou otevírací dobu, velké letní výběhy osazené africkými kopytníky a ptáky a Africké safari, kde návštěvníci…