Červená Voda

Červená Voda je velká podhorská rekreační obec s 3200 stálými obyvateli. Najdeme ji pod vrcholky Orlických hor, v údolí nazývaném Králická brázda, jižním směrem od města Králíky a nedaleko hranice s Polskem.

Tipy na výlety Červená Voda Pramen Tiché Orlice Chaty a chalupy Červená Voda
 Trasy Červená Voda Křížová hora Ubytování Orlické hory

Orlické hory a Podorlicko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Orlické hory a Podorlicko

Křížová hora, Studenské skály a Králíky nakonec

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

vyhlídka nad Studenskými skalami
vyhlídka nad Studenskými skalami  •  Fotografie (44)  • Foto: markyz63

Tímto příspěvkem bych rád doporučil pestrý a atraktivní výlet do oblasti Orlických hor. Jedná se o výletní trasu, která je schopna nabídnout útok na první signální většiny pravověrných turistů. Nebo minimálně všech, kteří mají rádi smysluplné rozhledny, krásné skalní útvary, tajemné smírčí kříže i příjemné regionální muzejní expozice. A i když také v současné době ještě sem tam – někam a někdy – zajíždějí vlaky a autobusy mimo hlavní železniční koridor a významná velkoměstská centra, je asi lepší v tomto případě použít jako dopravní prostředek automobil, pro ty zdatnější je použitelné i kolo. Zbytek už pak musí každý stejně po svých …

rozhledna a poutní areál na Křížové hoře

Zahajujeme v Červené Vodě, resp. na jejím předměstí, tedy v obci Šanov. Auto necháváme u tamního kostela (bohužel pod lešením) a odsud po žluté TZ vyrážíme k rozhledně na Křížové hoře.(735 m.n.m.). Rozhledna je pozoruhodná železobetonová stavba z roku 2007, která je ovšem vkusně obložena smrkovými deskami. Na její vyhlídkovou plošinu ve výšce 25 metrů vede nějakých 130 schodů. Odměnou jsou pak výhledy na Červenou Vodu, Suchý vrch a Kralický Sněžník (občas uveřejněné informaci o tom, že někdy uvidíte i Krkonoše, ale nevěřte). Pod rozhlednou se nachází kamenná mensa a dřevěný ambit (ten ovšem při prvním příchodu k rozhledně působí – kulantně řečeno – až nepatřičně). Je jasné, že jde o poutní místo.

Krátká zastávka u Bubákových dřevěných soch pohádkových bytostí (např. vlk s Karkulkou nebo medvěd Ivánek z Mrazíka) a stejnou cestou se vracíme zpět. Poté se přes Králíky (zkratka přes Boříkovice je uzavřena) a Mladkov přesouváme do Vlčkovic, kde auto opět odstavíme a vydáme se k Studenským (nebo též Studeneckým) skalám. Vede nás červená TZ (občas ovšem dost nespolehlivě) a naše cesta je dlouhá asi 1,7 km.  Skály jsou nejdelší soustavou mrazových srubů v Orlických horách a jedná se o ortorulové útvary dosahující výšky až 25 metrů. Oblíbené lezecké stěny jsou místem natolik interesantním, že jsme se zdrželi déle, než jsme původně plánovali.

cesta ze Šanova na Křížovou horu

Poté se vracíme zpět do Vlčkovic, nahlédneme do zdejší kaple Panny Marie a pokračujeme obcí vzhůru k borovému hájku, kde se nachází zajímavý smírčí kříž z roku 1750 a následně se vydáváme na zpáteční cestu. Před námi je poslední zastávka tohoto výletu – Městské muzeum Králíky. Malé, ale příjemné muzeum, sídlící v klasicistní budově z roku 1796, nabízí celkem zajímavou expozici o tomto regionu. Ta je zaměřena na historii Králík a okolí, zdejší spolkovou činnost, řezbářství, výrobu betlémů a varhan i živou a neživou přírodu.

Návštěvou muzea v Králíkách jsme si odškrtli poslední položku denního programu a přes Červenou Vodu, Kocandu, Bušín a Bludov jsme se po silnici č. 11 vrátili zase do Šumperka. I díky příjemnému počasí se jednalo o výlet vydařený a velmi příjemný. Jeho náročnost se odvíjí od toho, jakým způsobem přistoupíte ke „skalnímu městu“ pod Studeným a jestli minete odbočku ke smírčímu kříži nad Vlčkovicemi (my ano).

V tomto případě záleží na tom,jestli výlet pojmeme jako jednorázovou akci nebo součást několikadenního pobytu. Význam má také použitý dopravní prostředek. Nejvíce možností k zasycení žaludku i zalehnutí na lože však nabízí, celkem pochopitelně, město Králíky.

V tomto případě - snad vyjma té minely ve Vlčkovicích - vyšlo vše až nad očekávání dobře. Počasím počínaje a poměrně prázdnými silnicemi konče. Příroda (nejen) Orlických hor je prostě krásná a když člověk chce, tak si ve finále stejně to své najde téměř všude.

Foto: markyz63

Kromě nákladů na PHM a celkový provoz přibližovala jsme toho dne moc neutráceli. Nějaká ta turistická vizitka a pohlednice, výstup na rozhlednu Křížová hora (tzn. 20,- Kč / osoba), vstupné do kralického muzea (každý 35,- Kč), malá svačina … a to bylo v podstatě vše.

Poslední aktualizace: 9.9.2018
Autor: markyz63

Červená Voda

Příspěvky z okolí Křížová hora, Studenské skály a Králíky nakonec

Rozhledna na Křížové hoře
První zmínka o Křížové hoře (německy Kreuzberg) je v Gramizově popisu v Zemském archivu v Brně z roku 1653. Jméno pravděpodobně dostala podle kříže, který tu stával.V roce 1833 tu byl postaven malý dřevěný kostelík bez věže. Když později vyhořel, byl vystavěn nový větší s věží a jeho střecha pokryta plechem. Hora byla odlesněna a teprve kolem roku 1850 byla znovu osázena…
Již nějakou dobu zkrášluje východní úpatí Křížové hory (u Červené Vody) nenápadný rybníček. Jde o vodní dílo novějšího data. Rybník o rozměrech cca 100 x 50 m (nepravidelný ovál) tu můžeme vidět od roku 2007, tedy…
Rozhledna na Křížové hoře První zmínky o Křížové hoře u Červené Vody jsou z r. 1653. Pravděpodobně pojmenována byla podle kříže, který tu stával. R. 1813 se sem konalo velké procesí po vítězné bitvě nad Napoleonem u Lipska. R. 1833 zde byl postaven dřevěný kostelík Proměnění Páně, později po požáru větší s plechovou střechou. V pískovcových křížích byla osázená malovaná křížová cesta. U kostela byla r. 1923 vybudován…
Červená Voda není jen moderní velký areál v Mlýnickém Dvoře pod Bukovou horou, ale i kapesní areálek v Šanově čili na opačné severní straně Červené Vody. Zatímco Buková hora patří k…
Že spousta osad a obcí v pohraničních oblastech bývala daleko zabydlenější svědčí řada památek, které můžeme v takových místech najít. K podobným vsím patří i Šanov u Červené Vody. Dříve samostatná ves je dnes součástí jmenované větší obce. První zmínka o Šanovu je z roku 1278, což je poměrně brzy, uvážíme-li, o jak zapadlé místo na severozápadní Moravě jde. Ovšem nesmíme…
Neděle 30. 8. 2020 Včera večer bylo chladno, ale už se dál neochlazovalo. Kupodivu vyšla předpověď, v noci se zatáhlo a začalo pršet - a pořádně. Když jsme ráno vstávali, potřebovali bychom skoro holínky. Přesně p…
Na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje, v blízkosti hranic s Polskem, stojí za návštěvu a bližší poznání krásy obce Červená Voda a jejího okolí. V centru obce můžete mimo jiné zavítat do nového interaktivního a multimediálního minimuzea. Červenovodské muzeum paměti a přírody, jak…
Suchý vrch se svojí Kramářovou chatou a rozhlednou je častým cílem turistických výletů. Dostat se na vrchol pěšky nebo na kole po turisticky značených trasách je snadné z mnoha výchozích bodů – Jablonného nad Orlicí, Jamného (taky nad Orlicí), Těchonína, Mladkova, Lichkova, Dolní Lipky a také z Červené Vody, jak popíšu v tomto příspěvku. A protože zde ještě není popsána trasa z Jablonného nad Orlicí přes Orličky, využiji…
Turistické rozcestí leží před nádražní budovou. Procházejí tudy tyto značené trasy: modrá SV směrem - Šanov, Horní Orlice, pramen Tiché Orlice, Jeřáb, Svatá Trojice, Podlesí, Malá Morava modrá JZ směrem - Červená Voda, Hvězda žlutá značka - okruh Červená Voda, Křížová hora, Šanov, Červená Voda
Spíš až v příští sezoně se můžou cyklisté těšit, že se projedou po cyklostezce mezi Červenou Vodou a Králíky. Tato cca 4km stezka je v současné době rozestavěná, i když ve většině svých částí je i občas sjízdná a …
Už od pohledu je jasné, že sousoší Nejsvětější Trojice v Červené Vodě (Mährisch Rothwasser) je dílem vyzrálého autora. Datum vzniku 1715 úzce souvisí s výskytem morové nákazy v okolí obce v té době. Zároveň naznačuje, že v té době byla moravská obec poměrně důležitým sídlem. Ano, ač se to dnes nezdá, Červená Voda je hraniční vsí na nejzažším okraji Moravy, dnes tedy ležící v Pa…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, tentokrát Vás pozvu do další části Orlických hor do Červené vody a okolí Dostanete se sem vlakem z Prahy s přestupy přes Letohrad a Lichkov. Město Červená Voda se nachází v ko…
Na další výlet jsme jeli do Okolí města Králíky, které leží na pomezí Moravy a Čech a dnes patří pod Pardubický kraj (dříve okres Ústí nad Orlicí). Výchozím místem našeho výletu byla obec Červená Voda, která leží …
Není hezčího zakončení starého roku, jak na lyžích. Autem dostupné středisko vyrostlo v posledních letech v Červené vodě v Orlických horách. Pyšní se tím, že jako jediné v ČR disponuje vyhřívanou sedačkovou lanovk…
Už nějakou dobu, tedy přesněji přes rok budí pozornost poněkud svébytně pojatá budka autobusové zastávky v Bludově. Je to ta, která nese označení U zámku (přes křižovatku je zastávka s jednodušším označením Zámek)…
V jarních až podzimních měsících můžeme hlavně o víkendech pozorovat poměrně čilý ruch na západních svazích kopce Kamenáč nad Šanovem u Červené Vody. Protože i v mapách se toto místo udává…
Jestliže je první písemná správa o Moravském Karlově udávána do roku 1630, dá se předpokládat, že samotná ves nebude o mnoho starší. Už samotná poloha takřka v horském údolí, které je poměrně zaříznuté mezi okolní…
Ač podle jména Moravský Karlov, po úpravě krajských hranic dnes leží defakto v Čechách, protože kdysi moravská obec s okolím Červená Voda přešla pod správu okresu Ústí nad Orlicí, a tím tedy do Čech. Ovšem takovýc…
Na podzim loňského roku (2016) přibyla u cyklostezky mezi Červenou Vodou a Králíky poměrně nenápadná stavbička. Řekněme ohrádka s lavičkami. Podle jedné sociální sítě jí prý místní občas říkají Cimrmanova rozhledn…
Víte, jak se i během zimy udržovat v dobré kondici bez velké námahy a držení diet? Máme pro vás tip, který vám zaručeně pomůže v mrazivém období zůstat fit na těle i na duši. Běžkování. Díky němu navíc objevíte i krásná místa, kde tento oblíbený sport provozovat, ať už jste začáteční…
V popisu oblasti Orlické hory se praví, Divoká a Tichá Orlice pramení v Orlických horách. To není zcela pravda. Divoká Orlice pramení v oblasti, které se nazývá Torfowisko pod Zielencem, čili rašeliniště pod Zielencem, na polské straně Orlických hor. Tichá Orlice pak už v Orlických horách nepramení vůbec. Její pramen, alespoň ten hlavní najdeme ve výšce cca 850 m n.m. na západním svahu Jeřábu, nejvyšší hory Hanušovické a zá…
Písařov je podhorská rekreační obec a najdeme ji na úpatí vrcholku Jeřáb ( 1002 m.n.m.), v údolí Písařovského potoka a severozápadním směrem od města Šumperk. Severním směrem od obce se…
Za hezkým výhledem na rozhlednu Val
 Nedaleko od Hory Matky Boží a kláštera na Hedči se můžeme pohledem na okolní krajinu pokochat nejenom z přírodních vyhlídek Mariánské hory, ale také z vyhlídkového Ochozu prosté ocelové rozhledny s názvem Val. Od restaurace Kačenka k ní po průjezdné silničce mírně stoupá také žlutě značená turistická trasa. Na rozhlednu narazíme po ujítí 0.5 km a stojí hned vedle cesty. Veřejnosti je volně…
Králíky - vyhlídková alej
 Největší dominantu Králík - barokní areál sakrálních staveb na Hoře Matky Boží, vypínající se na odlesněném vrchu vysoko nad městem u Hedče, myslím netřeba veřejnosti blíže představovat. Většina návštěvníků dává …
Vrcholem, který se nachází ve výšce 1003 m se vlastně Hanušovická vrchovina vymaňuje s kategorie vysočin a byť tímto jediným vrchem se řadí mezi hory. Hanušovická vrchovina je poměrně rozsáh…
Králíky leží ve Východních Čechách, severením směrem od města Ústí nad Orlicí. Město leží na pomyslné hranici mezi Moravou a Čechami. Západním směrem od města se zvedají vrcholky Orlických hor a východním směrem p…
Víte o Suchém vrchu, že svými 995 m je nejvyšším bodem Bukovohorské hornatiny, že z jeho vrcholu je krásný pohled do Východních Čech, na skupinu Králického Sněžníku a za jasného počasí i…
Rozhledna Suchý vrch
Jihozápadním směrem od města Králíky se rozprostírá Bukovohorská pahorkatina a její nejvyšší hora je Suchý vrch ( 995 m.n.m.). Na nižším vrc…
Kramářova chata
Původní chata na Suchém vrchu byla postavena v letech 1926-28, slavnostní otevření proběhlo 6.7.1928 právě za účasti dr. Karla Kramáře, jehož jméno nese. Stavbu financoval Klub českých tu…