Jindřichův Hradec

Jindřichův Hradec, město nad rybníkem Vajgar, v jehož hladině se zrcadlí nádherné panorama gotického hradu a renesančního zámku a které je pro své výjimečné památky i neporušené přírodní prostředí svého okolí vyhledávaným místem četnými turisty z Čech i zahraničí.

Tipy na výlety / Trasy / Cestopisy Slavonice / Hrad Landštejn Ubytování Jindřichův Hradec
Turistické cíle / Mapa Jindřichův Hradec Zámek Červená Lhota / Třeboň Česká Kanada

Třeboňsko
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Třeboňsko

Krajinou rybníků kolem Chlumu u Třeboně - na kole

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Do přírody Na kole

Rybník Mařka u Staňkova
Rybník Mařka u Staňkova  •  Fotografie (10)  • Foto: mirekvostry

Nenáročný okruh na kole. Zcela placatá, avšak nesmírně zajímavá a malebná trasa, 24 km. My jsme ji v pohodě zvládli za odpoledne s 19měsíčním dítětem v sedačce.

• Rozlehlé louky a lesy.
  • Nesčetné rybníky - jede se po mnoha hrázích.
  • Máme-li štěstí, potkáme stovky divokých kachen, které se moc nebojí.
  • Lutová - zřícenina poutního kostela Narození Panny Marie v lesíku SZ od obce. Kostel byl zrušen za josefinských reforem, dochována část čelní stěny.

Rybník V koutech

• Staňkov, rybí občerstvení U sumečka - neuvěřitelný sortiment ryb za pěkné ceny, dostanete to na tácku s chlebem a s Regentem, ale kdo chce vyzkoušet štiku, sumečka, tolstolobika, úhoře, lososa nebo kapra, ten si užije. Navíc je tu olbřímí zahrádka s dětským hřištěm. Nemá to chybu.
  • Žíteč, hospoda na návsi - v pondělí zavřená, nevyzkoušeli jsme.
  • Lutová - hostinec na návsi.
  • Chlum - i tady jsou hospody, my jsme vyzkoušeli tu severně od zámku, umějí tu čepovat Regenta, ale víc nevíme. Docela velká zahrádka.

• Viz Za čím jedeme.
  • Dále v Chlumu zámek s parkem + kostel nad městysem. Velmi pěkné.
  • Samoobsluha Flop v centru Chlumu má otevřeno do 18 hodin.

Čapí vrch

Vyjeli jsme na kole z Chlumu těsně po poledni a jali se objíždět rozlehlý rybník Hejtman. Na okraji Staňkova nás zlákalo rybí občerstvení s velikou zahrádkou, kde jsme si dali rozličné báječné ryby. Pokračovali jsme k malebnému rybníku Mařka a pak krajinou luk a lesů na Čapí vrch, což je bezvýznamný pahorek, avšak zde jediný a nejvyšší, poskytující super rozhled. V Žítči nás uchvátila obrovská náves s velkorysým rybníkem a trávníkem, takže jsme se tu zastavili a lenošili na slunci. Další cesta vedla přes Lutovou (nezapomeňte zajet do lesíka za hřbitovem, který ukrývá zříceninu kostela) a po hrázi Travičného rybníka, za kterým jsme odbočili doleva k rybníku Žebrákovu (pozor, projíždí se úpravnou vody, značky zákaz vstupu apod., ale normálně lze projet) Po hrázi Starého Hospodáře a dalších nesčetných rybníků a skrz hejna komárů dojedeme k Novému Kanclíři a pak po lučních cestách na okraj Hamru a do Chlumu. Celé to je naprostá placka, ale překvapivě zajímavá a malebná.

Poslední aktualizace: 22.6.2009

Chlum u Třeboně

Příspěvky z okolí Krajinou rybníků kolem Chlumu u Třeboně - na kole

Chlum u Třeboně
Městečko Chlum u Třeboně je významným letoviskem v CHKO Třeboňsko u rybníka Hejtman. Leží asi 12 km jihovýchodně od Třeboně při česko-rakouské hranici ve výšce 492 m nad mořem v okrese Jindřichův Hrad…
Krásné malebné místečko, které je obklopené nádhernou přírodou, která vás dokáže překvapit. Toto místo je vhodné, jak pro rodiny s dětmi, tak pro mladé lidi. Chlum u Třeboně a Stnkov se nachází okolo rybníků, na kterých se dá rybařit, ale i se v nich koupat či projet se na šlapadle. v okolí je několik hradů a zámků, ale i přírodních zajímavostí. Například nedaleko jsou pevnostní areály u Slavonic či rašelinové plantáže. Kaž…
Vyrazili jsme po červené, která vedla kolem penzionu, na kraji Chlumu jsme maličko zakufrovali (odbočka byla dost neviditelná), ale včas jsme se vrátili a pokračovali do luk a potom do lesů. Kabonilo se čím dál ví…
Příjemný okruh na kole. Až na výjimku zcela placatá, avšak nesmírně zajímavá a malebná trasa, 31 km. My jsme ji v pohodě zvládli s 19měsíčním dítětem v sedačce - samozřejmě s několika pořádnými zastávkami.  H…
   Při návštěvě Chlumu u Třeboně doporučuji návštěvu krásných romantických rybníků obklopených lesy v blízkosti státní hranice s Rakouskem. Jedná se o tři rybníky, Medenice (původní název Ličovská), Skalice (Podsk…
Zámek je klenotem městečka Chlum u Třeboně na Jindřichohradecku v Jihočeském kraji. Zámek je dvoupatrová trojkřídlá budova s mansardovou střechou a velkým středním rizalitem, na klenutém portálu neseném dvěma slou…
Při toulkách  okolím Chlumu u Třeboně jsem narazil v v lokalitě Purkrabí na osamocené prvorepublikové lehké opevnění z let 1936 – 1938 tzv. ŘOPÍK. Opevnění je zajímavé dvěmi skutečnostmi. Ta první, že je v oblasti…
Rybník Hejtman byl založen roku 1554 žákem Štěpánka Netolického, Mikulášem Ruthardem z Malešova. Přehrazením toku Koštěnického potoka více jak půl kilometrovou hrází, vzniklo vodní vílo o rozloze 82 ha, které se r…
Pod vlivem vodáckých knížek pana Zdeňka Šmída jsem se prostě chtěl podívat na Majdalénu. To byl vlastně cíl našeho druhého výletu. Sešli jsme k Hejtmanu, navštívili informační středisko a vyšli po modré značce z C…
Nový Kanclíř je malebný rybník poblíž Chlumu u Třeboně, nemůžete ho minout, pokud cestujete z Chlumu po červené směrem k Lužnici nebo po cyklostezce "Okolo Třeboně". Jde o rybník, který s…
28.5.2022 Poslední květnová sobota 2022 by klidně mohla mít i podtitul, jak se nám parta rozpadala, respektive, jak jednotliví cyklisté odpadávali. Důvod ale nemusel být za každou cenu jen…
Nedaleko Chlumu u Třeboně se při státní hranici ČR a Rakouska rozprostírá na území CHKO Třeboňsko hladina Staňkovského rybníka. Rozlohou sedmý největší rybník v ČR vznikl přehrazením Koštěnického potoka u vsi …
Stručný popis místa: Pokud bychom sestavovali soupis nejstarších vesnic na Třeboňsku, Lutová by se umístila na jednom z prvních míst. Patří k nejstarším a také nejzachovalejším vsím v této krajině a není divu, že …
Jez Pilař leží na Lužnici poblíž obce Kosky. V tomto místě se od Lužnice odděluje asi 48 km dlouhá Zlatá stoka. Uměle vytvořený kanál napájí celou soustavu rybníků. například Opatovický nebo Svět. Ke svému přído…
Stručný popis místa: Zříceniny kostela se ukrývají v lesíku na návrší zvaném U Kostelíka nedaleko Lutové. Od děkanského kostela Všech svatých k němu kdysi vedla křížová cesta.  Po zrušení kostela byla přemístěna n…
Stručný popis místa: Bílá budova sýpky vás na žítečské návsi jistě upoutá. Jedná se o dvoupatrový objekt tzv. kontribuční sýpky postavený ve druhé čtvrtině 19. století. Historie: Žíteč dnes patří administrativně p…
Stará řeka je původní koryto Lužnice v okolí Třeboně. Podél toku se rozprostírá stejnojmenná rezervace, která je největší národní přírodní rezervací (1200 ha) v CHKO Třeboňsko. Na jejím území jsou četné močály a bažiny s porostem přirozených dřevin a keřů a zamokřené louky s řadou původních bylin. Žije zde i řada příslušníků chráněných živočišných druhů. Rezervace byla původně určena k reintrodukci bobra, k…
Cep I je pískovna, která se nachází po levé straně silnice mezi Třeboní a Suchdolem nad Lužnicí. Parkovaní je možné na travnaté ploše, těsně za značkou obce Suchdol nad Lužnicí. Z tohoto „parkoviště“ se vrátíme ko…
Obec a letovisko Suchdol nad Lužnicí je známé především jako výchozí místo vodáckých putování po řece Lužnici. Leží na jejím horním toku asi 14 km jihovýchodně od Třeboně v okrese Jindřichův Hradec v …
Monumentální strážní hrad  - a zejména jeho kruhová věž nazývaná „Hungerturm“ – tyčící se na skalním ostrohu nad dolnorakouským příhraničním městečkem Litschau (Líčov) je jednoznačnou…
Litschau (Ličov) je nejsevernější rakouské město s asi 3000 obyvatel, statut města má od r.1386 a je vyhledávaným letoviskem se zajímavými památkami, turisticky však bohužel poměrně špatně značené. Městem proték…
Dříve budova pohraniční stráže přebudovaná na Lesní hotel. V blízkosti Kámen republiky. Kámen s obrysem republiky a nápisem "Naše je a naše zůstane 21.5. 1938". Umístili jej sem vojáci v době ohrožení Československa nacisty. Dnes by stačil menší
Hrobka rodu Schwarzenberků se nachází poblíž Třeboně v Domaníně, v anglickém parku jihovýchodně od rybníka Svět. Původní Schwarzenberská hrobka ve hřbitovním kostelíku sv. Jiljí v Třeboni, již nevyhovovala hygienickým předpisům a tak Jan Adolf II. Schwarzenberg na podnět své manželky Eleonory Schwarzenberkové, založil novou rodinnou hrobku. Projektem hrobky byl pověřen Jose…
Třeboň leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od města Jindřichův Hradec. Město se rozkládá ve středu chráněné krajinné oblasti Třeboňsko, která se vyznačuje velkým množstvím rozlehlých rybníků. Třeboň je nej…
Rybník Svět vybudoval J. Krčín z Jelčan v letech 1571-1573. Rybník byl původně spojen s rybníkem Opatovským a zatopil rybník Církvičný. Při jeho stavbě bylo také zatopeno Svinenské předměstí se špitálem a kaplí. P…
Třeboň (zámek)
Soutěž 3 body
Malebný zámek je obdivovanou dominantou města Třeboně, které je centrem Chráněné krajinné oblasti Třeboňsko. Třeboňský zámek se nachází v Jihočeském kraji. Zámek tvoří…
Rožmberk (rybník)
Největší jihočeský - a také český - rybník vybudoval v letech 1584 - 15…
Jindřichův Hradec leží v Jižních Čechách, severovýchodním směrem od Českých Budějovic. Jihozápadním směrem od města se rozkládá chráněná krajinná oblast Třeboňsko s rozlehlou soustavou…
Landštejn (hrad)
Landštejn je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe zachovaných hradních zřícenin u nás. Landštejn, který stojí v příjemné lesnaté krajině na jednom ze žulových vrchů Novobystřické vrchoviny, od pradávna střežil hr…