Zámostí-Blata

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Pohled z vyhlídky Českého ráje
Pohled z vyhlídky Českého ráje  •  Fotografie (87)  • Foto: Bohumir

Týden v Českém ráji je krátká doba k navštívení alespoň těch nejzajímavějších míst. Nikdy ale není možné vynechat Prachovské skály. Je to v podstatě taková milá povinnost. A tak hned druhý den našeho pobytu jsou naším cílem. Na obloze je jen sem tam malý mráček, když vycházíme od hotelu v osadě Rybníček. V její dolní části odbočuje cesta vlevo k lesu a po půlhodince máme před sebou první domky Prachova. Vítá nás prázdné parkoviště, jediný otevřený kiosek a liduprázdné okolí. Zastavujeme se u pomníku na počest padlých v bitvě u Jičína, která se tu odehrála 29. 6. 1866 a poté již míříme ke skalám. Chceme je projít tak trochu křížem krážem a vylézt na většinu vyhlídek. Krátká zastávka u pokladny na zakoupení vstupenek, doplněná o informaci, že se dnes pytel s turisty neroztrhl, je předzvěstí hezkého zážitku. Tak srovnat batoh na zádech a jde se do skal.

Od pokladny nás červená vede k prvním skalním útvarům a k odbočce na Křížkovského vyhlídku. Na té se před námi otevírá údolí s Jinolickými rybníky a o něco dále Cidlinský hřeben s výrazným Táborem ( 678 m. n. m.). Na severozápadě vidíme Trosky a o něco dál na sever Kozákov ( 744 m.n.m.). Je to prostě nádhera. Pokračujeme po červené k západu a na rozcestí se zelenou odbočujeme doprava. Klesáme a opět stoupáme po nepočítaných schodech, prolézáme průrvami ve skalách a dohadujeme se na jménech okolních skal. Docházíme na Runcajsovu vyhlídku s výhledem snad na Obelisk či Velblouda. Zas tak dobří znalci nejsme, ale přišli jsme především skály obdivovat. Nedalekou Hakenovu vyhlídku využíváme k vydechnutí. Opět máme před očima Tábor a o něco dál k východu je vidět Kumburk. Skalní věže v okolí jsou přehlídkou krásy. A zase dolů a nahoru, cesta je v těchto v místech jako z pohádky. Další stoupání končí na Všetečkově vyhlídce. Krom mírného šumu v korunách borovic je všude klid a sluneční paprsky příjemně hřejí a lákají k malému lenošení. Naproti nám je stěna skalního města v okolí Točenice. Pokračování na Šlikovu vyhlídku je další sestup a výstup. Skály z jiného úhlu pohledu jakoby zkrásněly. Zřejmě k tomu přispěly bílé obláčky, které zaplnily oblohu. Při sestupu do údolí potkáváme první turisty. Jdeme údolím k západnímu vstupu skal. Po obou stranách se nad námi tyčí skalní věže zdobené starými borovicemi. Docházíme ke konci údolí, je čas na přestávku.

Jdeme opět po červené, která nás vede Zelenou roklí. Nikde ani človíčka, jen vítr o sobě dává více znát. Rokle je více porostlá lesem a skály tady nedosahují větších rozměrů. Průchod nepostrádá na zajímavosti, ale sluneční paprsky sem nemohou a chlad je více citelný. Od rozcestí nad roklí míříme k vyhlídce Českého ráje. Před námi se otevřela pohádka o krásné zemi. Marně hledám slova k popsání obrazu, který mám před sebou, tohle je skutečný ráj. Dívám se na snad nekonečný počet obrazů, které se neustále proměňují při hře slunečních paprsků s letícími oblaky. Pohled na skalní město, které je všude kolem nás, je něco nevídaného. Vzdálenějšímu prostoru vládnou Trosky a v dálce nad nimi majestátní Ještěd. K jihu je výrazný Vyskeř s bílou kapličkou na temeni a v dálce za ním se modrají další a další vrcholy. To hodně vysoké se zubem bude asi Ralsko. Vítr dosti zesílil a rozešuměl koruny okolních borovic. Stíny, které vrhají letící mraky na všechno kolem, jen zesilují pocit krásna. Čas je ale neúprosný a ještě toho máme hodně před sebou. Jdeme na rozcestí U buku a poté na Vyhlídku míru. Výše popsané pohledy se opakují z jiných úhlů a člověku se z toho tají dech. Ale každá pohádka má konec a my máme ještě jednu před sebou.

Císařská chodba nás vítá věžemi, které se pnou k proužku modré oblohy nad nimi. Chodba je hodně úzká a paprsky slunce na dno dosahují jen v některých místech. Na skalách se snad silou vůle drží staré borovice a nad nimi letící poštolka je jediným živým tvorem v kamenné svatyni. Člověk neodolá, aby pohladil skálu a zamyslel se nad svojí nepatrností. Pamětní deska na jedné věži navíc zdůrazňuje lidskou pomíjivost. Docházíme na Točenici a znovu se vracíme do Císařské chodby. Je to prazvláštní, ale v opačném směru má člověk dojem, že prochází zcela jinou chodbou. Tady chybí jen setkání se skřítky či něčím podobným. Loučíme se i s tímto hezkým místem a jdeme po červené k východnímu vchodu skal. Poslední pohled patří skalám a opět procházíme kolem pokladny a náš nádherný výlet je u konce. Prachovské skály jsou prostě kouzelné.

Stravovali jsme se a byli ubytování v hotelu Filip v obci Rybníček. Na oběd jsme chtěli jít v některé restauraci ve skalách. Bohužel všechno bylo zavřené a tak na konci výletu se naším pozdním obědem stal párek v rohlíku a pivko v jediném otevřeném kiosku u východního vchodu do skal.

Tenhle odstavec má jen jedinou odpověď. Prošli jsme značnou část skalního města, nepotkali jsme skoro žádného člověka. Básník by jistě řekl, bylo to překrásné a bylo toho dost. Prožili jsme den, na který se nezapomíná.

Čtenář promine, že jsem vynechával jména věží, ale je jich přes 350 a musím se přiznat, že jejich určování by ve většině případů bylo možná chybné. Celá cesta měla přibližně 5, možná 7 kilometrů, ale strávili jsme na ní několik hodin. Jsou tady místa, ze kterých se nechce jen tak odejít. V pokladně jsme zakoupili mapu Prachovské skály 1 : 7000, která je velmi dobrá. Vstupné do skal bylo 30,- Kč, ale to je vstupné snížené pro seniory. Platit vstup do skal je sice podivné, ale v naší zemičce zřejmě normální. A to ostatní nechám dopovědět fotografiím.

Poslední aktualizace: 01.05.2015
Autor příspěvku: Bohumir
Kouzelné Prachovské skály. - Služby, informace
Kouzelné Prachovské skály. na mapě
Přidat oblast mezi oblíbené

Příspěvky v okolí Kouzelné Prachovské skály.

Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal, Prachovskou jehlu, Madonu, skály Plecháče. V dálce jsou vidět Trosky, Vyskeř, Mužský, ale i Ještěd a při velmi dobré viditelnosti (jako na foto) Ralsko, Bezděz, České Středohoří a Lužické hory. K Vyhlídce Českého ráje nás dovede odbočka…
Všetečkova vyhlídka se nalézá na plošině Plecháč v centru Prachovských skal.  Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje. Vyhlídka je přístupná ze zeleně značeného velkého okruhu.
Točenice - nejvýznamnější křižovatka cest v oblasti Prachovských skal. Setkává se zde červená značka ve směru Turistická chata - Císařská chodba, obec Prachov, Jičín. Začka žlutá vede turisty po&nbs…
Šlikova vyhlídka se nachází na plošině Plecháč v centrální části Prachovských skal. Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje a vyhlídce Míru. Vyhlídka je součástí velkého …
Směřujeme do Prachovských skal, které zde sice již jsou zmíněny, ale tímto příspěvkem bych se chtěl věnovat jednotlivým vyhlídkám. Jdeme za krásnými výhledy, která nám vyhlídky nabízí. Než však dojdeme k prvním vyhlídkám tak při cestě od Turistické chaty od rozcestí Točenice vstoupíme do Císařské chodby jejíž název je odvozen od návštěvy císaře Františka I v r.…
Nová dřevěná plastika skřítka a bájného ochránce skal Pelíška se nalézá při vstupu do Zelené rokle, cca 150 metrů od vstupu do skal u Turistické chaty. K vytvoření nového Pelíška byl vybrán stoletý prachovský buk. Plastika je Prací řezbáře Jaroslava Rampase. Na současné místo byl Pelíšek umístěn v roce 2007.
Pechova vyhlídka - většinou neprávem opomíjená vyhlídka, která se nachází bokem od hlavních tras. Najdeme ji při zelené značce mezi Turistickou chatu a rozcestím Nad Fortnou. Nabízí pohled na centrální masiv skal…
Císařská chodba je nejmohutnější částí Prachovských skal. Jedná se Hlubokou rokli, která je lemována kolmými skalními stěnami. Jméno rokle se udržuje od návštěvy císaře Františka I, který skály navštívil v roce 1813. Chodba je přístupná po červeně značené turistické značce ve směru Turistická chata - obec Prachov.
Z Vyhlídky Míru se nabízí krásné výhledy na vrcholky skal, které lemují Císařskou chodbu. V dálce se otevírá pohled na Trosky, Mužský, Vyskeř, ale i Ještěd, Bezděz, Ralsko a Lužické hory. K vyhlídce s dostaneme od…
Nejznámější skalní město Českého ráje.
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti výhlídky Českého ráje, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech, po červené značce ve směru Turistická chata - Dolní Lochov, Nadslav, Staré Hrady, Libáň a po …
Denisova cesta - historické označení pro dnešní část Malého (žlutého) okruhu. Od pamětní desky se nabízí výhled k Točenici.
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou je však vhodný pro „konfekční" turisty, šíře průchodu je v některých místech něco málo nad 60 cm....
Informační centrum Prachovských skal se nalézá v samém centru dění u Turistické chaty. Nabízí informace samozřejmě z oblasti Prachovských skal, ale i celého Českého ráje.
Naše společná cesta na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Dále pokračujeme směrem na Židněves, Sukorady, Obrubce, Horní Bousov, Sobotka, Ohařice, Dolní Lochov, Ohaveč, Prachov (směr Jičín). Na konci Prachova je parkoviště, kde odstavíme automobil a dále pokračujeme pěšky dle ukazatelů a zde se naše cesty opět rozchází - záleží na každém, jakou cestu či cíl si zvolí. …
Skalní uskupení pískovcových útvarů různých tvarů, poblíž města Jičína. Přírodní rezervace, součást CHKO Český ráj. Útvary vznikly v období druhohor jako usazeniny na okraji moře. V oblasti…
Začátek trasy je u turistické chaty,u chaty je placené parkoviště( 50kč na celý den)Zde si můžete nakoupit vinfocentrum TZ Prachovské skály.   Dále půjdete po zelené nebo po červené turistické značce. Dojde…
To co v Krkonoších znamená Labská bouda, to v centru prachovských skal znamená Turistická chata. První restaurační zažízení zde dal vybudovat v roce 1886 majitel panství hrabě Ervín Šlik, tehdejší lesní restaurac…
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Prachovské skály jsou skutečně rájem! Za jeden den se nedá všechno obejít. Popíši svůj loňský výlet. Jela jsem z Prahy vlakem přes Nymburk a Jičín do Jinolic. Odtud už pěšky. Dva kilometry jsem šla k jinolickým r…
Lokalita zvaná Fortna se nalézá v jižní části Prachovských skal. Touto částí skal, která je tvořena skalní roklí, nás provádí červená turistická značka. Ještě před cca 20 lety zde bylo možno projít i skalní štěbinou zvanou Lví sluj. "Chladivost" lokality Fortna dokládají zbytky sněhu, které se zde udržují ještě koncem března viz. foto. …
Hakenova vyhlídka se nalézá v centru Prachovských skal při velkém (zeleném) okruhu. Z vyhlídky je vzhledem k okolním vzrostlým stromům pouze omezený výhled, ale i tak se nabízí pohled na Krkavčí skály a k Táboru.&…
Hlaholská vyhlídka - nejvýše položené vyhlídkové místo Prachovských skal. Je v pořadí druhou vyhlídkou od vstupu do skal Brankou. Její pojmenování je odvozeno od návštěvy pražského pěveckého spolku Hlaholu, jehož …
Vítkova vyhlídka na Šikmé věži se nachází v jižní části Prachovských skal. K vrcholu Vyhlídky vedou schody vytesané do skály. Z vyhlídky je díky vzrostlým stromům omezený výhled, ale i tak se nabízí výhled na Zvičinu, Jičínsko, Zebín, Veliš, Loretu, Horní Lochov, Ostružno. K vyhlídce je možný přístup od hotelu Pod Šikmou věží, případně odbočkou červené a zelené značky od…
Skalní útvar zvaný Šikmá věž se nachází v jižní části komplexu Prachovských skal. Na jeho vrcholu je zajištěná Vyhlídka, zvaná Vítkova. Dostaneme se sem po velkém okruhu, nebo z Lochkova po…
Název vyhlídky, kterou najdeme na okraji prachovských skal, je odvozen od návštěvy pražského pěveckého sboru Křížkovský, jehož členové skály dne 16.3.1930 navštívili. Z vyhlídky se nabízí výhledy severně…
Cílem dnešního výletu není nic menšího než jedno z nejkrásnějších skalních měst, které se nachází v České Republice. Jedná se o Prachovské skály ležící na severozápad od Jičína. Za nejvýhodnější výchozí místo pov…
Valdická brána - dominanta Valdštejnova náměstí v Jičíně. Je jedinou ze tří dochovaných bran, které byly součástí původních městských zděných hradeb (pozn. redakce: součástí opevnění města). Do dnes známé podoby byla Valdická brána dostavěna kolem roku 1568 (pozn. redakce: na příkaz šlechtického rodu Trčků z Lípy, ale jak dokládají kusy zdiva…
Trosky - jednoznačně nejvýraznější dominanta Českého ráje, která se nachází cca v polovině cesty mezi Jičínem a Turnovem. V letech 1380-90 byl Čeňkem z Vartenberka mezi dvěma čedičovými vrcholky postaven hrad s vě…
Hrad Trosky se nachází v oblasti Českého ráje na severovýchodním okraji Středních Čech. Autem Od Prahy je nejlepší spojení po dálnici E65 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Odbočit je třeba na 71. kil…