Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Jičína a okolí
O Jičíně se říká, že je městem pohádek. Jako v pohádce se ale budete cítit v celém okrese Jičín, vydat se zde můžete i na pohádkové prohlídky za draky na Staré Hrady či poznávat krásy Českého ráje a Prachovských skal
TIP:

Pohled z vyhlídky Českého ráje
Pohled z vyhlídky Českého ráje  •  Fotografie (87)  • Foto: Bohumir
Cestou od Točenice k západu

Týden v Českém ráji je krátká doba k navštívení alespoň těch nejzajímavějších míst. Nikdy ale není možné vynechat Prachovské skály. Je to v podstatě taková milá povinnost. A tak hned druhý den našeho pobytu jsou naším cílem. Na obloze je jen sem tam malý mráček, když vycházíme od hotelu v osadě Rybníček. V její dolní části odbočuje cesta vlevo k lesu a po půlhodince máme před sebou první domky Prachova. Vítá nás prázdné parkoviště, jediný otevřený kiosek a liduprázdné okolí. Zastavujeme se u pomníku na počest padlých v bitvě u Jičína, která se tu odehrála 29. 6. 1866 a poté již míříme ke skalám. Chceme je projít tak trochu křížem krážem a vylézt na většinu vyhlídek. Krátká zastávka u pokladny na zakoupení vstupenek, doplněná o informaci, že se dnes pytel s turisty neroztrhl, je předzvěstí hezkého zážitku. Tak srovnat batoh na zádech a jde se do skal.

Od pokladny nás červená vede k prvním skalním útvarům a k odbočce na Křížkovského vyhlídku. Na té se před námi otevírá údolí s Jinolickými rybníky a o něco dále Cidlinský hřeben s výrazným Táborem ( 678 m. n. m.). Na severozápadě vidíme Trosky a o něco dál na sever Kozákov ( 744 m.n.m.). Je to prostě nádhera. Pokračujeme po červené k západu a na rozcestí se zelenou odbočujeme Doprava. Klesáme a opět stoupáme po nepočítaných schodech, prolézáme průrvami ve skalách a dohadujeme se na jménech okolních skal. Docházíme na Runcajsovu vyhlídku s výhledem snad na Obelisk či Velblouda. Zas tak dobří znalci nejsme, ale přišli jsme především skály obdivovat. Nedalekou Hakenovu vyhlídku využíváme k vydechnutí. Opět máme před očima Tábor a o něco dál k východu je vidět Kumburk. Skalní věže v okolí jsou přehlídkou krásy. A zase dolů a nahoru, cesta je v těchto v místech jako z pohádky. Další stoupání končí na Všetečkově vyhlídce. Krom mírného šumu v korunách borovic je všude klid a sluneční paprsky příjemně hřejí a lákají k malému lenošení. Naproti nám je stěna skalního města v okolí Točenice. Pokračování na Šlikovu vyhlídku je další sestup a výstup. Skály z jiného úhlu pohledu jakoby zkrásněly. Zřejmě k tomu přispěly bílé obláčky, které zaplnily oblohu. Při sestupu do údolí potkáváme první turisty. Jdeme údolím k západnímu vstupu skal. Po obou stranách se nad námi tyčí skalní věže zdobené starými borovicemi. Docházíme ke konci údolí, je čas na přestávku.

Jdeme opět po červené, která nás vede Zelenou roklí. Nikde ani človíčka, jen vítr o sobě dává více znát. Rokle je více porostlá lesem a skály tady nedosahují větších rozměrů. Průchod nepostrádá na zajímavosti, ale sluneční paprsky sem nemohou a chlad je více citelný. Od rozcestí nad roklí míříme k vyhlídce Českého ráje. Před námi se otevřela pohádka o krásné zemi. Marně hledám slova k popsání obrazu, který mám před sebou, tohle je skutečný ráj. Dívám se na snad nekonečný počet obrazů, které se neustále proměňují při hře slunečních paprsků s letícími oblaky. Pohled na skalní město, které je všude kolem nás, je něco nevídaného. Vzdálenějšímu prostoru vládnou Trosky a v dálce nad nimi majestátní Ještěd. K jihu je výrazný Vyskeř s bílou kapličkou na temeni a v dálce za ním se modrají další a další vrcholy. To hodně vysoké se zubem bude asi Ralsko. Vítr dosti zesílil a rozešuměl koruny okolních borovic. Stíny, které vrhají letící mraky na všechno kolem, jen zesilují pocit krásna. Čas je ale neúprosný a ještě toho máme hodně před sebou. Jdeme na rozcestí U buku a poté na Vyhlídku míru. Výše popsané pohledy se opakují z jiných úhlů a člověku se z toho tají dech. Ale každá pohádka má konec a my máme ještě jednu před sebou.

Císařská chodba nás vítá věžemi, které se pnou k proužku modré oblohy nad nimi. Chodba je hodně úzká a paprsky slunce na dno dosahují jen v některých místech. Na skalách se snad silou vůle drží staré borovice a nad nimi letící poštolka je jediným živým tvorem v kamenné svatyni. Člověk neodolá, aby pohladil skálu a zamyslel se nad svojí nepatrností. Pamětní deska na jedné věži navíc zdůrazňuje lidskou pomíjivost. Docházíme na Točenici a znovu se vracíme do Císařské chodby. Je to prazvláštní, ale v opačném směru má člověk dojem, že prochází zcela jinou chodbou. Tady chybí jen setkání se skřítky či něčím podobným. Loučíme se i s tímto hezkým místem a jdeme po červené k východnímu vchodu skal. Poslední pohled patří skalám a opět procházíme kolem pokladny a náš nádherný výlet je u konce. Prachovské skály jsou prostě kouzelné.

Stravovali jsme se a byli ubytování v hotelu Filip v obci Rybníček. Na oběd jsme chtěli jít v některé restauraci ve skalách. Bohužel všechno bylo zavřené a tak na konci výletu se naším pozdním obědem stal párek v rohlíku a pivko v jediném otevřeném kiosku u východního vchodu do skal.

Tenhle odstavec má jen jedinou odpověď. Prošli jsme značnou část skalního města, nepotkali jsme skoro žádného člověka. Básník by jistě řekl, bylo to překrásné a bylo toho dost. Prožili jsme den, na který se nezapomíná.

Čtenář promine, že jsem vynechával jména věží, ale je jich přes 350 a musím se přiznat, že jejich určování by ve většině případů bylo možná chybné. Celá cesta měla přibližně 5, možná 7 kilometrů, ale strávili jsme na ní několik hodin. Jsou tady místa, ze kterých se nechce jen tak odejít. V pokladně jsme zakoupili mapu Prachovské skály 1 : 7000, která je velmi dobrá. Vstupné do skal bylo 30,- Kč, ale to je vstupné snížené pro seniory. Platit vstup do skal je sice podivné, ale v naší zemičce zřejmě normální. A to ostatní nechám dopovědět fotografiím.

Poslední aktualizace: 1.5.2015
Autor: Bohumir

Zámostí-Blata

Příspěvky z okolí Kouzelné Prachovské skály.

Skautská vyhlídka v Prachovských skalách
Skautská vyhlídka není součástí prvního ani druhého prohlídkového okruhu v Prachovských skalách. Nachází se trochu stranou v severovýchodní části skalního uskupení na žluté turistické značce, která spojuje centrál…
Hned na úvod musím upřesnit, že zvonička se nenachází na Kozích hřbetech v Krkonoších, jak by se mohlo z nadpisu zdát, ale na nenápadném zalesněném hřbítku na severovýchodní hranici Prachovských skal. Hřbítek se táhne v délce necelého jednoho kilometru od nepřístupného tvrziště Nový Hrádek po parkhotel Skalní město. Ke zvoničce dojdeme po žluté turistické značce spojující…
Šlikova vyhlídka se nachází na plošině Plecháč v centrální části Prachovských skal. Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje a vyhlídce Míru. Vyhlídka je součástí velkého okruh…
Všetečkova vyhlídka se nalézá na plošině Plecháč v centru Prachovských skal.  Z vyhlídky se nabízí výhled na amfiterátr skal směrem k vyhlídce Českého ráje. Vyhlídka je přístupná ze zeleně značeného velkého okruhu.
Točenice - nejvýznamnější křižovatka cest v oblasti Prachovských skal. Setkává se zde červená značka ve směru Turistická chata - Císařská chodba, obec Prachov, Jičín. Začka žlutá vede turisty po tzv. malém okruhu …
Směřujeme do Prachovských skal, které zde sice již jsou zmíněny, ale tímto příspěvkem bych se chtěl věnovat jednotlivým vyhlídkám. Jdeme za krásnými výhledy, která nám vyhlídky nabízí. Než však dojdeme k prvním vyhlídkám tak při cestě od Turistické chaty od rozcestí Točenice vstoupíme do Císařské chodby jejíž název je odvozen od návštěvy císaře Františka I v r. 1813 a…
Turistický rozcestník, který se nachází v Zelené rokli, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po zeleně značeném I. okruhu, který seznamuje s největší části skalního města a po značce červené ve směru Prachovské skály (Turistická chata) - Pod Svinčicí, Dolní Lochov.
Nová dřevěná plastika skřítka a bájného ochránce skal Pelíška se nalézá při vstupu do Zelené rokle, cca 150 metrů od vstupu do skal u Turistické chaty. K vytvoření nového Pelíška byl vybrán stoletý prachovský buk. Plastika je Prací řezbáře Jaroslava Rampase. Na současné místo byl Pelíšek umístěn v roce 2007.
Pechova vyhlídka - většinou neprávem opomíjená vyhlídka, která se nachází bokem od hlavních tras. Najdeme ji při zelené značce mezi Turistickou chatu a rozcestím Nad Fortnou. Nabízí pohled na centrální masiv skal…
Císařská chodba je nejmohutnější částí Prachovských skal. Jedná se Hlubokou rokli, která je lemována kolmými skalními stěnami. Jméno rokle se udržuje od návštěvy císaře Františka I, který skály navštívil v roce 1813. Chodba je přístupná po červeně značené turistické značce ve směru Turistická chata - obec Prachov.
Název místa Vyhlídka Českého ráje vypovída za vše... prostě nádhera. Z vyhlídky se nabízí výhledy na celý amfiteátr skal, Prachovskou jehlu, Madonu, skály Plecháče. V dálce jsou vidět Trosky, Vyskeř, Mužský, ale i Ještěd a při velmi dobré viditelnosti (jako na foto) Ralsko, Bezděz, České Středohoří a Lužické hory. K Vyhlídce Českého ráje nás dovede odbočka od žlutě značeného…
Z Vyhlídky Míru se nabízí krásné výhledy na vrcholky skal, které lemují Císařskou chodbu. V dálce se otevírá pohled na Trosky, Mužský, Vyskeř, ale i Ještěd, Bezděz, Ralsko a Lužické hory. K vyhlídce s dostaneme od…
Pátek 15. 10. 2021 Možná i proto, že venku mrholí, se venku neochlazuje, spíš naopak. Teplota v noci stoupla. Když vstáváme, máme v autě dokonce 12 stupňů, venku je 9. Je zataženo, lehce to protahuje, ale mlha tro…
Turistický rozcestník, který se nachází u hotelu Skalní město, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po značce žluté ve směru Jičín, Holín, obec Prachov -Turistická chata a po značce modré ve směru Libuň, Hvozdec - Turistická chata.
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti Turistické chaty, ukazuje turistům cestu do centra skal, tzn. zeleně značený je zelený I. okruh a žlutě značený je II. okruh. No a od skal nás červená značka dov…
Turistický rozcestník, který se nachází v blízkosti výhlídky Českého ráje, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech, po červené značce ve směru Turistická chata - Dolní Lochov, Nadslav, Staré Hrady, Libáň a po žlutě…
Naše společná cesta na Exitu 44 rychlostní silnice R10. Dále pokračujeme směrem na Židněves, Sukorady, Obrubce, Horní Bousov, Sobotka, Ohařice, Dolní Lochov, Ohaveč, Prachov (směr Jičín). Na konci Prachova je parkoviště, kde odstavíme automobil a dále pokračujeme pěšky dle ukazatelů a zde se naše cesty opět rozchází - záleží na každém, jakou cestu či cíl si zvolí. Prachovské…
Skalní uskupení pískovcových útvarů různých tvarů, poblíž města Jičína. Přírodní rezervace, součást CHKO Český ráj. Útvary vznikly v období druhohor jako usazeniny na okraji moře. V oblasti…
Začátek trasy je u turistické chaty,u chaty je placené parkoviště( 50kč na celý den)Zde si můžete nakoupit vinfocentrum TZ Prachovské skály.   Dále půjdete po zelené nebo po červené turistické značce. Dojdete ke…
To co v Krkonoších znamená Labská bouda, to v centru prachovských skal znamená Turistická chata. První restaurační zažízení zde dal vybudovat v roce 1886 majitel panství hrabě Ervín Šlik, tehdejší lesní restaurac…
Naše společná cesta začíná na Exitu 44A dálnice D10 Jičín. Odtud pokračujeme přes Židněves, Sukorady, mineme Sobotku a směřujeme na Jičín. Projedeme Ohařice, Dolní Lochov a u Ohaveče odbočíme doleva na Prachov. Po projetí Prachova se nám již ukazují ukazatelé na parkoviště u vstupu do Prachovských skal, kde zaparkujeme náš automobil. Prachovské skály jsou skalní uskupení pískovcových útvarů různých tvarů, rozkládající se zhruba 5 až 7 km…
Prachovské skály - Myší díra
Skalní útvar Myší díra v Prachovských skalách se nalézá při cestě malým (žlutým) okruhem ve směru od Točenice k Vyhlídkám. Průchod skalní štěrbinou je však vhodný pro „konfekční" turisty, šíře průchodu je v některých místech něco málo nad 60 cm....
Hakenova vyhlídka se nalézá v centru Prachovských skal při velkém (zeleném) okruhu. Z vyhlídky je vzhledem k okolním vzrostlým stromům pouze omezený výhled, ale i tak se nabízí pohled na Krkavčí skály a k Táboru. …
Hlaholská vyhlídka - nejvýše položené vyhlídkové místo Prachovských skal. Je v pořadí druhou vyhlídkou od vstupu do skal Brankou. Její pojmenování je odvozeno od návštěvy pražského pěveckého spolku Hlaholu, jehož …
U turistického Rozcestí Nad Císařskou chodbou se kříží tři nejvýznamnější turistické cesty v Prachovských skalách. Setkává se zde žlutě značený malý okruh a zeleně značený velký okruh s červenou značkou, která výletníkům ukazuje cestu ve směru Turistická chata, Císařská chodba - obec Prachov, Holín, Jičín.
Památník věnovaný Dr. Vladimíru Lepařovi, který byl průkopníkem turistiky v Prachovských skalách najdeme na rozcestí silnic k Turistické chatě a Hrdoňovicím. Postaven byk roku 1936 při dokončení výstavby asfaltové…
Prachovské skály
Přírodní rezervace vyhlášena v roce 1933. Skalní město vzniklo usazením pískovců a slínovců na dně druhohorního moře a stalo se tak součástí českého křídového masívu. V okolí je prehistorické naleziště, svědčící o osídlení v 10. až 7. stol. př.n.l. Rezervací vede mnoho turisticky značených cest vedoucích roklemi, obklopenými pískovcovými stěnami a Krásnými vyhlídkami.…
Kousek za hlavním vstupem do Prachovských skal na křižovatce pěších cest neunikne pozornosti návštěvníků dřevěná plastika obklopená dřevěným mobiliářem (křesílkem, lehátkem a lavičkou) z jedné strany a informačním panelem ze strany druhé. Dřevěná plastika je zhotovená z kmene stoletého prachovského buku. V jejím prostředku je znázorněná tvář Pelíška, který je odedávna…
Prachovské skály - Šikmá věž - Vítkova vyhlídka
Vítkova vyhlídka na Šikmé věži se nachází v jižní části Prachovských skal. K vrcholu Vyhlídky vedou schody vytesané do skály. Z vyhlídky je díky vzrostlým stromům omezený výhled, ale i tak se nabízí výhled na Zvičinu, Jičínsko, Zebín, Veliš, Loretu, Horní Lochov, Ostružno. K vyhlídce je možný přístup od hotelu Pod Šikmou věží, případně odbočkou červené a zelené značky od…