Moje oblíbené
Travel blog Severní Morava Tipy a novinky Chaty a chalupyChaty a chalupy  Mapa Bruntál
Bruntál leží v Moravskoslezském kraji na pomezí turistických oblastí HRUBÝ JESENÍK  a NÍZKÝ JESENÍK, přibližně 60 km od Olomouce. Jižním směrem od města se rozkládá vodní nádrž Slezská Harta. V okolí města Bruntálu je několik vyhaslých sopek. Jednou z nich je jihozápadním směrem od města Uhlířský vrch. Z vrcholku je krásný výhled na Praděd
 Trasy Bruntál a Nízký Jeseník (389)

Nízký Jeseník
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Nízký Jeseník

KOLEM PŘEHRADY SLEZSKÁ HARTA K JESENICKÝM SOPKÁM

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Celodenní výlet

Fotografie (39)  • Foto: trek

Ve starší době kamenné, kdy náš předchůdce „lovec mamutů“ začal obývat tuto krajinu, prorazily obrovské zemské síly spodnokarbonské vrstvy a vyzdvihly nad povrch této vrchoviny kužely jesenických sopek, které začaly v určitých intervalech chrlit oheň, lávu a popel. Většina těchto sopek se vyznačovala střídáním explozivní a výlevné činnosti. Při explozích byla láva vyvrhována na větší vzdálenost a při tuhnutí pak dopadala na zem v podobě nesoudržných sopečných vyvrženin, zvaných pyroklastika (sopečný popel, lapilli, sopečné balvany, tuf), zatímco při výlevech z kráterů volně vytékala a tvořila lávové proudy.

Z tohoto střídání pyroklastického materiálu s lávovými proudy je odvozen i název těchto sopek – stratovulkány (vrstevnaté sopky).

UHLÍŘSKÝ VRCH (672 m.n.m)

Foto: trek

Tato přírodní památka je jednou z nejmladších sopek na našem území, jejíž stáří se odhaduje na 2,4 milionu let. Jedná se o typický stratovulkán, jehož vrcholový kužel tvoří krajinnou dominantu jihozápadně od Bruntálu a je zároveň i významným poutním místem. Malebný barokní kostel Panny Marie na jeho vrcholu, postavený v letech 1756-1765 na místě kaple z roku 1653 upoutá každého již z dálky.

Od náměstí v Bruntále, jednoho z nejstarších měst na severní Moravě, založeného roku 1213, směřuje k Uhlířskému vrchu 3 kilometry dlouhá zeleně značená turistická cesta. Ta prochází městem kolem Kobylího rybníka k památné čtyřřadé lipové aleji z roku 1770, jež vede až ke kostelu na vrcholu sopky.

Vzhledem k tomu, že do roku 1960 probíhala na jižní straně kráteru těžba sopečných tufů, používaných pro výrobu tvárnic, došlo tím k odříznutí části kopce a vytvoření lomových stěn, které poskytují přehledný řez celým vulkánem. Možnost pozorovat zde na vlastní oči uložené vrstvy ztuhlého sopečného magmatu, od hráškově drobných tufů po sopečné pumy i balvany je unikátním zážitkem nejen pro zájemce o pradávné dějiny Země.

Foto: trek

Z Uhlířského vrchu se k severozápadu otvírají zajímavé pohledy na vzdálenou nejvyšší horu Hrubého Jeseníku – Praděd (1492 m.n.m)a táhlý hřeben Jeleního hřbetu s Velkým a Malým kotlem, zatímco na jihovýchod je na dohled další jesenický vulkán –

VENUŠINA SOPKA (643m.n.m)

Vrchol této vyhaslé čtvrtohorní sopky tvořený rezavě zbarvenými tufy a sopečným pískem byl v minulosti zničen jejich těžbou na stavební materiál; co se však zachovalo, je rozsáhlý lávový proud, který v minulosti z kráteru vytékal a dnes je jej možno spatřit v bývalém lomu pod obcí Mezina.

Foto: trek

K Venušině sopce nás čeká vyšlápnout z Uhlířského vrchu necelých šest kilometrů; pokračujeme dál po zelené značce dolů do vesnice Slezský Kočov a po silnici projdeme částí Moravskoslezského Kočova až k rozcestníku se žlutou značkou. Ta po kilometru překříží hlavní silnici i železniční trať na Bruntál a vystoupá protilehlým svahem k horní části obce Mezina. Zde u rozcestníku přejdeme Doprava na modrou značku, která nás dovede k hospodářskému stavení na konci obce, od něhož vede vlevo necelý kilometr dlouhá turistická odbočka k vrcholu Venušiny sopky. Prohlídka vrcholové plošiny, tvořené rezavě zbarvenými struskami a sopečným pískem s hlavním mísovitým kráterem, vzniklým v minulosti těžbou sopečného tufu, jakož i jeskynního lávového převisu na východní, pravé straně kráteru, je rozhodně zajímavá i poučná.

Od vrcholu sopky se nám k jihovýchodu otevírají malebné panoramatické pohledy na krajinu podhorských luk, pastvin i lesů, s nepřehlédnutelnými vrcholy dalších jesenických sopek – Velkého a Malého Roudného. Pokud se k nim chceme vydat, čeká nás asi 12 kilometrů putování, vycházejícího modře značenou cestou od rozcestníku Pod Venušinou sopkou na horním okraji obce Mezina.

Jelikož by však bylo škoda opustit Venušinu sopku a přitom si neprohlédnout další přírodní zajímavost, nacházející se na jejím severovýchodním úpatí – rozsáhlý lávový proud, který sem kdysi vytékal ze žhavého sopečného jícnu. Ochlazením tohoto lávového proudu vznikla řada svislých čedičových sloupů, vytvářejících krásný přírodní výtvor, připomínající známé „Varhany“ v severočeském Kamenickém Šenově. Tento chráněný přírodní výtvor můžeme spatřit v bývalém lomu, k němuž se dostaneme od silniční křižovatky ve spodní části obce Mezina. Po necelém kilometru silnicí, vedoucí vpravo podél Černého potoka se dáme před mostem opět vpravo na silničku se zákazem vjezdu. Po několika metrech se vpravo u samoty připojuje lesní cesta, jež nás dovede k této rozsáhlé čedičové skalní stěně, vysoké asi 25 metrů.

Zpět do Bruntálu se bohatší o zážitky z poznání vulkanické činnosti můžeme vrátit tři a půl kilometru dlouhou modře značenou cestou, směřující od křižovatky ve spodní části obce Mezina Bruntálským lesem proti toku Černého potoka až k bruntálskému náměstí.

VELKÝ ROUDNÝ (780 m.n.m)

Tato nejvyšší jesenická sopka tvoří spolu s Malým Roudným (771 m.n.m) dva nápadné vrcholy, zdvíhající se nad jihovýchodní částí obce Roudno. Obec, jejíž historické prameny sahají do roku 1397, leží na jižním břehu Slezské Harty a je dostupná z hlavní silnice Bruntál- Šternberk odbočkou z obce Valšov.

Foto: trek

K vrcholu Velkého Roudného vede od turistického rozcestníku u horní křižovatky silnice z Roudna na Křišťanovice zeleně značená odbočka, která nad obcí po půl kilometru uhýbá ze silnice doleva, kolem informačního panelu o sopečné činnosti na Jesenicku. Než se pěšinou, vedoucí loukami kolem remízků s výhledy na Slezskou Hartu, zasazenou do okolní KRAJINY vyškrábeme k zalesněnému vrcholu, trošku se i zadýcháme. Na pravém okraji vrcholu této vyhaslé sopky můžeme spatřit Čertův kámen - rozlomený stolový kámen ze sopečného tufu, v němž je patrná prohlubenina připomínající šlépěj. Podle lidové pověsti tu na kameni bojoval Pán Bůh s vládcem pekel Luciferem a „šlépěj“ představuje otisk Boží nohy, zatímco škrábance vedle pak drápy ďábla.

V levé části vrcholové plošiny, tvořené struskovými vrstvami i sopečným popelem je patrná kuželovitá prohlubeň, považovaná za zbytek kráteru. Vrchol sopky, sloužící opět jako poutní místo, zdobí opravená kamenná kaplička, za níž se v lese nachází obnovená křížová cesta, kolem níž lze sejít dolů do obce. Svůj výstup na tuto nejvyšší jesenickou sopku můžeme zapsat do vrcholové knihy ve schránce na mohutném modřínu před kapličkou.

Vrátíme-li se z vrcholu zpět k silnici na Křišťanovice a budeme po ní pokračovat zhruba dva kilometry, můžeme se podívat k sousední menší sopce –

MALÝ ROUDNÝ (771 m.n.m)

Foto: trek

Před klesáním odbočíme ze silnice vpravo na luční cestu kolem pastvin, odkud po pár set metrech vede k vrcholu špatně znatelná stezka. Hnědočervené zbarvení hlíny dává tušit sopečný původ tohoto vršku; odměnou z cesty k tomuto vrcholku jsou hezké pohledy na okolní krajinu.

Posledním cílem našeho putování po stopách vulkanické činnosti v pohoří Nízký Jeseník je

ČERVENÁ HORA ( 749 .m.n.m)

Foto: trek

Tento táhlý zalesněný masiv, jehož dominantu tvoří zdaleka viditelná telekomunikační věž, leží asi 13 km jihovýchodně od Velkého Roudného, mezi Moravským Berounem a Budišovem nad Budišovkou, na okraji Vojenského výcvikového prostoru LIBAVÁ. Z Roudna se sem přesuneme silnicí přes Křišťanovice do Horních Guntramovic, odkud vede k vrcholu modře značená cesta. Proti toku Budišovky pozvolna vy stoupáváme zvlněným terénem luk a pastvin asi tři kilometry až k lesnímu rozcestníku Zlatá lípa. Nedaleko odtud navazuje na modře značenou lesní cestu značená odbočka k vrcholu Červené hory, kde se kromě telekomunikační věže nachází i meteorologická stanice, o jejíž historii se dozvíme z informační tabule, umístěné před ní.

Na stopy sopečné činnosti však přímo na vrcholku nenarazíme; dobře patrná je ve dvou stěnových lomech na západním úbočí Červené hory, asi půldruhého kilometru od vrcholu.

Chcete-li si je prohlédnout, vydejte se po modré značce zpět a pokračujte od rozcestníku odbočkou ke Zlaté lípě. Pod tímto památným stromem, u něhož je dnes zbudované odpočívadlo s informační tabulí, měl po vítězné bitvě s pruskými vojsky u nedalekých Guntramovic v roce 1758 odpočívat rakouský generál Gideon Ernst von Laudon. Ten díky zničení jejich zásobovací kolony znemožnil Prusům obléhání Olomouce a donutil je tak od města odtáhnout.

Foto: trek

Menší z obou bývalých lomů, který je již z větší části zarostlý travinami leží asi 500 metrů jihozápadně odtud a lze se k němu dostat polní cestou, vedoucí odsud doleva. K většímu lomu, v němž probíhala těžba sopečného tufu k výrobě tvárnic na dvou terasách a jehož výška stěny dosahuje asi 18 metrů se musíme vydat západně pár set metrů přes louky směrem k okraji lesa. A zde je již naše putování po čtvrtohorních sopkách u konce; z odpočívadla ve stínu Zlaté lípy se naposledy rozhlédneme se po krajině, v níž si v pradávné minulosti mohutné podzemní síly prorážely cestu k povrchu a jícny sopek chrlily oheň a lávu do okolí.

Panenská příroda i terén KRAJINY Nízkého Jeseníku, rozprostírající se kolem údolní nádrže Slezská Harta na Bruntálsku jsou natolik zajímavé, že si je slavný francouzský režisér Luc Besson vybral pro natáčení známého historického velkofilmu Johanka z Arku. Zahrálo si v něm i mnoho místních komparsistů a jeho premiéra pak proběhla v únoru 2000 v bruntálském kině Centrum.

Foto: trek

Tato zvláštní krajina však nepřitahuje jen filmaře, či rekreanty, využívající přehrady na řece Moravici ke koupání, windsurfingu či jachtění. Jedná se totiž o jedinou vulkanickou oblast na Moravě, v níž se můžeme setkat s důkazy sopečné činnosti nejmladších sopek v České republice. Jesenické sopky, které byly činné ještě počátkem čtvrtohor, tvoří nápadný a nepřehlédnutelný prvek KRAJINY Nízkého Jeseníku.

Hotel SLEZAN Bruntál

Ubytování nejen pro rybáře tel. 554 776 059 724 206 854

2-4 lůžkové pokoje v budově, chladnička

4lůžkové chatky (100,-Kč), chladnička, vařič, sada nádobí

možnost vlastního stanu či karavanu

kuchyňka, televizní místnost, dětský bazén, ohniště, zpracovna

mrazničky na úlovky, půjčovna loděk

Foto: trek

- prodej povolenek k rybolovu členům i nečlenům ČRS

UHLÍŘSKÝ VRCH (672 m.n.m)

VENUŠINA SOPKA (643m.n.m)

VELKÝ ROUDNÝ (780 m.n.m)

MALÝ ROUDNÝ (771 m.n.m)

ČERVENÁ HORA ( 749 .m.n.m)

Doporučené mapy : Edice KČT č.56 NÍZKÝ JESENÍK 1 : 50 000

Leskovec nad Moravicí

Příspěvky z okolí KOLEM PŘEHRADY SLEZSKÁ HARTA K JESENICKÝM SOPKÁM

vodná nádrž Slezská Harta
Údolnú vodnú nádrž na rieke Moravice Sležská Harta postavili v rokoch 1987 - 1997. Patrí medzi najmladšiu priehradu v Česku, nachádza sa v Nízkom Jeseníku juhovýchodne od mesta Bruntál. Podľa rozlohy ide o deviatu…
Šternek je zřícenina hradu, který najdeme asi dva kilometry východním směrem od obce Bílčice a nad vzdutí Kružberské přehrady v nadmořské výšce cca 350 metrů nad mořem. V lesním prostoru se dochovaly pozůstatky př…
Území kolem Bystřice a Moravice patřilo na počátku 13.stol. olomoucké kapitule a Klášteru Hradisko. Na tomto území, bohatém na rudy obsahující drahé kovy i železo se začaly stavět hamry a pece na rudu, především v…
Třetí den naší letošní dovolené v Rýmařově, na svátek svatého Václava jedeme vlakem z Rýmařova do Valšova, odtud 4 km pěšky po silnicí, bohužel tudy vede turistická značka až k největší nádrži na Severní Moravě, k…
Pozdně barokní Kostel Sv. Markéty je nejvýraznější historickou památkou obce Bílčice, nacházející se na pravém břehu řeky Moravice v bruntálském okrese. Obec, ležící v dnešním Moravskoslezském kraji, má přibližně 250 obyvatel a byla písemně poprvé zmiňována v roce 1410.  Kostel byl postaven v letech 1781 –1782 a  spadá pod ostravsko-opavskou diecézi. Na tomto údaji je…
Obec Bílčice leží jihovýchodním směrem od města Bruntál a jižním směrem od vodní nádrže Slezská Harta. Obec Bílčice je tvořena dvěma obcemi a to Bílčice a Májůvka. Obec se rozkládá v oblasti pohoří Nízký Jeseník…
Z letošního cykločundru po Slovensku, Rakousku a jižní Moravě jsme přijeli domů neplánovaně o den dříve, a protože se nám nechtělo hned začít lenivět, domluvili jsme se, že si uděláme ještě jeden delší jednodenní …
Hrad Medlice vystavěl někdy kolem r.1249 man olomouckého biskupa Bruna ze Schauenburku Ludvík z Mödlitz, připomínaný v letech 1249-83, na vysokém skalní ostrohu nad řekou Moravicí u vsi Medlice, která je zmiňována…
Zřícenina hradu Medlice se nachází nad zaniklou obcí Medlice u severozápadního břehu vodní nádrže Kružberk. Hrad byl postaven na vyvýšenině nad obcí. V Podhradí jsou pozůstatky domů v místech kde stávala obec. Zří…
Přehrada Slezská Harta - Den otevřených dveří (22.3.2014) Den otevřených dveří se na přehradách, které spravuje Povodí Odry, státní podnik, koná každoročně v březnovou sobotu, která je…
Trasa vede z Leskovce nad Moravicí k technické památce "Vápenná pec". Celý úsek je nenáročný s výhledy na Slezskou Hartu. V části je vybudována náučná stezka "Zatopené osudy", která mapuje výstabu přehrady a osudy…
Když se v roce 1987 začala stavět (vlastně sypat) hráz v údolí Moravice, ozývaly se již tehdy hlasy o potřebnosti takového vodního díla. Tehdy se ale ještě u nás ještě přestavoval socialismus, takže nějaké velké r…
Leskovec nad Moravicí leží jižním směrem od města horní benešov a v blízkosti severovýchodního břehu vodní nádrže Slezská Harta. Obec Leskovec se rozkládá v podhůří Jeseníků. Jižním směrem…
Na kole, autem, autobusem. A to buď přímo do Bruntálu a odtud na kole nebo místními spoji do Leskovce nad Moravicí, Razové, nebo Dlouhé Stráně, Meziny, Nové Pláně, Roudna. Vodní nádrž…
Při návštěvě Moravskoslezského kraje v okrese Bruntál jistě stojí za to navštívit vodní nádrž Slezská Harta. Podle rozlohy je devátá největší v republice. Výstavba probíhala v letech 1987 až 1997, přičemž napouště…
Přehrada Slezská Harta je vybudována na řece Moravici, která pramení ve Velké kotlině v Hrubém Jeseníku. Dle plánu se přehrada měla napouštět 10 až 15 let. V roce 1997 přišly na Moravu rozsáhlé povodně a přehrada (i když nebyla oficiálně dokončena) zadržela velké množství vody a již v roce 1998 byla napuštěna do…
Vodní nádrž Slezská Harta je největší svého druhu na Severní Moravě a rozkládá se jihovýchodním směrem od města Bruntál. Přehrada byla vybudována na toku řeky Moravice. Slezská Harta byla…
do Roudna se dá jet autobusem,asi 20 Km od Bruntálu a jít pak po zelené značené trase cca 1,5 Km na vrchol,nebo autem,které je možné zanechat u cesty pod kopcem na menší odstavné ploše a jít opět po zelené cca 1 Km pěšinkou v chráněné oblasti na vrchol k rozhledně. Cestou si užijete nádherný výhled po okolí a na nádrž Slezská Harta. Velký Roudný je vrchol vyhaslé sopky (780 m)…
Velký Roudný je od roku 1966 vyhlášen Národní přírodní památkou. Tato naposledy na konci třetihor (přes 2 mil. let) činná sopka v blízkosti obce Roudno u přehrady Slezská Harta je zajímavá nejen geologicky a botanicky (stavač mužský), ale i turisticky. Na vrcholu bývalé sopky se nachází, v roce 2007 postavená,…
V roce 2007 vybudovala obec Roudno na vrcholu sopky Velký Roudný (780 m n. m.) 20 m vysokou dřevěnou rozhlednu, ze které je mimo jiné k vidění panorama nejvyšších vrcholů Hrubého i Nízkého Jeseníku, Venušina sopka, Slezská Harta, ale i Krnovsko, Opavsko nebo Oderské vrchy.
  Každého bych asi na kole k Slezské Hartě nehnal, k Velkému Roudnému to mám z domu asi 65 km, ale obyvatelé Rýmařovska či Bruntálska to mají na pěknou vyjížďku třeba i kolem celé Slezské Harty, zvládnout se to d…
Velký Roudný ( 780 m.n.m.) je vyhaslá sopka zvedající se na jižním břehu vodní nádrže Slezská Harta a nad východním okrajem obce Roudno. Tvoří dominantu zdejší oblasti a je z dálky velmi dobře rozeznatelná. Kole…
Ač titulek článku zní hrůzostrašně (znalci jistě vědí), obsah dalšího pokračování už tak hrozný není. Vypravíme se totiž do pomyslného středu Nízkého Jeseníku, na jihovýchod od okresního …
Dvorce leží jihovýchodním směrem od města Bruntál. Jihozápadním směrem od obce je město Moravský Beroun, jihovýchodním směrem se rozkládá Budišov nad Budišovkou, vydáme-li se severním směrem z obce dorazíme k vo…
Razovské tufity je přírodní památka, která se rozkládá u jihozápadního okraje obce Razová a nedaleko vodní nádrže Slezská Harta. Severozápadním směrem od přírodní památky leží město Bruntál a severovýchodním smě…
Kružberská přehrada je druhá největší svého druhu na Severní Moravě. Vodní nádrž zaujímá plochu 306 hektarů. Přehrada se rozkládá v oblasti pohoří Nízkého Jeseníku a jihozápadním směrem od…
Podzimní výlet na kola jsme tradičně nemohli vynechat. A protože sv. Václav roku 2019 se odporoučel na nedělní termín, nemuseli jsme nijak zvlášť vymýšlet skloubení do prodlouženého termínu a nechali jsme to na prostředek září. Anketa mezi výletníky vybrala místo ne příliš vzdálené našemu bydlišti, ačkoliv možná atraktivnost lokality byla celkem slušná, vyskytly se komplikace, které celkový dojem poněkud zhoršily. Ale…
Západním směrem od obce Svobodné Heřmanice je bývalý lom na pokrývačskou břidlici, který byl zatopený vodou. Bylo tu vytvořeno jezero, které je 500 metrů…
Osada Janské koupele je součástí obce Staré Těchanovice a najdeme ji severně od obce a na pravém břehu řeky Moravice. První zmínky o minerálních pramenech v osadě Jánské koupele pocházejí z roku 1640 a v tomto ob…