Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Svět

Kde jest "mílo býti"

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody

Fotografie (3)  • Foto: pavelmot

Možná jste za poslední léta navštívili známé destinace. Možná jste viděli význačná turistická místa. Možná máte svá alba plná fotografií z celého světa. A také jste se možná prodírali davy turistů, bydleli v hotelích nachlup stejných bez rozdílu kontinentů a pečlivě si chránili své těžce vydobyté místečko na pláži.

Foto: pavelmot

Máte-li chuť po tom všem zažít tak trochu jinou dovolenou, mohlo by se vám to podařit na farmě Moulisových v Milínově. Když jistý Habart Lopata z Hrádku projížděl v 15. století svým panstvím, potkal na jedné z odlehlých pasek uhlíře, který pálil v milíři uhlí. I zeptal se ho: „Není ti uhlíři smutno, v této pustině?“ A uhlíř odpověděl: „Je mi zde mílo býti, pane.“ A tak Habart, potěšen spokojeností prostého člověka nad svým osudem, založil v dávných časech v těchto místech obec Milínov. Od té doby proběhlo v Kornatickém potoce mnoho vody, Habartovi připravili husité nepěkný osud a dřevěné uhlí se v Milínově pálí už jen při slavnostních příležitostech. Ale jedno stále zůstává: je to kraj, kde je stejně jako před půl tisíciletím „mílo býti“.

Lákají-li vás dosud neobjevená místa půvabné venkovské krajiny jižního Plzeňska, je Milínov ideálním výchozím bodem. První objevitelské výpravy mohou vést právě za Habartem na Lopatu. Pravda, dnes ho tu již nepotkáte a z původního, prakticky nedobytného hradu (což ostatně zjistili i husitští vůdci na podzim roku 1432) zbyla již jen zřícenina. Někde tu však stále musí být poklad, který Habart podle pověsti při útěku na hradě zakopal a dodnes jej nikdo nenašel. A nebudete-li úspěšní na Lopatě, můžete vyzkoušet své zlatokopecké štěstí na Kornatickém potoce, kde se v dobách taktéž dávno minulých zlato rýžovalo. Možná vám však bude stačit Kornatický rybník zahalený sevřením korun okolních stromů, či návštěva opravené milínovské kapličky, podle jejíhož klekání si prý místní teď seřizují hodinky. Co by kamenem dohodil, to budete mít od Moulisů třeba i na zámek Kozel, či na kraj brdských lesů, o to spíše, že si na farmě můžete zapůjčit kola, pro dospělé i pro děti, včetně dětského vozíku pro ty úplně nejmenší a v případě, že jste jezdecky zdatní, i koně.

Farma Moulisových

Život na farmě Moulisových zajímavým způsobem kloubí původní vesnický styl s výdobytky dnešní doby. V okolních ohradách se popásají krávy, kozy a koně, na kterých je možné si dohodnout svezení. Zahrádka u penzionu nabízí rozličné aktivity od pétanque, kuželek, houpaček a trampolíny pro děti, ale také klidné místo pro posezení. Na farmě si můžete nakoupit domácí produkty (maso, likéry a sezónně i další výpěstky, či produkty) a rozhodnete-li se na farmě přespat, čeká vás ubytování ve stylových pokojích penzionu hned naproti chlévu. Milé místo - to je Milínov.

farma Moulisových Milínov

zříceniny hradu Lopata

Kornatický rybník

Výuční list čeledína / děvečky farmy Moulisových
U nás můžete získat výuční list opravdového čeledína či děvečky. Máte-li chuť a odhodlání poznat blíže chod farmy a práce, které s tím souvisejí, péči o hospodářská zvířata, získat základy jízdy na koni, vyzkoušet si výrobu potravin tradičním způsobem, jako je například stloukání másla v máselnici, pečení chleba v peci, či výrobu ovesných vloček, přihlaste se do jednodenního kursu. Budete-li patřit k úspěšným účastníkům, můžete od nás odjíždět nejen plni netradičních zážitků, ale také s výučním listem čeledína/děvečky farmy Moulisových, který vám bude otevírat nové možnosti. Více informací na kontaktu farmy.