Karlova Studánka, Bílá Opava, Praděd a tři horské chaty

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Do přírody

Dnešní výlet nás zavede do oblasti Hrubého Jeseníku a je vhodný pro milovníky přírody a sběratelé turistických známek, při naší cestě se jich dá získat pět. Jedeme autem z Jeseníku po silnici č.44 a z Bělé pod Pradědem po silnici č. 450 do Karlovy Studánky. Auto zaparkujeme na placeném parkovišti u vodopádu. Dál půjdeme pěšky údolím Bílé Opavy na Ovčárnu, Praděd, Švýcárnu a zpět se vrátíme okolo chaty Barborka do Karlovy Studánky.

Jdeme za krásou a kouzlem Bílé Opavy, pokořit nejvyšší horu Hrubého Jeseníku a navštívit některé horské chaty. Náš dnešní celodenní výlet začne v Karlově Studánce(800m.n.m.), která je nejvýše položenou obcí v okrese Bruntál. Prioritou obce je lázeňství, které stálo u zrodu obce. První zmínky o léčivých pramenech jsou z počátku 18.století. Lázně založil nejmladší syn Marie Terezie Maxmillián II. – František v roce 1780. Dnešní název Karlova Studánka získaly lázně v roce 1803 po nejslavnějším habsburském vojevůdci Karlovi.

My se vydáme po žluté, až k místu kde začíná naučná stezka Bílá Opava. Stezka vede po mnoha můstcích, schodištích a lávkách po březích Bílé Opavy. Cestou je vidět několik vodopádů, četných kaskád a peřejí a skalních útvarů. Největší vodopád je vysoký bezmála 8m. Tato cesta kouzelnou krajinou nás zavede na rozcestí pod Ovčárnou, kde budeme pokračovat po žluté až k chatě. Do této chvíle jsme ušli 4,5km s převýšením 500m a nacházíme se 1300m.n.m.

Ovčárna vznikla roku 1863 pro potřeby ovčáků a na svoji dobu byla dobře vybavena. Brzy se stala oblíbeným místem schůzek lesníků z blízkých panství. S rozvojem turistiky byla jedním z mála míst na hřebenech, kde si mohli turisté odpočinout a najíst, případně najít nouzový nocleh. V roce 1949 se dostala do správy čs. armády jako vojenské a rekreační zařízení. V 50. letech minulého století byl celý objekt opraven, rozšířen a zmodernizován. Dnes slouží jako vojenská zotavovna s celoročním provozem. My se po krátkém občerstvení vydáme po červené a z rozcestí pod Pradědem po modré na nejvyšší horu Hrubého Jeseníku, Praděd do 1491m.n.m. Zatím jsme ušli 7,5km.

Na vrcholu hory byla v letech 1903 – 1912 postavena věž v duchu gotického hradu o výšce 32,5m a šířce 14,5m. Ve věži se nacházela restaurace a v sedmém patře Ochoz rozhledny. Počátkem 40.let vyrostla v blízkosti věže tzv. Poštovní chata. Vlivem vandalů, kteří zničili vnitřní zařízení a okna, začalo do věže zatékat a objevovaly se široké trhliny, až se věž zřítila. V roce 1968 se začalo s výstavbou nového vysílače vysokého 162m. Úplné dokončení stavby bylo naplánováno na rok 1977, ale díky extrémnímu počasí se práce protáhly až do roku 1983, kdy byla otevřena restaurace. Ve výšce 80m je kruhová prosklená vyhlídka do které je možné dostat se pouze výtahem. Z Praděda se vydáme po modré zpět na rozcestí (1km) a dáme se vpravo po červené k chatě Švýcárna (2,5km).

Švýcárna (1304m.n.m.)byla původně salaš z roku 1829, kterou nechal postavit kníže Alois Josef II. z Liechtensteina. Je ukázkou přeměny pastevecké salaše na klasickou turistickou horskou chatu. Salaš užíval švýcarský bača a odtud je pojmenování chaty. Najdeme zde krásné venkovní posezení, pramen s pitnou vodou a jezírkem, prostě krásné místo k odpočinku.

Ze Švýcárny se vydáme zpět po červené na rozcestí U Barborky, kde se dáme vlevo po modré až k chatě (4km). Chata Barborka se nachází 1320m.n.m. a byla vybudována roku 1943 Němci a sloužila jako výcvikové středisko. Od roku 1948 zde byla založena Horská služba. Dnes slouží turistům jako turistická chata po celý rok. Do Karlovy Studánky se vrátíme 5,5km po modré. Naše dnešní cesta byla dlouhá téměř 21km s převýšením 690m ale určitě stála za námahu. Odměnou byl zisk pěti turistických známek.

Jídlo a pití jsme měli sebou, ale obědu na Švýcárně jsme neodolali. Jinak občerstvení je možno využít ve všech chatách i na Pradědu nebo u parkoviště v Karlově Studánce.

Údolí Bílé Opavy je nádherné a nedá se popsat, je třeba ho vidět.

Krásný pohled z vyhlídky na Pradědu do dalekého okolí.

Nádherné smrkové porosty s úzkými válcovitými korunami.

Parkovné na parkovišti u vodopádu 100kč.

Vysílač s rozhlednou na Pradědu je otevřen po celý rok, každý den od 9 – 18 hodin za 60kč.

Horské chaty mají otevřeno denně, Švýcárna pro turisty od 9 – 17 hodin.

Rád bych upozornil na dopravní omezení v obci Karlova Studánka, které potrvá do 23.9.2010

Poslední aktualizace: 26.5.2010
Karlova Studánka, Bílá Opava, Praděd a tři horské chaty na mapě

Příspěvky z okolí Karlova Studánka, Bílá Opava, Praděd a tři horské chaty

Karlova Studánka - Letní lázně
Jednou z krásných historických budov lázní Karlova Studánka sú Letní lázně…
Lázně Karlova Studánka sice nesou označení klimatické lázně, ale klidně by mohly nést i přídomek lesní lázně. Vlastně kamkoliv se z Karlovy Studánky …
Poněkud záhadný předmět najdeme v prostranství u Letních lázní ve svahu pod budovou obecního úřadu a školy. Na první pohled je jasné, že jde o součás…
V Karlově Studánce si své místo najdou i věřící. Empírový kostel, výstižného názvu, Panny Marie uzdravení nemocných byl postaven dle…
Horské lázně Karlova Studánka jsou obdivované pro jedinečnou architekturu povětšinou dřevěných lázeňských budov zasazených do okolních hlubokých lesů…
Karlova Studánka je peknou kúpeľnou obcou v Jeseníkach na Bruntálsku.Počas prechádzky pekným kúpeľným mestečkom Karlova Studánka sme…
Karlova Studánka leží severozápadním směrem od města Bruntál a tvoří vstupní bránu na vrchol Praděd ( 1492 m.n.m.), který se zvedá západním směrem…
Neděle 4. 7. 2021 V noci bylo příjemně, na parkovišti pod rozhlednou Na…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval na Vycházku Údolím Bílé Opavy. Vyrážíme z Karlovy Studánky, od restaurace …
Karlova Studánka pyšnící se kromě jiného nejčistším vzduchem v Evropě je n…
Karlova Studánka je nejvýše položená obec na Bruntálsku, nachází se ve…
Karlova Studánka na podzim... má svoje kouzlo... turistické kouzlo...…
 Je to snad nejvíce obdivovaná vyhlídková trasa v Hrubém Jeseníku, její…
Karlova Studánka svými dřevěnými empírovými stavbami patří ke…
Nejdřív jsme jeli autobusem do Karlovy Studánky (zastávka restaurace…
Turistický rozcestník, který se nachází v centru Karlovy Studánky u hotelu Džbán, ukazuje turistům cestu do více směrů. Po značce…
Tato unikátní dřevěná stavba byla postavena dle projektu architekta…
Čas od času se člověk dostane do míst poněkud vzdálenějších, která nejsou tak prochozená. Když mě pracovní činnost vyslala na jednání do Vrbna pod Pr…
Slezský hotel v Karlově Studánce je jedním z nejfotogeničtějších hotelů u…
Výchozím bodem našeho podzimního výletu je lázeňská obec Karlova Studánka. Pokračujeme nejprve po společné modré a žluté turistické…
Jedeme navštívit lázeňské městečko Karlová Studánka. Karlová…
Při toulkách po Jeseníkách můžeme využít služeb Turistického informačního…
Jdeme se podívat do lázeňské obce, která leží v okrese Bruntál na východní…
Jedeme za pohodou, klídkem, romantikou, za čistým vzduchem, jedeme do…
Praděd patří k nejvyšším horám České republiky (1491m) a na jeho …
Lázeňský dům Libuše je poslední velkou stavbou, která byla v Karlově…
Karlova Studánka - pitný pavilon
Dřevěný pitný pavilon byl postaven v roce 1862 a společně se Slezským domem to jsou nejvýraznější dominanty Karlovy Studánky. Ve…
Rozcestí Hvězda - motorest je umístěno na hlavní příjezdové cestě do láz…
Středně naročný výstup podél Bílé Opavy zahájíme a ukončíme v Karlově…
Rozcestí je umístěno u křižovatky hlavních cest na okraji lázeňské obce…